Gå til innhold

Hva kreves for å få DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver her som anonym siden dette ikke gjelder meg, men min mann. Og vil derfor være så anonym som mulig.

Min mann har nå AAP. Han fungerer ikke i arbeidslivet av både somatiske og psykologiske grunner, dokumentert av fastlege.

Fastlegen søkte om DPS, men fikk avslag fordi min mann var "for frisk". 

Vel, ja, han er frisk nok til å stelle seg selv, handle og lage middag. Men han har ingen venner, null sosialt liv, unnviker alt som er vanskelig og lever hele livet sitt foran en skjerm. 

Uten å gi detaljer (siden jeg skriver om andre enn meg selv) så har han erfaringer fra barndommen som er årsaken til hvorfor han er som i dag. Han har fått påvist PTSD nå nylig pga det. Han har også varige, somatiske plager.

Men lever i AAP-limbo. Får ingen hjelp fordi han er "for frisk". Fastlegen har søkt om ufør, men min samboer er egentlig innforstått med at det kommer til å bli avvist. Det er ikke at han ikke er villig til å ta tak i ting, men at han ikke får den hjelpen han trenger.

Vi har heller ikke råd til privat psykolog, med tanke på hvor mange timer det vil trenge for å ha en funksjon.

Hva gjør man i en slik situasjon?

Anonymkode: ee6a2...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fastlegen har søkt om ufør, men min samboer er egentlig innforstått med at det kommer til å bli avvist.

Hvordan vet dere at det kommer til å bli avvist? Hva annet vil NAV gjøre når AAP-perioden er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk om psykisk helse i kommunen deres. Er gratis. De tilbyr enesamtaler og kurs. 

Anonymkode: 92271...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (9 timer siden):

Hvordan vet dere at det kommer til å bli avvist? Hva annet vil NAV gjøre når AAP-perioden er over?

Det vet vi ikke, det er bare hva min mann antar. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Søk om psykisk helse i kommunen deres. Er gratis. De tilbyr enesamtaler og kurs. 

Anonymkode: 92271...918

Takk for tips!

TS

Anonymkode: ee6a2...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det vet vi ikke, det er bare hva min mann antar. 

Takk for tips!

TS

Anonymkode: ee6a2...5ca

Det er bare å søke opp psykisk helse + kommunen deres og så kan deres søke selv. Trenger ikke henvisning. 

Anonymkode: 92271...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ny og helt uakseptabel praksis. "For frisk" når en ikke klarer å jobbe.

Klag til pasientombudet og/eller Statsforvalteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke meningen med AAP ArbeidsAvklaring? Da må man jo få behandling for det man sliter med samtidig at det er tiltak og arbeidsutprøving for å eventuelt vurdere å søke uføretrygd. Jeg ville klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (På 18.9.2024 den 10.23):

Klag til pasientombudet og/eller Statsforvalteren.

Hvorfor ikke bare overlate dette til NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Fortell. Hva kan NAV gjøre?

NAV kan gjøre - og gjør - sine egne arbeidsevnevurderinger uavhengig av diagnose og/eller behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min samboer sluttet å jobbe hovedsaklig pga somatiske plager (som er kroniske). NAV bestemte seg for å ikke prøve arbeidsutprøving pga min samboers angst. Som da altså er så alvorlig at han ikke klarer arbeidsutprøving, men som er for lite til at han får hjelp på DPS.

TS

Anonymkode: ee6a2...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 timer siden):

NAV kan gjøre - og gjør - sine egne arbeidsevnevurderinger uavhengig av diagnose og/eller behandling.

Problemstillingen var jo hva som skulle til for å få behandling på DPS. Ved avslag på behandling er det statsforvalter, og ikke nav, som kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...