Gjest stor bulimiker Skrevet 2. oktober 2000 Del Skrevet 2. oktober 2000 Er det "lov" å være stor og likevel diagnostisert bulimiker? Jeg er 1,76 høy og veier 90 kilo. Har hatt bulimi i syv, åtte år (med innslag av både tvangsspising og anorektiske perioder). Jeg er en typisk bulimiker på de fleste måter, men jeg er jo ikke tynn, til tross for at jeg kaster opp oftere enn vanlig for bulimikere. Jeg føler at jeg får rare blikk når jeg er i kontakt med helsevesenet i forbindelse med bulimi. Vet jo at bulimikere ikke trenger å være undervektige, men også kan være normalvektige eller "noe overvektig". Men min vekt er jo da litt mer enn bare noe overvektig. Jeg har fått diagnosen bulimi av min tidligere lege, men føler meg så usikker. Har jeg lov å være feit når jeg har bulimi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5595-en-av-legene-ang-bulimi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest roxxxy Skrevet 2. oktober 2000 Del Skrevet 2. oktober 2000 jeg er ikke lege, men jeg kan likevel LOVE deg at JA, selvsagt får du diagnosen bulimi, selv om du skulle være tjukk! Faktisk så har jeg lest flere steder, at bulimi med overvekt er VERRE; ikke bare får man medisinske prob. som følge av bulimien, man får det også av overvekten, det er i tillegg vanskeligere å innse at man er syk, kanskje er det verre å bli trodd (men det er nok fordi alle tror man må veie 30 kg for å ha en sf i det hele tatt og gjelder like mye de med normalvekt), men SELVMORDSfaren er også større hos overvektige bulimikere!!! Kanskje har du lav forbrenning, og ville veid det samme om du hadde hatt et frisk forhold til mat. Jeg tror egentlig mange med bulimi har den vekten de ville hatt om de ikke hadde hatt sf i det hele tatt. Unnskyld for at jeg skriver så kronglete, men jeg syntes jeg måtte skrive med en gang at selvfølgelig har du bulimi selv med overvekt!!!! Faktisk er det på tide at flere folk her i verden kunne innse det! Folk med bulimi kan ligne alt fra kate moss, ricky lake, oprah winfrey, rosanne barr og kevin costner. så d så!!! lykke til med bekjempelsen av sykdommen!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5595-en-av-legene-ang-bulimi/#findComment-29894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 3. oktober 2000 Del Skrevet 3. oktober 2000 Kjære stor bulimiker! Du har lov å være overvektig selv om du har bulimi. Likevel klarer mange som sliter med bulimi å hindre vektøkning ved forskjellige metoder som oppkast, avførende midler eller vanndrivende medisiner, evt. i kombinasjon med streng faste/slanking eller fysisk aktivitet. De siste årene har det vært en bevegelse for å definere en tredje spiseforstyrrelse, det dreier seg om overspisinglidelse. Dette er overspising (tvangsspising) renselse og overvekt er en vanlig konsekvens. Overspiseren beholder maten i kroppen. Mange overspisere går på evig slankekur, en del har strenge fasteperioder mellom overspisingsperiodene, for å holde vekten nede. noen kan holde en jevn vekt, mens andre går opp og ned i vekt. Noen kan ha normalvekt, men da er det ofte uklart om det dreier seg om overspisingslidelse eller bulimi. Som du ser kan det være vanskelig å ha klare grenser for hva som er hva når det gjelder å diagnostisere en spiseforstyrrelse. Forøvrig er det andre kriterier som må oppfylles for å få en medisinsk diagnose for spiseforstyrrelser. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5595-en-av-legene-ang-bulimi/#findComment-30143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.