Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest denne tråden her, vet jeg at jeg er og blir en rasist i noens øyne. Hvorfor? Jo, som Solsikke synes jeg det er ''rart'' å se en neger i bunad. Hvorfor er det ''rart''? Fordi jeg ikke er vant til å se en neger i bunad. Så enkelt er svaret.

Like rart synes jeg det er når mannfolk går i kvinneklær. Like rart synes jeg det er hvis kvinnfolk går i ''manneklær''. Like rart synes jeg det er når Thorvald Stoltenberg snakker, uten å være dritings. Like rart synes jeg det er å se en Ferrari i bergenske gater.

Saken er at det er ''uvanlige'' ting som man oppdager. Å se en neger i kondomdrakt på skøyteisen vil få mange kommentarer. Samme som å se en hvit person sette ny verdensrekord på 100 m i friidrett.

Det må være lov å synes noe er ''rart'' uten å få et stempel på seg.

Takk stone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Ulv I Faarikaal

Du skriver *De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.*

Det er mulig det, men hvis du f.eks. hele livet ditt får høre at du er trønder, hvordan ville du tatt det hvis det ble forlangt at du må kunne all historie fra flere tusen år tilbake for å kunne dokumentere at du er trønder?

Ikke alle samer har studert historie, ikke alle samer påstår at vi er urfolk, det er bare noe de som føler seg truet av samene liker å slenge ut i diskusjoner.

Hvis historieforskere forteller meg at samene ikke er urfolk så tror jeg selvsagt på dem. Men jeg gidder ikke å studere historie for å finne ut om det er sant.

Og fra barnsben av har vi hørt at vi er et urfolk, hva så om vi ikke er det likevel? Nå er det nå likevel så mye innblanding av både norsk og finsk blod at det er nå vel revnende likegyldig hvem som var her først?

Men det er vel OK at vi bor her til vi dør?

Ikke urbefokning her i landet, kanskje et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ubeskyttede nick kan brukes av hvem som helst. Jeg var faktisk ikke klar over at en annen brukte det nicket. Har ikke sett deg her inne før. Bare for å ha sagt det så er det ikke jeg som har satt i gang debatten om adopterte, innvandrere, mulatter og andre mørkhudede kan bruke norsk bunad. Mine betraktninger om bunader var helt generelle. Og hva med lyshudede adopterte, kan de bruke bunad?

jøss som du svarer er ikke den samme jøss som diskuterte på adpopsjonsforumet. Det er jeg som brukte det nicket for anledninge, og jeg mener svært lite om både bunader og hvem som bærer dem. :)

Hilsen jøss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Hei,

Tre spørsmål?

Hvor mange år synes du er rimelig at disse folkene skal ta for å akseptere at også folk med mørk hud er nordmenn?

Hva synes du om mennesker (nynazister som Tore Tvedt) som mener at jøder ikke kan være nordmenn?

Hva er forskjellen?

Med vennlig hilsen

Noen bruker lenger tid enn andre for å bli _vant_ til noe, det er ikke dermed sagt at det ikke er akseptert!! Folk i Oslo vil feks. ha lettere for å synes at det er normalt, de ser det jo _hver_ 17. Mai.

Nynazister som nevnte person er det synd på, han eier jo ikke normale sjelsevner, stakkar. Må lide av paranoia... *uhu -jøder er farlige....*

Det er stor forskjell på å innrømme at det er uvant å se nasjonaldrakten med utradisjonellt innhold, og å være rasist/nynazist!

Stakkars Solsikke; du har hengt deg opp i dag, Sør! På tide med en pause, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Hamar er i Hedemark fylke

Jeg og geografi....

Hva så, forresten? Da er det en bunad fra Hedmark han muligens skal ha. Eller østfold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rett fra hukommelsen dessverre, tror det sto i en bok om arkeologi og et par andre steder. Avisinnlegg også. Oldefaren min var same, så jeg kan stemme ved sametingsvalget. Men da skal du skrive under på at du føler deg som same.

Jeg trodde grensen gikk ved kvartinger - for stemme ved Sametinget - så jeg tror du må se langt etter den stemmeretten.

Dog - skal mitt lille nurk få kle seg i samedrakten (hun har arvet etter meg) på 17. mai - selv om hun er 4/8 tyrkisk, 3/8 , norsk og 1/8 samisk og najsonaldagen feires i Belgia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bruker lenger tid enn andre for å bli _vant_ til noe, det er ikke dermed sagt at det ikke er akseptert!! Folk i Oslo vil feks. ha lettere for å synes at det er normalt, de ser det jo _hver_ 17. Mai.

Nynazister som nevnte person er det synd på, han eier jo ikke normale sjelsevner, stakkar. Må lide av paranoia... *uhu -jøder er farlige....*

Det er stor forskjell på å innrømme at det er uvant å se nasjonaldrakten med utradisjonellt innhold, og å være rasist/nynazist!

Stakkars Solsikke; du har hengt deg opp i dag, Sør! På tide med en pause, kanskje?

Hei Nikkaba,

Hva med å svare på spørsmålene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg gå i samedrakt da? Hmm nei vil ikke det nei. Selv om jeg synes samedrakten er kjempe fin.

SamedraktEN? Finns veeeeldig mange samedrakter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på mitt spørsmål, da. (på Meldinger)

Hei Daisy,

Svar kommer senere. Må logge av litt nå!

(Beklager forsinkelsen!)

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan denne "rarheten" manifisterer seg på 17 mai. Gir hun nabokjærringa en dult: Ka du syns om de dær? At dæm går rundt i VÅRRES drakta. Ser ikkje de rart ut? Æ syns dæm sku la vær, syns ikkje du de? Æ meine, de e heilnorske drakta, e de ikkje? Det passe sæ bare ikkje at dem har dem på, ja, det syns no æ da. Ikkje at æ e rasist altså, men det passe sæ bare ikkje. De e no mi meining da.

Og sånn går dagan.

Hvordan rarheten manifistrerer seg sier innlegget ingenting om, men jeg regner med at det er noe vedkommende tenker. Tar nesten for gitt at det ikke skrikes utover hele 17.mai-toget. Det finnes selvsagt gamle burugler som gjør slikt, men de er i 95% av tilfellene passert 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange beskriver bunaden som heilnorsk - den får de dra lenger ut på landet med.. det er nå bare en overvintret europeisk draktmote det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg trodde grensen gikk ved kvartinger - for stemme ved Sametinget - så jeg tror du må se langt etter den stemmeretten.

Dog - skal mitt lille nurk få kle seg i samedrakten (hun har arvet etter meg) på 17. mai - selv om hun er 4/8 tyrkisk, 3/8 , norsk og 1/8 samisk og najsonaldagen feires i Belgia.

Nei da, det sto faktisk oldeforeldre altså 1/8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg trodde grensen gikk ved kvartinger - for stemme ved Sametinget - så jeg tror du må se langt etter den stemmeretten.

Dog - skal mitt lille nurk få kle seg i samedrakten (hun har arvet etter meg) på 17. mai - selv om hun er 4/8 tyrkisk, 3/8 , norsk og 1/8 samisk og najsonaldagen feires i Belgia.

Ganske komplisert avstamming, hvor vil denne karen ha sin tilhørighet ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jada, jeg husker godt da vi kom, tror det var med morgentoget til Karasjok. Så du også det?

Nei, men same kan det være :-) Vi saman havne alltidd mellom parsjken og veden vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Hei Nikkaba,

Hva med å svare på spørsmålene?

Med vennlig hilsen

Hva med å lese svarene?

Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...