frosken Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden psykedeliker skrev (1 time siden): Det er vel heller psykiatrien som er avhengig av slike som meg, for å kunne forsvare samfunnsløgnens legitimitet, ellers hadde den jo måttet forklare folk hvordan ting egentlig henger sammen. Kan du forklare litt nærmere om hva du mener? Hva er "samfunnsløgnen"? Og hvilke ting er det som henger sammen? Jeg er enig i at strengt tatt er psykiatrien like avhengige av sine pasienter som omvendt for sin eksistens, men vi legger vel vanligvis en litt annen betydning i avhengighet når vi snakker om at pasienter føler seg avhengige av behandlerne. 0 Siter
Havfruen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden psykedeliker skrev (18 minutter siden): Vitner til de faktiske hendelser, både før og underveis i behandlingen. Terapi løser ikke dette problemet, for det ligger ikke hos meg. Har du fått en diagnose du ikke er enig i og blitt dårlig behandlet i den forbindelse? 0 Siter
psykedeliker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) frosken skrev (10 minutter siden): Hva er "samfunnsløgnen"? I denne sammenheng er det bl.a. forestillingen om at man ikke må stille kritiske spørsmål til pasientene om deres meninger, holdninger og adferd, fordi det "kan føles invaderende". Det gjelder også forestillingen om at sosiale normer er sidestilt med juridiske plikter og rettigheter, med alt det medfører. I større sammenheng gjelder det forestillingen om at samfunnet ikke kan organiseres på noen som helst annen måte enn den vi har idag innenfor rammene av det liberale demokratiet. Diagnosen jeg fikk var ikke nødvendigvis feil, men de bommet totalt på hvilken problemstilling jeg trengte behandling for. Så ga de meg en ny diagnose som åpenbart er feil, istedenfor å starte på nytt og gjøre det ordentlig. Endret 2 timer siden av psykedeliker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (38 minutter siden): I denne sammenheng er det bl.a. forestillingen om at man ikke må stille kritiske spørsmål til pasientene om deres meninger, holdninger og adferd, fordi det "kan føles invaderende". Det gjelder også forestillingen om at sosiale normer er sidestilt med juridiske plikter og rettigheter, med alt det medfører. I større sammenheng gjelder det forestillingen om at samfunnet ikke kan organiseres på noen som helst annen måte enn den vi har idag innenfor rammene av det liberale demokratiet. Hvordan bør samfunnet organiseres? Anonymkode: 83cc1...a46 0 Siter
frosken Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (54 minutter siden): I denne sammenheng er det bl.a. forestillingen om at man ikke må stille kritiske spørsmål til pasientene om deres meninger, holdninger og adferd, fordi det "kan føles invaderende". Det gjelder også forestillingen om at sosiale normer er sidestilt med juridiske plikter og rettigheter, med alt det medfører. I større sammenheng gjelder det forestillingen om at samfunnet ikke kan organiseres på noen som helst annen måte enn den vi har idag innenfor rammene av det liberale demokratiet. Diagnosen jeg fikk var ikke nødvendigvis feil, men de bommet totalt på hvilken problemstilling jeg trengte behandling for. Så ga de meg en ny diagnose som åpenbart er feil, istedenfor å starte på nytt og gjøre det ordentlig. Tenker du at forestillingen om at man ikke må stille kritiske spørsmål til pasientene om deres meninger etc er en generell norm i psykiatrien? Du ønsker kanskje ikke å fortelle så mye om din egen situasjon, men jeg ble opptatt av det du skriver om forestillingen om at sosiale normer er sidestilt med juridiske plikter og rettigheter. Klarer ikke helt å se for meg et konkret eksempel på dette. Dessverre tror jeg ikke det er så uvanlig å behandlingsapparatet kan bomme på hvilken problemstilling pasienten vil ha størst glede av å få behandling for. Har sett noen tilfeller hvor det åpenbart mer er behandlers interessefelt som blir avgjørende, fremfor pasientens livssituasjon. 0 Siter
krøll9 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Havfruen skrev (På 30.6.2026 den 23.29): Kan jeg spørre hvilken sykdom/lidelse du har? Enig i at psykologi er et spennende felt. Du kan spørre, men har ikke svar. Helt sikkert er at jeg har tilbakevendende depresjoner - mulig bipolar 2 som jeg hadde på papiret inntil kort tid siden. Behandler gjennom halvannet år strøk diagnosen med begrunnelse i at hun kun hadde opplevd meg som nøytral eller deprimert. Det var nok etter litt påvirkning fra min side. Mitt mål var å få tilbake resept på cipralex. Nå har jeg hverken bipolar eller cipralex 🤪🫡🥲 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.