Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Gjenomtenkt eller ikke. Jeg synes det er rart. Det er min mening. Jeg sa ikke at jeg ikke likte å se mørkhudede i norsk bunad. Men jeg sa at det er rart og se dem i norsk bunad. Nettopp fordi jeg ser på bunaden på den måten jeg gjør. For meg er bunaden noe helnorskt. Slik som kineserne har sine plagg og andre har sine plagg.

Selv om jeg dr... i hva folk har på seg bare de ikke går nakne, så ville det virke underlig å se en kølsvart neger i bunad, på samme måte som han ville syns det var underlig at en lys og ellers rosa nordmann stilte i hans stammedrakt med spyd og kumøkk i håret. For bunaden er vel en stammedrakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Livia

    6

Mest aktive i denne tråden

Nå må du faen meg rulle inn. Hun sier kun at hun synes det ser rart ut. Ikke at hun må spy av synet av en utlending i bunad. Hun må da vel for pokker få lov å synes at det ser rart ut uten å bli stemplet som en av Hitlers likesinnede av den grunn.

Jeg synes det er enhver nordmanns rett å bruke bunad om de føler for det. Selv om enkelte er så firkantede at de sier at "den og den" etisk sett ikke burde bruke det, fordi de har utenlandsk opprinnelse, kan det hende de er vel så norske som noen annen, og vil vise sin tilhørighet til fedrelandet sitt på denne måten?

Når det er sagt, så har jeg ei handicappet søster, som er KJEMPEFIN i bunad. Den diskusjonen er helt uaktuell for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du faen meg rulle inn. Hun sier kun at hun synes det ser rart ut. Ikke at hun må spy av synet av en utlending i bunad. Hun må da vel for pokker få lov å synes at det ser rart ut uten å bli stemplet som en av Hitlers likesinnede av den grunn.

Det spørs hvordan denne "rarheten" manifisterer seg på 17 mai. Gir hun nabokjærringa en dult: Ka du syns om de dær? At dæm går rundt i VÅRRES drakta. Ser ikkje de rart ut? Æ syns dæm sku la vær, syns ikkje du de? Æ meine, de e heilnorske drakta, e de ikkje? Det passe sæ bare ikkje at dem har dem på, ja, det syns no æ da. Ikkje at æ e rasist altså, men det passe sæ bare ikkje. De e no mi meining da.

Og sånn går dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... bygdekultur, kulturhistorie og bondetradisjoner."

Der beskriver du hele essensen, og bunad/folkedraktens betydning for meg !

Har desverre aldri hatt bunad, men har veldig lyst på en folkedrakt fra Voss eller Hardanger, etter modell fra midten av 1800 tallet, slik som Adolf Tiedemann har foreviget i noen av sine malerier.

Men det måtte i safall være etter den opprinnelige modell, og med originale stoffer (vadmel og ull?).

Har prøvd å få tak i, men det virker som om ingen lager disse nå til dags !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg synes det er enhver nordmanns rett å bruke bunad om de føler for det. Selv om enkelte er så firkantede at de sier at "den og den" etisk sett ikke burde bruke det, fordi de har utenlandsk opprinnelse, kan det hende de er vel så norske som noen annen, og vil vise sin tilhørighet til fedrelandet sitt på denne måten?

Når det er sagt, så har jeg ei handicappet søster, som er KJEMPEFIN i bunad. Den diskusjonen er helt uaktuell for mitt vedkommende.

Det bør kanskje nedfelles i grunnloven at man kan gå i den bunaden man vil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Sør, du sør...vet du jo mer du skriver under denne tråden jo mer patetisk synes jeg du er.

Dette har ingenting med Hitler og gjøre. Jeg fremhever ikke den ariske rase med å si at noe ser rart ut vel Sør. Det mye jeg synes kan se rart ut. Det være seg bunader eller andre klesplagg.

Og for å ha det sagt jeg nekter INGEN og gå i det de vil. Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut.

Du er rar du Sør.

Rart, ikke stemmer osv . du skrev ikke bare rart, men en hel del ord sammen med rart og synes ikke det stemmer.

Hva legger du bak det at det ikke STEMMER liksom?

Du synes det ikke stemmer fordi de er mørke i huden. Ikke noe annet.DET er rasistisk.

Å dømme ut i fra hudfargen. Det stemmer ikke overens med norsk bunad at en farget bærer den. Hvorfor ikke? en mørkhudet kan være like norsk som deg. Men det stemmer ikke på han/henne, fordi de ikke har like rosa hud som deg selv?

*uff og uff*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du mørk? Bare lurer, du ble så engasjert.

Hei,

Hvilken forskjell hadde det gjort om jeg var mørk? ;-)

Jeg skriver også for likestilling mellom mann og kvinne, uten at jeg er kvinne. Jeg mener at ALLE (både menn og kvinner) tjener på likestilling.

Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor! *ler*

Nicket "Sør" er en forkortelse for "Sørlige Halvkule", fra den tiden jeg arbeidet med black empowerment i Sør Afrika.

Selv er jeg faktisk hvit, og har blå øyne!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

uphs!

Ser du erta på deg noen, nå, Solsikke....

*trøste*

Jeg oppfatter deg ikke som rasistisk, for jeg kan godt forstå deg. Jeg reagerte også de første gangene, og spesielt da jeg gikk opp Karl Johan min første 17. Mai i oslo, da jeg så alle de glade, mørke fjesene som viftet med det Norske flagget og ropte: HURRA!!

Nå synes jeg det er flott! Det er flott at våre nye landsmenn feirer dagen sammen med oss, det er flott at de knytter seg til vår kultur, og det er flott at de blir Norske "patrioter" !!

Og hvis du tenker over det, er det mange av dem som er vel så norske som deg; tredjegenerasjonsinnvandrere (født og oppvokst i Norge, det samme har mor og far) adoptivbarn fra andre land, mulatter (en lys forelder og en mørk)......

Jeg har selv søsken som er mulatter, og har aldri tenkt på dem som "mørkhudede" eller "utlendinger", kanskje det er grunnen til at mitt syn er så liberalt? Eller er det egentlig liberalt i det hele tatt? Burde det ikke være slik vi alle tenkte?

Galt har det vært tidligere, Nordmenn har snakket om hvordan innvandrere ikke vil tilpasse seg Norsk kultur, Galt er det nå, hvis vi skal nekte dem å føle tilhørighet på en dag som dette?

Jeg vet at du mener det samme som meg, Solsikke, du trenger ikke forsvare deg: jeg ville bare si, som du selv antydet: du blir vant til det etterhvert, og lærer å sette pris på det også!

Bare vent, du skal nok se at du merker det allerede denne 17. Mai!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilken forskjell hadde det gjort om jeg var mørk? ;-)

Jeg skriver også for likestilling mellom mann og kvinne, uten at jeg er kvinne. Jeg mener at ALLE (både menn og kvinner) tjener på likestilling.

Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor! *ler*

Nicket "Sør" er en forkortelse for "Sørlige Halvkule", fra den tiden jeg arbeidet med black empowerment i Sør Afrika.

Selv er jeg faktisk hvit, og har blå øyne!

Med vennlig hilsen

Det hadde ikke gjort det noe annerledes. Jeg bare lurte... visste du ville si det *s*

Det at du ikke er mørk, gjør deg til mindre fordomsfull mener jeg. Siden du engasjerer deg så på vegne av noe annet enn det du selv er. Bra, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, ikke stemmer osv . du skrev ikke bare rart, men en hel del ord sammen med rart og synes ikke det stemmer.

Hva legger du bak det at det ikke STEMMER liksom?

Du synes det ikke stemmer fordi de er mørke i huden. Ikke noe annet.DET er rasistisk.

Å dømme ut i fra hudfargen. Det stemmer ikke overens med norsk bunad at en farget bærer den. Hvorfor ikke? en mørkhudet kan være like norsk som deg. Men det stemmer ikke på han/henne, fordi de ikke har like rosa hud som deg selv?

*uff og uff*

Jeg synes det er rart for at det er uvant. Og jeg synes det er noe som ikke stemmer fordi jeg forventer å se dem i andre plagg. Sine nasjonalplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bunad er fint på menn og gutter, men kunne aldri falle meg inn å putte det på mine barn. Grunnen er slike holdninger du kommer med.

Holdninger? Er det feil å ha en mening nå da? Huff da....dette orker jeg ikke mere.... utrolig fanatiske folk er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilken forskjell hadde det gjort om jeg var mørk? ;-)

Jeg skriver også for likestilling mellom mann og kvinne, uten at jeg er kvinne. Jeg mener at ALLE (både menn og kvinner) tjener på likestilling.

Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor! *ler*

Nicket "Sør" er en forkortelse for "Sørlige Halvkule", fra den tiden jeg arbeidet med black empowerment i Sør Afrika.

Selv er jeg faktisk hvit, og har blå øyne!

Med vennlig hilsen

"Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor!"

Pokker!

Også jeg som trodde jeg hadde deg heeelt på kornet! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg dr... i hva folk har på seg bare de ikke går nakne, så ville det virke underlig å se en kølsvart neger i bunad, på samme måte som han ville syns det var underlig at en lys og ellers rosa nordmann stilte i hans stammedrakt med spyd og kumøkk i håret. For bunaden er vel en stammedrakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart for at det er uvant. Og jeg synes det er noe som ikke stemmer fordi jeg forventer å se dem i andre plagg. Sine nasjonalplagg.

Du skriver: "jeg forventer å se dem i andre plagg. Sine nasjonalplagg."

Bunad ER deres nasjonalplagg!

De er norske, OG de har mørk hud!

Hva forventer du: "beklager, du har litt for mørk hud, så du må nok gå med lendeklede i 17. mai paraden!"

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Når jeg tenker meg om så vet jeg ikke hvordan tradisjonen er når det gjelder bunad. Jeg vet faktisk ikke om jeg har "rett" til å ha det selv etter tradisjonen. Ettersom jeg ikke er født i dette landet og min farfar ikke er norsk, er det da riktig av meg å bære bunad?

Er det noen som vet hvordan denne tradisjonen er?

Håper noen kan hjelpe

Vennligst

Klart du kan ha bunad!

Noen aner i Norge har du vel? Da tar du det derfra.

Hvis ikke, finnes det jo et hav av drakter å ta av! (bunadskopier, ikke geografisk tilknytning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uphs!

Ser du erta på deg noen, nå, Solsikke....

*trøste*

Jeg oppfatter deg ikke som rasistisk, for jeg kan godt forstå deg. Jeg reagerte også de første gangene, og spesielt da jeg gikk opp Karl Johan min første 17. Mai i oslo, da jeg så alle de glade, mørke fjesene som viftet med det Norske flagget og ropte: HURRA!!

Nå synes jeg det er flott! Det er flott at våre nye landsmenn feirer dagen sammen med oss, det er flott at de knytter seg til vår kultur, og det er flott at de blir Norske "patrioter" !!

Og hvis du tenker over det, er det mange av dem som er vel så norske som deg; tredjegenerasjonsinnvandrere (født og oppvokst i Norge, det samme har mor og far) adoptivbarn fra andre land, mulatter (en lys forelder og en mørk)......

Jeg har selv søsken som er mulatter, og har aldri tenkt på dem som "mørkhudede" eller "utlendinger", kanskje det er grunnen til at mitt syn er så liberalt? Eller er det egentlig liberalt i det hele tatt? Burde det ikke være slik vi alle tenkte?

Galt har det vært tidligere, Nordmenn har snakket om hvordan innvandrere ikke vil tilpasse seg Norsk kultur, Galt er det nå, hvis vi skal nekte dem å føle tilhørighet på en dag som dette?

Jeg vet at du mener det samme som meg, Solsikke, du trenger ikke forsvare deg: jeg ville bare si, som du selv antydet: du blir vant til det etterhvert, og lærer å sette pris på det også!

Bare vent, du skal nok se at du merker det allerede denne 17. Mai!!

Gjør ingenting om jeg har ertet på meg noen så lenge jeg selv forstår hva jeg mener:o)

Og joda alt det du forteller er kjempe flott. Selvsagt er det flott at innvandrerne feirer dagen sammen med oss. Og selvsagt er det flott at de tar del i vår kultur. Det gjelder både bunad og flagg. Men akkurat nå er det merkelig for meg å se en mørkhuded i norsk bunad. Nå til 17. mai kan det være at det kryr av mørkhudede i våre norske bunader og etter all sansynlighet vil jeg synes det er flott.

Og flott at noen forstår hva jeg mener da:o) Om ikke innleggt ditt var ironisk ment da*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Holdninger? Er det feil å ha en mening nå da? Huff da....dette orker jeg ikke mere.... utrolig fanatiske folk er da.

Tai mahal er en nådeløs og bombastisk kvinne. Ignorer henne, selvfølgelig kan du mene hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart for at det er uvant. Og jeg synes det er noe som ikke stemmer fordi jeg forventer å se dem i andre plagg. Sine nasjonalplagg.

#Sine nasjonalplagg.#

?????

Adobterte barn som ADRI har sett noe annet en Norge, skulle ta på seg nasjonaldrakten i fra hjemladet de er adobtert i fra på NORGES nasjonal dag?'

Tror du de hadde synes det hadde stemt? tror du ikke de synes det hadde vært utrolig rart?

Håper du reflekterer litt mer over dette Slosikke, og setter deg inn i situasjonen til dem mørke normenn som må leve med slike HOLDNINGER, for det er det det er!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvilken forskjell hadde det gjort om jeg var mørk? ;-)

Jeg skriver også for likestilling mellom mann og kvinne, uten at jeg er kvinne. Jeg mener at ALLE (både menn og kvinner) tjener på likestilling.

Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor! *ler*

Nicket "Sør" er en forkortelse for "Sørlige Halvkule", fra den tiden jeg arbeidet med black empowerment i Sør Afrika.

Selv er jeg faktisk hvit, og har blå øyne!

Med vennlig hilsen

Din blåøyde kvasi-afrikanske wannabe

Jeg så overskriften din, og det fikk meg til å tenke. Noe av det verste man kan være i USA, f.eks, må jo være en kommunistisk, svart homse.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har også skrevet mot diskriminering pga funksjonshemning, legning, kjønn eller rase. Og jeg er ikke en funksjonshemmet lesbisk svart alenemor!"

Pokker!

Også jeg som trodde jeg hadde deg heeelt på kornet! ;-)

Beklager å skuffe deg! *ler*

Dog ville min samboer nok vært betydelig mer overrasket over å oppdage denne sannheten! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...