Gå til innhold

Jeg blir bare feitere og feitere og klarer ikke snu det (og gå ned i vekt)

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMI på 32 nå og jeg hater det og hater meg selv. Vektøkningen kom da jeg begynte på zyprexa og selv om jeg nå bruker annen medisin (og har gjort det i flere år) så klarer jeg ikke gå ned i vekt. Føler meg ekkel og motbydelig og det er ingenting jeg heller vil enn å bli normalvektig, likevel feiler jeg gang på gang og kiloene kommer krypende og jeg blir bare feitere og feitere. Uansett hva jeg gjør eller tenker så klarer jeg bare ikke lykkes med å gå ned i vekt da jeg gang på gang feiler og sprekker og spiser for mye og også usunt.

Hva kan jeg gjøre for å endelig lykkes og slutte med å feile?

Anonymkode: 55ed5...5ab

Fortsetter under...

Jeg hadde bmi over 30 og har gått ned 30 kg, holdt vekten i 6 år nå. Bmi 19,5 nå. Du må faktisk komme dit at du er så lei at du ikke orker overspising og nederlag met. Vektnedgangen må være viktigere for deg enn det å kunne spise hva du vil. Så kan du begynne å gjøre endringer, primært å kutte ut søtt og unødvendige kalorier, men får i deg nok mat og proteiner. Jeg har hatt stor glede av å gjenoppta fysisk aktivitet, det hjelper ikke minst på tunge tanker. Du kan klare det, men det er en jobb som må gjøres og det vil ta tid. Jeg brukte 1,5-2 år. 

Anonymkode: 1d1a1...e32

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde bmi over 30 og har gått ned 30 kg, holdt vekten i 6 år nå. Bmi 19,5 nå. Du må faktisk komme dit at du er så lei at du ikke orker overspising og nederlag met. Vektnedgangen må være viktigere for deg enn det å kunne spise hva du vil. Så kan du begynne å gjøre endringer, primært å kutte ut søtt og unødvendige kalorier, men får i deg nok mat og proteiner. Jeg har hatt stor glede av å gjenoppta fysisk aktivitet, det hjelper ikke minst på tunge tanker. Du kan klare det, men det er en jobb som må gjøres og det vil ta tid. Jeg brukte 1,5-2 år. 

Anonymkode: 1d1a1...e32

Tusen takk for at du deler din erfaring og hva du gjorde. Jeg håper jeg også kan lykkes i år!

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en BMI på 32 nå og jeg hater det og hater meg selv. Vektøkningen kom da jeg begynte på zyprexa og selv om jeg nå bruker annen medisin (og har gjort det i flere år) så klarer jeg ikke gå ned i vekt. Føler meg ekkel og motbydelig og det er ingenting jeg heller vil enn å bli normalvektig, likevel feiler jeg gang på gang og kiloene kommer krypende og jeg blir bare feitere og feitere. Uansett hva jeg gjør eller tenker så klarer jeg bare ikke lykkes med å gå ned i vekt da jeg gang på gang feiler og sprekker og spiser for mye og også usunt.

Hva kan jeg gjøre for å endelig lykkes og slutte med å feile?

Du er ikke ekkel og motbydelig bare fordi du han noen ekstra kg. 

Annonse

AnonymBruker

Altså, folk har ulik vekt og kropp. Man er flott selv med noen ekstra kg. ❤️ når man går på medisiner er det lett å gå opp i vekt, og medisiner må man ha når man trenger det. Det er ikke noe du gjør galt fordi du går opp i vekt. Når man først er oppe i en tung vekt er det tungt å bevege seg, vonde knær og mye er et ork. Dette er ganske likt for alle. Du skal ikke føle deg fæl og lat av den grunn. Men for å komme ned i vekt hadde jeg startet med fastlegen. I mange kommuner har de ulike tilbud der du kan være med i grupper aktiv på dagtid samt få kostholds veiledning og får god oppfølging. 
Viktig å sette deg et mål, og mange delmål fra uke til uke. Du klarer dette med god innsats og gode rutiner. Ikke gi opp om det går trått 

Anonymkode: 59225...c2b

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Begynte på wegovy i går. Tror løsningen for mange av oss er p få føle seg mett

Anonymkode: 6d276...fe9

For mange er det en god løsning, men ikke for alle. Gikk selv på ozempic i litt over ett år og gikk ned noe, men hadde mye bivirkninger + at det ble helt krasj da spiseforstyrrelsen slo skikkelig inn i perioder. Så jeg valgte å slutte med den.

Håper du får glede av den. Lykke til!

Endret av emilie321
AnonymBruker
bibben skrev (På 28.1.2025 den 23.30):

Det er dyrt, men noen har hjelp av slanke-sprøyter. Det reduserer sultfornemmelse, søtsug og lyst på uheldige kalorier som f.eks. i alkohol.

Jeg tror dessverre ikke at jeg har råd...

AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 1.21):

Altså, folk har ulik vekt og kropp. Man er flott selv med noen ekstra kg. ❤️ når man går på medisiner er det lett å gå opp i vekt, og medisiner må man ha når man trenger det. Det er ikke noe du gjør galt fordi du går opp i vekt. Når man først er oppe i en tung vekt er det tungt å bevege seg, vonde knær og mye er et ork. Dette er ganske likt for alle. Du skal ikke føle deg fæl og lat av den grunn. Men for å komme ned i vekt hadde jeg startet med fastlegen. I mange kommuner har de ulike tilbud der du kan være med i grupper aktiv på dagtid samt få kostholds veiledning og får god oppfølging. 
Viktig å sette deg et mål, og mange delmål fra uke til uke. Du klarer dette med god innsats og gode rutiner. Ikke gi opp om det går trått 

Anonymkode: 59225...c2b

Vet ikke om jeg tør å gå til fastlegen med dette? Er flau over meg selv.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke at jeg har råd...

Vet ikke om jeg tør å gå til fastlegen med dette? Er flau over meg selv.

Jeg går gjennom yazan. Er abonnement man betaler 1000kr pr mnd for (+ medisin). Da har man en gjeng av mennesker som kan fedme rundt seg, man bestemmer s0 klart selv om man vil bruke de eller ei.

Synes faktisk det er verdt den 1000lappen pr mnd enn å dra til fastlegen. 

Anonymkode: 6d276...fe9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...