Gå til innhold

Avslag på DPS: Systemet fungerer ikke. Hvor vanlig er avslag på DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har opplevd flere ganger å få avslag på DPS. Jeg må bare le. Har vært i psykiatrien lenge nå og selv om det er slitsom å være svingdørpasient, så kan jeg ikke noe for at symptomer utvikler seg eller opptrer annerledes og at jeg vil få hjelp til behandling av det, for å leve et så godt liv som jeg mulig kan.

Når man gang på gang får avslag, så skjønner jeg hvorfor syke mennesker, som ikke får rett behandling, blir sykere og at man til slutt bare gir opp og ikke orker ta kampen lenger.

Helt utrolig at man gir avslag på DPS, særlig med tung historikk i bagasjen. Hvor mange her har opplevd avslag og hvordan sørge for at man faktisk komme inn til utredning?

Jeg forstår både de som bare gir opp til slutt og de som klikker - når det ikke er hjelp å få eller forståelse for at man faktisk vil bli bedre!

Anonymkode: d8640...a4f

DPS er ikke alt her i verden. Du kan få god hjelp i kommunepsykiatrien og der kan de som har behov for hjelp gjerne gå i flere tiår, i motsetning til dps som nesten kun driver med utredninger eller tar inn de som har behov for avklaring for aap og sykemeldte. 

Anonymkode: 061c0...be5

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DPS er ikke alt her i verden. Du kan få god hjelp i kommunepsykiatrien og der kan de som har behov for hjelp gjerne gå i flere tiår, i motsetning til dps som nesten kun driver med utredninger eller tar inn de som har behov for avklaring for aap og sykemeldte. 

Det kan man, men de ekskluderer enkelte diagnoser, så det hjelper ikke. Men takk for forslaget

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

anskje jeg skal sende vedkommende som ga avslaget en sms eller melding på facebook. Så lei av å bare få avslag og bare godta at "sånn er det" kanskje hun kan få høre hvordan det påvirker meg og mitt liv direkte...

Det kalles stalking, det gjør man ikke.

Anonymkode: e2210...17b

AnonymBruker

Det kan man, men de ekskluderer enkelte diagnoser, så det hjelper ikke. Men takk for forslaget

Hvilke diagnoser ekskluderer dps? Jeg vet at det er mange diagnoser som man ikke kan bli frisk fra og da vil de naturlig nok ikke ha de inne hos seg i "behandling" over lengre tid. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke diagnoser ekskluderer dps? Jeg vet at det er mange diagnoser som man ikke kan bli frisk fra og da vil de naturlig nok ikke ha de inne hos seg i "behandling" over lengre tid. 

Nå var det noen som foreslo hjelp via kommunen og ikke dps. det gjelder riktignok ikke denne diagnosen jeg har nå, dden har jeg fått god behandling for. dette er noe annet

Endrede eller nye symptomer trenger ikke å indikere en my tilstand. Det trenger heller ikke å bety at man har rett på ny utredning og/eller behandling. Det kommer an på diagnose, hva som tidligere er utprøvd etc. Later til at du har hatt mye behandling, og at behandlingen kanskje ikke har vært så veldig effektiv. Tolkes det slik at det altså ikke er snakk om en nyoppstått tilstand, men en psykisk lidelse du tidligere har blitt behandlet for uten at effekten har vært god nok så er det ikke spesielt merkverdig at du får avslag. 

Annonse

AnonymBruker
skogbrann skrev (1 minutt siden):

Endrede eller nye symptomer trenger ikke å indikere en my tilstand. Det trenger heller ikke å bety at man har rett på ny utredning og/eller behandling. Det kommer an på diagnose, hva som tidligere er utprøvd etc. Later til at du har hatt mye behandling, og at behandlingen kanskje ikke har vært så veldig effektiv. Tolkes det slik at det altså ikke er snakk om en nyoppstått tilstand, men en psykisk lidelse du tidligere har blitt behandlet for uten at effekten har vært god nok så er det ikke spesielt merkverdig at du får avslag. 

Vel, du tolker det feil

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, du tolker det feil

Du oppretter en tråd her hvor du klager på alt og alle, men du oppgir ingen relevant informasjon som det er mulig å diskutere eller kommentere på. Hva vil du egentlig? Det går ikke an å si seg enig i det du skriver, når vi ikke vet hva vi evt sier oss enige i. 

AnonymBruker
Sokk skrev (7 minutter siden):

Du oppretter en tråd her hvor du klager på alt og alle, men du oppgir ingen relevant informasjon som det er mulig å diskutere eller kommentere på. Hva vil du egentlig? Det går ikke an å si seg enig i det du skriver, når vi ikke vet hva vi evt sier oss enige i. 

At de ikke tar inn noen på dps, selv om man har fått god behandling tidligere, men nå trenger utredning for andre symptomer. så vanskelig å forstå er det vel ikke

At de ikke tar inn noen på dps, selv om man har fått god behandling tidligere, men nå trenger utredning for andre symptomer. så vanskelig å forstå er det vel ikke

De har gitt avslag til deg, men vi vet ikke hvorfor eller hva du er henvist for.

Det finnes ikke en generell regel om at man ikke kan henvises til DPS på nytt for et nytt problem, så det er ikke noe grunnlag for å hisse seg opp over det på generelt grunnlag.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men man trenger jo ikke en utredning så fort man har et nytt symptom. Da er det ikke rart dps'ene har så fulle lister hvis alle vil inn å utredes for hvert symptom. 

Kanskje du må lære å leve med det? Og hvis du alt vet hvilken diagnose du har symptomer på så kan du jo sikkert gjøre ting selv også for å bli bedre. Om du trenger medisiner kan man også få det av fastlegen. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Problemet her er at denne påstanden ikke er korrekt. Skal vi si oss enige i usannheter?  De har trolig konkludert med at påstanden din om at du tidligere har fått godt utbytte av behandlingen, men nå har en ny tilstand du trenger utredning og behandling for ikke er korrekt. 

Endret av skogbrann
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette skriver kommunen "Tilbudet omfatter ikke akutthjelp, alvorlige psykiske lidelser eller alvorlig rusavhengighet." Jeg har allerede en alvorlig psykisk diagnose. 

skogbrann skrev (29 minutter siden):

Problemet her er at denne påstanden ikke er korrekt. Skal vi si oss enige i usannheter?  De har trolig konkludert med at påstanden din om at du tidligere har fått godt utbytte av behandlingen, men nå har en ny tilstand du trenger utredning og behandling for ikke er korrekt. 

Jeg skjønte ikke helt hva du mente her, men ja, jeg har en ny tilstand som jeg trenger utredning for, det er riktig. Som jeg ikke har fått behandling eller utredning om tidligere

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

anskje jeg skal sende vedkommende som ga avslaget en sms eller melding på facebook. Så lei av å bare få avslag og bare godta at "sånn er det" kanskje hun kan få høre hvordan det påvirker meg og mitt liv direkte...

Det er en ekstremt dårlig ide. Det kan oppfattes truende og vil definitivt ikke styrke din sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...