Gå til innhold

Sosial angst - hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne hjelpe

Kjæresten min har sosial angst - han sier han gruer seg til sosiale sammenhenger, og at han er veldig stille og ikke klarer å si så mye når det er mange andre, og at dette særlig er ille hvis det er et sted med ukjente mennesker. Har så lyst til å hjelpe han, og å si noe lurt eller prøve å forstå det, men vil ikke mase på han.

Vet noen om hvordan jeg kan hjelpe? Er selv en veldig utadvendt og sosial person, som aldri har hatt problemer i forhold til å møte nye mennesker eller prate med mennesker, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Skulle gjerne ha hjulpet, for tror dette plager han. Selv merker jeg ikke noe på han når vi er sammen med andre, bare at han er litt stille. Jeg synes bare det er supersjarmerende at han er stille og beskjeden, men hvis det plager han, er det jo ikke bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52887-sosial-angst-hvordan-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er mann og har det litt slik som mannen din.

Noen forslag: sørg for å presentere ham for folk du kjenner og ikke han. Fortell gjerne litt om hvem dere har tenkt å besøke om de er ukjente for ham.

Bidra gjerne til at samtaler kommer bort fra temaer som han ikke er spesiellt interessert i og heller inn på slikt som han er opptatt av. Unngå å samtale om personlige ting, og særlig slikt han oppfatter som for privat til å snakke om eller slikt han kan føle seg flau eller usikker over (noen kvinner, slett ikke alle, er nesten ekshibisjonistiske angående sitt privatliv).

Ikke avbryt han når han vil si noe. Det er til å ta lysten fra ham til å delta i samtalen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...