Gå til innhold

Hva er din erfaring med Lamictal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bp2-depresjon her.

Anonymkode: 87e81...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde lite effekt av den. Hadde bedre effekt av Litium. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (57 minutter siden):

Hadde lite effekt av den. Hadde bedre effekt av Litium. 

Leit det da, men bra at Litium virket. Jeg bruker lavdose Litium. 

Skrevet

Føler ikke jeg kan leve et ok liv uten Lamictal. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (10 minutter siden):

Føler ikke jeg kan leve et ok liv uten Lamictal. 

Så bra at den fungerer for deg! Unngår du de tyngste depresjonene med den? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra at den fungerer for deg! Unngår du de tyngste depresjonene med den? 

Ja :) Den og andre medisiner 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (9 timer siden):

Ja :) Den og andre medisiner 

Det er fint å høre. Jeg tenker at jeg vil prøve den.

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Lamictal gjorde desverre ingenting. Ble både høy og lav på den. Men hvis du spør fordi du skal begynne på det så bli ikke skremt av at det ikke fungerte for meg. Det er veldig individuelt :) 

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (3 timer siden):

Lamictal gjorde desverre ingenting. Ble både høy og lav på den. Men hvis du spør fordi du skal begynne på det så bli ikke skremt av at det ikke fungerte for meg. Det er veldig individuelt :) 

Skulle ønske jeg kunne se frem i tid😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle ønske jeg kunne se frem i tid😅

Har du prøvd f.eks Efexor? (lenge nok til å se effekt?)

Jeg tror Lamictal ga meg et generelt løft i humøret, men den klarte ikke forhindre en liten dupp i forbindelse med at jeg tok på meg for mye jobb.

Jeg fikk imidlertid en del bivirkninger på Lamictal: den ga meg litt søvnproblemer i starten, noen mindre visuelle hallusinasjoner og rare oppfatninger av synsinntrykk, migreneaura (sikk-sakk linjer) og periodevis voldsom svimmelhet, særlig under stress (måtte holde meg fast i pulten under eksamen fordi det var som å være på åpent hav). I tillegg til litt problemer med hukommelsen. Så den medisinen var en veldig dårlig match med min hjerne, selv om den på papiret virket å være perfekt og en «no brainer» å begynne på. For andre er den også kjempegod.

Poenget er at du vet ikke om en medisin fungerer for deg før du har prøvd, fordi det andre sier eller det som står om den ikke nødvendigvis beskriver hvordan den virker på akkurat deg. Så du kan gjøre research, men det eneste som vil gi deg svar er å prøve.

Også anbefaler jeg deg å prøve ut medisiner med oppfølging av lege og at du bestemmer deg for å holde ut gjennom eventuelle oppstartsbivirkninger. Det er vanskelig å vurdere bivirkninger og effekt selv og det er veldig nyttig å ha en kyndig tredjepart med seg i prosessen.

Jeg mener å huske at du har skrevet tidligere at du har prøvd alt av AD uten effekt, men nå har du faktisk prøvd Wellbutrin med effekt, men du sluttet på den fordi du hadde søvnproblemer som trolig hadde flere medvirkende årsaker (som seponering av 10 mg Abilify uten nedtrapping), slik at seponering av AD ikke løste problemet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (19 minutter siden):

Har du prøvd f.eks Efexor? (lenge nok til å se effekt?)

Jeg tror Lamictal ga meg et generelt løft i humøret, men den klarte ikke forhindre en liten dupp i forbindelse med at jeg tok på meg for mye jobb.

Jeg fikk imidlertid en del bivirkninger på Lamictal: den ga meg litt søvnproblemer i starten, noen mindre visuelle hallusinasjoner og rare oppfatninger av synsinntrykk, migreneaura (sikk-sakk linjer) og periodevis voldsom svimmelhet, særlig under stress (måtte holde meg fast i pulten under eksamen fordi det var som å være på åpent hav). I tillegg til litt problemer med hukommelsen. Så den medisinen var en veldig dårlig match med min hjerne, selv om den på papiret virket å være perfekt og en «no brainer» å begynne på. For andre er den også kjempegod.

Poenget er at du vet ikke om en medisin fungerer for deg før du har prøvd, fordi det andre sier eller det som står om den ikke nødvendigvis beskriver hvordan den virker på akkurat deg. Så du kan gjøre research, men det eneste som vil gi deg svar er å prøve.

Også anbefaler jeg deg å prøve ut medisiner med oppfølging av lege og at du bestemmer deg for å holde ut gjennom eventuelle oppstartsbivirkninger. Det er vanskelig å vurdere bivirkninger og effekt selv og det er veldig nyttig å ha en kyndig tredjepart med seg i prosessen.

Jeg mener å huske at du har skrevet tidligere at du har prøvd alt av AD uten effekt, men nå har du faktisk prøvd Wellbutrin med effekt, men du sluttet på den fordi du hadde søvnproblemer som trolig hadde flere medvirkende årsaker (som seponering av 10 mg Abilify uten nedtrapping), slik at seponering av AD ikke løste problemet ditt. 

Takk for godt svar. Gir Efexor matsug?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for godt svar. Gir Efexor matsug?

Det vet du ikke før du har prøvd, men jeg tror nok ikke den er kjent for å gi matsug hos de fleste, nei. Om noe er det kanskje mulig å gå ned i vekt på den.

Men bare for å understreke det en gang til, det kan være individuelle forskjeller, så du er ikke garantert at det som gjelder generelt også gjelder for deg.

Wellbutrin er kjent for å kunne gi redusert apetitt, men det vet du jo allerede. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (3 timer siden):

Det vet du ikke før du har prøvd, men jeg tror nok ikke den er kjent for å gi matsug hos de fleste, nei. Om noe er det kanskje mulig å gå ned i vekt på den.

Men bare for å understreke det en gang til, det kan være individuelle forskjeller, så du er ikke garantert at det som gjelder generelt også gjelder for deg.

Wellbutrin er kjent for å kunne gi redusert apetitt, men det vet du jo allerede. 

Stemmer, jeg måtte tvinge i meg mat på Wellbutrin noe som er svært ulikt meg😅Jeg kunne trengt den bivirkningen da jeg er overvektig,  men nå ble det ikke slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...