Gå til innhold

Blodprøve HbA1c lav, ingenting å bry seg om?

Anbefalte innlegg

Jeg tok blodprøve HbA1c som fikk resultatet 24. Det står at referanseområdet er 27-40mmol/mol. Har googlet, men finner ingenting om lavt resultat bare at høyt viser at man har diabetes. Betyr det at lavt resultat er ingenting å bry seg om?

Anonymkode: c1d93...092

Fortsetter under...

Det kommer an på om du har andre symptomer eller ikke. Blodsukkeret kan også bli for lavt ved diabetes, men der har én enkelt måling av for lavt lite å si. Hvis du ikke har andre symptomer men man valgte å måle blodsukker i samme slengen som man tok andre prøver så ville jeg ikke brydd meg med det. Skal slike målinger ha noen særlig verdi, så gjøres det flere målinger. Én litt lav måling som ble tatt mer sånn tilfeldig er ikke noe man ville reagert på med mindre det var mye lavere. 

Endret av krøll9
krøll9 skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på om du har andre symptomer eller ikke. Blodsukkeret kan også bli for lavt ved diabetes, men der har én enkelt måling av for lavt lite å si. Hvis du ikke har andre symptomer men man valgte å måle blodsukker i samme slengen, så ville jeg ikke brydd meg med det. Skal slike målinger ha noen særlig verdi, så gjøres det flere målinger. Én litt lav måling som ble tatt mer sånn tilfeldig er ikke noe man ville reagert på med mindre det var mye lavere. 

Jeg har ingen symptomer og blodprøvene ble tatt i forbindelse med oppstart av Litium. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen symptomer og blodprøvene ble tatt i forbindelse med oppstart av Litium. 

Da ville jeg ikke brydd meg om det nei. Da har du sikkert fått tatt litt av hvert av verdier. Og du får nok beskjed om det er noe helsepersonell tenker er relevant å undersøke videre. 

krøll9 skrev (3 minutter siden):

Da ville jeg ikke brydd meg om det nei. Da har du sikkert fått tatt litt av hvert av verdier. Og du får nok beskjed om det er noe helsepersonell tenker er relevant å undersøke videre. 

Okei. Har tatt litt forskjellig ja, blant annet glukose og TSH og Kalium med flere. Alle de var normale heldigvis. Så da trenger jeg ikke tenke på det noe mer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...