Gå til innhold

Farlig å bære tungt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk spenningdhodepine etter at jeg nærte 10 kg stein til hagen. Bærte de ikke langt. Kun 10 meter noe sånt fra bilen. Er en liten dame. Fikk veldig vondt i beina og nakken

 

... står et sted at man aldri skal bære meren mer en 10 prosent av kroppsvekten...jeg veier 50 kg.

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde også tatt en vival.. og det er muskelavslappende. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk spenningdhodepine etter at jeg nærte 10 kg stein til hagen. Bærte de ikke langt. Kun 10 meter noe sånt fra bilen. Er en liten dame. Fikk veldig vondt i beina og nakken

 

... står et sted at man aldri skal bære meren mer en 10 prosent av kroppsvekten...jeg veier 50 kg.

Anonymkode: 6f522...318

Dette med å bare kunne bære 10 % av kroppsvekten har jeg aldri hørt noe om, og det hørtes fryktelig lite ut. Jeg googlet litt, og fant at rådet om max 10 % gjelder for skolesekker til barn under 10 år! Mens for barn over 10 år kan skolesekken være 17 %.

Slik velger du riktig skolesekk | XXL

For voksne fant jeg dette: 

"Et typisk utsagn er at sekken ikke bør veie mer enn 1/3 av din kroppsvekt, om du er i god form. Veier du 60 kilo, bør sekken altså ikke veie mer enn 20 kilo. Er du overvektig eller i dårlig form, sies det at 1/4 av kroppsvekten er maks. Veier du 60 kilo, men er i dårlig form, bør sekken altså ikke veie mer enn 15 kilo. Men går det an å være så bastant?

– Jeg kan dessverre ikke komme med noen tommelfingerregel på vekt. Det er veldig individuelt hva man kan tåle av belastning som voksen. Men på generelt grunnlag bør selvsagt sekken være lettest mulig, og det er viktig at den er festet og stilt inn korrekt, sier Sigmund Sagberg Andersen, kiropraktor ved Klinikk for alle på Storo i Oslo."

kk.no/livstil/hvor-tung-kan-tursekken-vaere/67920725

Men fortsatt altså mht ryggsekker som typisk skal bæres langt. 

Hva gjelder kortere bæring, så kan man jo få kink i rygg eller nakke av "ingenting", hvis man er uheldig eller har feil teknikk, eller man har spenninger i kroppen fra før. Så da kan man sikker få det av å bære en stein også. Det betyr ikke at det generelt sett er farlig å bære en stein.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (4 minutter siden):

Dette med å bare kunne bære 10 % av kroppsvekten har jeg aldri hørt noe om, og det hørtes fryktelig lite ut. Jeg googlet litt, og fant at rådet om max 10 % gjelder for skolesekker til barn under 10 år! Mens for barn over 10 år kan skolesekken være 17 %.

Slik velger du riktig skolesekk | XXL

For voksne fant jeg dette: 

"Et typisk utsagn er at sekken ikke bør veie mer enn 1/3 av din kroppsvekt, om du er i god form. Veier du 60 kilo, bør sekken altså ikke veie mer enn 20 kilo. Er du overvektig eller i dårlig form, sies det at 1/4 av kroppsvekten er maks. Veier du 60 kilo, men er i dårlig form, bør sekken altså ikke veie mer enn 15 kilo. Men går det an å være så bastant?

– Jeg kan dessverre ikke komme med noen tommelfingerregel på vekt. Det er veldig individuelt hva man kan tåle av belastning som voksen. Men på generelt grunnlag bør selvsagt sekken være lettest mulig, og det er viktig at den er festet og stilt inn korrekt, sier Sigmund Sagberg Andersen, kiropraktor ved Klinikk for alle på Storo i Oslo."

kk.no/livstil/hvor-tung-kan-tursekken-vaere/67920725

Men fortsatt altså mht ryggsekker som typisk skal bæres langt. 

Hva gjelder kortere bæring, så kan man jo få kink i rygg eller nakke av "ingenting", hvis man er uheldig eller har feil teknikk, eller man har spenninger i kroppen fra før. Så da kan man sikker få det av å bære en stein også. Det betyr ikke at det generelt sett er farlig å bære en stein.

 

Bærte en pose med små steiner. Men holdt dem foran magen så la mest vekt på beina der jeg er sterkest. Håper det går fint. Har litt helseangst og redd for skader. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bærte en pose med små steiner. Men holdt dem foran magen så la mest vekt på beina der jeg er sterkest. Håper det går fint. Har litt helseangst og redd for skader. 

Anonymkode: 6f522...318

Men det her gjelder vel uansett lengre distanser man bærer ting. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bærte en pose med små steiner. Men holdt dem foran magen så la mest vekt på beina der jeg er sterkest. Håper det går fint. Har litt helseangst og redd for skader. 

Anonymkode: 6f522...318

Jeg synes ikke dette høres ut som en skadelig aktivitet. Det er en normal ting å gjøre og kunne klare å bære en pose stein eller en bøtte med vaskevann eller annet. Men noe annet er at dersom man ikke er trent (nok), kan man bli støl av aktiviteter man ikke er vant til. Har man f eks lempet stein eller planker el lign, er det ikke uvanlig at folk blir støle etterpå. Det at man blir støl av noe er ikke et tegn på at man ikke burde gjort det, men heller at man burde gjort slikt mer/oftere. 

Samtidig er det lurt å løfte/bære ting "riktig", slik at man ikke pådrar seg kink el ling. Og selvfølgelig at man ikke mister posen med stein på tærne - au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
morsan skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke dette høres ut som en skadelig aktivitet. Det er en normal ting å gjøre og kunne klare å bære en pose stein eller en bøtte med vaskevann eller annet. Men noe annet er at dersom man ikke er trent (nok), kan man bli støl av aktiviteter man ikke er vant til. Har man f eks lempet stein eller planker el lign, er det ikke uvanlig at folk blir støle etterpå. Det at man blir støl av noe er ikke et tegn på at man ikke burde gjort det, men heller at man burde gjort slikt mer/oftere. 

Samtidig er det lurt å løfte/bære ting "riktig", slik at man ikke pådrar seg kink el ling. Og selvfølgelig at man ikke mister posen med stein på tærne - au!

Jeg er vanlig trent, men har muskelavslappende i kroppen og da føler jeg meg svakere. Var egentlig det som gjorde meg litt bekymret. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bærte du tungt etter du tok muskelavslappende?

Anonymkode: 91b98...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bærte du tungt etter du tok muskelavslappende?

Anonymkode: 91b98...ab8

Brukee det for angst. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brukee det for angst. 

Anonymkode: 6f522...318

Tenkte ikke over det.

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk spenningdhodepine etter at jeg nærte 10 kg stein til hagen. Bærte de ikke langt. Kun 10 meter noe sånt fra bilen. Er en liten dame. Fikk veldig vondt i beina og nakken

 

... står et sted at man aldri skal bære meren mer en 10 prosent av kroppsvekten...jeg veier 50 kg.

Anonymkode: 6f522...318

Det er så avgjort ikke farlig å bære tungt. Og det kan  hende at du kun er sliten og blir støl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

10 kg er nærmest for ingenting å regne for et enkelt løft over noen meter. 
De prosenter det skrives om, handler om ryggsektvekt en skal bære i timevis og dagevis på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk spenningdhodepine etter at jeg nærte 10 kg stein til hagen. Bærte de ikke langt. Kun 10 meter noe sånt fra bilen. Er en liten dame. Fikk veldig vondt i beina og nakken

 

... står et sted at man aldri skal bære meren mer en 10 prosent av kroppsvekten...jeg veier 50 kg.

Anonymkode: 6f522...318

Løfteknikk er viktig. Har store vanskeligheter med å tro det er farlig å løfte en tredel av kroppsvekt og mer, når det gjøres riktig. Tenk på hva man løfter på treningssenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (8 timer siden):

Løfteknikk er viktig. Har store vanskeligheter med å tro det er farlig å løfte en tredel av kroppsvekt og mer, når det gjøres riktig. Tenk på hva man løfter på treningssenter.

Jeg løfter ingenting på treningssenter. 

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg løfter ingenting på treningssenter. 

Anonymkode: 6f522...318

Trener bare bein

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fikk spenningdhodepine etter at jeg nærte 10 kg stein til hagen. Bærte de ikke langt. Kun 10 meter noe sånt fra bilen. Er en liten dame. Fikk veldig vondt i beina og nakken

... står et sted at man aldri skal bære meren mer en 10 prosent av kroppsvekten...jeg veier 50 kg.

Anonymkode: 6f522...318

Nei det er ikke farlig. Dersom du ikke tåler å bære 10 kg 10 meter bør du begynne å trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke farlig. Dersom du ikke tåler å bære 10 kg 10 meter bør du begynne å trene. 

Jeg er helt støl i armene i dag.... guuud

Anonymkode: 6f522...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt støl i armene i dag.... guuud

Anonymkode: 6f522...318

Det er vanlig når man er utrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt støl i armene i dag.... guuud

Anonymkode: 6f522...318

Da trenger du mer trening, ellers vil du kunne risikere at du ikke vil klare å bære med deg handleposer hjem fra butikken når du blir eldre. Du vil kunne risikere å bli tidlig " handikappet" , hvis du nå er støl etter å ha løftet 10 kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (21 minutter siden):

Da trenger du mer trening, ellers vil du kunne risikere at du ikke vil klare å bære med deg handleposer hjem fra butikken når du blir eldre. Du vil kunne risikere å bli tidlig " handikappet" , hvis du nå er støl etter å ha løftet 10 kilo. 

Tror ikke dette er ikke seriøst. Er bare en som tuller. 

Anonymkode: 551d0...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...