Gå til innhold

I den nye NRK-serien LIS (om pasient med borderline)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg synes den er veldig bra og håper at den er virkelighetsnær. Ellers er det litt bortkastet.

Er den virkelighetsnær? Sånn noenlunde? 

De har hatt konsulenter fra helsevesenet hele veien, for å få til akkurat det. Både dialog, prosedyrer og sykehushverdag skal være kvalitetssikret. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det liksom allmennvisdom at man ikke dør etter hopp fra tredje etasje? Det trodde jeg at man kunne. Det er jo nok av fortellinger fra media om folk som har dødd. Jeg har også tenkt at man kan dø fra andre etasje så jeg har ønsket meg brannstige fra andre etasje. Hm...

Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Er det liksom allmennvisdom at man ikke dør etter hopp fra tredje etasje? Det trodde jeg at man kunne. Det er jo nok av fortellinger fra media om folk som har dødd. Jeg har også tenkt at man kan dø fra andre etasje så jeg har ønsket meg brannstige fra andre etasje. Hm...

På generelt grunnlag kan man si det, men det vil alltid være unntak. Det er en type hendelse som typisk gir skrubbsår og bruddskader.

Anonymkode: 5ff1f...9d8

Skrevet
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Det kommer nok helt an på hvordan man faller og lander.

(Jeg trodde jeg skulle dø eller bli alvorlig invalid her en kveld da jeg falt av en taburett jeg stod på, ca en halvmeters høyde. Men en dørkarm var rett bak meg og jeg rakk å se for meg at jeg knuste skallen i den dørkarmen 😅 Men det gikk jo bra da. Traff ikke karmen;) )

Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok helt an på hvordan man faller og lander.

(Jeg trodde jeg skulle dø eller bli alvorlig invalid her en kveld da jeg falt av en taburett jeg stod på, ca en halvmeters høyde. Men en dørkarm var rett bak meg og jeg rakk å se for meg at jeg knuste skallen i den dørkarmen 😅 Men det gikk jo bra da. Traff ikke karmen;) )

Det tenker jeg også. Synes det er rart å tenke at hvis en person hopper ut fra tredje etasje så er det ikke alvorlig ment. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ikke noe bedre å lære at man kan bruke selvmords/selvskadeforsøk for å få oppmerksomhet og hjelp.

Anonymkode: 5d360...8f4

Ser det ut som de som får skikkelig hjelp hopper mer eller mindre, kontra ser det ut som de som blir møtt med et skuldertrekk hopper mer eller mindre? 

Anonymkode: 64622...4fd

Skrevet

Jeg blir sint når jeg så hvordan de behandlet hun med borderline. Jeg har borderline selv og har opplevd lignende hun gjorde på legevakten. De ser på oss som levende diagnoser og ikke mennesker. Vi er null verdt tydeligvis. Før jeg kom i psykiatrien følte jeg meg lite verdt men etter å ha kommet inn i psykiatrien føler jeg meg enda mindre verdt. Når til og med de som skal hjelpe gir faen i om du lever eller dør

Anonymkode: 75183...658

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg blir sint når jeg så hvordan de behandlet hun med borderline. Jeg har borderline selv og har opplevd lignende hun gjorde på legevakten. De ser på oss som levende diagnoser og ikke mennesker. Vi er null verdt tydeligvis. Før jeg kom i psykiatrien følte jeg meg lite verdt men etter å ha kommet inn i psykiatrien føler jeg meg enda mindre verdt. Når til og med de som skal hjelpe gir faen i om du lever eller dør

Jeg reagerte også på hvordan hun ble behandlet og jeg er redd den episoden bidrar til ennå mer stigmatisering i befolkningen enn det er fra før av. 

Skrevet
nachnoo skrev (23 timer siden):

Hva ville vært å ta henne seriøst?

Da jeg ikke kjenner historien, kan jeg ikke ta stilling til om en kortvarig innleggelse hadde vært riktig eller ikke.

Men å ta henne seriøst betyr uansett at hun burde tilbys faste, regelmessige timer poliklinisk over lang tid. Ikke sjeldnere enn ukentlig.

Skrevet
Fru2020 skrev (15 timer siden):

Det trodde jeg også at man kunne. Det er stor forskjell på skadeomfanget hvis man faller på asfalt eller betong kontra gress.

Anonymkode: 8e19b...009

Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg reagerte også på hvordan hun ble behandlet og jeg er redd den episoden bidrar til ennå mer stigmatisering i befolkningen enn det er fra før av. 

Det samme tenkte jeg. Det bidrar ikke til økt forståelse i befolkningen heller det motsatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det samme tenkte jeg. Det bidrar ikke til økt forståelse i befolkningen heller det motsatte.

Ja...

Skrevet
Fru2020 skrev (På 26.4.2026 den 21.13):

Min søster har brannstige ned fra 2. etg. hvor alle soverommene er. At de har små barn, vet jeg ikke om får saken til å se annerledes ut.

Jeg tenker: Om det brenner, vurderer du ikke om X eller Y meter vil utgjøre noen stor risiko. Står det om livet, håper du på god helse.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/26/2026 at 1:21 PM, AnonymBruker said:

Når man blir møtt med et skuldertrekk og tough love når man hopper ut fra tredje etasje, lærer man bare at man må rope enda høyere neste gang for at noen kanskje skal vise at de bryr seg. 

Hvorfor tenker du ikke andre veien, at de lærer at man ikke får viljen sin av å ha slike halvhjertede forsøk? 

Anonymkode: 9dc93...78e

AnonymBruker
Skrevet
On 4/27/2026 at 11:25 AM, Glitter said:

Det eneste de sa var at hun burde bli behandlet poliklinisk og ikke være innlagt. Hvorfor tenker du at å være innlagt så ofte tiden er løsningen? Det typiske ved borderline er at de blir innlagt så er de bedre i et par dager/uker eller noen få måneder og så er det samme greia igjen der de gjør noe nytt for å bli innlagt. Og sånn fortsetter det og fortsetter helt til noen setter ned foten. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/27/2026 at 1:20 AM, AnonymBruker said:

Hva hjelper det å bli lagt inn i 3 dager?

Anonymkode: 7bbe1...b30

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva hjelper det å bli lagt inn i 3 dager?

Anonymkode: 7bbe1...b30

Akuttpsykiatrien på Ullevål har utviklet en krisepakke som mange ser ut til å ha utbytte av. De tre dagene brukes til strukturerte samtaler og selv om det er en kort innleggelse, rekker mange å få samlet seg før de igjen drar hjem for å fortsette med hverdagens utfordringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 1.20):

Jeg tipper mange seere synes det virker kynisk, ja. Man ser ting gjennom øynene til hovedpersonen og hun mener det er kynisk.

Samtidig blir det sagt serien at psykologen hennes mener det er best å ikke legge henne inn.

Inntrykket mitt av serien er at de prøver å vise hvordan ting er uten å fortelle seerne hva de skal mene om det. De viser hvor vanskelig det er.

Det er jo farlig å la selvmordsforsøk bli et verktøy for å bli innlagt. Er det ikke? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor tenker du ikke andre veien, at de lærer at man ikke får viljen sin av å ha slike halvhjertede forsøk? 

Det er jo det psykiatrien gjør, skal oppdra en til å ta rette valg ved "manipulering" eller forsøke å betinge operant med negativ straff (man fjerner noe pasienten vil ha). Men synes du det fungerer så godt i praksis. Skal man behandles som hunder? 

Når noen bruker det trikset på meg, har det i hvert fall en negativ effekt ved at jeg ikke tror jeg er blitt forstått, sett, hørt, og jeg føler meg alene i verden. Jeg skjønner ikke at jeg ikke skal gjøre det igjen, jeg roper enda høyere. Jeg føler meg forvirret fordi jeg senser at det er noe, men forstår ikke hva det er, jeg kjenner bare negativiteten mot meg, så jeg kjenner meg enda mer fremmedgjort og alene enn jeg var. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo det psykiatrien gjør, skal oppdra en til å ta rette valg ved "manipulering" eller forsøke å betinge operant med negativ straff (man fjerner noe pasienten vil ha). Men synes du det fungerer så godt i praksis. Skal man behandles som hunder? 

Når noen bruker det trikset på meg, har det i hvert fall en negativ effekt ved at jeg ikke tror jeg er blitt forstått, sett, hørt, og jeg føler meg alene i verden. Jeg skjønner ikke at jeg ikke skal gjøre det igjen, jeg roper enda høyere. Jeg føler meg forvirret fordi jeg senser at det er noe, men forstår ikke hva det er, jeg kjenner bare negativiteten mot meg, så jeg kjenner meg enda mer fremmedgjort og alene enn jeg var. 

Men kan jeg spørre hva målet er? Hva vil du oppnå? Hvilke tanker og følelser ligger til grunn for en slik adferd? 

Anonymkode: 06ed2...1e7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...