Gå til innhold

Er utlendinger hissigere enn oss nordmenn?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Er ikke alt lov å spørre om?

Nei, man kan ikke spøøre om negre liker fiskeboller, eller om småbarn må ha innehjelm, eller om lilla kaniner kan klare seg en helg uten mat, eller om soveskinn for voksne er "ute", eller om Gud er god, -for han er slem mot barna, eller om Julenissen er gått i ledtog med Bamse brakar og selger harsj i protest mot narkoloven, eller om det er lov å bole til Big Brother.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • Solsikke

    29

  • flisa

    14

  • Goliath

    11

Mest aktive i denne tråden

En av de viktigste tingene jeg lærte på skolen var: et spørsmål er aldri for dumt!

*du kan spørre mer enn 10 vise kan svare* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på slike Stand-up-komikere, så bruker de ofte "stereotyper" ...og vi sitter der og "kjenner det igjen" - det MÅ jo komme fra et sted? Husker godt den der som Eddie Scoller sang: "What did you learn in school today"...på alle språk og med alle "typer" folk. Det var jo "tatt på kornet" - så NOE felles tror jeg likevel at vi forskjellige grupperinger HAR.

Ja, gjerne "kvinnfolk med PMS" - jeg ler så jeg dauer når jeg kjenner igjen det.

eller "sidrumpa trønder med burgunder skjorte, lisseslips og skinnvest" - joda - jeg kjenner DEN typen også (unnskyld, kjære onkel Kjell,- men jeg syns jo du kler det også da - selv om du er fra Åfjorden, - men har bodd altfor lenge i Trøndelag) :-)

Og "trailersjåfæren" - som skal ha "rørleggersprekk", Hamburger-mage, caps, hvit t-skjorte som er opprulla på erma - Levis-bukse, raggsokker i treskoa.....joda, kjenner den typen også (GODT) - - - mens jeg også kjenner den a-typiske typen i samme yrket.

Også "Harry-camperen" da...for det er jeg sjøl! *s*

**********************

Det jeg vil med dette innlegget er å si at ; joda, visst finnes det stereotyper, og det er vel bare om man ikke liker typen - at man ikke ler så godt...:-)

Det der skulle vært ett eget innlegg :o) Gjør det, skriv det som ett eget innlegg*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på slike Stand-up-komikere, så bruker de ofte "stereotyper" ...og vi sitter der og "kjenner det igjen" - det MÅ jo komme fra et sted? Husker godt den der som Eddie Scoller sang: "What did you learn in school today"...på alle språk og med alle "typer" folk. Det var jo "tatt på kornet" - så NOE felles tror jeg likevel at vi forskjellige grupperinger HAR.

Ja, gjerne "kvinnfolk med PMS" - jeg ler så jeg dauer når jeg kjenner igjen det.

eller "sidrumpa trønder med burgunder skjorte, lisseslips og skinnvest" - joda - jeg kjenner DEN typen også (unnskyld, kjære onkel Kjell,- men jeg syns jo du kler det også da - selv om du er fra Åfjorden, - men har bodd altfor lenge i Trøndelag) :-)

Og "trailersjåfæren" - som skal ha "rørleggersprekk", Hamburger-mage, caps, hvit t-skjorte som er opprulla på erma - Levis-bukse, raggsokker i treskoa.....joda, kjenner den typen også (GODT) - - - mens jeg også kjenner den a-typiske typen i samme yrket.

Også "Harry-camperen" da...for det er jeg sjøl! *s*

**********************

Det jeg vil med dette innlegget er å si at ; joda, visst finnes det stereotyper, og det er vel bare om man ikke liker typen - at man ikke ler så godt...:-)

Meget godt skrevet flisa!! :-)

Jeg ler av alt det "rare" som har blitt skrevet i denne tråden.

Det er jo ikke måte på hvor hårsåre noen kan være på "andres vegne"?

I følge flere her så er det ikke "lov" ( i hvert fall ikke hvis du tenker deg litt om, og har noe å tenke med) å skrive noen ting som kan ha det minste med "stereotypifisering" eller generalisering å gjøre - okke som!

For meg blir det helt latterlig - og i samme stil som de "værste" kvinnesaksforkjemperne på 70 og 80 tallet. Det var ikke grenser for hva du ikke hadde "lov" til å si - for da var det diskriminerende.

Sunn fornuft fantes det ikke en gnist igjen av - men kunn søken med lys og lykter etter alt som kunne ha en aldri så liten eim av diskriminering - hvis man bare tolket det verst mulig.

Og slikt er det jammen meg i denne tråden (og mange andre) også. Hvordan i all verden kan de tro at det "gagner saka"? I beste fall får andre seg en god latter, men i verste fall så risikerer de jo å skape mer rasisme og fremmedligjørelse av det som er annerledes enn hva vi er vant med?

Men jeg hadde i hvert fall mye morro av de verste kvinnesaksforkjemperne i sin tid, og jeg har det mye morro av deres "avleggere" nå:-))

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men du er fra Nord-Norge, men du er neppe typisk nordnorsk (annet enn du har flyttet ut! ;-) )....

Det jeg reagerer på er tåpeligheten av generaliseringer som "utlendinger" (= "hele verdens befolkning minus 4,5 millioner nordmenn), for så å forvente at "vi (nordmenn) er de eneste som er forskjellige", og med "forskjellig" menes alltid "bedre"...

Med vennlig hilsen

".....for så å forvente at "vi (nordmenn) er de eneste som er forskjellige", og med "forskjellig" menes alltid "bedre"..."

Det var jo litt av en generalisering av hva man mener med "forskjellig" Sør.

Så når jeg f.eks skriver at "de forskjellige muslimske kulturer er forskjellige fra vår egen" - så mener jeg at de er bedre?

Eller mener jeg egentlig at de er verre?

Eller mener jeg egentlig ingen av delene - annet enn at de er forskjellige fra vår(e) - og det er bare du som har tatt deg friheten til å tolke det som noe negativt, fordi det er generelt sett noe du mener det som oftest er?

Da er det du som gjør nøyaktig hva du kritiserer andre for - og det kunne du kanskje vurdert å slutte med, siden du selv finner det som noe svært negativt og ødeleggende....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke spøøre om negre liker fiskeboller, eller om småbarn må ha innehjelm, eller om lilla kaniner kan klare seg en helg uten mat, eller om soveskinn for voksne er "ute", eller om Gud er god, -for han er slem mot barna, eller om Julenissen er gått i ledtog med Bamse brakar og selger harsj i protest mot narkoloven, eller om det er lov å bole til Big Brother.

:-)

Jo, jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner jo at målet ditt er bra, problemet er bare at du ikke oppnår det på den måten. Det er forøvrig en kjent stil. Jeg hadde en gang en lærer som drev på sånn. Uansett hva du sa så utfordret han deg på det, saklig eller usaklig. Resultat? Halve klasse følte seg mobbet og sluttet med faget.

Men som sagt: jeg er i utgangspunktet enig med deg, og skjønner hva du prøver å oppnå. Men jeg tror på en måte poenget har nådd fram nå.

Hei Nikki,

Jeg forstår jo hva du mener, og er enig med det, men på den andre siden er det ikke første gang man påpeker dette til Solsikke.

Hvis noen gjentatte ganger spør åpenbart negative spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete", så er det kanskje ikke så "uskyldig" det som ligger bak....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste tingene jeg lærte på skolen var: et spørsmål er aldri for dumt!

Men som du ser her, så kan svarene svært ofte være det:-))

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

".....for så å forvente at "vi (nordmenn) er de eneste som er forskjellige", og med "forskjellig" menes alltid "bedre"..."

Det var jo litt av en generalisering av hva man mener med "forskjellig" Sør.

Så når jeg f.eks skriver at "de forskjellige muslimske kulturer er forskjellige fra vår egen" - så mener jeg at de er bedre?

Eller mener jeg egentlig at de er verre?

Eller mener jeg egentlig ingen av delene - annet enn at de er forskjellige fra vår(e) - og det er bare du som har tatt deg friheten til å tolke det som noe negativt, fordi det er generelt sett noe du mener det som oftest er?

Da er det du som gjør nøyaktig hva du kritiserer andre for - og det kunne du kanskje vurdert å slutte med, siden du selv finner det som noe svært negativt og ødeleggende....

Mvh

Hissighet (som det var snakk om i dette tilfellet) er sjeldent tatt for en positiv egenskap.

Noe annet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste tingene jeg lærte på skolen var: et spørsmål er aldri for dumt!

Hei,

Har svarte mennesker hale?

Hadde jødene lyst å bli gasset under 2. VK?

Er slaveri OK, ettersom slaver er eiendeler og folk passer generelt på sine eiendeler?

Lever alle nordlendinger på trygd?

Skal alle alenemødre få fratatt barnene sine?

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har aldri sagt at jeg var rasist. Jeg har sagt at jeg hadde en del rasistiske meninger på grunn av egen opplevde ting ja. Men jeg har aldri vært rasist.

Er ikke en rasist en person som har "rasistiske meninger"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hissighet (som det var snakk om i dette tilfellet) er sjeldent tatt for en positiv egenskap.

Noe annet?

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig i Sør (vedrørende hissigheten).

Men da må du passe på å konkretisere det i det du skriver, for det som skrives her tolkes jo som du vet på verst mulig måte som oftest....eller hva?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bortforklarer ingenting Sør. Og du er ikke ansvarlig for mine innlegg. Men du er derimot ansvarlig for dine innlegg.

Selvsagt er jeg ansvarlig for mine innlegg. Hvor har jeg påstått noe annet?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er jeg ansvarlig for mine innlegg. Hvor har jeg påstått noe annet?

Med vennlig hilsen

Nei akkurat, og hvor har jeg påstått at andre er ansvarlig for det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg liker å terge Sør. Eller egentlig ikke, blir forundret hver gang over alt han klarer å vri ut av seg.

Nå kan det hende vi nordlenninger er litt rare da, siden dere andre tydligvis ikke har hørt om dette fenomenet. Om hissige italienere og spanioler. Dette er noe jeg til stadighet hører om når folk har vært i italia og Spania. Ja jeg har t.o.m sett det på tv. Men, men .....

Hmm husker tilbake til den ene gangen jeg var på kanariøyene. Disse gateselgerne var ikke til å spøke med. Så du på varene deres var det helt klart at du skulle kjøpe. Kjøpte du ikke noe, så eksploderte de. Men jeg husker også de overstrømmende hyggelige og svært galante servitørene.

Så da ser du jo selv at spørsmålet ditt ikke har noe svar, men at "utlendindinger" er like foskjellige (på alle mulige måter) som nordmenn.

Verre var det faktisk ikke!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en rasist en person som har "rasistiske meninger"?

Med vennlig hilsen

En rasist vil alltid ha rasistiske meninger.

Men er det slik at en som har rasistiske meninger også automatisk er rasist?

Da har du i så fall kallt mange for rasister her Sør....for du har ofte påstått at meningene har vært rasistiske.

Men når noen påstår at du har kallt/stemplet dem som rasister, så har du avvist det med begrunnelsen at det er kun meningene deres du har sagt har vært rasistiske - senest i denne tråden.

Ergo tolker jeg deg slik at man godt kan ha rasistiske meninger uten å være rasist....

Eller har jeg missforstått deg?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Hehe der kom du faktisk med overskriften jeg lette etter i går kveld. Men kom ikke på den, Som du så i innlegget mitt henviste jeg blant annet til italienere og spanioler. Og jo jeg føler jeg må starte mine innlegg som handler om annet enn nordmenn med at dette ikke er rasistisk ment. Grunnen er enkel, noen her på dol er svært snare ute med rasiststempelet sitt så snart noen ytrer ett negativt ord i retning av andre enn nordmenn. Jeg har mang en gang blitt stemplet som rasist. Og jeg er faktisk ingen rasist.

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rasist vil alltid ha rasistiske meninger.

Men er det slik at en som har rasistiske meninger også automatisk er rasist?

Da har du i så fall kallt mange for rasister her Sør....for du har ofte påstått at meningene har vært rasistiske.

Men når noen påstår at du har kallt/stemplet dem som rasister, så har du avvist det med begrunnelsen at det er kun meningene deres du har sagt har vært rasistiske - senest i denne tråden.

Ergo tolker jeg deg slik at man godt kan ha rasistiske meninger uten å være rasist....

Eller har jeg missforstått deg?

Mvh

Du har som vanlig misforstått.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

sabla godt innlegg retvizan, men så er du gammel og klok også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...