Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bo i blokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker med en gang klaustrofobisk. Og tenk å bo i en blokk uten balkong en gang. Og så hører alle naboene hva du gjør, enten du går på do eller ser på tv. De vet til og med når du spiser middag. Og hva du spiser for det kjenner de på lukta. Man kan ikke støvsuge når man vil selv en gang for da klager naboene med småbarn. Hvordan klarer folk å bo i blokk? 

Anonymkode: 26e8d...651

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/486442-hvordan-klarer-folk-%C3%A5-bo-i-blokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i leilighetsblokk. Dvs vi har alle hver våre egne innganger, men er i en blokk. 

Vi har leilighet nederst og i et hjørne, heldigvis.

Vi merker veldig lite til det du skriver for det er overraskende lite lytt her. Jeg hører aldri leiligheten over eller den ved siden når de støvsuger, når de prater, når de ser TV - ingenting. Det er kun hvis jeg er på badet at jeg kan, hvis jeg hører godt etter, høre vaskemaskin/tørketrommel til de over oss. Men det er så lavt at det er ikke et problem.

Men dette er ikke slik jeg ønsker å bo, sånn egentlig. Det er for tett på med for mange naboer og ingen egen hage.  Men det var hva vi hadde råd til.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og så hører alle naboene hva du gjør, enten du går på do eller ser på tv. De vet til og med når du spiser middag. Og hva du spiser for det kjenner de på lukta.

Jeg er vokst opp i blokk som ble bygd på 50-tallet, da leiligheter var noe familier ble boende i, ikke bare slang innom på vei oppover statusstigen. Vi bodde riktignok øverst, men vi hørte svært lite til naboene. Det var regler for musikkøving og annen støy, og de fleste overholdt dem uten å klage. 

Jeg fikk sjokk da jeg flyttet til et nybygd rekkehus som student. Der hørte jeg BarneTV-kjenningsmelodien og vekkerklokka fra naboleiligheten, det virket som om skilleveggen mellom seksjonene var av papp.

Jeg bodde i blokk igjen i noen år etter studiene. Eneste gangen jeg merket noe til hva naboene spiste, var da det flyttet inn noen fra Sri Lanka, da luktet det iblant helt vidunderlig i oppgangen. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man kan ikke støvsuge når man vil selv en gang for da klager naboene med småbarn.

Tull - støvsugerlyd er faktisk søvndyssende. Men det er sikkert greit om du ikke f.eks. banker eller borrer i veggen etter leggetid. 

Annonse

Jeg har ikke hatt noe problemer med å bo i blokk, har aldri hørt noe til noen av naboene sett bort fra når de borer i veggen når de har holdt på å pusse opp da. Jeg skulle gjerne bodd i tomannsbolig eller ett lite hus, men det har jeg ikke råd til så.

AnonymBruker

Leser og skjønner du har peiling på å bo i blokk. Det er så stille og rolig her jeg bor i blokka. Men du har sikkert vært i gammel rønne av blokk og tror alle blokker er like å bo i. Har både altan og alt her.

Anonymkode: 41153...dac

Jeg har bodd i blokk hele mitt liv og har reagert lite på naboer.  Her kan vi høre når naboen har barnebarna på besøk og de løper over gulvet eller nå de skater på terrassen.  Og når folk fester på terrassen.  Ellers så er det stort sett stille, men jeg kan høre en vaskemaskin som sentrifugerer, men aner ikke hvilken leilighet lyden kommer fra.

Ellers så har jeg bodd i en bygård i sentrum av Oslo i mange år og da kunne jeg høre naboene under hadde sex.  Kanskje var de mer høylytte enn de fleste.  Uansett så fortalte jeg dem det en gang vi var ute og tok en pils og de holdt på å le seg ihjel.  Men de stoppet ikke å ha sex 😉

Neida. Jeg bodde i en gammel leiegård som liten, det var helt fint det. :) Som voksen har jeg bodd i blokk i 16 år og det var også helt flott. Da jeg skiltes fra eksmannen min hadde jeg verken økonomisk eller praktisk mulighet til å kjøpe/eie noe annet enn en leilighet og jeg tror ikke ungene mine syntes de hadde noen fæl barndom i blokka - det virker som om de minnes det med glede og gode minner. :) 

Lyder fra naboene, altså irriterende lyder, tror jeg nesten jeg kan telle på en hånd i løpet av 16 år! Fikk klage fra naboen under en gang, men den gangen var det hun som gjorde feil - den klagen skulle nok gått tilnaboen under henne igjen, hos meg var det helt stille nemlig. Da ungene var små bodde jeg i en annen blokk og det hendte jeg tenkte at "Herregud, nå ringer vel naboen under til barnevernet!" Jeg hadde en meget viljesterk 3-4-åring... Men neida, jeg beklaget en gang jeg møtte henne i oppgangen om det var bråk fra oss (ungene var helt stille kveld og natt altså, så det var i så fall på dagtid), men hun bare smilte blid og lo:"Neida, bor man i blokk så bor man i blokk!" 

Det eneste negative jeg kan komme på var i den siste blokka jeg bodde i, der bodde vi i 13 år, og begge naboene i etasjene under røykte heftig ute på sine egne verandaer, spesielt på fine dager. Noe som førte til at vi ikke engang orket ha verandadøra oppe for å lufte, langt mindre sitte ute. Men jeg klaget ikke, syntes ikke jeg kunne klage på det - de satt jo på sin egen veranda, tross alt.

Mange vil jo heller ikke ha hus eller rekkehus. Mye mer arbeid med vedlikehold. Hvis man vil bytte dør eller vindu er det en selv som må betale, i en blokk er det borettslaget som står for bytting av vinduer, dører, gressklipping, vedlikehold i fellesarealer.

Everybody skrev (6 minutter siden):

Mange vil jo heller ikke ha hus eller rekkehus. Mye mer arbeid med vedlikehold. Hvis man vil bytte dør eller vindu er det en selv som må betale, i en blokk er det borettslaget som står for bytting av vinduer, dører, gressklipping, vedlikehold i fellesarealer.

Bor man i en leilighet i et sameie står man også ansvarlig for slike ting.  Men gressklipping slipper vi.

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det avhenger helt av vedtektene i sameiet eller borettslaget, og har i utgangspunktet ingenting med boligtypen blokk å gjøre.

Ja, det vet jeg.  Jeg betaler til og med kommunale avgifter og det har jeg ikke gjort før da jeg bodde i et sameie.

psykedeliker

Det er mye rare og kompliserte ansvarsforhold i blokker. Jeg kjenner til en blokk som i utgangspunktet var ett borettslag med ett styre, og de hadde full kontroll på hele bygget. Så fikk noen en idé om at de skulle seksjonere ut og selge deler av blokken, og dermed ble fellesområdene til et sameie der borettslaget (med alle sine medlemmer) har én tredjedel av stemmene i sameiets styre. Så er det ikke definert hvem som har ansvar for hva, alle 3 sameiepartene dumper skrotet sitt i fellesarealene, og de 2 firmaene som eier de utseksjonerte delene blokkerer enhvert forsøk på å få til en bindende avtale om ansvarsfordeling. Men det er bare medlemmene i borettslaget som bor i blokken, og dermed må ta konsekvensene ved brann eller ulykker.

Everybody skrev (10 minutter siden):

Nei jeg betaler bare fellesutgifter. Det har blitt byttet både dør og vindu her uten at jeg måtte betale.

Da har du jo betalt likevel gjennom fellesutgiftene...

psykedeliker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Fordi man ikke skal dekke sånne ting selv.

Betale for vedlikeholdet må man uansett. Problemet oppstår f.eks. når styret velger løsninger og leverandører som gjør det dyrere for andelshaverne enn om hver enkelt hadde betalt eller gjort jobben selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...