Gå til innhold

Mennesker som blir funnet døde på tur.


Kashmir

Anbefalte innlegg

En leser jo veldig ofte om dette syns jeg, og nå er det jo veldig mange som er ute i naturen, så stusser ikke på det sånn sett. Men var det vanlig at riksaviser skrev om dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan ikke huske å ha lest om ofte om dette?

Anonymkode: 5b1ce...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lurer mer på hva de dør av

Anonymkode: a271d...e6f

Det er vel mange eldre eller også syke som bruker naturen mye, så tenker det er naturlige årsaker grunnet det? 

Jeg syns bare det er litt rart at riksaviser skriver om det, for jeg ser ikke helt at det har offentlig interesse med mindre det har vært leteaksjoner kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lurer mer på hva de dør av

Anonymkode: a271d...e6f

Det vanligste er hjertestans som følge av hjerteinfarkt.

Hvis du er et stykke opp i årene, evt. røyker og ikke trener spesielt mye, så kan det være en stor belastning for kroppen å gå i ulendt terreng. En underliggende tilstand som åreforkalkninger kan da utvikle seg til et hjerteinfarkt hvis man er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

Det vanligste er hjertestans som følge av hjerteinfarkt.

Hvis du er et stykke opp i årene, evt. røyker og ikke trener spesielt mye, så kan det være en stor belastning for kroppen å gå i ulendt terreng. En underliggende tilstand som åreforkalkninger kan da utvikle seg til et hjerteinfarkt hvis man er uheldig.

Men det er også en del yngre. Folk i 30årene

Anonymkode: a271d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er også en del yngre. Folk i 30årene

Anonymkode: a271d...e6f

Ikke mange, men det er nok omtrent det samme der. Underliggende tilstander som blir demaskert som følge av at man gjør brå og uventede fysiske anstrengelser, uten å ha noe godt treningsgrunnlag eller oppvarming.

Dødstallene og innleggelsene på sykehus er høyere i perioder med mye snø. Snømåking er en stor årsak til plutselig død, på grunn av en uheldig kombinasjon av 1) kulde, 2) brå fysisk aktivitet uten oppvarming hos utrente, og 3) at man blir forbanna på snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det er vel mange eldre eller også syke som bruker naturen mye, så tenker det er naturlige årsaker grunnet det? 

Jeg syns bare det er litt rart at riksaviser skriver om det, for jeg ser ikke helt at det har offentlig interesse med mindre det har vært leteaksjoner kanskje.

Jeg tror det er for vanlig til at pressen bryr seg. Det er i snitt 64 som dør i året. Jeg er mye i fjellet og synes ikke det er så rart.

Det kan komme vanvittige væromslag på kort tid. Hvis man klyver i et fjell hvor det er lite folk, faller og brekker noe eller slår hodet så ligger man tynt an. Folk har gått ut av teltet for å tisse i snøstorm og ikke funnet veien tilbake. (Det høres utrolig ut, men akkurat det har skjedd i Norge)

Nylig var det er et par som satt igjen sekken for å gå opp på en topp. De ble overrasket av været og holdt på å fryse ihjel selv om kalenderen sier at det er sommer. De var nesten bevisstløse når de ble hentet av helikopter.

Her er en sak fra i dag, som endte bra:

https://www.nrk.no/nyheter/leteaksjon-etter-utenlandske-turister-ved-besseggen-1.16989340

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er for vanlig til at pressen bryr seg. Det er i snitt 64 som dør i året. Jeg er mye i fjellet og synes ikke det er så rart.

Det kan komme vanvittige væromslag på kort tid. Hvis man klyver i et fjell hvor det er lite folk, faller og brekker noe eller slår hodet så ligger man tynt an. Folk har gått ut av teltet for å tisse i snøstorm og ikke funnet veien tilbake. (Det høres utrolig ut, men akkurat det har skjedd i Norge)

Nylig var det er et par som satt igjen sekken for å gå opp på en topp. De ble overrasket av været og holdt på å fryse ihjel selv om kalenderen sier at det er sommer. De var nesten bevisstløse når de ble hentet av helikopter.

Her er en sak fra i dag, som endte bra:

https://www.nrk.no/nyheter/leteaksjon-etter-utenlandske-turister-ved-besseggen-1.16989340

 

Kan man fryse ihjel på sommeren i 15 grader? 

Anonymkode: a271d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan man fryse ihjel på sommeren i 15 grader? 

Anonymkode: a271d...e6f

Vet ikke.

Det går an å  fryse ihjel ved 10 grader i følge Google. Det kommer vel an på klær, vind, regn om om man beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan man fryse ihjel på sommeren i 15 grader? 

Anonymkode: a271d...e6f

Hvis det blåser og vinden er kald og man er våt og lettkledd så er det sikkert mulig. Hvis man i tillegg har dårlig helse på en eller annen måte så er man nok enda mer utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er jo et turgående folk, og ikke rart noen dør på tur i mellom. Har ikke inntrykk av at det skjer veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 timer siden):

Men var det vanlig at riksaviser skrev om dette før? 

Disse omtalene er jo som regel enten at man har "oppklart" en sak der en person har vært savnet, eller en situasjon der noen (f.eks. en annen turgåer) finner en som har omkommet ute i terrenget, såpass nylig at det ikke har rukket å bli en savnet-sak av det. 

I det første tilfellet er det jo helt naturlig å omtale saken, det skjedde tidligere også. 

Det følgende er noe jeg antar, jeg vet ikke: Hvis det er slik at omtales i større grad at noen blir funnet omkommet i naturen nå enn tidligere, kan jeg tenke meg at det er på grunn av sosiale medier og generelt mye raskere nettbasert nyhetsformidling nå enn før. Fra noen ser f.eks. en ambulanse eller et helikopter nærme seg skog eller fjell, selv om det er helt uten sirener eller blålys, tar det bare noen sekunder før det er bilder, rykter og gjetninger på nettet. Jeg tror behovet for å formidle til et stort publikum at det ikke handler om en forbrytelse, er større nå enn før "alle" fikk kamera og nett i lomma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (8 minutter siden):

Disse omtalene er jo som regel enten at man har "oppklart" en sak der en person har vært savnet, eller en situasjon der noen (f.eks. en annen turgåer) finner en som har omkommet ute i terrenget, såpass nylig at det ikke har rukket å bli en savnet-sak av det. 

I det første tilfellet er det jo helt naturlig å omtale saken, det skjedde tidligere også. 

Det følgende er noe jeg antar, jeg vet ikke: Hvis det er slik at omtales i større grad at noen blir funnet omkommet i naturen nå enn tidligere, kan jeg tenke meg at det er på grunn av sosiale medier og generelt mye raskere nettbasert nyhetsformidling nå enn før. Fra noen ser f.eks. en ambulanse eller et helikopter nærme seg skog eller fjell, selv om det er helt uten sirener eller blålys, tar det bare noen sekunder før det er bilder, rykter og gjetninger på nettet. Jeg tror behovet for å formidle til et stort publikum at det ikke handler om en forbrytelse, er større nå enn før "alle" fikk kamera og nett i lomma. 

Ja, godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lagt merke til om/at det har vært oppslag om flere funn av døde på tur nå. Men jeg synes det knapt går en dag uten at vi leser om drukningsulykker 😢

Uansett tenker jeg at dødsfall i naturen har blitt skrevet om før også, men da leste man ikke like mange aviser som nå. Kanskje abonnerte man på en papiravis og ev supplerte med løssalgsaviser. Nå har vel de fleste mange apper på telefonen og alle avisene kan hende melder om samme dødsfall. Hvis man da attpåtil har pushvarsel på nyheter blir ting lett lagt ekstra merke til.

Ellers enig i alt @laban sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller er det jo pga trangen til å ta selfies på kanten til prekestolen eller annen topp. Het i Bodø var det en som falt i døden. Tror det var Steigtind. De fant sekken hans ved kanten av stupet og han på bakken. Sannsynligvis skulle han bare ta selfie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
ISW skrev (På 4.8.2024 den 13.28):

Ikke mange, men det er nok omtrent det samme der. Underliggende tilstander som blir demaskert som følge av at man gjør brå og uventede fysiske anstrengelser, uten å ha noe godt treningsgrunnlag eller oppvarming.

Dødstallene og innleggelsene på sykehus er høyere i perioder med mye snø. Snømåking er en stor årsak til plutselig død, på grunn av en uheldig kombinasjon av 1) kulde, 2) brå fysisk aktivitet uten oppvarming hos utrente, og 3) at man blir forbanna på snøen.

Hva med folk i 30 årene? Kan man dø av slike årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...