Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Gjest Raglan

Ja bunad vil helt sikkert se rart ut på dem. Nå synes jeg ikke at det er noe pent med bunad på mannfolk heller da men.....

Det har noe med hva man er vant med. Det er ikke så mange menn som kler seg i bunad. Etterhvert som det blir flere av dem så vil det også sikkert bli finere. Det er vel slik med alt som er relativt nytt.... det kan føles rart og ikke helt rett.

Om du kler dine gutter i bunad synes jeg egentlig det er helt flott. Du lærer dine barn om våre norske tradisjoner. Men noe mindre rart vil det vel neppe være akkurat nå.

Der ER fint med gutter i bunad, og det blir mer og mer in.

Kanskje ikke nordlandsbunad, det har jeg ikke sett.

Men her på vestlandet er det veldig fine gutte/mannsbunader.

Og jeg har sydd til min sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Nei, eksempelet med fylker er ikke rasistiske, fordi man ikke gjør forskjell på nordlendiger og finnmarkinger. Uansett så er det ikke snakk om forskjellige folkegrupper.

Poenget er at du fratar mennesker retten til deres nasjonalitet. Barn med mørk hud er liksom ikke like "norske" som oss, eller?

Du kunne like gjerne skrevet "det er rart med funksjonshemmede i bunad"...

Like forkastelig!

Med vennlig hilsen

Jeg har IKKE sagt at utlendinger ikke kan gå i norsk bunad. Jeg har bare sagt at det er rart. Nå lager du en diskusjon av noe som ikke trenger å være en diskusjon Sør. Og det vil ikke være rart å se en funksjonshemmed med bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett en del folk med mørk hudfarge ha bunad på seg på 17. mai.

Synes det er flott at de vil gå i nasjonaldrakt ettersom de er norske statsborgere og har bodd her en tid eller at de er oppvokst i Norge.

De er jo nordmenn akkurat som alle oss bleke.

Jeg har ikke sett så mange utenlandske bruke norsk bunad. Men som jeg har sagt i mange innlegg her så vil det sikkert bli mindre rart for meg etterhvert som det blir mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør? Og det har heller ikke noe med hva som er lov eller ikke lov. Jeg ville aldri stille meg i bresjen for å få satt ned ett forbud mot at personer av utenlandsk opprinnelse ikke skal få bruke bunad. Men for meg er det rart, akkurat nå. Kanskje vil det være noe helt annet om ti år.

For meg er bunaden noe tradisjonsrikt, noe helnorsk. Og jeg synes det er viktig at vi fortsetter å videreføre våre norske tradisjoner. At tradisjonene våre ikke forsvinner helt i vårt internasjonale samfunn.

Og Sør jeg synes det ser like rart ut at en norsk kvinne kler seg på muslimsk vis.

For øvrig går det ikke bare på hudfarve Sør, men beklagligvis så er det slik at det er hudfarven man legger merke til først. For meg vil det være like rart å se engelskmann eller en amerikaner bruke norsk bunad. Forskjellen der er at man nesten må snakke med vedkommende før man vet om vedkommende er norsk eller engelsk.

Hei Solsikke,

Du skriver: "Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør?"

Jo, det er nettopp det det har!

Du diskriminerer ("dere ser rare ut i bunad") KUN basert på HUDFARGE, og intet annet. Disse barnene (med mørk hud) kan være født og oppvokst i Norge, og er akkurat like "norske" som du og jeg!

Å nekte dem deres fulle nasjonalitet ("dere ser rare ut i våre nasjonalklær") er skammelig. Det er nemlig første skritt på veien til "over- og under-mennesker".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bunad vil helt sikkert se rart ut på dem. Nå synes jeg ikke at det er noe pent med bunad på mannfolk heller da men.....

Det har noe med hva man er vant med. Det er ikke så mange menn som kler seg i bunad. Etterhvert som det blir flere av dem så vil det også sikkert bli finere. Det er vel slik med alt som er relativt nytt.... det kan føles rart og ikke helt rett.

Om du kler dine gutter i bunad synes jeg egentlig det er helt flott. Du lærer dine barn om våre norske tradisjoner. Men noe mindre rart vil det vel neppe være akkurat nå.

Jeg synes bunad er fint på menn og gutter, men kunne aldri falle meg inn å putte det på mine barn. Grunnen er slike holdninger du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Romeriksbunad, jeg synes ikke den er noe spesielt fin, synes den er kjedelig. Men den tilhører nå det distriktet jeg bor og er i fra, så derfor er jeg tross alt fornøyd med den. Jeg synes Telemarksbunaden er fin, men jeg tror jeg hadde syntes det hadde blitt helt feil hvis jeg skulle ikledd meg den.

Det som ellers er så fint med bunad, er at da veit man _alltid_ hva man skal ha på seg på 17 mai. :-)

Der sa du det. Man slipper å bruke hodet på 17. mai-antrekk.

Må si jeg begynner å bli litt lei av alle bunadene på 17. mai. Det er nesten slik at der er godt å se mennesker i "vanlige" klær den dagen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raglan

Nei, eksempelet med fylker er ikke rasistiske, fordi man ikke gjør forskjell på nordlendiger og finnmarkinger. Uansett så er det ikke snakk om forskjellige folkegrupper.

Poenget er at du fratar mennesker retten til deres nasjonalitet. Barn med mørk hud er liksom ikke like "norske" som oss, eller?

Du kunne like gjerne skrevet "det er rart med funksjonshemmede i bunad"...

Like forkastelig!

Med vennlig hilsen

Du driver det for lang nå !!!!!

Spinner og maser videre i det uendelige............ bestandig.

.Å dra inn funksjonshemmede i diskusjonen er forkastelig det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg bor i Østfold, men er opprinnelig fra Sunnmøre.

Min bunad er veldig vakker, og det flotteste jeg eier! Og den er selvsagt fra sunnmøre!

Mine barn er glad i å pynte seg, heldigvis. Jeg sydde bunad til yngstejenta, men fant fort ut at det var nesten like billig å kjøpe ferdig "hverdagsbunad"

Lillegutt har fått sin første bunad, og jeg gleder meg til 17. Mai, da alle barna er kledd i finstasen!

Gubben har røtter både i Østfold og på Hamar, så han har ikke bestemt seg for hva slags bunad han skal ha, ennå. Men bunad skal han ha!

Jeg synes det er flott at vi har et tradisjonsrikt klesplagg, og bærer min bunad med stolthet til alle store anledninger. Med bunad er man _alltid_ riktig kledd; i bryllup, konfirmasjon, 17. mai, barnedåp, og ja, til og med middag med kongen! (ikke det at jeg har prøvd det siste, men...)

Mine barn har ingen restriksjoner på bunadsdager, hvis bunaden ikke tåler lek, er det dårlig kvalitet!

Bunad er en kulturarv som jeg synes vi skal ta vare på, Jeg har bodd i Oslo i 12 år, og sett hva slags festantrekk majoriteten bruker, og hjelpe meg; jeg synes ikke de viser mye respekt for nasjonaldagen vår!

Slitte olabukser, utvaskede t-skjorter, og saggebukser, posete skategensere, og møkkete capser på hodet er blandt noe av det værste jeg har sett denne dagen! (og dette var mennesker som jeg kunne se ikke hadde dårlig råd som unnskyldning -kun en dårlig attitude)

Bunaden var før et hverdagsplagg, som fattigfolk brukte hele tiden. I dag er det desverre ikke allemannseie lengre, og for mange et statussymbol. Der holder jeg med deg at bruken er overdrevet, hvis det kun er ment som statussymbol, og ikke fordi den som bærer bunaden har tilknytning til oprinnelses-stedet.

Men uansett hvorfor folk bærer bunad, synes jeg det er vakkert.

Og så må du ikke blande begrepene; kun originale bunader har rett til å kalles bunad, alt det andre heter festdrakt! (eller fantasibunad, barnebunad, hverdagsbunad, -kjært barn har mange navn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mulig jeg beveger meg på tynn is, men er det ikke like rart at en nordlenning springer rundt i bunad? Dette er vel ingen nordlandstradisjon? Fishnet stockings hadde vært et passende antrekk for trompetene.

Alle norske bønder og fiskere med respekt for seg selv må ha en bunad. Det har dukket opp nye bunader på mystisk vis på de rareste steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ER fint med gutter i bunad, og det blir mer og mer in.

Kanskje ikke nordlandsbunad, det har jeg ikke sett.

Men her på vestlandet er det veldig fine gutte/mannsbunader.

Og jeg har sydd til min sønn

Her er det ikke så mange som går med mannebunad. Men joda jeg har da sett pene mannfolk i pene bunader også:o) For å være helt ærlig så aner jeg ikke om det finnes nordlandsbunad for mannfolk.

Har du aner i Nordland eller er du av de som har kjøpt deg bunad utfra utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du faen meg rulle inn. Hun sier kun at hun synes det ser rart ut. Ikke at hun må spy av synet av en utlending i bunad. Hun må da vel for pokker få lov å synes at det ser rart ut uten å bli stemplet som en av Hitlers likesinnede av den grunn.

Når hun selv forfekter det hun forfekter, så må da oss andre få lov til å påpeke det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Romeriksbunad, jeg synes ikke den er noe spesielt fin, synes den er kjedelig. Men den tilhører nå det distriktet jeg bor og er i fra, så derfor er jeg tross alt fornøyd med den. Jeg synes Telemarksbunaden er fin, men jeg tror jeg hadde syntes det hadde blitt helt feil hvis jeg skulle ikledd meg den.

Det som ellers er så fint med bunad, er at da veit man _alltid_ hva man skal ha på seg på 17 mai. :-)

Det er det jeg synes er ulempen med bunad, at man _alltid_ har noe å ha på seg 17.mai. Jeg elsker å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikkaba

Nå har ikke jeg bunad selv, men...

Hadde polsk bunad da jeg var liten. De er det mye dilldall på, de! *ler* Følte meg som et veldig fint juletre ;-)

Ellers synes jeg at menn i bunad er sexy.

Så da så! Har planer om å forære mannen min en bunad etterhvert.

Personlig synes jeg ikke det er så om å gjøre at folk _må_ ha bunad fra der de kommer fra. Men det er kanskje fordi jeg ikke legger så veldig mye i det der med bunader annet enn at de er fine?

Glaner på andre mannfolk så øya nesten detter ut og samboeren nesten blir sjalu hver 17. Mai.....

Men nå skal han få seg bunad selv... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Du har satt i gang litt av en diskusjon nå jøss. Vet ikke om den har tatt en litt annen vending enn du hadde regnet med? Men en interessant diskusjon er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke,

Du skriver: "Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør?"

Jo, det er nettopp det det har!

Du diskriminerer ("dere ser rare ut i bunad") KUN basert på HUDFARGE, og intet annet. Disse barnene (med mørk hud) kan være født og oppvokst i Norge, og er akkurat like "norske" som du og jeg!

Å nekte dem deres fulle nasjonalitet ("dere ser rare ut i våre nasjonalklær") er skammelig. Det er nemlig første skritt på veien til "over- og under-mennesker".

Med vennlig hilsen

Du Sør, du sør...vet du jo mer du skriver under denne tråden jo mer patetisk synes jeg du er.

Dette har ingenting med Hitler og gjøre. Jeg fremhever ikke den ariske rase med å si at noe ser rart ut vel Sør. Det mye jeg synes kan se rart ut. Det være seg bunader eller andre klesplagg.

Og for å ha det sagt jeg nekter INGEN og gå i det de vil. Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut.

Du er rar du Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Østfold, men er opprinnelig fra Sunnmøre.

Min bunad er veldig vakker, og det flotteste jeg eier! Og den er selvsagt fra sunnmøre!

Mine barn er glad i å pynte seg, heldigvis. Jeg sydde bunad til yngstejenta, men fant fort ut at det var nesten like billig å kjøpe ferdig "hverdagsbunad"

Lillegutt har fått sin første bunad, og jeg gleder meg til 17. Mai, da alle barna er kledd i finstasen!

Gubben har røtter både i Østfold og på Hamar, så han har ikke bestemt seg for hva slags bunad han skal ha, ennå. Men bunad skal han ha!

Jeg synes det er flott at vi har et tradisjonsrikt klesplagg, og bærer min bunad med stolthet til alle store anledninger. Med bunad er man _alltid_ riktig kledd; i bryllup, konfirmasjon, 17. mai, barnedåp, og ja, til og med middag med kongen! (ikke det at jeg har prøvd det siste, men...)

Mine barn har ingen restriksjoner på bunadsdager, hvis bunaden ikke tåler lek, er det dårlig kvalitet!

Bunad er en kulturarv som jeg synes vi skal ta vare på, Jeg har bodd i Oslo i 12 år, og sett hva slags festantrekk majoriteten bruker, og hjelpe meg; jeg synes ikke de viser mye respekt for nasjonaldagen vår!

Slitte olabukser, utvaskede t-skjorter, og saggebukser, posete skategensere, og møkkete capser på hodet er blandt noe av det værste jeg har sett denne dagen! (og dette var mennesker som jeg kunne se ikke hadde dårlig råd som unnskyldning -kun en dårlig attitude)

Bunaden var før et hverdagsplagg, som fattigfolk brukte hele tiden. I dag er det desverre ikke allemannseie lengre, og for mange et statussymbol. Der holder jeg med deg at bruken er overdrevet, hvis det kun er ment som statussymbol, og ikke fordi den som bærer bunaden har tilknytning til oprinnelses-stedet.

Men uansett hvorfor folk bærer bunad, synes jeg det er vakkert.

Og så må du ikke blande begrepene; kun originale bunader har rett til å kalles bunad, alt det andre heter festdrakt! (eller fantasibunad, barnebunad, hverdagsbunad, -kjært barn har mange navn...)

Hva slags herrebunad har en med røtter i hamar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driver det for lang nå !!!!!

Spinner og maser videre i det uendelige............ bestandig.

.Å dra inn funksjonshemmede i diskusjonen er forkastelig det

Det er et eksempel på hvor forkastelig diskrimineringen er. Den er identisk, bare mer åpenbar, hvis man bruker andre grupper som eksempler.

Å diskriminere pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase er sider av samme sak.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer glad i folkedrakter og også fantasidrakter enn de fleste "sertifiserte" bunadene.

Men menn er flotte i slike stasdrakter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksempelet med fylker er ikke rasistiske, fordi man ikke gjør forskjell på nordlendiger og finnmarkinger. Uansett så er det ikke snakk om forskjellige folkegrupper.

Poenget er at du fratar mennesker retten til deres nasjonalitet. Barn med mørk hud er liksom ikke like "norske" som oss, eller?

Du kunne like gjerne skrevet "det er rart med funksjonshemmede i bunad"...

Like forkastelig!

Med vennlig hilsen

Er du mørk? Bare lurer, du ble så engasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...