Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Etterhvert som jeg blir vant med det så er det ikke sikkert at jeg synes de ser rare ut i det hele tatt. Det kan være at jeg synes de ser nydelige ut.

Som jeg tidligere har sagt at alt som er nytt er rart i manges øyne.

rart er en sak, men at du skriver: #Det er noe som ikke helt stemmer da.#

er noe annet. Uansett, så er slik "refs" noe som kan åpne ens øyne. Noe jeg håper denne diskusjonen har gjort med dine øyne ;o)

Selv om det ikke er noe vondt ment i fra din side, så er det vondt for dem du sikter til.

Og ingen har vondt av å bli klar over det,når det trengs.

fordommer er ikke noe å spare på.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Taj Mahal

    6

Jeg vet svært lite om nordlandsbunadens historie. Det eneste jeg vet er det som står på Husflidens sider. Og der står det at nordlandsbunaden ikke er så gammel. Den er fra 1928....så den er vel relativt ung.

"Den første Nordlandsbunaden for kvinner ble presentert og godkjent på årsmøtet

til Hålogaland Ungdomslag i Leirfjord i 1928. Ungdomslagene på Helgeland hadde da

samlet inn bakgrunnsstoff. Mønsteret til livet er utarbeidet etter modell av en brudekjole fra Ravassåsen i Vefsn, og broderiet ble funnet på to stoffbiter fra Røyten i Vefsn. Disse har form som en bringeklut. Sølvet som brukes er spesielt utformet til denne bunaden av gullsmed Rørvik i Mosjøen. Bunaden finnes i en blå og en grønn utgave. Stakk og vest monteres sammen og stoffet er i to ullkvaliteter; klede eller toskaft."

Der er det som står om Nordlandsbunaden hos Husfliden.

Du forfekter norske tradisjoner, det norskeste av det norske, helnorsk, stedstilhørighet, osv, osv, og så har du ikke peiling på om drakta du går i har noen tradisjon der du bor? Ja, da blir det hele så mye klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader er stammedrakter tror jeg, det fins jo ikke en nasjonal drakt, men mange. Fins det en Holmlia bunad ? Den må bestå av litt av hvert, for der bor det visst 150 ulike nasjonaliteter. På kulturfestivalen fikk vi se det meste av drakter, se sang og dans og spise mat fra alle. Jeg fikk vondt i magan, men det var vel fordi jeg smakte på alt. Ikke en bunad å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Men jeg har lov til å ha min mening om det. Nemlig at det ser rart ut."

Akkurat som jeg har lov til å påpeke at det du forfekter baserer seg på rasistiske antakelser vedr. folk hudfarger!

Og at dine meningsfeller ikke akkurat er stuerene!

Med vennlig hilsen

*ler* Orker ikke mer av deg i dag Sør. Har fått min dose. Det er desverre slike som deg som skaper en del av rasismen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvor lang tid har du tenkt å ta før du "blir vant med" at enkelte nordmenn har mørk hud?

De har eksistert i snart 40 år (minst)....

Med vennlig hilsen

i 40 år?`Hmm så lenge har de ikke vært her i alle fall. Husker fortrsatt første gang jeg så en neger. Oj for ett inntrykk han gjorde på meg. Ble jo nesten redd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, norske samer er selvsagt nordmenn.

Poenget er at mørkhudete nordmenn er like mye nordmenn som lyshudete nordmenn, og passer like godt i bunad.

Med vennlig hilsen

Så da kan jeg gå i samedrakt da? Hmm nei vil ikke det nei. Selv om jeg synes samedrakten er kjempe fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som jeg blir vant med det så er det ikke sikkert at jeg synes de ser rare ut i det hele tatt. Det kan være at jeg synes de ser nydelige ut.

Som jeg tidligere har sagt at alt som er nytt er rart i manges øyne.

Men er det så nytt, da? Jeg har ei venninne som er mulatt (norsk mor, amerikansk far), hun er vel 35-36 år. Hun har fremdeles problemer med å bearbeide de holdningene hun ble møtt med av voksne mennesker da hun som liten jente hadde bunad på festdager. Skjellsord, blikk, beskjed om å "pelle seg hjem der hun kom fra" - hun ble til og med spyttet på!

En ville jo håpe at dagens voksne var såpass opplyste og tolerante at slikt ikke var noen problemstilling i det hele tatt. At vi ikke stusset ved synet av en mørkhudet i bunad, men gledet oss over at slike flotte tradisjoner ble ivaretatt selv i en tid der det blir stilt spørsmål ved om "det norske" blir utvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Gjør ingenting om jeg har ertet på meg noen så lenge jeg selv forstår hva jeg mener:o)

Og joda alt det du forteller er kjempe flott. Selvsagt er det flott at innvandrerne feirer dagen sammen med oss. Og selvsagt er det flott at de tar del i vår kultur. Det gjelder både bunad og flagg. Men akkurat nå er det merkelig for meg å se en mørkhuded i norsk bunad. Nå til 17. mai kan det være at det kryr av mørkhudede i våre norske bunader og etter all sansynlighet vil jeg synes det er flott.

Og flott at noen forstår hva jeg mener da:o) Om ikke innleggt ditt var ironisk ment da*s*

Ironisk, nei!

Jeg mente hvert ord!

Jeg forstår jo at du synes det er rart, når du ikke er vant til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så nytt, da? Jeg har ei venninne som er mulatt (norsk mor, amerikansk far), hun er vel 35-36 år. Hun har fremdeles problemer med å bearbeide de holdningene hun ble møtt med av voksne mennesker da hun som liten jente hadde bunad på festdager. Skjellsord, blikk, beskjed om å "pelle seg hjem der hun kom fra" - hun ble til og med spyttet på!

En ville jo håpe at dagens voksne var såpass opplyste og tolerante at slikt ikke var noen problemstilling i det hele tatt. At vi ikke stusset ved synet av en mørkhudet i bunad, men gledet oss over at slike flotte tradisjoner ble ivaretatt selv i en tid der det blir stilt spørsmål ved om "det norske" blir utvannet.

For meg er det rart fordi jeg ikke har sett så mange. Det er ikke så vanlig her oppe i alle fall. Eller jeg har i alle fall ikke sett så mange. Men uansett har jeg ikke en slik holdning som din venninne ble møtt med. Jeg ville aldri ha kommentert det til noen på noe som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke sier jo bare at hun synes det ser rart ut med mørkhudede i bunad, tolker ikke det som diskriminering.

Jeg husker en gang for minst 25 år siden at Gro Anita Schønn opptråde i Karasjok, utpå kvelden var det noen som fikk den glupe ideen å ikle henne en samekofte. Gjett om det ble reaksjoner, de ville ikke se nordmenn i sameklær.

I dag ser en ofte både norske og utlendiger som er giftet inn i samemiljøet som kler seg i sameklær, få om noen reagerer på det nå.

Så bare vi blir vant til det, så er det ikke rart mere. En må da kunne innrømme at det virker rart og unaturlig uten at en blir tatt for å være rasist?

Jeg ville også sett to ganger hvis en neger kom iført samekofte eller bunad, neste gang jeg møtte den samme negeren i de samme klærne ville jeg ikke leet på øyelokket en gang.

Du skriver: "Jeg husker en gang for minst 25 år siden at Gro Anita Schønn opptråde i Karasjok, utpå kvelden var det noen som fikk den glupe ideen å ikle henne en samekofte."

Og hva så?

Poenget er at GAS er (formodentlig) ikke en same, men disse barnene ER nordmenn!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, norske samer er selvsagt nordmenn.

Poenget er at mørkhudete nordmenn er like mye nordmenn som lyshudete nordmenn, og passer like godt i bunad.

Med vennlig hilsen

Innlegg til deg på Meldinger, Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er ikke samene nordmenn da? Hmm det var rart.

Samer kom til Norge tidligst for 2000 år siden, østfra. De kom for alvor etter svartedauen, da områder ble frilagt da folk døde. De snakker et språk som hører under finsk-ugrisk. Det var folk her 6-8000 år før samene kom. De første var antagelig indo-europeere. Det kan man f eks se på navn på fiskeslag i det samiske språket, fisken i havet har indoeuropeiske navn, mens innlandsfisken har finsk-ugriske navn. De er altså ikke urbefolkning som de liker å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du forfekter norske tradisjoner, det norskeste av det norske, helnorsk, stedstilhørighet, osv, osv, og så har du ikke peiling på om drakta du går i har noen tradisjon der du bor? Ja, da blir det hele så mye klarere.

Jeg vet det jeg har lest. Og jeg vet hvor lenge bunaden har vært i vår familie. Men det er også det eneste. Jeg har flere ganger søkt etter informasjon om nordlandsbunaden men har bare funnet det lille som står på Husflidens sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Jeg husker en gang for minst 25 år siden at Gro Anita Schønn opptråde i Karasjok, utpå kvelden var det noen som fikk den glupe ideen å ikle henne en samekofte."

Og hva så?

Poenget er at GAS er (formodentlig) ikke en same, men disse barnene ER nordmenn!

Med vennlig hilsen

Poenget er at samer er pr. din definisjon nordmenn, derfor må jo alle nordmenn kunne bruke samedrakt? Eller er det OK når minoritetsgrupper diskriminerer nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk, nei!

Jeg mente hvert ord!

Jeg forstår jo at du synes det er rart, når du ikke er vant til det!

Hei,

Tre spørsmål?

Hvor mange år synes du er rimelig at disse folkene skal ta for å akseptere at også folk med mørk hud er nordmenn?

Hva synes du om mennesker (nynazister som Tore Tvedt) som mener at jøder ikke kan være nordmenn?

Hva er forskjellen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Orker ikke mer av deg i dag Sør. Har fått min dose. Det er desverre slike som deg som skaper en del av rasismen i dag.

Beklager Solsikke, men din rasismen kan du ikke skylde på andre for. Den er du 100% ansvarlig for selv, akkurat som de som mobber sønnen din er 100% ansvarlige for det de gjør.

Forskjellen er bare at de er 11 år gamle!

Du burde vite bedre! (For du "mobber" akkurat som din sønns plageånder gjør!)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...