Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96

Har snart brukt opp 3 bokser vival. Brukt vival i 3 måneder sånn cirka - hjelper halvveis på stress. Men nå er jeg snart tom og kommer til å få så uhorvelig grusom abstitenser. Har veldig sterk stress fra før av så er vsnt med å ha det ille selv med vival , men jeg er helpless. 

Jeg holder ikje ut hjemme, jeg holder ikke ut ute blant folk. Måtte ta 25 mg i går. Nå er jeg snart tom. 

Jeg er usikker på om jeg skal fortelle dette til legen eller ikke. Jeg har trossalt fått en venn til å hente ut to bokser til meg ala 5mg. 

Deretter fikk jeg hentet ut en til meg selv. Jeg trenger jo nedtrapping. Men jeg hsr jo gjort noe ulovlig.skal jeg si det til legen eller ikke? Er det noen som har nien erfatinger på dette? Kan jeg havne i fengsel for dette?

Jeg bruker jo vival fordi heh blir så ekstremt stressa at jeg nesten ikke klarer å se, blir svimmel og får vondt i hjerter. Jeg bruker vival fir hvis ikke råtner jeg bort her. 

Blir stresset når jeg må ut å handle- gjør dette hver dag men får en stressrespins når heg kommer i kassa ih møter andre mennesker- da får jeg akutt stress og klarer ALDRIå roe meg ned igjen, vival fungerer halvveis. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/484409-jeg-trenger-litt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (34 minutter siden):

Har snart brukt opp 3 bokser vival. Brukt vival i 3 måneder sånn cirka - hjelper halvveis på stress. Men nå er jeg snart tom og kommer til å få så uhorvelig grusom abstitenser. Har veldig sterk stress fra før av så er vsnt med å ha det ille selv med vival , men jeg er helpless. 

Jeg holder ikje ut hjemme, jeg holder ikke ut ute blant folk. Måtte ta 25 mg i går. Nå er jeg snart tom. 

Jeg er usikker på om jeg skal fortelle dette til legen eller ikke. Jeg har trossalt fått en venn til å hente ut to bokser til meg ala 5mg. 

Deretter fikk jeg hentet ut en til meg selv. Jeg trenger jo nedtrapping. Men jeg hsr jo gjort noe ulovlig.skal jeg si det til legen eller ikke? Er det noen som har nien erfatinger på dette? Kan jeg havne i fengsel for dette?

Jeg bruker jo vival fordi heh blir så ekstremt stressa at jeg nesten ikke klarer å se, blir svimmel og får vondt i hjerter. Jeg bruker vival fir hvis ikke råtner jeg bort her. 

Blir stresset når jeg må ut å handle- gjør dette hver dag men får en stressrespins når heg kommer i kassa ih møter andre mennesker- da får jeg akutt stress og klarer ALDRIå roe meg ned igjen, vival fungerer halvveis. 

Hvor mange vival har du brukt på 3 måneder da? Og har du tatt hver dag?

Anonymkode: 5e5cb...276

snusmumeriken96 skrev (35 minutter siden):

Nei jeg tar vival hver 5 dag, nå er jeg oppi 25 mg for å få effekt

Prøv med sunn mat og kakao. 

Jeg er seriøs. Bare for å si det siden det nok kan virke sånn "hva babler DU om? "

Jeg har slitt med angst selv, men så ble jeg fysisk syk, og DA først måtte jeg tenke kosthold på alvor. Mest på grunn av medisiner. Så å være sulten trigger angst, og det å dytte i seg pizza, lasagne og unyttige kalorier gjør ikke saken bedre på noen måte. Sånn mat som jeg er vokst opp med ( selv om det var mye sunt som tomater, løk og urter involvert ) så var det mye unyttig. 

Og kaffe som jeg drakk mye av. Nå er det en kopp om morgenen, og bare vit at koffein er triggende på angst. Jeg får fremdeles angst iblant, men da spiser jeg bare sunn mat en blir mett på lenge. Kakao er utrolig beroligende, og alt det hjelper. Tro det eller ei. Du kan jo prøve? 

Spis mat av gode råvarer, korn og nøtter pluss masse grønt. Drikk varmt sitronvann. Jeg VET det ser uhyggelig kjedelig ut, men det virker og du vil føle deg bedre. Ha faste måltider og UT I FRISK LUFT. 

Alt du gjør som er bra for kroppen din involverer hjernen også. Og dermed følelser. Du blir ofte det du tenker. 

Sorry hvis jeg er irriterende eller kommer med råd som du allerede følger.

Annonse

Eva Sofie
snusmumeriken96 skrev (21 timer siden):

snusmumeriken96 skrev (21 timer siden):

Er det din venn som har fått Vival forskrevet eller er det du som har fått det forskreveet?

Vedr. fengsel: Nei, du blir ikke satt i fengsel, forutsatt at du ber om hjelp for å få kontroll over inntaket. Er ærlig og sier hva som har skjedd. Jeg håper du møter en lege som ser du trenger hjelp med å håndtere hverdagen og situasjonen din som helhet. Ser at du har det vondt og at det er det som ligger bak det usunne forbruket av Vival.

Den veien du nå har begynt på, er best å hjelpes av raskest mulig. Den vil kun føre til et økende forbruk. Det vil ikke gi deg mindre angst - tvert imot.

Kan du få støtte fra noen rundt deg for å kontakte legen? Det er alltid lettere å stå i dette om du har noen å støtte deg til. Venner, familie, hjelpeapparatet...?

snusmumeriken96
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Er det din venn som har fått Vival forskrevet eller er det du som har fått det forskreveet?

Vedr. fengsel: Nei, du blir ikke satt i fengsel, forutsatt at du ber om hjelp for å få kontroll over inntaket. Er ærlig og sier hva som har skjedd. Jeg håper du møter en lege som ser du trenger hjelp med å håndtere hverdagen og situasjonen din som helhet. Ser at du har det vondt og at det er det som ligger bak det usunne forbruket av Vival.

Den veien du nå har begynt på, er best å hjelpes av raskest mulig. Den vil kun føre til et økende forbruk. Det vil ikke gi deg mindre angst - tvert imot.

Kan du få støtte fra noen rundt deg for å kontakte legen? Det er alltid lettere å stå i dette om du har noen å støtte deg til. Venner, familie, hjelpeapparatet...?

Har fått en vennine til å hente ut to ganger, hun har to forskjellige leger. Den andre gangen fikk jeg selv, men man får kun til kriser.

Ja, var redd for politi i bildet. Fordi jeg tok i mot medisiner som ikke er mine. Trenger en nedtrappingsplan.

Akkurat fått ny lege ig har hilst på henne en gang, jeg kjenner ikke henne så god men jeg begynner å gå tom for vival.

Er du selv plaget med avhengighet og abstitenser?

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Har fått en vennine til å hente ut to ganger, hun har to forskjellige leger. Den andre gangen fikk jeg selv, men man får kun til kriser.

Ja, var redd for politi i bildet. Fordi jeg tok i mot medisiner som ikke er mine. Trenger en nedtrappingsplan.

Akkurat fått ny lege ig har hilst på henne en gang, jeg kjenner ikke henne så god men jeg begynner å gå tom for vival.

Nei jeg har bare foreldrene mine, onkel ig venniba og jjæresren - alle er altid opptatte med sitt.

AnonymBruker
Kashmir skrev (9 timer siden):

Prøv med sunn mat og kakao. 

Jeg er seriøs. Bare for å si det siden det nok kan virke sånn "hva babler DU om? "

Jeg har slitt med angst selv, men så ble jeg fysisk syk, og DA først måtte jeg tenke kosthold på alvor. Mest på grunn av medisiner. Så å være sulten trigger angst, og det å dytte i seg pizza, lasagne og unyttige kalorier gjør ikke saken bedre på noen måte. Sånn mat som jeg er vokst opp med ( selv om det var mye sunt som tomater, løk og urter involvert ) så var det mye unyttig. 

Og kaffe som jeg drakk mye av. Nå er det en kopp om morgenen, og bare vit at koffein er triggende på angst. Jeg får fremdeles angst iblant, men da spiser jeg bare sunn mat en blir mett på lenge. Kakao er utrolig beroligende, og alt det hjelper. Tro det eller ei. Du kan jo prøve? 

Spis mat av gode råvarer, korn og nøtter pluss masse grønt. Drikk varmt sitronvann. Jeg VET det ser uhyggelig kjedelig ut, men det virker og du vil føle deg bedre. Ha faste måltider og UT I FRISK LUFT. 

Alt du gjør som er bra for kroppen din involverer hjernen også. Og dermed følelser. Du blir ofte det du tenker. 

Sorry hvis jeg er irriterende eller kommer med råd som du allerede følger.

Er kakao bra, men det inneholdet jo sukker? Har med og uten sukker hjemne men det er jobkoffein i kakao? 

Anonymkode: 53e0d...9ce

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er kakao bra, men det inneholdet jo sukker? Har med og uten sukker hjemne men det er jobkoffein i kakao? 

Anonymkode: 53e0d...9ce

Kakao inneholder koffein, ja, men det virker også godt beroligende på kroppen fordi det er varmt å drikke. Om man liker grønn te, melk med honning e.l., har det akkurat den samme virkningen. Det er inntak av varm drikke som virker beroligende. Sukker i seg har ikke noe oppkvikkende effekt - men her spørs det nok litt hvem du spør...

På noen psykiatriske avdelinger har de hatt drikkebuljong, typen fås kun kjøpt hos bedriftsforhandlere, og det har vært svært virkningsfullt for min del. En gang jeg ble innlagt, hadde sovet svært lite over tid, var veldig redd etc., ble jeg tilbudt flere kopper varm drikkebuljong. Det var det som skulle til for å endelig få meg trøtt og døsig.

Eva Sofie
snusmumeriken96 skrev (9 timer siden):

Det kan godt være at du har fått en veldig forståelsesfull og imøtekommende lege. Med det mener jeg at hun ønsker å gi deg hjelp. Ikke for å kunne hjelpe deg til å opprettholde et fortsatt misbruk.

Jeg har lenge gått på sterke vanedannende medisiner, så ja, kroppen min blir med jevne mellomrom avhengig. Men jeg bruker doser som avtalt med legen og holder legen orientert hele veien. Men jeg vet at abstinenser ikke er farlige. De er bare ubehagelige. Jeg er heldig og opplever ingen sterke abstinenssymptomer. Jeg vet det er noe jeg må igjennom. Det er også betydelig lettere når man ikke er blitt psykisk avhengig av en medisin, tror jeg.

Dette med avhengighet, utvikling av toleranse og abstinenser, er ulikt fra person til person. Det er biologiske faktorer vi i liten grad påvirker selv.

Nei jeg har bare foreldrene mine, onkel ig venniba og jjæresren - alle er altid opptatte med sitt.

Får du noen form for terapi/hjelp fra helsevesenet nå?

Et lite konkret tips: For å motivere deg selv for å ta tak i dette, bør du begynne å se om det er noe negativt med å bruke Vival på måten du gjør nå? Ødelegger det for deg på noen måte? Se på listen over bivirkninger. Det var virkningsfullt for meg. Har du fått en bedre fungering i det daglige om du sammenligner med før og etter bruken av Vival?

Men alt handler til sist om at du er kommet dit at du ønsker deg ut av situasjonen.

Gir deg en virtuell klem om du vil ha...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...