Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

For meg er det rart fordi jeg ikke har sett så mange. Det er ikke så vanlig her oppe i alle fall. Eller jeg har i alle fall ikke sett så mange. Men uansett har jeg ikke en slik holdning som din venninne ble møtt med. Jeg ville aldri ha kommentert det til noen på noe som helst måte.

Du kommenterer det jo her!!!

Tror du ikke folk med mørk hud kan lese på DOL?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Gjest anonym

Du har faktisk ødelagt hele dagen min ved å sette i gang denne diskusjonen her. Tenk deg om en anne gang!! Jeg har mye å gjøre. Har ikke tid til sånt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at de må Sør. Til pokker med hele diskusjonen , når du ikke legger to pinner i kors for å forstå hva jeg mener. Jeg er sikker på at om jeg skriver 100 innlegg hvor jeg forsøker å forklare hva jeg mener. Vil du aldri gi inntrykk av at du forstår hva jeg egentlig mener.

Hei,

Jeg kommenterer akkurat det du skriver - f. eks. det du skriver om "sine nasjonalplagg".

Bunad ER jo "deres nasjonalplagg", ettersom de er norske!

Mener du virkelig de er "mindre norske" fordi de har mørk hud?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Solsikke, men din rasismen kan du ikke skylde på andre for. Den er du 100% ansvarlig for selv, akkurat som de som mobber sønnen din er 100% ansvarlige for det de gjør.

Forskjellen er bare at de er 11 år gamle!

Du burde vite bedre! (For du "mobber" akkurat som din sønns plageånder gjør!)

Med vennlig hilsen

Jeg mobber ingen Sør. Du gir meg meninger jeg ikke har sagt eller ytret. Eller jo for noen år siden så gjorde jeg nok det. Men ikke nå lenger.

Jeg synes ikke det er forkastelig at mørkhudede kler seg i vår nasjonaldrakt. Men jeg synes det er rart fordi det ikke er vanlig her oppe i nord. Kun derfor, ingen andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kommenterer akkurat det du skriver - f. eks. det du skriver om "sine nasjonalplagg".

Bunad ER jo "deres nasjonalplagg", ettersom de er norske!

Mener du virkelig de er "mindre norske" fordi de har mørk hud?

Med vennlig hilsen

Nei jeg mener ikke at de er mindre norsk i det hele tatt.

Det jeg mener er at det er rart om mørkhudede kler seg i bunad. Hverken mer eller mindre.

Nå anser jeg meg ferdig med denne diskusjonen med deg Sør. Jeg skal heller kose meg med mine unger på kino jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg gir opp.

Solsikke - du får ta en ekstra titt denne 17. mai da, nede i Maurveien :) Der er det iallefall to fra Fillippinene som har nordlandsbunad. Synes det er helt nydelig på dem, jeg! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan denne "rarheten" manifisterer seg på 17 mai. Gir hun nabokjærringa en dult: Ka du syns om de dær? At dæm går rundt i VÅRRES drakta. Ser ikkje de rart ut? Æ syns dæm sku la vær, syns ikkje du de? Æ meine, de e heilnorske drakta, e de ikkje? Det passe sæ bare ikkje at dem har dem på, ja, det syns no æ da. Ikkje at æ e rasist altså, men det passe sæ bare ikkje. De e no mi meining da.

Og sånn går dagan.

Slik er jeg ikke i det hele tatt. Jeg kommenterer det ikke til noen. Men blir det diskutert kan det godt være at jeg sier at jeg synes det er litt rart. Uten at jeg synes det er noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det jeg har lest. Og jeg vet hvor lenge bunaden har vært i vår familie. Men det er også det eneste. Jeg har flere ganger søkt etter informasjon om nordlandsbunaden men har bare funnet det lille som står på Husflidens sider.

Hvilket tyder på at bunad ikke er noen tradisjon i Nordland. Dermed er det rart at sånne som du kler på deg bunad, og samtidig synes det ser rart ut at andre bruker bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke - du får ta en ekstra titt denne 17. mai da, nede i Maurveien :) Der er det iallefall to fra Fillippinene som har nordlandsbunad. Synes det er helt nydelig på dem, jeg! ;o)

Får gjøre det. Men spørs om de er i barnetoget da. Som er den eneste plassen jeg går for tiden. Hadde jeg sett på borgertoget hadde det garantert vært noen der. Men det er det ikke blitt tid til de siste 8 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samer kom til Norge tidligst for 2000 år siden, østfra. De kom for alvor etter svartedauen, da områder ble frilagt da folk døde. De snakker et språk som hører under finsk-ugrisk. Det var folk her 6-8000 år før samene kom. De første var antagelig indo-europeere. Det kan man f eks se på navn på fiskeslag i det samiske språket, fisken i havet har indoeuropeiske navn, mens innlandsfisken har finsk-ugriske navn. De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.

Jada, jeg husker godt da vi kom, tror det var med morgentoget til Karasjok. Så du også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er jeg ikke i det hele tatt. Jeg kommenterer det ikke til noen. Men blir det diskutert kan det godt være at jeg sier at jeg synes det er litt rart. Uten at jeg synes det er noe galt i det.

Jeg har da fått med meg kommentarene dine, høyt og tydelig. Dersom jeg var 14 år gammel, bosatt i Nord Norge, adoptert fra spedbarnsalderen, akkurat hvor stolt tror du jeg ville vært over bunaden min denne 17 mai? Etter å ha lest dine kommentarer? Sjansen er at jeg hadde brent bunaden og holdt meg inne hele dagen. Jeg vil jo ikke at folk skal se rart på meg. Du er litt kort, Solsikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samer kom til Norge tidligst for 2000 år siden, østfra. De kom for alvor etter svartedauen, da områder ble frilagt da folk døde. De snakker et språk som hører under finsk-ugrisk. Det var folk her 6-8000 år før samene kom. De første var antagelig indo-europeere. Det kan man f eks se på navn på fiskeslag i det samiske språket, fisken i havet har indoeuropeiske navn, mens innlandsfisken har finsk-ugriske navn. De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.

Har du en link til en side med disse opplysningene? Kjempeinteressant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Samer kom til Norge tidligst for 2000 år siden, østfra. De kom for alvor etter svartedauen, da områder ble frilagt da folk døde. De snakker et språk som hører under finsk-ugrisk. Det var folk her 6-8000 år før samene kom. De første var antagelig indo-europeere. Det kan man f eks se på navn på fiskeslag i det samiske språket, fisken i havet har indoeuropeiske navn, mens innlandsfisken har finsk-ugriske navn. De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.

Du skriver *De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.*

Det er mulig det, men hvis du f.eks. hele livet ditt får høre at du er trønder, hvordan ville du tatt det hvis det ble forlangt at du må kunne all historie fra flere tusen år tilbake for å kunne dokumentere at du er trønder?

Ikke alle samer har studert historie, ikke alle samer påstår at vi er urfolk, det er bare noe de som føler seg truet av samene liker å slenge ut i diskusjoner.

Hvis historieforskere forteller meg at samene ikke er urfolk så tror jeg selvsagt på dem. Men jeg gidder ikke å studere historie for å finne ut om det er sant.

Og fra barnsben av har vi hørt at vi er et urfolk, hva så om vi ikke er det likevel? Nå er det nå likevel så mye innblanding av både norsk og finsk blod at det er nå vel revnende likegyldig hvem som var her først?

Men det er vel OK at vi bor her til vi dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket tyder på at bunad ikke er noen tradisjon i Nordland. Dermed er det rart at sånne som du kler på deg bunad, og samtidig synes det ser rart ut at andre bruker bunad.

nick da, du må ikke gjøre narr av oss nordlendinger :o)

Hvis du går inn på Husflidens side, så ser du at det er flere bunader fra rundt om i landet som er like nye eller enda nyere enn nordlandsbunaden.

http://www.husfliden.no/felles/bunader_frm.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jøss2

Jeg liker ikke at noen bruker nicket mitt, selvom det ikke er beskyttet.

Til diskusjonen som utspiller seg her vil jeg si: "Det får være nok at adoptivbarna er så heldige at de får komme til gode hjem i Norge, om de ikke i tillegg skal spjåke seg ut i våre nasjonaldager. Det passer seg rett og slett ikke".

Hilsen den opprinnelige "jøss"

Ubeskyttede nick kan brukes av hvem som helst. Jeg var faktisk ikke klar over at en annen brukte det nicket. Har ikke sett deg her inne før. Bare for å ha sagt det så er det ikke jeg som har satt i gang debatten om adopterte, innvandrere, mulatter og andre mørkhudede kan bruke norsk bunad. Mine betraktninger om bunader var helt generelle. Og hva med lyshudede adopterte, kan de bruke bunad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden her, vet jeg at jeg er og blir en rasist i noens øyne. Hvorfor? Jo, som Solsikke synes jeg det er ''rart'' å se en neger i bunad. Hvorfor er det ''rart''? Fordi jeg ikke er vant til å se en neger i bunad. Så enkelt er svaret.

Like rart synes jeg det er når mannfolk går i kvinneklær. Like rart synes jeg det er hvis kvinnfolk går i ''manneklær''. Like rart synes jeg det er når Thorvald Stoltenberg snakker, uten å være dritings. Like rart synes jeg det er å se en Ferrari i bergenske gater.

Saken er at det er ''uvanlige'' ting som man oppdager. Å se en neger i kondomdrakt på skøyteisen vil få mange kommentarer. Samme som å se en hvit person sette ny verdensrekord på 100 m i friidrett.

Det må være lov å synes noe er ''rart'' uten å få et stempel på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Har du en link til en side med disse opplysningene? Kjempeinteressant!

Rett fra hukommelsen dessverre, tror det sto i en bok om arkeologi og et par andre steder. Avisinnlegg også. Oldefaren min var same, så jeg kan stemme ved sametingsvalget. Men da skal du skrive under på at du føler deg som same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver *De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.*

Det er mulig det, men hvis du f.eks. hele livet ditt får høre at du er trønder, hvordan ville du tatt det hvis det ble forlangt at du må kunne all historie fra flere tusen år tilbake for å kunne dokumentere at du er trønder?

Ikke alle samer har studert historie, ikke alle samer påstår at vi er urfolk, det er bare noe de som føler seg truet av samene liker å slenge ut i diskusjoner.

Hvis historieforskere forteller meg at samene ikke er urfolk så tror jeg selvsagt på dem. Men jeg gidder ikke å studere historie for å finne ut om det er sant.

Og fra barnsben av har vi hørt at vi er et urfolk, hva så om vi ikke er det likevel? Nå er det nå likevel så mye innblanding av både norsk og finsk blod at det er nå vel revnende likegyldig hvem som var her først?

Men det er vel OK at vi bor her til vi dør?

He-he. Litt fakta kan da ikke skade. Har ikke noe i mot samer, kos dere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...