Gå til innhold

Psykolog som selv trenger langvarig terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min psykolog har fortalt meg at han selv har gått i terapi i 13 år. Han har ikke sagt hvorfor. Hva tenker dere om det? Kan en person som er så skadet selv hjelpe meg?

Anonymkode: 9f8cb...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min psykolog fortalte nettopp at han har hatt 500 timer med egenterapi så jeg er også nysgjerrig på dette 🤔

Anonymkode: f1a95...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mer på hvorfor de velger å fortelle det. Er det for å si at det er så vanlig at "til og med de" går i terapi?  Og hvorfor skjønner de ikke at pasienter kan stille spørsmål som dere i tråden gjør?  Så ubetenksomt og dumt å sette fokus på seg selv på den måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer mer på hvorfor de velger å fortelle det. Er det for å si at det er så vanlig at "til og med de" går i terapi?  Og hvorfor skjønner de ikke at pasienter kan stille spørsmål som dere i tråden gjør?  Så ubetenksomt og dumt å sette fokus på seg selv på den måten..

Det lurer jeg også på. 

Har noen fysiske utfordringer/diagnoser og den siste terapeuten jeg gikk til la stadig ut om mye fra hans dårlige oppvekst og til sine fysiske utfordringer/diagnoser.  Det endte med at jeg greide å si mindre og mindre til han og etterhvert så sluttet jeg etter eget ønske hos han.  Dette ødela helt for terapien med han, og ikke skjønner jeg hvorfor han fortalte meg alt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bra at de går i terapi selv, så de ikke lar sine egne uavklarte problemer komme inn i terapien og forstyrre den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Det lurer jeg også på. 

Har noen fysiske utfordringer/diagnoser og den siste terapeuten jeg gikk til la stadig ut om mye fra hans dårlige oppvekst og til sine fysiske utfordringer/diagnoser.  Det endte med at jeg greide å si mindre og mindre til han og etterhvert så sluttet jeg etter eget ønske hos han.  Dette ødela helt for terapien med han, og ikke skjønner jeg hvorfor han fortalte meg alt dette

Nei, det er utrolig merkelig at noen behandlere ikke sonderer terrenget litt mer før de snakker om slike private greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Har noen fysiske utfordringer/diagnoser og den siste terapeuten jeg gikk til la stadig ut om mye fra hans dårlige oppvekst og til sine fysiske utfordringer/diagnoser. 

Dette er jo ikke greit i det hele tatt. Det skal ikke handle om hans problemer, hjelpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en behandler fortalt meg noe sånt hadde jeg blitt skeptisk. Det spiller ingen rolle hva hen gjør i privatlivet sitt men jeg vil bare ikke vite noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Nei, det er utrolig merkelig at noen behandlere ikke sonderer terrenget litt mer før de snakker om slike private greier.

Ja, det er merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Min psykolog har fortalt meg at han selv har gått i terapi i 13 år. Han har ikke sagt hvorfor. Hva tenker dere om det? Kan en person som er så skadet selv hjelpe meg?

Anonymkode: 9f8cb...f22

I Sverige går studenter selv i terapi (psykologstudenter), det er mange behandlere som selv går i terapi eller driver veiledning av andre (terapeutrollen). En treger ikke være skadet om man har gått i terapi i xx antall år.  Jeg ville faktisk sett på det som positivt, men vrt på vakt dersom hans terapihistorie tok mye plass i terapien.

Anonymkode: 592d8...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Sokk skrev (6 minutter siden):

Dette er jo ikke greit i det hele tatt. Det skal ikke handle om hans problemer, hjelpe meg. 

Helt enig! Jeg syntes dette var veldig vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min psykolog har fortalt meg at han selv har gått i terapi i 13 år. Han har ikke sagt hvorfor. Hva tenker dere om det? Kan en person som er så skadet selv hjelpe meg?

Anonymkode: 9f8cb...f22

Gud forby å bli frisk og så jobbe som psykolog liksom. Finn deg en annen hvis det plager deg da. 

Anonymkode: 78395...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud forby å bli frisk og så jobbe som psykolog liksom. Finn deg en annen hvis det plager deg da. 

Anonymkode: 78395...5c2

Problemet er jo at han bør skjønne hvordan den infoen blir tatt i mot. Det burde ikke være så vanskelig for en psykolog å bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud forby å bli frisk og så jobbe som psykolog liksom. Finn deg en annen hvis det plager deg da. 

Anonymkode: 78395...5c2

Han går fremdeles i terapi.

Anonymkode: 9f8cb...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Problemet er jo at han bør skjønne hvordan den infoen blir tatt i mot. Det burde ikke være så vanskelig for en psykolog å bedømme.

Enig. Jeg har allerede fortalt ham at jeg ser på meg selv som svak fordi jeg må gå til psykolog. Da bør han skjønne at jeg også vil anse han som svak, og dermed uegnet til å hjelpe.

Anonymkode: 9f8cb...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har allerede fortalt ham at jeg ser på meg selv som svak fordi jeg må gå til psykolog. Da bør han skjønne at jeg også vil anse han som svak, og dermed uegnet til å hjelpe.

Begge deler er ditt eget problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Begge deler er ditt eget problem...

Hva mener du med det?

Anonymkode: 9f8cb...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min psykolog har fortalt meg at han selv har gått i terapi i 13 år. Han har ikke sagt hvorfor. Hva tenker dere om det? Kan en person som er så skadet selv hjelpe meg?

Anonymkode: 9f8cb...f22

Langvarig terapi indikerer ikke nødvendigvis at en person er "skadet"  -  kanskje særlig ikke når det gjelder terapeuter som har gått i egenterapi.  Noen behandlere velger å gå i psykoanalyse, og det tar en evighet. Men de fleste betaler denne behandlingen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min psykolog fortalte nettopp at han har hatt 500 timer med egenterapi så jeg er også nysgjerrig på dette 🤔

Anonymkode: f1a95...5f8

At behandlere har gått i egenterapi, vil ofte kunne sees som et tegn på seriøsitet og ønske om å kunne gi sine pasienter god behandling. De går som oftest i terapi for å utvikle seg som terapeuter på lengre sikt, ikke fordi de har store psykiske vansker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...