Gå til innhold

Er utlendinger hissigere enn oss nordmenn?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Og derfor er nordlendinger (ifølge ryktet) hissigere enn folk fra Sørlandet????

Med vennlig hilsen

Vi er ikke hissigere Sør vi er mer åpne og mer frodig i språkbruken. Ikke hissigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • Solsikke

    29

  • flisa

    14

  • Goliath

    11

Mest aktive i denne tråden

Det blir nok et litt for generelt spørsmål.

Men at det er forskjeller i hvor "hissige" mennesker generelt sett er - sett i forhold til den kulturen de kommer fra, er nok riktig.

Det kommer jo også ann på hva du mener med "hissig". Engasjement, innlevelse og stolthet er også noe som kan tolkes som det å være hissig - og det kan være spesielle hendelser der "hissigheten" er mer fremtredende. F.eks ved idrettsarrangementer, i trafikken, politiske møter etc.

Og slik sett ligger nok ikke nordmenn på toppen av statistikken, men jeg tror nok det finnes "mindre hissige" kulturer eller folkeslag også:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange "utlendinger" kjenner du egentlig?

Og da mener jeg kjenner godt, ikke bare "foreldre til barn i klassen til barnene dine".

Med vennlig hilsen

Skal vi se, jo det er den dama borti veien her som er fra....

Du Sør hvor mange jeg kjenner har vel ingen ting med saken å gjøre? Har det vel? Men noen av mine utenlandske venner har jeg kjent i 11 år om det liksom skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda engelskmenn også. Men jeg har ikke hørt så mye om dem da. Har faktisk mest hørt om italienere og spanioler jeg. At de er mye mer hissig enn oss nordmenn. Samtidig som jeg har hørt at spanske menn er mye mere gentelmann enn norske menn.

Libra jeg mente faktisk ingenting rasistisk med innlegget mitt.

De hissigste jeg har opplevd er fortsatt nordlendinger og bergensere.

Men nå har jeg ikke vært i Sør-Amerika, Afrika og Oceania enda, det er kanskje der verdens hissigste mennesker bor?

Jeg bor forresten i et område med ganske mange innvandrere i forskjellige farger. De gangene jeg hører hissig støy fra gatene er det stort sett norske ungdommer som står bak... og når jeg dingler hjemover etter en sein kveld på byen/overtidsjobbing har det uten unntak vært norske menn som har gjort meg usikker ved å være innpåslitne og skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør jeg kjenner da utenlandske personer. Det er ikke det det her var snakk om. Og jeg mente faktisk ingenting rasistisk med innlegget mitt. Derfor synes jeg det er helt idiotisk at du kommer med disse innleggene dine fulle av vås.

Jeg spurte om utlendinger var mer hissig enn oss nordmenn. Om det var sannhet eller om det var en myte. Jeg har i alle fall bestandig hørt om hissige italienske bilsjåfører som henger på fløyta, kjefter og viser fingern hele tiden. Eller om spanioler som er hissige men også mye mer gentelmann enn norske menn.

Men kan du ikke se hvor "dumt" det er å spørre om slikt?

Selvsagt er det *noen* individuelle utlendinger som er hissigere, akkurat noen individuelle utlendinger er mindre hissige.

"Utlendinger" er faktisk individer, akkurat som deg og meg.

Du kan si at "den gjennomsnittelige italienske lastebilsjåfør er hissigere enn den gjennomsnittelige norske lastebilsjåfør", men du vil aldri treffe "den gjennomsnittelige sjåføren", men et INDIVID som er enten mer eller mindre hissig enn gjennomsnittet.

Utlendinger er altså INDIVIDER, akkurat som nordmenn er, og ved å se på dem som en "gruppe" så er du med på å spre fordommer som INGEN tjener på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jo det er den dama borti veien her som er fra....

Du Sør hvor mange jeg kjenner har vel ingen ting med saken å gjøre? Har det vel? Men noen av mine utenlandske venner har jeg kjent i 11 år om det liksom skulle ha noen betydning.

Selvsagt er det svært relevant. Det er nemlig et vesentlig poeng at de som støtt og stadig uttaler seg negativt om "utlendinger" knapt kjenner noen av dem.

Det er ikke tilfeldig at skepsisen er langt større i områder hvor det IKKE bor særlig mange utlendinger enn blant folk som bor i Oslo øst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er ikke hissigere Sør vi er mer åpne og mer frodig i språkbruken. Ikke hissigere.

Gjelder det ALLE?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke se hvor "dumt" det er å spørre om slikt?

Selvsagt er det *noen* individuelle utlendinger som er hissigere, akkurat noen individuelle utlendinger er mindre hissige.

"Utlendinger" er faktisk individer, akkurat som deg og meg.

Du kan si at "den gjennomsnittelige italienske lastebilsjåfør er hissigere enn den gjennomsnittelige norske lastebilsjåfør", men du vil aldri treffe "den gjennomsnittelige sjåføren", men et INDIVID som er enten mer eller mindre hissig enn gjennomsnittet.

Utlendinger er altså INDIVIDER, akkurat som nordmenn er, og ved å se på dem som en "gruppe" så er du med på å spre fordommer som INGEN tjener på.

Med vennlig hilsen

Sprer jeg fordommer med å se på utlendinger som en gruppe? Selvsagt er hver enkelt individer, det tror jeg da alle forstår. Ingen personer er helt like. Alle personer har noe som gjør at en skiller seg ut i mengden.

Men når man snakker om ett folkeslag så snakker man om en gruppe. Det må selvsagt være lov. Når du snakker om nordlenninger mener du da at du sprer fordommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi er alle utlendinger

"Utlendinger" blir et rart begrep, akkurat som om nordmenn er en type mennesker, og absolutt alle andre nasjonaliteter er en annen type.

Latinske folkeslag er kjent for å ha mer temperament, det vil vel egentlig bare si at det er mer sosialt akseptert i disse landene å vise den typen følelser, enn det er i skandinavia, for eksempel. Men si Japan er det å "tape ansikt" forbundet med enda større skam enn her i nord.

Ved å spørre i overskriften om utlendinger er slik eller slik i forhold til nordmenn, virker det som om du tror at svensker, japanere, chilenere og italienere og amerikanere og russere er på en måte, mens nordmenn er på en annen.

Hvis du heller spesifiserer litt mer ("er syd-europeere mer hissige enn nordmenn"), trenger du ikke å starte slike innlegg med "dette er ikke rasistisk ment, men .."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det svært relevant. Det er nemlig et vesentlig poeng at de som støtt og stadig uttaler seg negativt om "utlendinger" knapt kjenner noen av dem.

Det er ikke tilfeldig at skepsisen er langt større i områder hvor det IKKE bor særlig mange utlendinger enn blant folk som bor i Oslo øst.

Med vennlig hilsen

Nå var aldri mitt innlegg ment som noe rasisme Sør. Det var heller ikke ment som for å spre fordommer. Det var bare et helt enkelt spørsmål. Men vet du hva Sør med dine holdninger er det ikke rart det finnes uvitende folk rundt omkring i landet. Eller folk fulle av fordommer. Mange av dem tør faktisk ikke å spørre om ting som angår utlenninger av frykt for å bli kalt rasister. Det er klart mye av rasismen er basert på uvitenhet. Og du er faktisk med på å skape rasisme da Sør. Folk blir redde for å spørre om ting, når de møter på slike som deg.

Ja stå på du Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprer jeg fordommer med å se på utlendinger som en gruppe? Selvsagt er hver enkelt individer, det tror jeg da alle forstår. Ingen personer er helt like. Alle personer har noe som gjør at en skiller seg ut i mengden.

Men når man snakker om ett folkeslag så snakker man om en gruppe. Det må selvsagt være lov. Når du snakker om nordlenninger mener du da at du sprer fordommer?

Jeg er selvsagt ironisk når jeg snakker om "nordlendinger" - jeg gjør det nettopp for å vise hvor tåpelig slike generaliseringer er.

Det er nettopp slike generaliseringer (som alltid er basert på uvitenhet) som gjør at folk i Oslo-området ikke ville leie ut til nordlendinger for 30 år siden, fordi de trodde at "alle nordlendinger var bråkmakere".

Det er akkurat det samme, og du burde holde deg for god til det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utlendinger" blir et rart begrep, akkurat som om nordmenn er en type mennesker, og absolutt alle andre nasjonaliteter er en annen type.

Latinske folkeslag er kjent for å ha mer temperament, det vil vel egentlig bare si at det er mer sosialt akseptert i disse landene å vise den typen følelser, enn det er i skandinavia, for eksempel. Men si Japan er det å "tape ansikt" forbundet med enda større skam enn her i nord.

Ved å spørre i overskriften om utlendinger er slik eller slik i forhold til nordmenn, virker det som om du tror at svensker, japanere, chilenere og italienere og amerikanere og russere er på en måte, mens nordmenn er på en annen.

Hvis du heller spesifiserer litt mer ("er syd-europeere mer hissige enn nordmenn"), trenger du ikke å starte slike innlegg med "dette er ikke rasistisk ment, men .."

Hehe der kom du faktisk med overskriften jeg lette etter i går kveld. Men kom ikke på den, Som du så i innlegget mitt henviste jeg blant annet til italienere og spanioler. Og jo jeg føler jeg må starte mine innlegg som handler om annet enn nordmenn med at dette ikke er rasistisk ment. Grunnen er enkel, noen her på dol er svært snare ute med rasiststempelet sitt så snart noen ytrer ett negativt ord i retning av andre enn nordmenn. Jeg har mang en gang blitt stemplet som rasist. Og jeg er faktisk ingen rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sør jeg kjenner da utenlandske personer. Det er ikke det det her var snakk om. Og jeg mente faktisk ingenting rasistisk med innlegget mitt. Derfor synes jeg det er helt idiotisk at du kommer med disse innleggene dine fulle av vås.

Jeg spurte om utlendinger var mer hissig enn oss nordmenn. Om det var sannhet eller om det var en myte. Jeg har i alle fall bestandig hørt om hissige italienske bilsjåfører som henger på fløyta, kjefter og viser fingern hele tiden. Eller om spanioler som er hissige men også mye mer gentelmann enn norske menn.

De "verste"trailersjåfører JEG har hørt om er de finske - og der er det da både kaldt og goldt - tror jeg! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var aldri mitt innlegg ment som noe rasisme Sør. Det var heller ikke ment som for å spre fordommer. Det var bare et helt enkelt spørsmål. Men vet du hva Sør med dine holdninger er det ikke rart det finnes uvitende folk rundt omkring i landet. Eller folk fulle av fordommer. Mange av dem tør faktisk ikke å spørre om ting som angår utlenninger av frykt for å bli kalt rasister. Det er klart mye av rasismen er basert på uvitenhet. Og du er faktisk med på å skape rasisme da Sør. Folk blir redde for å spørre om ting, når de møter på slike som deg.

Ja stå på du Sør.

Solsikke - du vet svaret på spørsmålet ditt utmerket godt selv. Det er greit å spørre, men da må du også tåle pepper når du spør slike spørsmål. Du plikter faktisk å tenke litt igjennom før du spør.

Hvis jeg spurte "lukter nordlendinger fisk?", og du ble fornærmet, skulle jeg da svare deg:

"Det er folk som deg som gjør at folk er redde for å spørre om nordlendinger lukter fisk!"

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke - du vet svaret på spørsmålet ditt utmerket godt selv. Det er greit å spørre, men da må du også tåle pepper når du spør slike spørsmål. Du plikter faktisk å tenke litt igjennom før du spør.

Hvis jeg spurte "lukter nordlendinger fisk?", og du ble fornærmet, skulle jeg da svare deg:

"Det er folk som deg som gjør at folk er redde for å spørre om nordlendinger lukter fisk!"

Med vennlig hilsen

De GJØR det! :-)...men det kan jo skyldes sopp i underlivet!

......bare sånn apropos at vi er på en legeside.......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke - du vet svaret på spørsmålet ditt utmerket godt selv. Det er greit å spørre, men da må du også tåle pepper når du spør slike spørsmål. Du plikter faktisk å tenke litt igjennom før du spør.

Hvis jeg spurte "lukter nordlendinger fisk?", og du ble fornærmet, skulle jeg da svare deg:

"Det er folk som deg som gjør at folk er redde for å spørre om nordlendinger lukter fisk!"

Med vennlig hilsen

Ja nordlenninger lukter helt klart fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men du er fra Nord-Norge, men du er neppe typisk nordnorsk (annet enn du har flyttet ut! ;-) )....

Det jeg reagerer på er tåpeligheten av generaliseringer som "utlendinger" (= "hele verdens befolkning minus 4,5 millioner nordmenn), for så å forvente at "vi (nordmenn) er de eneste som er forskjellige", og med "forskjellig" menes alltid "bedre"...

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke fra nordnorge nei, moren min er derfra og jeg flyttet dit da jeg var 11 år! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt ironisk når jeg snakker om "nordlendinger" - jeg gjør det nettopp for å vise hvor tåpelig slike generaliseringer er.

Det er nettopp slike generaliseringer (som alltid er basert på uvitenhet) som gjør at folk i Oslo-området ikke ville leie ut til nordlendinger for 30 år siden, fordi de trodde at "alle nordlendinger var bråkmakere".

Det er akkurat det samme, og du burde holde deg for god til det!

Med vennlig hilsen

Heisann Sør - jeg har vel aldri hatt gleden av å diskutere med deg. Det er nok fordi jeg i veldig stor grad sympatiserer med det du skriver, og fordi jeg syns det er ganske artig å se deg sette fast folk. Men - og det er et ganske stort men: jeg syns Solsikke har et poeng: hvis du gjør folk redd for å spørre av frykt for å bli kalt rasist, motarbeider du vel din egen sak? Målet må jo uansett være opplysning og kunnskap, og det er jeg jammen meg ikek sikker på om du klarer å oppnå med den diskusjonsformen du velger. Kverulering gjør folk defensive, og dreper enhver mulighet for en god diskusjon.

Selvfølgelig er det feil å generalisere, og det poenget tror jeg Solsikke har tatt for lenge siden. Men å utrope henne til rasist av den grunn syns jeg er å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "verste"trailersjåfører JEG har hørt om er de finske - og der er det da både kaldt og goldt - tror jeg! *s*

hehe har sikkert ikke noe med varmen å gjøre da. Men kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...