Gå til innhold

bulimi og graviditet


zuzie

Anbefalte innlegg

Jeg er en 30 år gammel "jente" som har hatt bulimi i ca. 3 år. I perioder hver dag, andre perioder har jeg "klart" å holde på maten i et par uker av gangen - og så kræsjer det igjen. Men, nå vil mannen min(som ikke vet hva jeg driver med) og jeg gjerne ha barn, men menstruasjonen er jo ikke akkurat punktlig. Så fikk jeg den endelig igjen i går (snart fire måneder siden sist) og lurer vel egentlig på om eggløsningen blir mindre, dårligere og eksisterer den i det hele tatt når kroppen min må være med på det den må..... - og særlig når menstruasjonen er så til og fra som den er!!

Håper inderlig på et svar,

hilsen zuzie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære zuzie! Lav vekt, for lite fett i kost, mye fysisk aktivitet og eventuelt i kombinasjon ved psykisk stress bidrar til fravær av menstruasjon ved spiseforstyrrelser. Mange opplever uregelmessig menstruasjon, og eggløsningen vil derfor også kunne være uregelmessig, men det er ingen holdepunkter for at den er "dårligere" for det. Likevel er det mange kvinner som har slitt/sliter med spiseforstyrrelser som har problemer med å bli gravide ofte pga forstyrrelser i hormonbalansen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ei jente på 25 år, som nå er gravid i 6. måned. Jeg har

hatt bulimi de siste 8 årene, og

har kastet opp daglig! Jeg hadde også problemer med regelmessig menstruasjon, men det var først når jeg begynte å legge på meg et par kg slik at jeg fikk et lite fettlag å gå på, at jeg fikk tilbake mensen.

Å bli gravid var ingen problem.

Jeg skjønner bekymringen din, men for å kunne bli gravid må man begynne med ett steg ad gangen. Det aller beste hadde jo vært å være symptomfri under selve graviditeten,(det er jo ikke bra for fosteret når mor overspiser og henger over doskålen hele tiden!!), og da er det like greit å starte NÅ.

Ingen enkel sak, men som sagt, ett steg ad gangen. Så skal du se at dere får en skjønn skapning en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...