Gå til innhold

Svigerinner

Anbefalte innlegg

Gjest storesøster

Jeg bor mange mil unna mine foreldre, og når jeg besøker dem så må jeg overnatte. Besøker dem da noen helger i året. Jeg slapper da av og får mat og koser meg sammen med dem. Min bror ringte meg en gang og sa at jeg ikke skulle bruke våre foreldre som hotell. Da jeg sa til ham at han skulle spørre mor hva hun mente, så svarte han at han ikke trengte det, fordi han hadde øyner selv. Han hadde da sett meg slappe av, mens mor lagde mat. Jeg skulle gjerne hjulpet henne jeg, men det liker hun ikke. Hun vil ha kjøkkenet for seg selv uten innblanding. Dette har jeg prøvd og forklare broren min pr. mail, men har ikke fått noe svar. Han bor like langt unna som meg, men har en leilighet på gården hvor han ordner seg selv. Jeg har ikke det, og må bo i huset til mor og far.

Men det verste av alt, var når min svigerinne brukte kjeften på meg og sa at jeg ikke måtte innbille meg at jeg bare kunne komme hjem til gården når det måtte passe meg og forlange mat på bordet.

Jeg forlanger ingenting, det er min mor som til og med ringer meg og spør hva jeg ønsker av mat når jeg kommer hjem. Hun sier at det er bare koselig at jeg kommer på besøk. Jeg har bedt henne si det til min bror og svigerinne, men det vil hun ikke. Hun vil ikke blande seg inn, hun er redd for bråk med dem.

At broren min oppfører seg slik, for nå være en ting, men at svigerinnen blander seg inn i mitt forhold til mine foreldre synes jeg var å gå for langt. Jeg har ingen mann, men hadde jeg hatt det så kunne det ikke falle meg inn og bruke kjeft på hans søsken på denne måten.

Hva tror dere ligger bak slik oppførsel? Har noen opplevd noe lignende med søsken og svigerinner eller svigerbrødre?

Jeg har mistet mye av gleden ved å besøke mine foreldre, selv om de spør hele tiden når jeg kommer hjem.

Mor og far synes også det er vanskelig, men tørr altså ikke blande seg borti det.

Er det noen som kan gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vis deg voksen

Jeg er enig at det var dumt av svigerinnen din å blande seg.

Men du må også fprstå at de færreste foreldre vil be deg om å gjøre nytte for deg når du er hjemme på besøk, de vil si de gjerne lager yndlingsretten din og vasker opp etter deg så lenge de kan, og sikkert leneg etter at de ikke kan det lenger også. Det er du som må vise foreldrene dine at du er voksen, og ikke er komfortabel med å ligge på sofaen mens moren din vasker opp.

Er man voksen og kommer hjem til foreldrene sine og bor der, så er man med på å lage mat, vaske opp, rydde litt, gjøre nytte for seg på en eller annen måte.

Moren min sier også at hun gjerne lager mat, vasker opp osv, men gjør jeg noe av dette setter hun jo pris på det (har med noen poser med god mat eller drikke når jeg kommer på besøk, lager istand mat mens foreldrene mine holder på med noe annet, tar av sengetøyet mitt og setter på vaskemaskinen før jeg reiser, osv..

Det er mange andre ting man kan gjøre også, for å vise at man er voksen og ikke lenger skal behandles som et bortskjemt barn. (av foreldre, søsken eller svigerinner).

Klipp plenen, mal verandamøblene, vask bilen eller et eller annet annet enn å ligge på sofaen eller sitte foran tv-en mens du er hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-283928
Del på andre sider

Gjest Shallow_Hal

Kun snever misunnelse av at du lever som en dronning når du kommer 'hjem', mens det ikke er slik når de stikker innom.

Om ikke broren din var slik tidligere, så vil jeg mistenke din svigerinne for å stå bak.

Jeg kan vel nesten si at jeg aner en liten Veronica der?

Ikke bry deg om det!

Det er bare det at de ser hvor deilig det er å komme hjem for deg. Mens det ikke blir gjort slik 'stas' på dem...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-283934
Del på andre sider

Gjest storesøster

Jeg er enig at det var dumt av svigerinnen din å blande seg.

Men du må også fprstå at de færreste foreldre vil be deg om å gjøre nytte for deg når du er hjemme på besøk, de vil si de gjerne lager yndlingsretten din og vasker opp etter deg så lenge de kan, og sikkert leneg etter at de ikke kan det lenger også. Det er du som må vise foreldrene dine at du er voksen, og ikke er komfortabel med å ligge på sofaen mens moren din vasker opp.

Er man voksen og kommer hjem til foreldrene sine og bor der, så er man med på å lage mat, vaske opp, rydde litt, gjøre nytte for seg på en eller annen måte.

Moren min sier også at hun gjerne lager mat, vasker opp osv, men gjør jeg noe av dette setter hun jo pris på det (har med noen poser med god mat eller drikke når jeg kommer på besøk, lager istand mat mens foreldrene mine holder på med noe annet, tar av sengetøyet mitt og setter på vaskemaskinen før jeg reiser, osv..

Det er mange andre ting man kan gjøre også, for å vise at man er voksen og ikke lenger skal behandles som et bortskjemt barn. (av foreldre, søsken eller svigerinner).

Klipp plenen, mal verandamøblene, vask bilen eller et eller annet annet enn å ligge på sofaen eller sitte foran tv-en mens du er hjemme.

Er ikke sikker på om du leste hele innlegget mitt. Jeg skulle gjerne hjulpet til med forskjellige ting jeg, men jeg får ikke lov. Jeg har prøvd mange ganger og si at nå kan jeg rydde og vaske opp, men da blir mor bare sur hvis jeg insisterer. Da blir det ikke noen god atmosfære i hjemmet. Hun klarer ikke å sitte stille og bare slappe av, hun må gjøre noe hele tiden. Jeg sier hun kan gjøre noe annet, men nei, hun vil først ta oppvasken. Far kjøpte oppvaskmaskin, men hun vasker opp manuelt likevel. Jeg prøver og sette ting i maskina, men det blir gjerne tatt ut igjen når jeg har forlatt åstedet. Kjøkkenet er mors domene, og det må jeg bare respektere.

Min bror får også mat når han kommer, de blir bedt inn på middag de også, og de blir bedt til foreldrene til svigerinnen min også. Far hjelper broren min med forskjellige ting. Om vinteren så fyrer han så det blir varmt til de kommer. Hjelper å reparere bilen osv. Foreldrene gjør ikke forskjell på oss, tvert om de lever for oss, og vet ikke hva de skal finne på noen ganger for å være til hjelp.

Sist de var og besøkte meg, så kjøpte jeg inn masse mat og skulle lage til dem, men mor vil gjerne være kokka, så jeg blir overflødig. Før jeg klarer å svelge siste biten er mor igang med å vaske opp. Jeg må sloss med henne for å få lov til å vaske opp i min egen leilighet. Hvis jeg klarer og overta, så begynner hun og vaske gulv eller noe.

Hun trives rett og slett ikke hvis hun bare må sitte og ta det med ro. Jeg skulle gjerne ønsket at hun kunne gjøre det, men jeg må bare akseptere at hun er slik hun er.

Ja, jeg er nå så voksen at jeg besøker dem ikke, har ikke vært der på lenge lenge, selv om de spør hele tiden.

Mens broren min har nå vært der og bodd i huset han også og fått mat. Han hadde en ferieuke der alene uten kona nå, og da ble han oppvartet akkurat slik som jeg blir ifølge mor.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det er verre at jeg blir det.

Skjønner ikke hvorfor de er misunnelige. Jeg har riktignok før vært der oftere enn han, men det er jo fordi han har familie og det har ikke jeg, så det er enklere for meg og dra hjem til foreldrene mine enn det er for ham som må ta hensyn til flere.

En gang vi var der samtidig, så så min svigerinne en annen vei når de kom, klarte ikke å få øyekontakt med henne, prøvde og være med i samtalen, men fikk ikke noe respons.

Andre som observerer de to, sier at det virker som min svigerinne er veldig dominerende, at hun styrer min bror totalt.

Min far sier at han ikke blir forundret om det skjærer seg mellom dem en dag. Men min bror er nok for svak enda. Han kommer med små hint noen ganger, at hvis han gjør ditt eller datt vil han få kjeft, men han sier aldri noe direkte. Han er typen som holder ting inni seg.

Ja, jeg er voksen nok til å drite i hele gjengen, og leve livet uten familien. Det må jeg før eller siden likevel, for foreldrene lever jo ikke evig, og broren min skal overta hjemmet.

Men takk for svar, det ga meg mer styrke til å holde meg unna dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-284114
Del på andre sider

Gjest storesøster

Kun snever misunnelse av at du lever som en dronning når du kommer 'hjem', mens det ikke er slik når de stikker innom.

Om ikke broren din var slik tidligere, så vil jeg mistenke din svigerinne for å stå bak.

Jeg kan vel nesten si at jeg aner en liten Veronica der?

Ikke bry deg om det!

Det er bare det at de ser hvor deilig det er å komme hjem for deg. Mens det ikke blir gjort slik 'stas' på dem...

Ja, det er litt samme situasjon som Orderud, men jeg håper det ikke blir så store konsekvenser ut av det. *S*

Min bror har odelsrett og skal overta gården, men da må han betale ut meg, så jeg er jo en aldri så liten hemsko for ham.

Men det blir jo ikke noe annerledes for ham om han oppfører seg slik, heller ikke for min svigerinne. De blir jo ikke kvitt det faktum at de må ut med en stor sum til meg når den tid kommer. De skulle jo være fornøyd med at de skal eie den gården, vårt barndomshjem til slutt. Da kan de jo styre som de vil der oppe, jeg skal ikke blande meg inn. Men foreldrene våre er jo i full vigør enda, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan dra dit nå uten deres innblanding.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-284166
Del på andre sider

Annonse

Gjest janet

Er ikke sikker på om du leste hele innlegget mitt. Jeg skulle gjerne hjulpet til med forskjellige ting jeg, men jeg får ikke lov. Jeg har prøvd mange ganger og si at nå kan jeg rydde og vaske opp, men da blir mor bare sur hvis jeg insisterer. Da blir det ikke noen god atmosfære i hjemmet. Hun klarer ikke å sitte stille og bare slappe av, hun må gjøre noe hele tiden. Jeg sier hun kan gjøre noe annet, men nei, hun vil først ta oppvasken. Far kjøpte oppvaskmaskin, men hun vasker opp manuelt likevel. Jeg prøver og sette ting i maskina, men det blir gjerne tatt ut igjen når jeg har forlatt åstedet. Kjøkkenet er mors domene, og det må jeg bare respektere.

Min bror får også mat når han kommer, de blir bedt inn på middag de også, og de blir bedt til foreldrene til svigerinnen min også. Far hjelper broren min med forskjellige ting. Om vinteren så fyrer han så det blir varmt til de kommer. Hjelper å reparere bilen osv. Foreldrene gjør ikke forskjell på oss, tvert om de lever for oss, og vet ikke hva de skal finne på noen ganger for å være til hjelp.

Sist de var og besøkte meg, så kjøpte jeg inn masse mat og skulle lage til dem, men mor vil gjerne være kokka, så jeg blir overflødig. Før jeg klarer å svelge siste biten er mor igang med å vaske opp. Jeg må sloss med henne for å få lov til å vaske opp i min egen leilighet. Hvis jeg klarer og overta, så begynner hun og vaske gulv eller noe.

Hun trives rett og slett ikke hvis hun bare må sitte og ta det med ro. Jeg skulle gjerne ønsket at hun kunne gjøre det, men jeg må bare akseptere at hun er slik hun er.

Ja, jeg er nå så voksen at jeg besøker dem ikke, har ikke vært der på lenge lenge, selv om de spør hele tiden.

Mens broren min har nå vært der og bodd i huset han også og fått mat. Han hadde en ferieuke der alene uten kona nå, og da ble han oppvartet akkurat slik som jeg blir ifølge mor.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det er verre at jeg blir det.

Skjønner ikke hvorfor de er misunnelige. Jeg har riktignok før vært der oftere enn han, men det er jo fordi han har familie og det har ikke jeg, så det er enklere for meg og dra hjem til foreldrene mine enn det er for ham som må ta hensyn til flere.

En gang vi var der samtidig, så så min svigerinne en annen vei når de kom, klarte ikke å få øyekontakt med henne, prøvde og være med i samtalen, men fikk ikke noe respons.

Andre som observerer de to, sier at det virker som min svigerinne er veldig dominerende, at hun styrer min bror totalt.

Min far sier at han ikke blir forundret om det skjærer seg mellom dem en dag. Men min bror er nok for svak enda. Han kommer med små hint noen ganger, at hvis han gjør ditt eller datt vil han få kjeft, men han sier aldri noe direkte. Han er typen som holder ting inni seg.

Ja, jeg er voksen nok til å drite i hele gjengen, og leve livet uten familien. Det må jeg før eller siden likevel, for foreldrene lever jo ikke evig, og broren min skal overta hjemmet.

Men takk for svar, det ga meg mer styrke til å holde meg unna dem.

Ikke la de ødelegge for deg! Stakkars foreldrene dine, de vil jo bare ha deg på besøk og synes sikkert bare det er koselig å skjemme deg bort litt.

Vi har hatt det akkurat likt, da min mor levde syntes hun alltid det var stor stas da min bror kom hjem på besøk. Hun kjøpte inn på mat til ham og laget alle hans yndlingsretter.

Selv bodde jeg i samme by som foreldrene mine, og det ble selvsagt ikke gjort samme stas på meg når jeg kom hjem. Hadde jo vært helt unaturlig å gjøre det?! Ikke hadde jeg forventet det heller.

Slik smålighet får du bare heve deg over, du kan aldri vinne en diskusjon med de likevel. Å gi de vann på mølla ved å svare tilbake blir helt meningsløst.

Kos deg det du kan! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-284178
Del på andre sider

Ikke la de ødelegge for deg! Stakkars foreldrene dine, de vil jo bare ha deg på besøk og synes sikkert bare det er koselig å skjemme deg bort litt.

Vi har hatt det akkurat likt, da min mor levde syntes hun alltid det var stor stas da min bror kom hjem på besøk. Hun kjøpte inn på mat til ham og laget alle hans yndlingsretter.

Selv bodde jeg i samme by som foreldrene mine, og det ble selvsagt ikke gjort samme stas på meg når jeg kom hjem. Hadde jo vært helt unaturlig å gjøre det?! Ikke hadde jeg forventet det heller.

Slik smålighet får du bare heve deg over, du kan aldri vinne en diskusjon med de likevel. Å gi de vann på mølla ved å svare tilbake blir helt meningsløst.

Kos deg det du kan! :o)

Alvorlig talt. Hva får dere jenter til å tro at mammaer ikke har noe annet liv enn å vaske og rydde? Jeg er helt enig med "vis deg voksen", og tror dessverre at din svigerinnes angivelige irritasjon er helt berettiget.

Hvis du ikke får hjelpe til med "mammatingene" får du finne på noe annet: Be henne med på kino/teater, finn på noe hyggelig!

Moren din vil aldri si til deg at hun synes at du "snylter" - det er ikke dermed sagt at ikke svigerinnen din har et poeng.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-284699
Del på andre sider

Gjest storesøster

Alvorlig talt. Hva får dere jenter til å tro at mammaer ikke har noe annet liv enn å vaske og rydde? Jeg er helt enig med "vis deg voksen", og tror dessverre at din svigerinnes angivelige irritasjon er helt berettiget.

Hvis du ikke får hjelpe til med "mammatingene" får du finne på noe annet: Be henne med på kino/teater, finn på noe hyggelig!

Moren din vil aldri si til deg at hun synes at du "snylter" - det er ikke dermed sagt at ikke svigerinnen din har et poeng.....

Jeg skulle gjerne hatt en mor som var som din jeg. Skulle gjerne tatt henne med på teater ol. Men hun vil ikke skjønner du. Bror til mor har prøvd og få henne med på tur,men hun vil ikke. Mitt høyeste ønske hadde vært at mor og far brukte pengene sine på seg selv, og var med på ting og opplevd noe utenfor hjemmet, men de gjør det ikke.

Jeg har mange ganger sagt til dem, at jeg vil mye heller at de bruker alle pengene som de har jobbet hardt for i alle år, til glede for seg selv, istedenfor å gi dem til oss nå, og som arv til slutt.

Men deres trygghet er hjemmet og gården, det er det som er livet for dem. Det gir mening for dem, når de kan være til nytte, og dermed gjør de alt for oss barna. Det gleder dem og være til hjelp for oss. Nå er vi voksne og klarer oss selv, så da får de glede av de små tingene de fortsatt kan bidra med, som å stelle til mat og sånn når vi kommer hjem.

Men du har kanskje svart på spørsmålet mitt, hvorfor min svigerinne oppfører seg som hun gjør. Hun kjenner moren min akkurat like lite som du gjør, altså ikke i det hele tatt, og derfor kommer hun med slike uttalelser. Mor og far synes hun kunne ha spart seg for denne uttalelsen og skjønner ikke hvor hun har fått en slik oppfatning fra. Men de tørr altså ikke si noe til henne, da det da er fare for konflikter mellom dem, og det er jo ikke noe hyggelig.

Min tante har lyst til å si noe, men gjør det ikke i respekt for min mor som er redd for konflikten som kan oppstå. Vi er vitne til at min bror stadig blir hakket på, han gjør ingenting riktig. Det er mange ganger man har lyst til å si ifra, men vi andre har jo ikke noe med det, og holder kjeft. Det er min bror som må si ifra, det er hans ansvar. Holder han ut dette i all fremtid, så ære være han for det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64035-svigerinner/#findComment-284910
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...