Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Det hører vel til de fleste kunst-utdannelser å vite at det som inspirete norsk rosemling og mye av bunadsømmen i stor grad var rokokkoperioden i Europa. Det er litt morsomt at en periode som var så liten i europeisk histoire har overlevd på denne måten.

Men gjør det det mindre norsk? Alle impulser kommer hitfra og ditfra, blander seg, går litt i den ene retningen eller den andre. Det er jo særnorsk å ha drakter inspirert av rokokkoen ;o)

Hei pip, hyggelig å se deg igjen.

Du er ute for å roe gemyttene ser jeg?!

Ha en fin kveld,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Det er forskjell på å pakke dritten inn i silkepapir, slik du er flink til, og å si ting rett ut når man føler for det, slik jeg gjør.

Jeg er i det minste ærlig. Ta deg en pause. Og en kavring. Så kanskje du blir litt hyggeligere etterpå?

Eller bare fortsett å glefse, du. See if I care!

Slike meningsløse innlegg gidder jeg ikke lenger å bry meg med...

Du står selvsagt fritt til å la være "å bry deg", å la være å lese mine innlegg, og/eller å la være å skrive intetsigende svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jada - jeg har lest den nevnte linken din før jeg. Og jeg har sett hva Husfliden kommer med av historie på folkedrakter og bunader.

Der er det tyst om alt som minner om europeisk draktmote. Det ville jo bli som å banne i kjerka. Men har man reist litt i Europa og er glad i å gå på museer - så ser man litt av hvert. Men det er jo så ømtålig å nevne og det viser jo din opphetede reaksjon.

Ikke mange liker å høre at deres bunadsøm og broderier stammer fra en putebit heller. Og fra en liten rest av en pute har det blitt en hel bunad... ikke få bunader er konstruksjoner i nyere tid og har fint lite med "ektehet" å gjøre.

Andre europeiske land har også sine folklore-drakter og nasjonaldrakter - og er stolte av dem. Men knapt noen er vel så fanatiske som bunads-folket i Norge kan være.

Det er andre ting som er mer heilnorske en gammaldags draktmote, så hvorfor så proteksjonistisk?

Ikke så hissig, her. Jeg påpeker et faktum som du ikke ville innrømme i ditt første innlegg, nemlig at bunaden har dype røtter i norsk tradisjon, mht. broderier, farver, tilbehør, mm. Det er jo nettop det som gjør dem unike.

Og tradisjonsrikt blir det, når draktene lages etter samme mønster og med samme tilbehør og broderier som de har har hatt i flere hundre år.

Så om _snittet_ likner datidens mote, slik du beskriver, synes jeg ikke det har noe med saken å gjøre, for bunad er for_meg_ en god, norsk tradisjon uansett!

Og at broderier stammer fra putevar, som du sier, er vel mulig, det. Men ikke mindre tradisjonsrikt fordet?

Jeg er ingen ekspert, jeg! Men jeg synes det virket veldig plumpt det du kom med, så jeg ville arrestere deg litt. Og det hjalp tydeligvis -for nå innrømmet du jo selv at bunad er norsk tradisjon, bare ikke så unik...

Forresten så har jeg ennå tilgode å se utenlandske nasjonaldrakter som likner vår; ja det heter det; nasjonaldrakt.

Mon tro hvor det navnet kommer fra?

http://www.viten.com/nyviten/oxaal.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så hissig, her. Jeg påpeker et faktum som du ikke ville innrømme i ditt første innlegg, nemlig at bunaden har dype røtter i norsk tradisjon, mht. broderier, farver, tilbehør, mm. Det er jo nettop det som gjør dem unike.

Og tradisjonsrikt blir det, når draktene lages etter samme mønster og med samme tilbehør og broderier som de har har hatt i flere hundre år.

Så om _snittet_ likner datidens mote, slik du beskriver, synes jeg ikke det har noe med saken å gjøre, for bunad er for_meg_ en god, norsk tradisjon uansett!

Og at broderier stammer fra putevar, som du sier, er vel mulig, det. Men ikke mindre tradisjonsrikt fordet?

Jeg er ingen ekspert, jeg! Men jeg synes det virket veldig plumpt det du kom med, så jeg ville arrestere deg litt. Og det hjalp tydeligvis -for nå innrømmet du jo selv at bunad er norsk tradisjon, bare ikke så unik...

Forresten så har jeg ennå tilgode å se utenlandske nasjonaldrakter som likner vår; ja det heter det; nasjonaldrakt.

Mon tro hvor det navnet kommer fra?

http://www.viten.com/nyviten/oxaal.htm

For å sitere deg:

"Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

- Nikkaba"

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du står selvsagt fritt til å la være "å bry deg", å la være å lese mine innlegg, og/eller å la være å skrive intetsigende svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Det hører vel til de fleste kunst-utdannelser å vite at det som inspirete norsk rosemling og mye av bunadsømmen i stor grad var rokokkoperioden i Europa. Det er litt morsomt at en periode som var så liten i europeisk histoire har overlevd på denne måten.

Men gjør det det mindre norsk? Alle impulser kommer hitfra og ditfra, blander seg, går litt i den ene retningen eller den andre. Det er jo særnorsk å ha drakter inspirert av rokokkoen ;o)

Takk!

Har lært noe nytt i dag, jeg også....

http://www.viten.com/nyviten/oxaal.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikkaba

For å sitere deg:

"Ta deg en kavring, istedenfor å plage andre med den utrolig ukoslige nebbingen og kveruleringen din!

- Nikkaba"

Med vennlig hilsen

Og du bare fortsetter og fortsetter, inn i det uendelige....

Fritidsproblemer?

Ta deg ei bolle, da, hvis du synes det er bedre....

*eier ikke selvironi, vøttø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å pakke dritten inn i silkepapir, slik du er flink til, og å si ting rett ut når man føler for det, slik jeg gjør.

Jeg er i det minste ærlig. Ta deg en pause. Og en kavring. Så kanskje du blir litt hyggeligere etterpå?

Eller bare fortsett å glefse, du. See if I care!

Slike meningsløse innlegg gidder jeg ikke lenger å bry meg med...

vær snill med Sør, han er liksom godgutten til så mange av oss jentene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Dere er så søte når dere er sinte!

*dukker og ser meg til høyre og venstre*

*LOL*

bortsett fra at jeg ikke er sint, da!

Jeg skjønner jo at Sør kjeder seg her inne, når det ikke er noen skikkelige hete diskusjoner på gang.....

Men h*n behøver vel ikke la det gå utover andre dolere, heller. Ødelegge tråder ved å forfølge en annen, og sånn....

Jeg pleier stort sett aldri å bite fra meg slik jeg gjorde i dag, heller...Skal snart ha mensen, kanskje? *glefs*

Men jeg er ikke langsint, da! Når innlegget er sendt, er jeg like blid!

Ha en strålende kveld, malun!

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*LOL*

bortsett fra at jeg ikke er sint, da!

Jeg skjønner jo at Sør kjeder seg her inne, når det ikke er noen skikkelige hete diskusjoner på gang.....

Men h*n behøver vel ikke la det gå utover andre dolere, heller. Ødelegge tråder ved å forfølge en annen, og sånn....

Jeg pleier stort sett aldri å bite fra meg slik jeg gjorde i dag, heller...Skal snart ha mensen, kanskje? *glefs*

Men jeg er ikke langsint, da! Når innlegget er sendt, er jeg like blid!

Ha en strålende kveld, malun!

hilsen

Jeg har vært like blid, hele tiden! :-)

Faktisk så siterte jeg bare dine egne ord!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke lengre "gidder å bry meg".....

Med vennlig hilsen

Versågod, da.

*dakkar*

Ditto betyr i like måte.

Du skrev:

Du står selvsagt fritt til å la være "å bry deg", å la være å lese mine innlegg, og/eller å la være å skrive intetsigende svar.

Det gjør du også!

God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikkaba

vær snill med Sør, han er liksom godgutten til så mange av oss jentene

Jeg sitter her og ler for meg selv, Sør er jo bare sååå lett å provosere, også løper han fra en tråd til en annen for å liksom refse meg *gliser*

Han trenger en pause, ass! Gjerne med kavring. Eller bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg har vært like blid, hele tiden! :-)

Faktisk så siterte jeg bare dine egne ord!

Med vennlig hilsen

Blir du glad av dette her? Å, ja . Du har vel spist bolla di nå....

A matter of speach, heter det. Å ta seg en kavring er det samme som time out, pause, telle til ti......

Det var faktisk _du_ som hissa deg opp ovenfor en annen doler i en annen tråd, husker du det? (Solsikke/bunad med uvant innhold)

Og så fort det kom noen som hadde et annet synspunkt enn deg, var en ny heksejakt igang...

Men nå kjeder jeg meg... Aaaah.*gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du glad av dette her? Å, ja . Du har vel spist bolla di nå....

A matter of speach, heter det. Å ta seg en kavring er det samme som time out, pause, telle til ti......

Det var faktisk _du_ som hissa deg opp ovenfor en annen doler i en annen tråd, husker du det? (Solsikke/bunad med uvant innhold)

Og så fort det kom noen som hadde et annet synspunkt enn deg, var en ny heksejakt igang...

Men nå kjeder jeg meg... Aaaah.*gjesp*

Du skriver: "A matter of speach, heter det."

Nei det gjør det ikke. Det heter "a figure of speach"!

Hvis du skal forsøke å belære andre, så bruk korrekt engelsk i det minste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cebuano

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Rart med mørkhudede i bunad? Da skulle du sett sønnen min Solsikke;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du skriver: "A matter of speach, heter det."

Nei det gjør det ikke. Det heter "a figure of speach"!

Hvis du skal forsøke å belære andre, så bruk korrekt engelsk i det minste.

Med vennlig hilsen

Det spørs om du bruker engelsk eller engelsk-AMERIKANSK, og det kommer an på sammenhengen og gramatikken i resten av ordlyden.

Uansett, er det uvesentlig, du skjønte hva jeg mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så hissig, her. Jeg påpeker et faktum som du ikke ville innrømme i ditt første innlegg, nemlig at bunaden har dype røtter i norsk tradisjon, mht. broderier, farver, tilbehør, mm. Det er jo nettop det som gjør dem unike.

Og tradisjonsrikt blir det, når draktene lages etter samme mønster og med samme tilbehør og broderier som de har har hatt i flere hundre år.

Så om _snittet_ likner datidens mote, slik du beskriver, synes jeg ikke det har noe med saken å gjøre, for bunad er for_meg_ en god, norsk tradisjon uansett!

Og at broderier stammer fra putevar, som du sier, er vel mulig, det. Men ikke mindre tradisjonsrikt fordet?

Jeg er ingen ekspert, jeg! Men jeg synes det virket veldig plumpt det du kom med, så jeg ville arrestere deg litt. Og det hjalp tydeligvis -for nå innrømmet du jo selv at bunad er norsk tradisjon, bare ikke så unik...

Forresten så har jeg ennå tilgode å se utenlandske nasjonaldrakter som likner vår; ja det heter det; nasjonaldrakt.

Mon tro hvor det navnet kommer fra?

http://www.viten.com/nyviten/oxaal.htm

Jeg er ikke hissig i det hele tatt.

Jeg synes bunader er fint jeg - men det er fremdeles ikke en HELnorsk tradisjon.

Det som vel er det mest typisk norske ved det - er vel at vi "fremdeles" går rundt i de gamle vadmelsstakkene til fest. For å se samme type drakter ute i Europa må du på museum - her holder det med 17. mai.

Det er heller andre ting jeg vil trekke fram som særnorske - hvor vi virkelig kan slå oss for brystet og hevde at det var "heimelaga".

Ta heller folkemusikken - hvis man nå skal holde seg til bygda. Den er mye mer særegen enn de gamle klea.

Dersom man ser på den eksporten man hadde av kultur og språk i vikingetida, spesielt fra vestlandskommunene - så er det ikke måte på med hvilken kraft og tyngde et lite landområde ga i impulser til resten av Europa.

I dag er det riktignok vi som er importører av spesielt engelsk og amerikansk - men mye av det vi får tilbake nå, har våre forfedre selv eksportert - sånn for ca 1000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok sjeldne her i huset også - både jeg og mannen har bunader fra våre respektive hjemsteder.

Da er det vel oss og dere, da Poetica.

;o)

Jepp, vi er verneverdige, vi da! Jeg tror kanskje de fleste kjøper bunader de har tilhørighet til, er ikke det litt av poenget også? :o)

Kan tenke meg dere er fine, malun. Jeg synes menn i bunad er utrolig stilig, men jeg hadde ikke fått mannen min inni en, ikke om jeg truet med atomvåpen en gang...tror jeg. :o)

Jeg så den 14 årige datteren min for første gang i Trønderbunaden sin på søndag, den satt helt perfekt og hun ble så nydelig at jeg fikk kjempeklump i halsen. :o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...