Ingrid24 Skrevet 26. september 2000 Del Skrevet 26. september 2000 I det siste har jeg vært så mye kvalm, har kastet opp, kaldsvettet og følt meg ekkel. Vet ikke om det er psykisk eller fysisk ! Har ikke hatt mensen på over ett år, og har vel bare hatt den 4-5 ganger siden jeg var 11 år, er 24 nå. Likevel ble jeg gravid for tre år siden, og da hadde jeg de samme symptomene ( har nå ei herlig jente på 2 1/2 år ), men jeg har nå tatt to tester, de har vært negative, og jeg og min mann har vært forsiktig, så vi tok testene bare for sikkerhets-skyld. Det jeg lurer på er hvis det skulle vise seg at jeg likevel skulle være gravid, tok test forrige gang jeg var gravid som også var negativ, så det kan jo hende nå også, men jeg går på 60mg fontex per dag, er det skadelig for fosteret ? Eller på en annen side, hva kan dette være hvis det er noe annet fysisk ? Er det noe jeg mangler ? ( Sliter med spisevegring og spiser 1250 kcal per dag, bestående av brødmåltider med et lite utvalg pålegg, BMI på 16,2 ) Eller kan det rett å slett bare være psykisk ? Ubehagelig er det i alle fall, og jeg orker ikke å ha det slik for de rundt misforstår meg litt når jeg sier jeg er kvalm og kaster opp...... Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5138-kj%C3%A6re-en-av-legene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 27. september 2000 Del Skrevet 27. september 2000 Kjære Ingrid! Lav vekt, for lite fett i kosten, mye fysisk aktivitet og evt. i kombinasjon med psykisk stress bidrar til fravær av menstruasjon ved spiseforstyrrelser. Kvalme, oppkast , kaldsvette kan ha mange forskjellige medisinske årsaker, også psykiske, -men det er usikkert hva det skyldes i ditt tilfelle. Dersom det vedvarer vil jeg anbefale deg å kontakte lege for en undersøkelse. Når det gjelder evt. svangerskap er det mange som opplever de samme symptomer som du beskriver, spesielt i starten. Kanskje du kunne levere en morgenurin på legekontoret der du bor, slik at de kan utføre testen for deg og evt. avtale for videre kontroll. Det er også mulig å ta blodprøve for å bekrefte/avkrefte et evt. svangerskap. Foreløpig er det liten erfaring gjort med kvinner som har brukt Fontex i svangerskapet. Generelt utføres ikke forskining på gravide og evt. bivirkninger av medisiner. Dyrestudier har ikke vist fosterskadelige effekter. Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt og det anbefales derfor at Fontex(Fluoxetin) ikke brukes under graviditet. Du bør derfor så snart som mulig finne ut om du er gravid eller ikke. En gynekolog vil allerede ved ca.6.uke kunne se ved hjelp av ultralyd om du er gravid, lykke til videre! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5138-kj%C3%A6re-en-av-legene/#findComment-28445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid24 Skrevet 27. september 2000 Forfatter Del Skrevet 27. september 2000 Kjære Ingrid! Lav vekt, for lite fett i kosten, mye fysisk aktivitet og evt. i kombinasjon med psykisk stress bidrar til fravær av menstruasjon ved spiseforstyrrelser. Kvalme, oppkast , kaldsvette kan ha mange forskjellige medisinske årsaker, også psykiske, -men det er usikkert hva det skyldes i ditt tilfelle. Dersom det vedvarer vil jeg anbefale deg å kontakte lege for en undersøkelse. Når det gjelder evt. svangerskap er det mange som opplever de samme symptomer som du beskriver, spesielt i starten. Kanskje du kunne levere en morgenurin på legekontoret der du bor, slik at de kan utføre testen for deg og evt. avtale for videre kontroll. Det er også mulig å ta blodprøve for å bekrefte/avkrefte et evt. svangerskap. Foreløpig er det liten erfaring gjort med kvinner som har brukt Fontex i svangerskapet. Generelt utføres ikke forskining på gravide og evt. bivirkninger av medisiner. Dyrestudier har ikke vist fosterskadelige effekter. Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt og det anbefales derfor at Fontex(Fluoxetin) ikke brukes under graviditet. Du bør derfor så snart som mulig finne ut om du er gravid eller ikke. En gynekolog vil allerede ved ca.6.uke kunne se ved hjelp av ultralyd om du er gravid, lykke til videre! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege Kjære Laila ! Tusen takk for svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5138-kj%C3%A6re-en-av-legene/#findComment-28549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.