Gå til innhold

Kronprinsesse Mette-Marit deltar uventet på statsbesøk tross helsetilstand

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

MM har familien sin, god økonomi, venner, helsevesenet og stortinget, så hun er ikke alene. Mange syke og fattige i Norge som har lite hjelp og støtte ved alvorlig sykdom. Jeg syns ikke mer synd på henne enn andre som sliter. MM får den beste hjelpen og behandlingen og det gjør ikke alle andre. Mange har ikke famlie eller nære som kan hjelpe dem engang, når dem har store smerter og er veldig syke, ikke alle har økonomi heller, så dem må velge enten å kjøpe mat eller livsviktige medisiner. 

Anonymkode: 5e475...ebf

Jeg synes ikke mer synd på MM enn andre med tilsvarende alvorlig lungesykdom. Men jeg synes så avgjort synd på mennesker som har sykdommer som gjør det umulig å puste i tilstrekkelig grad. Jeg fulgte min svigerfar tett de siste månedene før han døde av kols, og de månedene innebar fryktelig mye angst og lidelse for hans del. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det kan bety at den er nært forestående.

Anonymkode: f6723...722

Den kan ikke skje før de har fått tak i passende lunger, men for alt vi vet kan det jo være derfor alle i familien har kommet hjem nå.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (27 minutter siden):

Den kan ikke skje før de har fått tak i passende lunger, men for alt vi vet kan det jo være derfor alle i familien har kommet hjem nå.

Ja, jeg tror de har visst om dette en stund før mediene fikk tak i det. Det er nok derfor IA har kommet hjem. Fordi hun visste/vet at det skjer snart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg tror de har visst om dette en stund før mediene fikk tak i det. Det er nok derfor IA har kommet hjem. Fordi hun visste/vet at det skjer snart. 

Det er nok sannsynlig at kongehuset har visst dette en stund ja.

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Nå er det heldigvis ikke så mange av disse som må enten må gjennom en lungetransplantasjon eller er i risiko for å dø innen et år. Verken familie eller god økonomi kan hjelpe på det. 

Det jeg sier er at hun er så heldigere enn mange andre som har alvorlige sykdommer og lidelser. Husk på at det fins mange sykdommer som er like alvorlige som lungesykdommen hun har. Mange må klare seg alene og får lite hjelp. At du ikke forstår at det fins andre som kan oppleve sykdommer som verre enn MM er uforståellig. Å være ensom og alene og syk er ofte mye tyngre og verre enn alvorlig syk og ha mye familie og hjelp rundt seg. 

Skrevet

At hun nå skulle settes på lista, har de nok visst en stund. Det ble jo også offentliggjort rundt årsskiftet at det ville være neste skritt (eller hvordan de nå uttrykte det). 

Ingen - kongelig eller ikke - vet tidspunktet for en transplantasjon noe særlig tid i forveien. Man vet om behovet, og så går det lynfort den dagen det finnes en passende donor. Man har ikke et kønummer slik at man kan telle ned, organet går til den sykeste som kan bruke det.

Det blir garantert ingen pressekonferanse når transplantasjonen er "nært forestående", da er det bare å følge samme prosedyre som alle andre i slike situasjoner må. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Ja, det er vanskelig å forstå hvorfor folk ikke har forstått alvoret i dette. 

Jeg så senest i går folk (heldigvis ingen jeg kjenner!) kommentere i tilknytning til hennes besøk på Rikshospitalet at dette var et «stunt» for å få bort oppmerksomheten fra Marius/Epstein. Det er jo hjerterått. 

Skrevet

Som andre i tråden har sagt: Ingen vet hvor nært forestående transplantasjon er. Eller for å sitere legen fra dagens pressekonferanse på Rikshospitalet: Ingen vet i dag at de blir donorer i morgen. 

Nicklusheletida
Skrevet

Det jeg sier er at hun er så heldigere enn mange andre som har alvorlige sykdommer og lidelser. Husk på at det fins mange sykdommer som er like alvorlige som lungesykdommen hun har. Mange må klare seg alene og får lite hjelp. At du ikke forstår at det fins andre som kan oppleve sykdommer som verre enn MM er uforståellig. Å være ensom og alene og syk er ofte mye tyngre og verre enn alvorlig syk og ha mye familie og hjelp rundt seg. 

Skal jeg være ærlig, så synes jeg en slik sammenligning om hvem som har det verst osv, er helt utrolig teit. 

AnonymBruker
Skrevet

Hørte legen sa at MM har 1 år igjen å leve med sine syke lunger. Det er ja ganske alvorlig, men og det kreves mye som skal klaffe for at dette skal gå bra. Det er ikke sikkert hun vil overleve. Ingen kan vite utfallet av sykdommen og behandlingen med nye lunger. Vi bør egentlig forbrede oss på at alt mulig kan skje henne. Så ja vi kan miste henne. Selv om jeg ikke liker hun så ønsker jeg ikke at hun skal dø. Ønsker ingen død i det hele tatt. Har lungesykdom selv så vet hvor tøft det er å ikke få puste godt nok. 

Skrevet

Min farmor fikk lungetranspøantasjon som den første i Danmark. Det gav henne 20 år ekstra. Men siste tiden hun levde klarte hun lite og brukte oksygen hele tiden. 

Håper MM får nye lunger. 

AnonymBruker
Skrevet

Å ønske nye lunger til... vil si å ønske snarlig død for en yngre person i trafikkulykke for eksempel. 

At kirken ber (om nye lunger) er sånn sett hverken kristent eller nestekjærlig. Å be om god helse for alle med diagnosen derimot...

Anonymkode: 28848...fa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg forstår ikke hva du vil med denne sammenligningen.  Det kan ikke være lett for kongefamilien å ha alt brettet ut for publikum.  Selvfølgelig er det forskjell å ha familie og ikke ha det, men å være alvorlig syk og ikke vite om du overlever er vanskelig uansett hvem du er.

Tror du det var en forskjell på Kongens sorg i sin tid da han mistet sin mor, enn om han hadde vært sønn av en bussjåfør?  Hva med barna til Ari Behn som sørget i offentlighet?  Tror du de hadde det "lettere" for de var Kongens barnebarn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er det ingen som vet.  Ingen vet når passende lunger finnes.  Da skjer det fort.  Det blir ikke fortalt om det før etterpå for ingen skal kunne gjette seg til hvem donor er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å ønske nye lunger til... vil si å ønske snarlig død for en yngre person i trafikkulykke for eksempel. 

At kirken ber (om nye lunger) er sånn sett hverken kristent eller nestekjærlig. Å be om god helse for alle med diagnosen derimot...

Jeg synes det er bra at det synliggjøres hvor viktig det er med organdonasjon. Det er neppe noen som ønsker at noen skal dø for at andre skal få nye lunger, men derimot er det mange som vil ønske at brukbare organer fristilles for transplantasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei. Det vil si å ønske at hvis ulykken først er ute med en egnet person, noe den dessverre er iblant, så skal de pårørende være såpass kjent med behovet for organer og prosessen rundt donasjon at de klarer å takke ja til det, midt oppi sjokket. 

Det må være spesielle omstendigheter rundt dødsfallet hvis organer skal kunne brukes. Man kan ikke bruke lungene fra et hvilket som helst trafikkoffer. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (12 minutter siden):

Nei. Det vil si å ønske at hvis ulykken først er ute med en egnet person, noe den dessverre er iblant, så skal de pårørende være såpass kjent med behovet for organer og prosessen rundt donasjon at de klarer å takke ja til det, midt oppi sjokket. 

Det må være spesielle omstendigheter rundt dødsfallet hvis organer skal kunne brukes. Man kan ikke bruke lungene fra et hvilket som helst trafikkoffer. 

Derfor burde de fleste ta stilling til om de ønsker og være donor. Enten gjennom og registrere seg som organdonor eller informere sine nærmeste om sitt ståsted ang. donasjon. Da slipper pårørende og ta det valget midt oppi sjokket. 
Det skal også respekteres at enkelte ikke ønsker og være donator. Det er ikke bare ved dødsfall at organdonasjon er aktuelt.

Anonymkode: fd04c...879

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er bra at det synliggjøres hvor viktig det er med organdonasjon. Det er neppe noen som ønsker at noen skal dø for at andre skal få nye lunger, men derimot er det mange som vil ønske at brukbare organer fristilles for transplantasjon. 

Når man fremsetter ønske om at gitt person skal få nye lunger, så er det en aktiv og eksplisitt handling. Man vet forutsetningen for at så skal skje, og da må man passe på hvordan man formulerer seg. Er enig i at neppe noen ønsker andres død, men igjen, det er viktig å vite hva man kommuniserer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...