Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må si det rett ut: jeg er lei av å høre om "woke" overalt. Nå virker det som om mange samfunnsdebattanter bruker mer tid på å definere seg selv gjennom dette woke-begrepet enn å faktisk bidra med noe konstruktivt. Det er som om deres viktigste oppgave er å rope ut hvem og hva som ikke er woke, i stedet for å delta i en meningsfull dialog om hvordan vi kan forbedre samfunnet vårt.

La oss se på hva som skjer. Woke-bevegelsen har virkelig tatt fart. De som er ivrige tilhengere av woke, ser ut til å bry seg lite om de negative konsekvensene, så lenge de kan fremme sin sak. Resultatet? Folk lar seg woke.

Vi ser at barnebøker blir renset for ord som noen finner støtende. Sanger skrives om for å unngå kontroverser. Historiske dokumenter fjernes eller endres. Hvor stopper dette? 

Denne overivrige jakten på politisk korrekthet og endeløse justeringer for å unngå å støte noen, gjør mer skade enn nytte. Vi mister viktige deler av vår kultur og historie. I stedet for å sensurere fortiden, bør vi lære av den og bruke den til å forme en bedre fremtid.

Det er på tide at vi stopper opp og tenker over hva vi virkelig ønsker å oppnå. Skal vi bruke all vår energi på å rette på små detaljer i et forsøk på å unngå å krenke noen? Eller skal vi fokusere på større, mer betydningsfulle endringer som kan bidra til å skape et mer rettferdig og inkluderende samfunn?

Anonymkode: f3f54...f73

Fortsetter under...

Enig i mye av det du skriver.  Slike bevegelser begynner ofte bra, med sterke og viktige stemmer/signaler, og så vannes det mer og mer ut. Tror ikke "vannes ut" er riktig begrep, men det blir rørete, kaotisk, ..tidvis hysterisk. Jeg tenker at det med tiden vil stabilisere seg mens det sentrale og viktige vi bør ta med oss vil bli stående igjen. I likhet med #metoo er det du referer til som "woke" altså en kritisk bevissthet på forskjeller viktig for samfunnet.

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

jeg syns vel egentlig grensen går når man ønsker å skyte folk, og håper de blir drept. 

Det har ingen ting med WOKE å gjøre.

Syntes du det er problematisk å ville gi Putin en kule?

Anonymkode: f3f54...f73

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (2 timer siden):

jeg syns vel egentlig grensen går når man ønsker å skyte folk, og håper de blir drept. 

Er dette jeg nesten ønsker skjer med Woke folk. De maser sånn om noe som flere enn de liker å tro, ikke bryr seg om, og går rundt med vrangforestillinger om at de er ekstremt viktige.

Endret av UtakknemligDiva

Annonse

UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden):

Er dette jeg nesten ønsker skjer med Woke folk. De maser sånn om noe som flere enn de liker å tro, ikke bryr seg om, og går rundt med vrangforestillinger om at de er ekstremt viktige.

Det er det jeg har sagt hele tiden. De mot woke er jo de minst tolerante og de farligste...in the end.

UtakknemligDiva

Vrangforestillingen her er at Woke- generasjonen eller hva enn jeg skal kalle det, tror at det er DE som har skjønt det. Mens de egentlig bare er et resultat av biologi (det ligger i vårt instinkt å ønske tilhørighet) og påvirkning av samfunnet. 

Noen i de høyere maktene skjønte at dette ble en ny ting å tjene mye penger på. Hvis det ikke var planlagt fra veldig lenge siden. Først så skal folk tro de er misslykket hvis de ikke er tynne, pene, hetero, rike, kjendiser osv. Så lager vi et samfunnet der det skal bli en kamp mot dette. «Dere kan være generasjonen som redder menneskeheten fra dette!» «alt var helt feil!» «alle kropper er like fine» «all legning er like mye verdt» (i praksis tror mange det er status å være transe og/eller ikke-binær). Dere ser hva jeg prøver å komme frem til her? 
Så lages det masse kampanjer her. Så lages det Pride armbånd og alskens tilbehør💰🤑 og viiips!👌🏼

psykedeliker
XbellaX skrev (58 minutter siden):

I likhet med #metoo er det du referer til som "woke" altså en kritisk bevissthet på forskjeller viktig for samfunnet.

I så fall sparker de inn åpne dører, for den kritiske tenkningen har vært der hele tiden.

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det er det jeg har sagt hele tiden. De mot woke er jo de minst tolerante og de farligste...in the end.

Mener du jeg er farlig? Hvorfor? Jeg har ingen planer om å utføre hatkriminalitet eller skade noen. For min del kan de bare få være i sin verden. Det irriterende er bare alt maset. Du SKAL liksom mene det samme og innse at du og din generasjon tok feil. Vi skal altså lære av de yngre. Vi skal til og med kutte ut ord vi er vant med å bruke fordi det støter dem.

psykedeliker skrev (11 minutter siden):

I så fall sparker de inn åpne dører, for den kritiske tenkningen har vært der hele tiden.

Umulig å være uenig i det. Men, jeg tror likevel mye av det som tidligere ble oppfattet som "nøytralt, normalt og vanlig"  å komme med av uttalelser, synspunkter og holdninger - takket være denne litt mer allmenne oppvåkningen (?) og bevisstgjøringen, har vært nyttig.

Annonse

UtakknemligDiva skrev (17 minutter siden):

Mener du jeg er farlig? Hvorfor? Jeg har ingen planer om å utføre hatkriminalitet eller skade noen. For min del kan de bare få være i sin verden. Det irriterende er bare alt maset. Du SKAL liksom mene det samme og innse at du og din generasjon tok feil. Vi skal altså lære av de yngre. Vi skal til og med kutte ut ord vi er vant med å bruke fordi det støter dem.

Nei, jeg mener ikke at du er farlig 🙂

psykedeliker
XbellaX skrev (36 minutter siden):

Men, jeg tror likevel mye av det som tidligere ble oppfattet som "nøytralt, normalt og vanlig"  å komme med av uttalelser, synspunkter og holdninger - takket være denne litt mer allmenne oppvåkningen (?) og bevisstgjøringen, har vært nyttig.

Å bytte ut et sett med illusjoner med et annet sett med illusjoner har ingenting å gjøre med verken oppvåkning eller bevisstgjøring.

Kashmir skrev (8 timer siden):

Mitt inntrykk er motsatt. Det er de som er mest woke som oftest er minst tolerante. De godtar ikke at andre har andre meninger enn dem selv og vil "kansellere" dem. Det blir et meningsdiktatur hvor bare enkelte meninger er "godtatt". Det er motsatt av tolerant i min verden.

En del av dem vil også overskrive blant annet vestlig kultur og historie med et kunstig "mangfold". Det blir viktigere å få inn dette kunstige mangfold overalt enn det blir med både historie, kultur og fortellingsevne (f.eks filmer og serier).

Endret av Vhanja
Vhanja skrev (29 minutter siden):

Mitt inntrykk er motsatt. Det er de som er mest woke som oftest er minst tolerante. De godtar ikke at andre har andre meninger enn dem selv og vil "kansellere" dem. Det blir et meningsdiktatur hvor bare enkelte meninger er "godtatt". Det er motsatt av tolerant i min verden.

En del av dem vil også overskrive blant annet vestlig kultur og historie med et kunstig "mangfold". Det blir viktigere å få inn dette kunstige mangfold overalt enn det blir med både historie, kultur og fortellingsevne (f.eks filmer og serier).

Det er vel ikke akkurat noen tvil om at det er mye aggressivitet mot woke da, og gjerne fra de som ikke er minoritet selv. Nettopp fordi de tenker at vestlig kultur får et "kunstig" mangfold, hvilket jeg syns du bør gi et par eksempler på? Hva er det i historien som er blitt oerskrevet??

Jeg jar ikke inntrykk av at woke egentlig har slått helt gjennom i Norge. Media har hele tiden vært litt kritisk til de drøyeste utslagene.

Vi har aldri fått idioti i full blomst sånn som i USA og tildels Sverige. Jeg leste svenske aviser en periode. Det så ut som en konkurranse i å være mest idiot-woke. De mente jo at Norge fant opp fascismen  på grunn av langrenn eller noe sånt. Vondt å se et naboland miste det helt.

Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg jar ikke inntrykk av at woke egentlig har slått helt gjennom i Norge. Media har hele tiden vært litt kritisk til de drøyeste utslagene.

Vi har aldri fått idioti i full blomst sånn som i USA og tildels Sverige. Jeg leste svenske aviser en periode. Det så ut som en konkurranse i å være mest idiot-woke. De mente jo at Norge fant opp fascismen  på grunn av langrenn eller noe sånt. Vondt å se et naboland miste det helt.

Når det oppstår en bevegelse, så kommer det alltid noen med mer ekstreme og fanatiske ytringer. Når mange nok blir med så oppstår det alltid uenighet innad siden det er sånn at når man bikker et visst antall, så vil uenighet oppstå. Det blir jo for dumt å tenke at de mest ekstreme er et eksempel på hvordan hele bevegelsen forholder seg til ulike saker? 

Du bør jo skjønne at det eksempelet du kommer med her ikke er det de fleste stiller seg bak. 

I det store og hele handler det jo om at alle skal ha like rettigheter og bli behandlet rettferdig. Så enkelt. 

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat noen tvil om at det er mye aggressivitet mot woke da, og gjerne fra de som ikke er minoritet selv. Nettopp fordi de tenker at vestlig kultur får et "kunstig" mangfold, hvilket jeg syns du bør gi et par eksempler på? Hva er det i historien som er blitt oerskrevet??

Noen eksempler som jeg kom på i farten:

- Ny filmatisering av Snehvit og de syv dverger. Det er et tysk eventyr hvor navnet Snehvit kommer av hennes "snehvite hud". Her var mangfold viktigere enn tysk kulturhistorie så de fikk ei med latinamerikansk bakgrunn til å spille rollen

- Svart kvinne som Jarl Haakon i Vikings: Valhalla. 

- Svarte alver og svart Dwarf i seriens Rings of Power og svart Aragron i Magic. The Gathering LotR-deck. Lord of the Rings var Tolkiens forsøk på å lage en mytologi for England og Nord-Europa. Han beskriver også menn fra lenger øst og sør som "mørkere i huden", men i stedet for å lage en interessant, og lore-riktig historie omkring dem, så skal heller mangfold tvinges på eksisterende karakterer fra et mytologisk England. Rings of Power er spesielt kjent for å gjøre en stor sak ut av at de har brakt mangfold og modernitet til Tolkien, stikk motsatt av Peter Jacksons holdning om at de ikke ville legge noen av deres egne meninger og holdninger inn i Ringenes Herre-filmene, men heller gjøre sitt beste for å være tro mot Tolkien.,

- Hogwarts Legacy: Et spill satt i 1800-talls Skottland hvorav både lærere og elever på Hogwarts har et etnisk mangfold som er mer lik til hvordan det er i dag enn hvordan Skottland var på 1800-tallet.

En liten bonus til slutt: 

Queen Cleopatra - en dokumentarserie om svarte dronninger som inkluderer Cleopatra, selv om de fleste historikere og arkeologer er enige om at det ikke er tilfelle.

Jeg er helt for at man trenger mer kulturmangfold, men det å omskrive etablert kulturhistorie er ikke veien å gå. Det man egentlig sier er at man ønsker ikke mangfold, man ønsker å overskrive vestlig (og i dette tilfelle: egyptisk) kulturhistorie og presse på et kunstig mangfold som ikke eksisterte i de settingene slik de fremstilles. I tillegg gjør det til at i hvert fall jeg blir dratt ut av historien fordi det er så tydelig at man har gått inn for å fylle en kvote mer enn å være tro mot kulturen og historien.

Det må jo finnes uttalige gode historier fra f.eks afrikanske og latinamerikanske land, de har jo rik historie og rik kulturarv selv. Kan de ikke heller lage historier derfra i stedet for å omskrive eksisterende kulturhistorie fra vesten? Evt lage nye historier, hvor de kan skrive inn akkurat hvem de ønsker i de ulike rollene.

Et positivt eksempel her er Shogun, en serie som omhandler japansk historie. En av hovedpersonene spilles av Hiroyuki Sanada, og han sa ja til rollen under den forutsetning at japanske karakterer ble spilt av japanske skuespillere. Det gir mer troverdighet og et mer riktig kulturhistorisk bilde av serien (selv om den selvsagt har tatt seg dramatiske friheter som alle slike serier og filmer gjør).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...