Gå til innhold

Skade på tennene?


jul

Anbefalte innlegg

Jeg synes å ha hørt at hvis man spyr mye blir tennene ødelagt, stemmer det? Jeg var hos tannlegen i går, og hadde MANGE hull. Jeg pusser tennene to gang om dagen, så tror dere at det kommer av at jeg har bulimi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tennene blir skadet av å kaste opp, og som oftest er det tannemaljen som blir slitt av av all oppkastet.

Det kan vel kanskje stemme det at ettersom det sliter veldig på tennene, at det også blir hull!

Det fører ihvertfall ikke noe godt med seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene blir skadet av å kaste opp, og som oftest er det tannemaljen som blir slitt av av all oppkastet.

Det kan vel kanskje stemme det at ettersom det sliter veldig på tennene, at det også blir hull!

Det fører ihvertfall ikke noe godt med seg!

Hei jul!

Jeg tror det er en stor mulighet at hullene er kommet pga. bulimien ja. Hvis du så absolutt må spy så er det kanskje best å pusse tennene etter hver gang, ikke bare 2 ganger om dagen. Eller tygge extra??

Lykke til uansett. Håper du blir frisk en gang!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jul!!

Du må ikke pusse tennene etter å ha kastet opp!!!

Skyld tennene med munnvann, for når du pusser tenna blir det akkurat som du pusser tenna med magesyre!!!

Jeg gikk på helse og sosial i fjord, og vi hadde besøk av tannlegen....

Jeg sliter med anorexi, så jeg har ikke det samme problemet!!

Lykke til videre!! Håper du blir kvitt dritten snart!!!

Mange koser fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære Jul

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt bulimi, men dersom du har kasrtet opp over tid kan det nok være årsaken. Det er sslik at hver gang en kaster opp blir det en annen surhetsgrad i munnhulen din . syra tærer på emaljen og lager hull. Mens du jobber med å ikke kaste opp på sikt bør du bare skylle munnen godt etter at du har kastet opp. Du bør også fortelle tannlegen din at du har bulimi hvis han/hun ikke spurte og fikk svar da??

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jul!

Jeg tror det er en stor mulighet at hullene er kommet pga. bulimien ja. Hvis du så absolutt må spy så er det kanskje best å pusse tennene etter hver gang, ikke bare 2 ganger om dagen. Eller tygge extra??

Lykke til uansett. Håper du blir frisk en gang!!

Klem

DU HAR SPYDD!!!!!!!!!!!!!

Som tippy sa så er det akkurat det samme som å pusse tenna med magesyre........

Skyll de heller med fluor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er trist å høre at du sliter med bulimi. Jeg har selv tidliger sunket dithen til å kaste opp når jeg har fått dårlig samvittighet etter å ha spist for mye, men nå har jeg kommet over det.

Du må først komme overspisingen til livs før du kan komme det å kaste opp til livs. Begynn å spis regelmessig,kalorifattige måltid. Det er bedre å spise bare et eple til lunsj enn å spise alt du kommer over og så kaste det opp igjen...jadda jeg vet det er enkelt å si, men...

Det ødelegger i hvert fall ikke hverken tennene dine eller ellers helsen din på samme måten som det oppkastingen din gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det lett for å få _hull_ etter lengre tid med oppkast. Tannhelsen blir generelt redusert, tennene blir "skjøre" og knekker lettere. Noen tenner går i oppløsning etter en stund. DETTE vet jeg noe om...

Høres jeg bitter ut nå?

Det er fordi jeg ER det. Fordi jeg helt fra jeg begynte med dette greiene var klar over at det umulig kunne være sunt for tennene, men jeg tenkte at "skit, la gå". Det er viktigere ting enn tenner her i livet. Men nå... jeg er 25 år og sliter noe helt grusomt med tennene mine. To tenner er helt ødelagte og må trekkes. Hull har jeg alltid. Fyllinger brister og det danner seg infeksjon nede i tannen, dette fører til penicillinkurer og så videre. Ikke bare koster det MASSE penger. Det koster også tid, og det er mye ubehag i forbindelse med dette. Dessuten er det IKKE kult å være 25 og ha tenner som en 80-åring.

Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Ikke bare er det lett for å få _hull_ etter lengre tid med oppkast. Tannhelsen blir generelt redusert, tennene blir "skjøre" og knekker lettere. Noen tenner går i oppløsning etter en stund. DETTE vet jeg noe om...

Høres jeg bitter ut nå?

Det er fordi jeg ER det. Fordi jeg helt fra jeg begynte med dette greiene var klar over at det umulig kunne være sunt for tennene, men jeg tenkte at "skit, la gå". Det er viktigere ting enn tenner her i livet. Men nå... jeg er 25 år og sliter noe helt grusomt med tennene mine. To tenner er helt ødelagte og må trekkes. Hull har jeg alltid. Fyllinger brister og det danner seg infeksjon nede i tannen, dette fører til penicillinkurer og så videre. Ikke bare koster det MASSE penger. Det koster også tid, og det er mye ubehag i forbindelse med dette. Dessuten er det IKKE kult å være 25 og ha tenner som en 80-åring.

Synes jeg.

Kjære toci! Du har dessverre fått erfare sammenhengen mellom tannskader og spisefortstyrrelser. Du vet en hel del, men ønsker å informere deg om at personer med tannskader pga av sf har rett til en viss støtte fra trygdekontoret. En slik støtte forutsetter en legeerklæring, som bekrefter diagnosen spiseforstyrrelse, samt tannlegens redegjørelse for tannstatus og økonomisk overslag. Trygdekontoret kan informere om regelverket og de økonomiske rammene for støtte.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU HAR SPYDD!!!!!!!!!!!!!

Som tippy sa så er det akkurat det samme som å pusse tenna med magesyre........

Skyll de heller med fluor!

.....eller la være å kaste opp?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...