Gå til innhold

Kan psykologen bestemma?


Gjest may-stine

Anbefalte innlegg

Gjest may-stine

Har gått til psykolog i 4mnd og har fått beskjed at målet er å først gå opp 4 kilo, for så å heller ta fatt på kva det er som gjør at eg kaster opp. Noko eg sa til ho at det ikkje kom til å skje, då fekk eg den ramsa om at eg sjølv måte gjøre noko for å bli frisk, noko eg er klar over( eg er 19 så eg vet det er mitt ansvar), men eg er ikkje klar til å gå opp i vekt. Og i følge ho så meiner ho at hjernen er for underærnært til å tenka skikkelig når bmi er 16.5. Noko eg til å med har forstått på legen at "hjernen" ikkje forandrer seg før bmi er lagt lågare ein dette. Så kven har rett? Eg føle då sjølv at eg ser heilt klar på meg sjølv kossen eg ser ut, eg vett at eg er tynn. Og til slutt er det virkelig nødvendig med å begynne med veiing sjå psykolog når eg allerede gjør det sjå legen. For ho ønska å begynne med det. Og eg ser ikkje vitsen med det for vekta mi har våre så og si stabil det siste året.

Og siden det er mitt ansvar å bli frisk, mister eg då behandlingsretten viss eg ikkje går opp dei kiloa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære may-stine! Du mister ikke behandlingsretten hvis du ikke ønsker å bli veid. Jeg er enig med deg at det kanskje ikke er nødvendig at din psykolog kontrollerer vekta de. Dersom du går regelmessig til legen kan det ofte være en fin løsning at legen tar seg av det kroppslige; vekt, blodprøver osv. ,mens psykologen er mer konsentrert rundt tanker og følelser. Dersom dette kan være en løsning i ditt tilfelle er det viktig at legen og psykologen samarbeider til beste for deg. Du trenger nok noe mer tid sammen med psykologen din før du er "klar til å gå opp i vekt", og det er viktig at hun klarer å innse at du trenger motivasjon og støtte også i fra hennes side- og ennå ikke er der at du klarer det helt alene. Samtidig tror jeg det er viktig å ikke tenke så mye på hvem som har rett/feil, da både du og psykologen din i utgangspunktet ønsker at dette skal gå bra. Det kan ofte ta ganske lang tid før psykologen klarer å forstå/se hele pasienten,- så stå på , du har allerede tatt et langt steg framover ved å søke hjelp, lykke til på veien videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...