Gå til innhold

Høyre vil nekte unge å bli helt ufør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Valgkampen er i gang, og Høyre vil stramme inn uføre. Lurer litt på om disse forslagene vil gjøre det lettere for arbeidsgivere å få billig arbeidskraft på tilltak?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5E8VrO/hoeyre-vil-nekte-unge-aa-bli-helt-ufoer

Høyre lanserer i dag ni tiltak for å gjøre noe med situasjonen.

• Ikke 100 prosent uføretrygde unge under 30 år, med unntak av åpenbare tilfeller.
  • Gjøre det lettere for uføre å jobbe litt, gjennom å halvere avkortingen mot arbeidsinntekt.
  • Folk som ønsker å stå lenger i jobb, må få lov til det.
  • Myke opp reglene i arbeidsmarkedet for å gjøre det lettere å ansette folk.
  • Sørge for at flere unge havner i et mer arbeidsrettet løp fremfor Arbeidsavklaringspenger (AAP), og vurdere å gjøre kvalifiseringsprogrammet (KVP) statlig.
  • Gjøre det lettere å benytte midlertidige ansettelser.
  • Gjøre det lettere for næringslivet å leie inn arbeidskraft ved behov.
  • Legge til rette for økt bruk av alternative turnusordninger for å få mer kontinuitet og heltid.
  • Innføre jobbskattefradrag for unge arbeidstagere.

Anonymkode: 5ece8...197

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns det er bra de strammer inn på uføre under 30år. For idag er det alt for lett å få uføre. Til og med folk med bare angst og depresjon blir uføre idag. Og samme med folk med personlighetsforstyrrelser burde ikke bli uføre da de aller fleste blir kvitt det når de blir 25år. Å gi folk ufør pga diagnoser som man kan bli kvitt og som de fleste blir kvitt er jo helt feil. 

Syns også de burde være litt strengere med å gi unge fritak fra å jobbe. Ser på sosiale medier som snapchat at mange unge med diagnoser som angst og personlighetsforstyrrelse drar på ferier og bare har et gøy på snap, men nei å jobbe vil de ikke for de vil heller gå til dps og få penger fra nav. Dette er folk som helt tydelig kunne jobbet og som ville jobbet også dersom nav og dps hadde krevd det og ikke gitt de fritak så lett. 

Anonymkode: ef0ac...63b

AnonymBruker

Dette synes jeg er veldig bra. Det er helt uhørt at man gir opp unge mennesker og skaper utenforskap som følger med dem hele livet. For ikke å snakke om fattigdom. Alle man skal få muligheten til å få bruke evnene sine. Selv de som har det vanskelig. 

Selv er jeg ufør og synes det er helt utrolig at staten bare sier at nå trenger du ikke jobbe mer resten av livet. Vi kommer ikke til å sjekke innom deg for å høre om noe har endret seg, om du vil ha hjelp til å komme tilbake i arbeid. 

Anonymkode: ada13...cf4

Everybody
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser på sosiale medier som snapchat at mange unge med diagnoser som angst og personlighetsforstyrrelse drar på ferier og bare har et gøy på snap, men nei å jobbe vil de ikke for de vil heller gå til dps og få penger fra nav. Dette er folk som helt tydelig kunne jobbet og som ville jobbet også dersom nav og dps hadde krevd det og ikke gitt de fritak så lett. 

Hmm, er det virkelig noen som vil gå til DPS og ikke jobbe og få penger av NAV?

Det er provoserende at folk tror slike ting, fordi jeg har virkelig prøvd å kjempe meg tilbake til arbeid.

AnonymBruker

Jeg ble ufør som 22 åring. Uten at jeg vet hvem som stod bak initiativet. Jeg fikk bare ett brev med å møte opp hos en lege jeg ikke hadde vært hos før og skrive under.

Det reddet meg. Jeg har tung psykiatrisk diagnose. Men jeg levde helt i min egen verden da.

Jeg ser ikke noen grunn til at jeg ikke skulle fått ufør.

Om noen får det uriktig eller for lett er nok mulig. Men jeg kaster ikke sten i glasshus.

Anonymkode: 55993...41b

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette synes jeg er veldig bra. Det er helt uhørt at man gir opp unge mennesker og skaper utenforskap som følger med dem hele livet. For ikke å snakke om fattigdom. Alle man skal få muligheten til å få bruke evnene sine. Selv de som har det vanskelig. 

Selv er jeg ufør og synes det er helt utrolig at staten bare sier at nå trenger du ikke jobbe mer resten av livet. Vi kommer ikke til å sjekke innom deg for å høre om noe har endret seg, om du vil ha hjelp til å komme tilbake i arbeid. 

Anonymkode: ada13...cf4

Nettopp! Det er dette som er problemet.

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Valgkampen er i gang, og Høyre vil stramme inn uføre. Lurer litt på om disse forslagene vil gjøre det lettere for arbeidsgivere å få billig arbeidskraft på tilltak?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5E8VrO/hoeyre-vil-nekte-unge-aa-bli-helt-ufoer

Høyre lanserer i dag ni tiltak for å gjøre noe med situasjonen.

• Ikke 100 prosent uføretrygde unge under 30 år, med unntak av åpenbare tilfeller.
  • Gjøre det lettere for uføre å jobbe litt, gjennom å halvere avkortingen mot arbeidsinntekt.
  • Folk som ønsker å stå lenger i jobb, må få lov til det.
  • Myke opp reglene i arbeidsmarkedet for å gjøre det lettere å ansette folk.
  • Sørge for at flere unge havner i et mer arbeidsrettet løp fremfor Arbeidsavklaringspenger (AAP), og vurdere å gjøre kvalifiseringsprogrammet (KVP) statlig.
  • Gjøre det lettere å benytte midlertidige ansettelser.
  • Gjøre det lettere for næringslivet å leie inn arbeidskraft ved behov.
  • Legge til rette for økt bruk av alternative turnusordninger for å få mer kontinuitet og heltid.
  • Innføre jobbskattefradrag for unge arbeidstagere.

Anonymkode: 5ece8...197

Hvis du leser det du har lagt ut så ser du at du tar feil. Høyre vil ikke nekte ALLE unge å bli helt uføre, de åpenbare tilfellene vil fortsatt få full uføre fra ung alder. Er det så fælt at resten tilbys en eller annen form for sysselsetting da? Er det ikke det mange uføre skriker etter? Da snakker jeg ikke om bedrifter som tar inn NAV-klienter i 3 mnd i slengen og som ikke har bruk for dem etterpå, men da tar inn nye altså, men varig tilrettelagte arbeidsplasser i små stillinger.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ble ufør som 22 åring. Uten at jeg vet hvem som stod bak initiativet. Jeg fikk bare ett brev med å møte opp hos en lege jeg ikke hadde vært hos før og skrive under.

Det reddet meg. Jeg har tung psykiatrisk diagnose. Men jeg levde helt i min egen verden da.

Jeg ser ikke noen grunn til at jeg ikke skulle fått ufør.

Om noen får det uriktig eller for lett er nok mulig. Men jeg kaster ikke sten i glasshus.

Anonymkode: 55993...41b

Det er mange som blir bedre av psykisk sykdom. 

Jeg ble ufør som 22. I dag kunne jeg fint jobbet, men nå er jeg på en måte satt i en bås. 

Jeg har store huller i cven, og lite med erfaringer. 

Føler jeg ikke tilhører noe sted, og kjenner meg ikke igjen i verdenen. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i andre.

Jeg prøvde å kontakte nav for arbeidsoppfølging 3 år i etterkant, men der var det ikke stor hjelp å få. De fortalte meg at jeg kan skaffe meg en utdannelse, men jeg har udiagnotisert add- og får ikke dps med på utredning, så det er vanskelig... 

Så sitter jeg hjemme da med dårlig samvittighet for at jeg ikke bidrar. 

(Det er ikke stort av muligheter for frivillig arbeid her jeg bor)

Im lost...😪

Anonymkode: 28f70...463

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Syns det er bra de strammer inn på uføre under 30år. For idag er det alt for lett å få uføre. Til og med folk med bare angst og depresjon blir uføre idag. Og samme med folk med personlighetsforstyrrelser burde ikke bli uføre da de aller fleste blir kvitt det når de blir 25år. Å gi folk ufør pga diagnoser som man kan bli kvitt og som de fleste blir kvitt er jo helt feil. 

Syns også de burde være litt strengere med å gi unge fritak fra å jobbe. Ser på sosiale medier som snapchat at mange unge med diagnoser som angst og personlighetsforstyrrelse drar på ferier og bare har et gøy på snap, men nei å jobbe vil de ikke for de vil heller gå til dps og få penger fra nav. Dette er folk som helt tydelig kunne jobbet og som ville jobbet også dersom nav og dps hadde krevd det og ikke gitt de fritak så lett. 

Jeg har en kommentar til ditt utspill. For å ta et eksempel: det finnes faktisk uføre, voksne toppidrettsutøvere. Skal vi si det samme om dem? Det er mye vi som står utenfor ikke vet om disse menneskene som omtales. 

Anonymkode: baf43...695

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mange som blir bedre av psykisk sykdom. 

Jeg ble ufør som 22. I dag kunne jeg fint jobbet, men nå er jeg på en måte satt i en bås. 

Jeg har store huller i cven, og lite med erfaringer. 

Føler jeg ikke tilhører noe sted, og kjenner meg ikke igjen i verdenen. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i andre.

Jeg prøvde å kontakte nav for arbeidsoppfølging 3 år i etterkant, men der var det ikke stor hjelp å få. De fortalte meg at jeg kan skaffe meg en utdannelse, men jeg har udiagnotisert add- og får ikke dps med på utredning, så det er vanskelig... 

Så sitter jeg hjemme da med dårlig samvittighet for at jeg ikke bidrar. 

(Det er ikke stort av muligheter for frivillig arbeid her jeg bor)

Im lost...😪

Anonymkode: 28f70...463

Må jo ikke ha utdannelse for å få jobb. Er mange jobber man kan få uten utdannelse med mindre det går på kresenheten. F. Eks jobbe i matbutikk, klesbutikk, kontor.. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er mange jobber man kan få uten utdannelse med mindre det går på kresenheten. F. Eks jobbe i matbutikk, klesbutikk, kontor.. 

hvis 1 million folk søker på 1 stilling, så kan alle få den stillingen.

men kun 1 vil. Og det er en viktig forskjell.

Anonymkode: a6aa6...539

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...