Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Hei Solsikke. Du skriver "Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Må si du gav meg noe å tenke på der.

Vi håper å få adoptere fra Kina. Har med tiden tenkt å skaffe meg bunad.

Vil det være "riktig" at våre barn har bunad? Da tenker jeg på tradisjonen med bunad.

Nå får jeg vel alle adoptivforeldrene på nakken, men skitt au.

Jeg ville se helt malplassert ut i en kinesisk drakt.

Jeg må avslutte med at om barna ønsker bunad til evt konfirmasjon vil de selvfølgelig få det.

Vennligst

Etterhvert som det blir mer og mer vanlig så regner jeg med at jeg også vil bli vant til å se utenlandske i norske bunader. Men akkurat nå synes jeg det ser rart ut. Akkurat på samme måte som jeg synes det ser rart ut at norske kvinner går tidekket på muslimsk vis. Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler.

For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • Livia

    6

Mest aktive i denne tråden

Hei Solsikke. Du skriver "Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Må si du gav meg noe å tenke på der.

Vi håper å få adoptere fra Kina. Har med tiden tenkt å skaffe meg bunad.

Vil det være "riktig" at våre barn har bunad? Da tenker jeg på tradisjonen med bunad.

Nå får jeg vel alle adoptivforeldrene på nakken, men skitt au.

Jeg ville se helt malplassert ut i en kinesisk drakt.

Jeg må avslutte med at om barna ønsker bunad til evt konfirmasjon vil de selvfølgelig få det.

Vennligst

Hei,

Selvsagt kan dine barn ha bunad! De vil jo være norske og oppvokst her.

Skulle de bruke "kinesisk drakt", selv om de på det tidspunktet hverken snakker kinesisk eller kjenner kulturen? Men fordi de har litt mer pigment i huden enn du og jeg, skal de ha andre klær på seg?

Og du kan jo ikke sammenligne med at du (som voksen) skulle flytte til Kina.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som det blir mer og mer vanlig så regner jeg med at jeg også vil bli vant til å se utenlandske i norske bunader. Men akkurat nå synes jeg det ser rart ut. Akkurat på samme måte som jeg synes det ser rart ut at norske kvinner går tidekket på muslimsk vis. Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler.

For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske.

Hei Solsikke

Du skriver: "Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler."

Det blir ikke mindre (eller mer) rasistisk av den grunn.

===

Du skriver: "For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske."

Så en jente med mørk hud (som kanskje er født og oppvokst i Norge hos norske foreldre) kan aldri bli "helnorsk"?

Ditt apartheid system forhindrer henne i å bli like norsk som deg og meg, KUN pga hudfargen hennes!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenomtenkt eller ikke. Jeg synes det er rart. Det er min mening. Jeg sa ikke at jeg ikke likte å se mørkhudede i norsk bunad. Men jeg sa at det er rart og se dem i norsk bunad. Nettopp fordi jeg ser på bunaden på den måten jeg gjør. For meg er bunaden noe helnorskt. Slik som kineserne har sine plagg og andre har sine plagg.

Hva med adopterte og disse normenn som soler seg helt til de ser ut som en skitten gulrot da?

Er det rart å se dem i bunad synes du?

Eller hva med mine gutter? som er blanding? de er hel norske og hel afghanske de *s*

Vil bunad se rart ut på dem synes du?

*lurer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer i klammeri med Sør har man fortjent det. Han er åpen, ærlig, omsorgsfull, støttende og ikke fordomsfull. Det er flott at han i klare ordelag gir uttrykk for sine medmenneskelige tanker og følelser. Og han akseptere godt at man er uenig med han, selvom han sier tydelig ifra. Hvis alle var som Sør ville dette vært et svært interessant og hyggelig forum å være på.

Takk for tilliten! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Hvor mørke i huden har man "lov" av deg til å være, før du bedømmer det som "rart" å gå i bunad?

Skal vi ha to klasser mennesker i Norge (i Sør Afrika hadde de fire klasser) - en klasse med "ordentlige nordmenn" som har lys hud, blå øyne, ser ariske ut og har "lov" å gå i bunad.

Og en gruppe med alle oss andre, som ikke lever opp til Hitlers ariske "idealer", og derfor ikke får "lov" til å gå i bunad...

Med vennlig hilsen

Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør? Og det har heller ikke noe med hva som er lov eller ikke lov. Jeg ville aldri stille meg i bresjen for å få satt ned ett forbud mot at personer av utenlandsk opprinnelse ikke skal få bruke bunad. Men for meg er det rart, akkurat nå. Kanskje vil det være noe helt annet om ti år.

For meg er bunaden noe tradisjonsrikt, noe helnorsk. Og jeg synes det er viktig at vi fortsetter å videreføre våre norske tradisjoner. At tradisjonene våre ikke forsvinner helt i vårt internasjonale samfunn.

Og Sør jeg synes det ser like rart ut at en norsk kvinne kler seg på muslimsk vis.

For øvrig går det ikke bare på hudfarve Sør, men beklagligvis så er det slik at det er hudfarven man legger merke til først. For meg vil det være like rart å se engelskmann eller en amerikaner bruke norsk bunad. Forskjellen der er at man nesten må snakke med vedkommende før man vet om vedkommende er norsk eller engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at barn med mørk hud ikke kan være "norske"?

Altså, et slags apartheid system, hvor bare vi som har lys hud og blå øyne er nordmenn, og resten av befolkninen er "noe annet"?

Med vennlig hilsen

Sør nå gir du meg meninger jeg ikke har nevnt i dette innlegget. Det eneste jeg har sagt er at det for meg er rart og se en utenlandsk person, spesielt mørkhudede i norske bunader. Har også sagt det sikkert er en vanesak...at jo mer vanlig det blir så vil jeg etterhvert synes det er mindre og mindre rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

La hvem som helst ha på seg de klær de vil. Hvis sør f eks vil gå i nettingstrømper, la han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør? Og det har heller ikke noe med hva som er lov eller ikke lov. Jeg ville aldri stille meg i bresjen for å få satt ned ett forbud mot at personer av utenlandsk opprinnelse ikke skal få bruke bunad. Men for meg er det rart, akkurat nå. Kanskje vil det være noe helt annet om ti år.

For meg er bunaden noe tradisjonsrikt, noe helnorsk. Og jeg synes det er viktig at vi fortsetter å videreføre våre norske tradisjoner. At tradisjonene våre ikke forsvinner helt i vårt internasjonale samfunn.

Og Sør jeg synes det ser like rart ut at en norsk kvinne kler seg på muslimsk vis.

For øvrig går det ikke bare på hudfarve Sør, men beklagligvis så er det slik at det er hudfarven man legger merke til først. For meg vil det være like rart å se engelskmann eller en amerikaner bruke norsk bunad. Forskjellen der er at man nesten må snakke med vedkommende før man vet om vedkommende er norsk eller engelsk.

Mulig jeg beveger meg på tynn is, men er det ikke like rart at en nordlenning springer rundt i bunad? Dette er vel ingen nordlandstradisjon? Fishnet stockings hadde vært et passende antrekk for trompetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som det blir mer og mer vanlig så regner jeg med at jeg også vil bli vant til å se utenlandske i norske bunader. Men akkurat nå synes jeg det ser rart ut. Akkurat på samme måte som jeg synes det ser rart ut at norske kvinner går tidekket på muslimsk vis. Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler.

For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske.

Derfor du synes det ser rart ut har kanskje med at du er nordlending? *lol*

Hva med mine barn solsikke? er det rart å se dem i bunad om de går i sammen med sin far, men ikke rart om de går sammen med meg?

Eller synes du de ville se rare ut uansett?

Afghanere ville være stolt av å se både meg og mine barn kledd i Afghansk tradisjons drakt. De ville synes det var flott. Nasjonal stolthet kalles det ;o) tenk litt over det du.

Den måten du tenker på er smålig og smårasistisk og kommer absolutt ikke fra nasjonal stolthet!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hummla

Hei,

Selvsagt kan dine barn ha bunad! De vil jo være norske og oppvokst her.

Skulle de bruke "kinesisk drakt", selv om de på det tidspunktet hverken snakker kinesisk eller kjenner kulturen? Men fordi de har litt mer pigment i huden enn du og jeg, skal de ha andre klær på seg?

Og du kan jo ikke sammenligne med at du (som voksen) skulle flytte til Kina.

Med vennlig hilsen

Når jeg tenker meg om så vet jeg ikke hvordan tradisjonen er når det gjelder bunad. Jeg vet faktisk ikke om jeg har "rett" til å ha det selv etter tradisjonen. Ettersom jeg ikke er født i dette landet og min farfar ikke er norsk, er det da riktig av meg å bære bunad?

Er det noen som vet hvordan denne tradisjonen er?

Håper noen kan hjelpe

Vennligst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke

Du skriver: "Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler."

Det blir ikke mindre (eller mer) rasistisk av den grunn.

===

Du skriver: "For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske."

Så en jente med mørk hud (som kanskje er født og oppvokst i Norge hos norske foreldre) kan aldri bli "helnorsk"?

Ditt apartheid system forhindrer henne i å bli like norsk som deg og meg, KUN pga hudfargen hennes!

Med vennlig hilsen

Tror nok du egentlig forstår hva jeg mener Sør.

Og jeg synes fortsatt at det ser rart ut å se en mørkhudet person i en norsk bunad. Det samme synes jeg om norske kvinner som går tildekket som en muslim. Eller norske menn med turban. Selv om jeg faktisk ikke kan si at jeg har sett akkurat det siste.

Og her er mange innlegg som går på bunader og fylker.... er ikke det litt rasistisk da Sør? At en fra Østfold egentlig ikke burde ha en nordlandsbunad om ikke Østfoldingen har aner i Nordland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenomtenkt eller ikke. Jeg synes det er rart. Det er min mening. Jeg sa ikke at jeg ikke likte å se mørkhudede i norsk bunad. Men jeg sa at det er rart og se dem i norsk bunad. Nettopp fordi jeg ser på bunaden på den måten jeg gjør. For meg er bunaden noe helnorskt. Slik som kineserne har sine plagg og andre har sine plagg.

Jeg skjønner hva du mener, Solsikke. Du synes det er rart, ikke frastøtende. Problemet er at Sør VIL IKKE skjønne hva du mener. Drit i å diskutere med han. Det blir så kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raglan

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Det er ingen som har så fin bunad som vi -blå nordlandsbunad ;-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Dette har vel ikke noe med Hitler å gjøre har det vel Sør? Og det har heller ikke noe med hva som er lov eller ikke lov. Jeg ville aldri stille meg i bresjen for å få satt ned ett forbud mot at personer av utenlandsk opprinnelse ikke skal få bruke bunad. Men for meg er det rart, akkurat nå. Kanskje vil det være noe helt annet om ti år.

For meg er bunaden noe tradisjonsrikt, noe helnorsk. Og jeg synes det er viktig at vi fortsetter å videreføre våre norske tradisjoner. At tradisjonene våre ikke forsvinner helt i vårt internasjonale samfunn.

Og Sør jeg synes det ser like rart ut at en norsk kvinne kler seg på muslimsk vis.

For øvrig går det ikke bare på hudfarve Sør, men beklagligvis så er det slik at det er hudfarven man legger merke til først. For meg vil det være like rart å se engelskmann eller en amerikaner bruke norsk bunad. Forskjellen der er at man nesten må snakke med vedkommende før man vet om vedkommende er norsk eller engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med adopterte og disse normenn som soler seg helt til de ser ut som en skitten gulrot da?

Er det rart å se dem i bunad synes du?

Eller hva med mine gutter? som er blanding? de er hel norske og hel afghanske de *s*

Vil bunad se rart ut på dem synes du?

*lurer*

Ja bunad vil helt sikkert se rart ut på dem. Nå synes jeg ikke at det er noe pent med bunad på mannfolk heller da men.....

Det har noe med hva man er vant med. Det er ikke så mange menn som kler seg i bunad. Etterhvert som det blir flere av dem så vil det også sikkert bli finere. Det er vel slik med alt som er relativt nytt.... det kan føles rart og ikke helt rett.

Om du kler dine gutter i bunad synes jeg egentlig det er helt flott. Du lærer dine barn om våre norske tradisjoner. Men noe mindre rart vil det vel neppe være akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du egentlig forstår hva jeg mener Sør.

Og jeg synes fortsatt at det ser rart ut å se en mørkhudet person i en norsk bunad. Det samme synes jeg om norske kvinner som går tildekket som en muslim. Eller norske menn med turban. Selv om jeg faktisk ikke kan si at jeg har sett akkurat det siste.

Og her er mange innlegg som går på bunader og fylker.... er ikke det litt rasistisk da Sør? At en fra Østfold egentlig ikke burde ha en nordlandsbunad om ikke Østfoldingen har aner i Nordland?

Nei, eksempelet med fylker er ikke rasistiske, fordi man ikke gjør forskjell på nordlendiger og finnmarkinger. Uansett så er det ikke snakk om forskjellige folkegrupper.

Poenget er at du fratar mennesker retten til deres nasjonalitet. Barn med mørk hud er liksom ikke like "norske" som oss, eller?

Du kunne like gjerne skrevet "det er rart med funksjonshemmede i bunad"...

Like forkastelig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har så fin bunad som vi -blå nordlandsbunad ;-))))

Nei det er sant:o) Eller joa jeg synes mange andre bunader er fine. Men jeg kunne aldir ha tenkt meg til å hatt en slik bunad. Jeg er fra Nordland og har mine aner fra Nordland dermed er det blå nordlandsbunad på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som det blir mer og mer vanlig så regner jeg med at jeg også vil bli vant til å se utenlandske i norske bunader. Men akkurat nå synes jeg det ser rart ut. Akkurat på samme måte som jeg synes det ser rart ut at norske kvinner går tidekket på muslimsk vis. Joda utsagnet mitt kan nok oppfattes rasistisk men jeg sier bare hva jeg føler.

For meg er bunaden noe helnorsk, noe som er tradisjonsrikt og går på det helnorske.

Nå har jeg sett en del folk med mørk hudfarge ha bunad på seg på 17. mai.

Synes det er flott at de vil gå i nasjonaldrakt ettersom de er norske statsborgere og har bodd her en tid eller at de er oppvokst i Norge.

De er jo nordmenn akkurat som alle oss bleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eksempelet med fylker er ikke rasistiske, fordi man ikke gjør forskjell på nordlendiger og finnmarkinger. Uansett så er det ikke snakk om forskjellige folkegrupper.

Poenget er at du fratar mennesker retten til deres nasjonalitet. Barn med mørk hud er liksom ikke like "norske" som oss, eller?

Du kunne like gjerne skrevet "det er rart med funksjonshemmede i bunad"...

Like forkastelig!

Med vennlig hilsen

Nå må du faen meg rulle inn. Hun sier kun at hun synes det ser rart ut. Ikke at hun må spy av synet av en utlending i bunad. Hun må da vel for pokker få lov å synes at det ser rart ut uten å bli stemplet som en av Hitlers likesinnede av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...