Gå til innhold

nhd er jeg psykisk ustabil?


Gjest uansvarlig

Anbefalte innlegg

Gjest uansvarlig

Hva kvalifiserer for diagnosen psykisk ustabil? Jeg er usikker på om jeg faller inn under denne betegnelsen. Hvorfor er dette vikitg for meg? Jeg ønsker å gjøre noe med mine "brister".

Min feil er at jeg ikke er flink til med penger. Dvs, jeg bruker i peroden mye penger på kort tid. Jeg har ikke stiftet gjeld p.g.a dette men jeg har strukket mannen min langt.

Hva kvalifiserer for diagnosen borderline. Jeg leste en gang her at uansvarlighet med penger var et pumkt i diagnostiseringen.

Huff dette ble litt rotete.

Spørmålet endelig er, hva er uansvarlg oppførsel i faglig sammenheng?

Orker du å svare på dette NHD, du skjønner det plager meg litt fordi jeg lurer på om jeg er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er kriteriene for ustabil personlighetsforstyrrelse:

Ustabil personlighetsforstyrrelse / Borderline DSM-IV: 301.83, ICD-10: F60.31

Et vedvarende mønster med ustabile interpersonelle relasjoner, ustabilt selvbilde og følelser, samt markert impulsivitet. dette begynner i tidlig voksen alder og viser seg i en rekke sammenhenger derav fem (eller flere) av de følgende:

1. desperate anstrengelser for å unngå virkelig eller innbilt å bli forlatt.

2. viser et mønster av ustabile og intense interpersonelle forhold kjennetegnet av en veksling mellom ytterpunktene idealisering og devaluering

3.identitetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde og ustabil følelse av å være et selv

4. impulsivitet på minst to områder som er potensielt selvskadelige (f.eks. sløsing med penger, seksuell aktivitet, substansmisbruk, spiseorgier, hensynsløs bilkjøring)

5. gjentatt suicidal adferd, -demonstrasjoner eller -trusler eller selvskadende adferd

6. ustabilt følelsesliv som følge av markert stemningsreaktivitet (f.eks. intens, episodisk nedstemthet, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden noe mer enn noen få dager)

7. kronisk tomhetsfølelse

8. inadekvat, intenst sinne eller har vansker med å kontrollere sinne (f.eks. hyppige raseriutbrudd, stadig sinne, gjentatte slagsmål)

9. forbigående, stressrelatert paranoid tankeinnhold eller alvorlige dissosiasjonssymptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...