Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Du skriver: "jeg forventer å se dem i andre plagg. Sine nasjonalplagg."

Bunad ER deres nasjonalplagg!

De er norske, OG de har mørk hud!

Hva forventer du: "beklager, du har litt for mørk hud, så du må nok gå med lendeklede i 17. mai paraden!"

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri sagt at de må Sør. Til pokker med hele diskusjonen , når du ikke legger to pinner i kors for å forstå hva jeg mener. Jeg er sikker på at om jeg skriver 100 innlegg hvor jeg forsøker å forklare hva jeg mener. Vil du aldri gi inntrykk av at du forstår hva jeg egentlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Hallo??????

Du snakker om "ikke samer".

Her ER det IKKE snakk om "ikke nordmenn" (= utlendinger) , men "nordmenn med mørk hud"!

De er IKKE mindre norske fordi om de har mørk hud!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at noen bruker nicket mitt, selvom det ikke er beskyttet.

Til diskusjonen som utspiller seg her vil jeg si: "Det får være nok at adoptivbarna er så heldige at de får komme til gode hjem i Norge, om de ikke i tillegg skal spjåke seg ut i våre nasjonaldager. Det passer seg rett og slett ikke".

Hilsen den opprinnelige "jøss"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din blåøyde kvasi-afrikanske wannabe

Jeg så overskriften din, og det fikk meg til å tenke. Noe av det verste man kan være i USA, f.eks, må jo være en kommunistisk, svart homse.

:)

Hei,

Og hvis man er muslim og har skjegg i tillegg, så ligger man dårlig an til å bli president!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du Sør, du sør...vet du jo mer du skriver under denne tråden jo mer patetisk synes jeg du er.

Dette har ingenting med Hitler og gjøre. Jeg fremhever ikke den ariske rase med å si at noe ser rart ut vel Sør. Det mye jeg synes kan se rart ut. Det være seg bunader eller andre klesplagg.

Og for å ha det sagt jeg nekter INGEN og gå i det de vil. Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut.

Du er rar du Sør.

Sør drar ALLTID på "langtur" med det du skriver, leser mellom linjene og analyserer hele deg utfra de får ordene du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke,

Du skriver: "Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør?"

Jo, det er nettopp det det har!

Du diskriminerer ("dere ser rare ut i bunad") KUN basert på HUDFARGE, og intet annet. Disse barnene (med mørk hud) kan være født og oppvokst i Norge, og er akkurat like "norske" som du og jeg!

Å nekte dem deres fulle nasjonalitet ("dere ser rare ut i våre nasjonalklær") er skammelig. Det er nemlig første skritt på veien til "over- og under-mennesker".

Med vennlig hilsen

Solsikke sier jo bare at hun synes det ser rart ut med mørkhudede i bunad, tolker ikke det som diskriminering.

Jeg husker en gang for minst 25 år siden at Gro Anita Schønn opptråde i Karasjok, utpå kvelden var det noen som fikk den glupe ideen å ikle henne en samekofte. Gjett om det ble reaksjoner, de ville ikke se nordmenn i sameklær.

I dag ser en ofte både norske og utlendiger som er giftet inn i samemiljøet som kler seg i sameklær, få om noen reagerer på det nå.

Så bare vi blir vant til det, så er det ikke rart mere. En må da kunne innrømme at det virker rart og unaturlig uten at en blir tatt for å være rasist?

Jeg ville også sett to ganger hvis en neger kom iført samekofte eller bunad, neste gang jeg møtte den samme negeren i de samme klærne ville jeg ikke leet på øyelokket en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg beveger meg på tynn is, men er det ikke like rart at en nordlenning springer rundt i bunad? Dette er vel ingen nordlandstradisjon? Fishnet stockings hadde vært et passende antrekk for trompetene.

Jeg vet svært lite om nordlandsbunadens historie. Det eneste jeg vet er det som står på Husflidens sider. Og der står det at nordlandsbunaden ikke er så gammel. Den er fra 1928....så den er vel relativt ung.

"Den første Nordlandsbunaden for kvinner ble presentert og godkjent på årsmøtet

til Hålogaland Ungdomslag i Leirfjord i 1928. Ungdomslagene på Helgeland hadde da

samlet inn bakgrunnsstoff. Mønsteret til livet er utarbeidet etter modell av en brudekjole fra Ravassåsen i Vefsn, og broderiet ble funnet på to stoffbiter fra Røyten i Vefsn. Disse har form som en bringeklut. Sølvet som brukes er spesielt utformet til denne bunaden av gullsmed Rørvik i Mosjøen. Bunaden finnes i en blå og en grønn utgave. Stakk og vest monteres sammen og stoffet er i to ullkvaliteter; klede eller toskaft."

Der er det som står om Nordlandsbunaden hos Husfliden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Sør, du sør...vet du jo mer du skriver under denne tråden jo mer patetisk synes jeg du er.

Dette har ingenting med Hitler og gjøre. Jeg fremhever ikke den ariske rase med å si at noe ser rart ut vel Sør. Det mye jeg synes kan se rart ut. Det være seg bunader eller andre klesplagg.

Og for å ha det sagt jeg nekter INGEN og gå i det de vil. Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut.

Du er rar du Sør.

Du skriver: "Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut."

Akkurat som jeg har lov til å påpeke at det du forfekter baserer seg på rasistiske antakelser vedr. folk hudfarger!

Og at dine meningsfeller ikke akkurat er stuerene!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Og hvis man er muslim og har skjegg i tillegg, så ligger man dårlig an til å bli president!

Med vennlig hilsen

Har en venn som er mørk. Han vil gjerne bli pilot i USA, men sa til meg at det er ikke så populært med mørke piloter der borte nå. Dumt at han ikke skal få gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor du synes det ser rart ut har kanskje med at du er nordlending? *lol*

Hva med mine barn solsikke? er det rart å se dem i bunad om de går i sammen med sin far, men ikke rart om de går sammen med meg?

Eller synes du de ville se rare ut uansett?

Afghanere ville være stolt av å se både meg og mine barn kledd i Afghansk tradisjons drakt. De ville synes det var flott. Nasjonal stolthet kalles det ;o) tenk litt over det du.

Den måten du tenker på er smålig og smårasistisk og kommer absolutt ikke fra nasjonal stolthet!

Mvh

Etterhvert som jeg blir vant med det så er det ikke sikkert at jeg synes de ser rare ut i det hele tatt. Det kan være at jeg synes de ser nydelige ut.

Som jeg tidligere har sagt at alt som er nytt er rart i manges øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør drar ALLTID på "langtur" med det du skriver, leser mellom linjene og analyserer hele deg utfra de får ordene du skriver.

Nei, jeg analyserer det hun skriver, og kommenterer det.

Folk må forvente en reaksjon utifra det de skriver - altså "sak" og ikke "person".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattsvart

Takk for tilliten! :-)

Med vennlig hilsen

Flott at du kom på banen sør ! Vi trenger deg her inne. Det er helt sikkert. Du lar ikke uforstanden stå uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg analyserer det hun skriver, og kommenterer det.

Folk må forvente en reaksjon utifra det de skriver - altså "sak" og ikke "person".

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg kommenterer akkurat det du skriver - f. eks. det du skriver om "sine nasjonalplagg".

Bunad ER jo "deres nasjonalplagg", ettersom de er norske!

Mener du virkelig de er "mindre norske" fordi de har mørk hud?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Selv om jeg dr... i hva folk har på seg bare de ikke går nakne, så ville det virke underlig å se en kølsvart neger i bunad, på samme måte som han ville syns det var underlig at en lys og ellers rosa nordmann stilte i hans stammedrakt med spyd og kumøkk i håret. For bunaden er vel en stammedrakt ?

Nei forresten, jeg bryr meg om hva folk har på seg. Jeg ville ikke like at min far kom i lendeklede, med spyd og kumøkk i håret til mitt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som jeg blir vant med det så er det ikke sikkert at jeg synes de ser rare ut i det hele tatt. Det kan være at jeg synes de ser nydelige ut.

Som jeg tidligere har sagt at alt som er nytt er rart i manges øyne.

Hei,

Hvor lang tid har du tenkt å ta før du "blir vant med" at enkelte nordmenn har mørk hud?

De har eksistert i snart 40 år (minst)....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo??????

Du snakker om "ikke samer".

Her ER det IKKE snakk om "ikke nordmenn" (= utlendinger) , men "nordmenn med mørk hud"!

De er IKKE mindre norske fordi om de har mørk hud!

Med vennlig hilsen

Er ikke samene nordmenn da? Hmm det var rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, Solsikke. Du synes det er rart, ikke frastøtende. Problemet er at Sør VIL IKKE skjønne hva du mener. Drit i å diskutere med han. Det blir så kjedelig i lengden.

Flott du skjønner hva jeg mener:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg liker ikke at noen bruker nicket mitt, selvom det ikke er beskyttet.

Til diskusjonen som utspiller seg her vil jeg si: "Det får være nok at adoptivbarna er så heldige at de får komme til gode hjem i Norge, om de ikke i tillegg skal spjåke seg ut i våre nasjonaldager. Det passer seg rett og slett ikke".

Hilsen den opprinnelige "jøss"

Bare lek i vei. Hilsen jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør drar ALLTID på "langtur" med det du skriver, leser mellom linjene og analyserer hele deg utfra de får ordene du skriver.

Akkurat det har jeg forstått for lenge siden:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke samene nordmenn da? Hmm det var rart.

Jo, norske samer er selvsagt nordmenn.

Poenget er at mørkhudete nordmenn er like mye nordmenn som lyshudete nordmenn, og passer like godt i bunad.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...