Gå til innhold

allergi og stønad


ikke noen

Anbefalte innlegg

Jeg har en omfattende matvareallergi, bl.a. mot hvete, bygg, rug og havre, og har i mange år mottatt grunnstønad kl.2, dvs tilsvarende stønad som gis ved cøliaki. For noen år siden fikk jeg tildelt dette på livstid, og det er jeg selvsagt glad for.

I sommer leste jeg at cøliakikere har nesten fått doblet sin stønad med ett års tilbakevirkende kraft. Da jeg ringte trygdekontoret fikk jeg beskjed om at dette ikke gjelder meg fordi jeg ikke har denne diagnosen - selv om jeg har tilsvarende diett: Det var bare bestemte diagnoser som fikk økt støtte. Men jeg fikk også beskjed om å søke, evt. med fornyet legeerklæring.

Det har jeg gjort. Og siden - dvs i 2 måneder - har jeg ikke hørt noe. Når jeg ringer, så får jeg alltid et svar om at de ikke vet, ikke har behandlet, dette gjelder mennesker med diagnosen cøliaki. Jeg har ikke engang fått en kvittering på at de har mottatt søknaden min.

I den siste legeerklæringen står det at jeg har en cøliaki-liknende tilstand, og at grunnstønaden var innvilget ut fra det. Det står også at tilstanden er uforandret.

Tror du at jeg har noen sjans til å få økt min stønad? Mine utgifter er vel så store som dem med cøliaki, og det har jeg dokumentert. Hva skal til for at jeg får i alle fall et svar fra trygdekontoret?

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvis du er innvilget grunnstønad pga cøliaki-diett, så synes jeg det vil være rett at du også får økt grunnstønad.

At saksbehandleren trenger litt mer tid på å komme til samme resultat må man forvente, de skal tross alt ta hensynet til Statens pengebok også.

Det burde ikke være så vanskelig, det er jo bare en omregning som skal til, siden de ikke kan gjøre noe med det første vedtaket selv om de er uenig i at du skulle hatt grunnstønad. (Det er strenge krav til dokumentasjon av diagnose. Men hvis de mener det første vedtaket er feil, må risktrygdeverket inn i bildet for å omgjøre. Og det er ikke sikkert det går an hvis det er lang tid siden du fikk innvilget.

Det er to sider av saken: Hensynet til riktige vedtak, og hensynet til ditt behov for å ha et vedtak som er korrekt ut fra det vedtaket du har fra før.

Det er bl.a. slike situasjoner som er bakgrunnen for at regjeringen i Statsbudsjettet for 2001 sier de vil at Trygderetten skal ha mulighet for å gjøre om et vedtak til ugunst for en person, noe de ikke har i dag. I ditt tilfelle er det en fordel, siden du nå kan klage uten å være redd for at du skal miste den grunnstønaden du allerede har fått.

Dette er nok bakgrunnen for at de vegrer seg for å gi deg høyere sats.

Får du ikke "fornuftig" svar fra din saksbehandler, tar du saken opp med hans overordnede (gruppeleder/trygdesjef).

http://trygdehjelpen.no/oss/kontakt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...