Gå til innhold

Hvorfor blir man mindre empatisk med alderen?

Anbefalte innlegg

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg vet heller ikke om det er noen hold i påstanden, men for de eldre som viser mindre empati så kan dette være noen grunner:

- Når man blir eldre blir man ofte litt mer "satt" og litt mer svart/hvitt og påståelig i tankegangen. Har nok å gjøre med kognitiv svikt pga aldring og at hjernen ikke fungerer så effektivt og bra som før. Det krever mer å tenke nyansert enn å tenke i enkle påstander.

- De som er eldre i dag vokste opp i en tid hvor man ikke snakker så mye om følelser som man gjør nå. Det kan derfor falle dem unaturlig å vise så mye empati/sympati.

- Gjennom et langt liv går man gjennom mye og kan få litt perspektiver. Det kan være vanskelig for noen som vokste opp med utedo og en appelsin på deling i helgene å føle så mye empati med folk som klager over at de ikke har råd til å pusse opp huset eller at det er så kjedelig utvalg i butikkene (som et eksempel).

- Smerter, plager, svekket kropp, svekket mentale evner og mulig angst/grubling over at døden nærmer seg kan gjøre at man blir mer utålmodig og irritabel. Spesielt i sammenheng med de andre punktene over.

Takk for saklig svar, og gode poeng! 

Fortsetter under...

Glitter skrev (Akkurat nå):

Har ikke lest hele tråden. Men det er ikke uvanlig at eldre endrer seg. Ulike deler av hjernen endrer seg når vi blir eldre. Det er bare en del av naturlig utvikling.

Jeg er bare litt, men bare litt, urolig for at jeg blir sånn selv. Når unger kommer og betror seg, og jeg svarer "det må du tåle" 

Men tja.. Kanskje det ikke er SÅ farlig? 

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg er bare litt, men bare litt, urolig for at jeg blir sånn selv. Når unger kommer og betror seg, og jeg svarer "det må du tåle" 

Men tja.. Kanskje det ikke er SÅ farlig? 

Jeg gleder meg til den dagen jeg er gammel nok til at jeg kan si: "Bah! Da jeg var ung, da måtte vi..." 👵

Har allerede begynt. 😁

Endret av Vhanja

Annonse

Vhanja skrev (27 minutter siden):

Jeg liker å være gammel nok til å kunne klage over ungdommen.  Når man er gammel så har man lov. 😁

Du asså. Du er nå litt rar også! Med positivt fortegn som regel 🙃

Jeg vil bli den gamle punkeren som alle unger kommer til og som sitter rundt kjøkkenbordet mitt og betror seg , mens jeg backer dem opp mens de får vafler eller loff med sjokopålegg og bananskiver eller med skiver av jordbær. Og så skal jeg forstå dem 😄Men jeg skal ikke kle meg som punker da. Jeg skal ha rosa kjoler og forkle.

Endret av Kashmir
AnonymBruker
Kashmir skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke noe mot eldre mennesker, heller tvert om siden jeg har gode erfaringer med dem. Av en eller annen grunn ble jeg dulla med av besteforeldre, og deres søsken også, så jeg har fra jeg var liten hatt godt inntrykk av eldre. Jeg har heller aldri sett på det som avskrekkende å bli gammel. Fra jeg var barn har jeg bare ønsket å bli eldre, og jeg tenkte at den eldre søsteren til morfaren min levde et slags drømmeliv. Der hun satt i stolen og så ut av vinduet og hadde sånne blankpolerte bord, god lukt i huset der det var rent og ryddig, og hun hørte på Chopin og var så..rolig og lavmælt. Smilende men aldri overstrømmende, og så ble hun aldri oppbragt over noe. 

Men jeg opplever ofte at de mister empati. Sånn "det må de tåle" og "sånn er livet" og "unge i dag er så beskyttet og sånne snøfnugg"

De virker ikke bitre heller! Så hvorfor mister man empati med alderen? Eller oppfatter jeg det feil?

Det også være at din oppfatning av mindre empati hos eldre skyldes hvordan de uttrykker det. Kanskje de viser empati på måter som ikke alltid er like synlige eller umiddelbare, men som fortsatt er der, bare i en annen form enn du er vant til å se.

Eldre mennesker har ofte opplevd mange utfordringer og vanskeligheter gjennom livet. Denne erfaringen kan føre til en holdning om at folk må lære å takle motgang, fordi de selv har vært nødt til det. Det er ikke nødvendigvis mangel påempati, men heller et perspektiv på at motgang er en naturlig del av livet.

Eldre generasjoner har vokst opp i en annen tid med forskjellige sosiale normer og verdier. Det som kan oppfattes som mindre empati, kan noen ganger være en refleksjon av disse forskjellene i oppdragelse og kulturelle forventninger.

Etter mange år med livserfaring, kan noen eldre mennesker bli mer emosjonelt reserverte som en form for selvbeskyttelse. Dette kan noen ganger oppfattes som mangel på empati, selv om det ikke nødvendigvis er det.

Når man blir eldre, kan prioriteringene endre seg. Noen kan fokusere mer på indre fred og stabilitet, slik du beskriver med din morfars søster. Dette kan medføre en mer tilbakelent og mindre emosjonelt engasjert holdning.

Aldring påvirker også hjernen og kan endre hvordan vi opplever og uttrykker følelser. For eksempel kan visse områder av hjernen som er ansvarlige for empati, som prefrontal cortex og det limbiske systemet, endre seg med alderen.

Anonymkode: 49a27...f50

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det også være at din oppfatning av mindre empati hos eldre skyldes hvordan de uttrykker det. Kanskje de viser empati på måter som ikke alltid er like synlige eller umiddelbare, men som fortsatt er der, bare i en annen form enn du er vant til å se.

Eldre mennesker har ofte opplevd mange utfordringer og vanskeligheter gjennom livet. Denne erfaringen kan føre til en holdning om at folk må lære å takle motgang, fordi de selv har vært nødt til det. Det er ikke nødvendigvis mangel påempati, men heller et perspektiv på at motgang er en naturlig del av livet.

Eldre generasjoner har vokst opp i en annen tid med forskjellige sosiale normer og verdier. Det som kan oppfattes som mindre empati, kan noen ganger være en refleksjon av disse forskjellene i oppdragelse og kulturelle forventninger.

Etter mange år med livserfaring, kan noen eldre mennesker bli mer emosjonelt reserverte som en form for selvbeskyttelse. Dette kan noen ganger oppfattes som mangel på empati, selv om det ikke nødvendigvis er det.

Når man blir eldre, kan prioriteringene endre seg. Noen kan fokusere mer på indre fred og stabilitet, slik du beskriver med din morfars søster. Dette kan medføre en mer tilbakelent og mindre emosjonelt engasjert holdning.

Aldring påvirker også hjernen og kan endre hvordan vi opplever og uttrykker følelser. For eksempel kan visse områder av hjernen som er ansvarlige for empati, som prefrontal cortex og det limbiske systemet, endre seg med alderen.

Anonymkode: 49a27...f50

Ja, det er mulig det er måten de uttrykker det på.. Skal reflektere over svaret ditt forøvrig 🙂 det er flere gode og utdypende svar her, så tenker over dem. 

Kashmir skrev (37 minutter siden):

Ja, det er mulig det er måten de uttrykker det på.. Skal reflektere over svaret ditt forøvrig 🙂 det er flere gode og utdypende svar her, så tenker over dem. 

Har du tenkt over om unge har mer empati enn eldre? Tåler unge og middelaldrende mennesker mye av eldre? Eller ser vi og leser en del klaging på eldre?  Klarer unge å sette seg inn i hvordan eldre har det?  

Osten skrev (12 minutter siden):

Har du tenkt over om unge har mer empati enn eldre? Tåler unge og middelaldrende mennesker mye av eldre? Eller ser vi og leser en del klaging på eldre?  Klarer unge å sette seg inn i hvordan eldre har det?  

Barn har mye empati. Som regel. De SER og handler deretter når de kan. 

Når de blir eldre så har de det også, men jeg tror muligens de ikke kan (?) ha det med eldre siden de ikke kan ha ansvar for eldre? Da blir de redde fordi de blir pålagt noe de ikke kan håndtere siden det blir så stor ubalanse i relasjinen.

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Barn har mye empati. Som regel. De SER og handler deretter når de kan. 

Når de blir eldre så har de det også, men jeg tror muligens de ikke kan (?) ha det med eldre siden de ikke kan ha ansvar for eldre? Da blir de redde fordi de blir pålagt noe de ikke kan håndtere siden det blir så stor ubalanse i relasjinen.

Jeg tenker ikke på barn.
Det jeg tenker på er bl.a noe som kan leses på SoMe om eldre. Unge og middelaldrende skriver ofte om  boomer-generasjonen med sine «gullpensjoner» som har ødelagt livet til de som er unge i etableringsfasen i dag. Eldre som later seg, drar til syden, har nedbetalte eneboliger, som lever herrens glade dager. Unge, la oss si z-generasjonen og millennium-gen. bl a ser ikke alltid med blide øyne på eldre. Og det er ikke snakk om at de skal ha ansvar for dem, bare at de skal tåle dem. 
Vi så også bl.a under pandemien at det ble skrevet mye om at de gamle kunne da bare dø, de hadde levd livet sitt. Mange mente at det ble tatt altfor mye hensyn til eldre da og at det var feil. 
Det var ikke dette du ville ha meninger om i tråden, bare mine tanker om det omvendte. 

Osten skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker ikke på barn.
Det jeg tenker på er bl.a noe som kan leses på SoMe om eldre. Unge og middelaldrende skriver ofte om  boomer-generasjonen med sine «gullpensjoner» som har ødelagt livet til de som er unge i etableringsfasen i dag. Eldre som later seg, drar til syden, har nedbetalte eneboliger, som lever herrens glade dager. Unge, la oss si z-generasjonen og millennium-gen. bl a ser ikke alltid med blide øyne på eldre. Og det er ikke snakk om at de skal ha ansvar for dem, bare at de skal tåle dem. 
Vi så også bl.a under pandemien at det ble skrevet mye om at de gamle kunne da bare dø, de hadde levd livet sitt. Mange mente at det ble tatt altfor mye hensyn til eldre da og at det var feil. 
Det var ikke dette du ville ha meninger om i tråden, bare mine tanker om det omvendte. 

Jeg er selvfølgelig mot sånne ytringer! Jeg liker eldre mennesker som sagt. Jeg kan ikke svare for dem, men jeg reagerer jo på sånne utsagn! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...