Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • pip

    6

Mest aktive i denne tråden

Etter å ha lest denne tråden her, vet jeg at jeg er og blir en rasist i noens øyne. Hvorfor? Jo, som Solsikke synes jeg det er ''rart'' å se en neger i bunad. Hvorfor er det ''rart''? Fordi jeg ikke er vant til å se en neger i bunad. Så enkelt er svaret.

Like rart synes jeg det er når mannfolk går i kvinneklær. Like rart synes jeg det er hvis kvinnfolk går i ''manneklær''. Like rart synes jeg det er når Thorvald Stoltenberg snakker, uten å være dritings. Like rart synes jeg det er å se en Ferrari i bergenske gater.

Saken er at det er ''uvanlige'' ting som man oppdager. Å se en neger i kondomdrakt på skøyteisen vil få mange kommentarer. Samme som å se en hvit person sette ny verdensrekord på 100 m i friidrett.

Det må være lov å synes noe er ''rart'' uten å få et stempel på seg.

Jeg synes også det er uvant å se mørkhudede i bunad - fordi jeg ikke har sett det så mange ganger. Men jeg synes det er flott at de som ønsker det, bruker bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Der ER fint med gutter i bunad, og det blir mer og mer in.

Kanskje ikke nordlandsbunad, det har jeg ikke sett.

Men her på vestlandet er det veldig fine gutte/mannsbunader.

Og jeg har sydd til min sønn

Nei fydda - ekte mannfolk bør ikke kle seg så femi som i bunad! Ser ikke bra ut - de ser ut som bygdetullinger - ikke videre kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nattsvart

Man skal ikke selge fellen før løven er skutt?

;-)

Med vennlig hilsen

Hvilken felle - musefellen alt. løvefellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden... Da er vi, i følge deg, de eneste i HELE Norge som har valgt bunader fra det stedet vi kommer fra! Dæven, nå følte jeg meg sjelden, gitt! :o))

Vi er nok sjeldne her i huset også - både jeg og mannen har bunader fra våre respektive hjemsteder.

Da er det vel oss og dere, da Poetica.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese svarene?

Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

Klapp hesten en gang til.... :-)

Og svar gjerne, om du føler for det...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du sier ikke det *les svaret mitt til female under her...*

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har funnet noen bunader fra Hedemarken til menn. Var nysgjerrig på om dere viste om noen.

Den eneste Hedmarksbunaden til menn jeg vet om er østerdalsbunaden, men det er jo litt langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Sjekk europeisk draktmote fra sen middelalder - så ser du hvor folkedrakter og senere bunader kommer fra.

Norge var nok ikke unntatt for den tidens moteluner - like lite som vi er nå.

Hver eneste bunad har sitt særpreg fra det stedet den stammer fra, dette har fint lite å gjøre med det du refererer til!

Hvor kommer feks. sølvet og knivslirer inn i bildet på draktmoten din? Enn broderiene?

Lær litt mer om emnet før du buser ut med kommentarer som viser hvor liten innsikt du har!

http://www.bunadraadet.no/bunad.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste bunad har sitt særpreg fra det stedet den stammer fra, dette har fint lite å gjøre med det du refererer til!

Hvor kommer feks. sølvet og knivslirer inn i bildet på draktmoten din? Enn broderiene?

Lær litt mer om emnet før du buser ut med kommentarer som viser hvor liten innsikt du har!

http://www.bunadraadet.no/bunad.htm

Du skriver til Livia:

"Lær litt mer om emnet før du buser ut med kommentarer som viser hvor liten innsikt du har! "

Du skrev til meg:

"Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

- Nikkaba"

Formodentlig mener du din dobbelmoral er dobbel så bra som andres moral?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver eneste bunad har sitt særpreg fra det stedet den stammer fra, dette har fint lite å gjøre med det du refererer til!

Hvor kommer feks. sølvet og knivslirer inn i bildet på draktmoten din? Enn broderiene?

Lær litt mer om emnet før du buser ut med kommentarer som viser hvor liten innsikt du har!

http://www.bunadraadet.no/bunad.htm

Jada - jeg har lest den nevnte linken din før jeg. Og jeg har sett hva Husfliden kommer med av historie på folkedrakter og bunader.

Der er det tyst om alt som minner om europeisk draktmote. Det ville jo bli som å banne i kjerka. Men har man reist litt i Europa og er glad i å gå på museer - så ser man litt av hvert. Men det er jo så ømtålig å nevne og det viser jo din opphetede reaksjon.

Ikke mange liker å høre at deres bunadsøm og broderier stammer fra en putebit heller. Og fra en liten rest av en pute har det blitt en hel bunad... ikke få bunader er konstruksjoner i nyere tid og har fint lite med "ektehet" å gjøre.

Andre europeiske land har også sine folklore-drakter og nasjonaldrakter - og er stolte av dem. Men knapt noen er vel så fanatiske som bunads-folket i Norge kan være.

Det er andre ting som er mer heilnorske en gammaldags draktmote, så hvorfor så proteksjonistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Nei fydda - ekte mannfolk bør ikke kle seg så femi som i bunad! Ser ikke bra ut - de ser ut som bygdetullinger - ikke videre kjekt!

Og hva er galt med bygdetullinger da ??? Min sønn bor i en storby og ikke er han tulling heller ;-)

Han er mandig i sin bunad, kraftig og 1,95 cm. og ikke det minste femi.

Når jeg gikk på bunadskurs i fjor gikk det fler e der og sydde til sine konfirmanter som slettes ikke er noen bygdetullinger. Men kjekke unge menn..........så det så ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Her er det ikke så mange som går med mannebunad. Men joda jeg har da sett pene mannfolk i pene bunader også:o) For å være helt ærlig så aner jeg ikke om det finnes nordlandsbunad for mannfolk.

Har du aner i Nordland eller er du av de som har kjøpt deg bunad utfra utseende?

Jeg er født i Nordland, men flyttet derfra som barn.

Søsken og foreldre bor i nordnorge, så jeg har ikke kjøpt etter utseende, men tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i Nordland, men flyttet derfra som barn.

Søsken og foreldre bor i nordnorge, så jeg har ikke kjøpt etter utseende, men tilknytning.

Regnet nesten med det. Nordlandsbunaden er jo ikke akkurat den fineste bunaden om man skal gå etter utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg har lest den nevnte linken din før jeg. Og jeg har sett hva Husfliden kommer med av historie på folkedrakter og bunader.

Der er det tyst om alt som minner om europeisk draktmote. Det ville jo bli som å banne i kjerka. Men har man reist litt i Europa og er glad i å gå på museer - så ser man litt av hvert. Men det er jo så ømtålig å nevne og det viser jo din opphetede reaksjon.

Ikke mange liker å høre at deres bunadsøm og broderier stammer fra en putebit heller. Og fra en liten rest av en pute har det blitt en hel bunad... ikke få bunader er konstruksjoner i nyere tid og har fint lite med "ektehet" å gjøre.

Andre europeiske land har også sine folklore-drakter og nasjonaldrakter - og er stolte av dem. Men knapt noen er vel så fanatiske som bunads-folket i Norge kan være.

Det er andre ting som er mer heilnorske en gammaldags draktmote, så hvorfor så proteksjonistisk?

Det hører vel til de fleste kunst-utdannelser å vite at det som inspirete norsk rosemling og mye av bunadsømmen i stor grad var rokokkoperioden i Europa. Det er litt morsomt at en periode som var så liten i europeisk histoire har overlevd på denne måten.

Men gjør det det mindre norsk? Alle impulser kommer hitfra og ditfra, blander seg, går litt i den ene retningen eller den andre. Det er jo særnorsk å ha drakter inspirert av rokokkoen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke,

Du skriver: "Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør?"

Jo, det er nettopp det det har!

Du diskriminerer ("dere ser rare ut i bunad") KUN basert på HUDFARGE, og intet annet. Disse barnene (med mørk hud) kan være født og oppvokst i Norge, og er akkurat like "norske" som du og jeg!

Å nekte dem deres fulle nasjonalitet ("dere ser rare ut i våre nasjonalklær") er skammelig. Det er nemlig første skritt på veien til "over- og under-mennesker".

Med vennlig hilsen

Tja, jeg synes det er rart å se norkse kvinner med slør (begynner å bli vant til det nå), små gutter i dress, sminke på babyer, hvite jenter med rasta look, og jeg syntes det også var rart å se de første med mørk hud olog bunad. Fint, men også snålt, fordi det var nytt.

Er det så rart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du skriver til Livia:

"Lær litt mer om emnet før du buser ut med kommentarer som viser hvor liten innsikt du har! "

Du skrev til meg:

"Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

- Nikkaba"

Formodentlig mener du din dobbelmoral er dobbel så bra som andres moral?

Med vennlig hilsen

Det er forskjell på å pakke dritten inn i silkepapir, slik du er flink til, og å si ting rett ut når man føler for det, slik jeg gjør.

Jeg er i det minste ærlig. Ta deg en pause. Og en kavring. Så kanskje du blir litt hyggeligere etterpå?

Eller bare fortsett å glefse, du. See if I care!

Slike meningsløse innlegg gidder jeg ikke lenger å bry meg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...