Gå til innhold

Er utlendinger hissigere enn oss nordmenn?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Heisann Sør - jeg har vel aldri hatt gleden av å diskutere med deg. Det er nok fordi jeg i veldig stor grad sympatiserer med det du skriver, og fordi jeg syns det er ganske artig å se deg sette fast folk. Men - og det er et ganske stort men: jeg syns Solsikke har et poeng: hvis du gjør folk redd for å spørre av frykt for å bli kalt rasist, motarbeider du vel din egen sak? Målet må jo uansett være opplysning og kunnskap, og det er jeg jammen meg ikek sikker på om du klarer å oppnå med den diskusjonsformen du velger. Kverulering gjør folk defensive, og dreper enhver mulighet for en god diskusjon.

Selvfølgelig er det feil å generalisere, og det poenget tror jeg Solsikke har tatt for lenge siden. Men å utrope henne til rasist av den grunn syns jeg er å gå for langt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • Solsikke

    29

  • flisa

    14

  • Goliath

    11

Mest aktive i denne tråden

Ja nordlenninger lukter helt klart fisk.

Og utlendinger er helt klart hissigere!

Spørsmålene er like tåpelige begge to.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sør - jeg har vel aldri hatt gleden av å diskutere med deg. Det er nok fordi jeg i veldig stor grad sympatiserer med det du skriver, og fordi jeg syns det er ganske artig å se deg sette fast folk. Men - og det er et ganske stort men: jeg syns Solsikke har et poeng: hvis du gjør folk redd for å spørre av frykt for å bli kalt rasist, motarbeider du vel din egen sak? Målet må jo uansett være opplysning og kunnskap, og det er jeg jammen meg ikek sikker på om du klarer å oppnå med den diskusjonsformen du velger. Kverulering gjør folk defensive, og dreper enhver mulighet for en god diskusjon.

Selvfølgelig er det feil å generalisere, og det poenget tror jeg Solsikke har tatt for lenge siden. Men å utrope henne til rasist av den grunn syns jeg er å gå for langt.

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sør - jeg har vel aldri hatt gleden av å diskutere med deg. Det er nok fordi jeg i veldig stor grad sympatiserer med det du skriver, og fordi jeg syns det er ganske artig å se deg sette fast folk. Men - og det er et ganske stort men: jeg syns Solsikke har et poeng: hvis du gjør folk redd for å spørre av frykt for å bli kalt rasist, motarbeider du vel din egen sak? Målet må jo uansett være opplysning og kunnskap, og det er jeg jammen meg ikek sikker på om du klarer å oppnå med den diskusjonsformen du velger. Kverulering gjør folk defensive, og dreper enhver mulighet for en god diskusjon.

Selvfølgelig er det feil å generalisere, og det poenget tror jeg Solsikke har tatt for lenge siden. Men å utrope henne til rasist av den grunn syns jeg er å gå for langt.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner jo at målet ditt er bra, problemet er bare at du ikke oppnår det på den måten. Det er forøvrig en kjent stil. Jeg hadde en gang en lærer som drev på sånn. Uansett hva du sa så utfordret han deg på det, saklig eller usaklig. Resultat? Halve klasse følte seg mobbet og sluttet med faget.

Men som sagt: jeg er i utgangspunktet enig med deg, og skjønner hva du prøver å oppnå. Men jeg tror på en måte poenget har nådd fram nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

"Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om?"

Dæven den var arrogant Sør... hvem er det du mener skal bestemme minimumsstandarden her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om?"

Dæven den var arrogant Sør... hvem er det du mener skal bestemme minimumsstandarden her inne?

Det er det han selv som gjør, i alle fall i det temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utlendinger er helt klart hissigere!

Spørsmålene er like tåpelige begge to.

Med vennlig hilsen

Når man ser på slike Stand-up-komikere, så bruker de ofte "stereotyper" ...og vi sitter der og "kjenner det igjen" - det MÅ jo komme fra et sted? Husker godt den der som Eddie Scoller sang: "What did you learn in school today"...på alle språk og med alle "typer" folk. Det var jo "tatt på kornet" - så NOE felles tror jeg likevel at vi forskjellige grupperinger HAR.

Ja, gjerne "kvinnfolk med PMS" - jeg ler så jeg dauer når jeg kjenner igjen det.

eller "sidrumpa trønder med burgunder skjorte, lisseslips og skinnvest" - joda - jeg kjenner DEN typen også (unnskyld, kjære onkel Kjell,- men jeg syns jo du kler det også da - selv om du er fra Åfjorden, - men har bodd altfor lenge i Trøndelag) :-)

Og "trailersjåfæren" - som skal ha "rørleggersprekk", Hamburger-mage, caps, hvit t-skjorte som er opprulla på erma - Levis-bukse, raggsokker i treskoa.....joda, kjenner den typen også (GODT) - - - mens jeg også kjenner den a-typiske typen i samme yrket.

Også "Harry-camperen" da...for det er jeg sjøl! *s*

**********************

Det jeg vil med dette innlegget er å si at ; joda, visst finnes det stereotyper, og det er vel bare om man ikke liker typen - at man ikke ler så godt...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

Nei Sør du har kanskje ikke utropt meg som rasist. Men har sagt at jeg har rasistiske holdninger, sammenlignet mine holdninger med lenin, stalin og hitler tror jeg det var.

Så du har kanskje ikke ordrett kalt meg rasist men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om?"

Dæven den var arrogant Sør... hvem er det du mener skal bestemme minimumsstandarden her inne?

Hei,

Samme som ellers i samfunnet vel?

Hvis du (som voksen) spør om hvor Julenissen bor, så ler folk gjerne av spørsmålet, istedet for å gi deg svar...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Sør du har kanskje ikke utropt meg som rasist. Men har sagt at jeg har rasistiske holdninger, sammenlignet mine holdninger med lenin, stalin og hitler tror jeg det var.

Så du har kanskje ikke ordrett kalt meg rasist men......

Jeg har påpekt (i andre tråder) noen av de personenene som hadde samme meninger som de du forfektet i de trådene.

Når du forfekter slike meninger, må du også tåle at folk påpeker hvem som er dine meningsfeller.

Forøvrig har du selv skrevet at du var rasist før, men ikke nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det han selv som gjør, i alle fall i det temaet.

Ikke bortforklar det du skriver ved å gjøre meg ansvarlig for dine innlegg!

Du er selv ansvarlig for det du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har påpekt (i andre tråder) noen av de personenene som hadde samme meninger som de du forfektet i de trådene.

Når du forfekter slike meninger, må du også tåle at folk påpeker hvem som er dine meningsfeller.

Forøvrig har du selv skrevet at du var rasist før, men ikke nå.

Med vennlig hilsen

Nei jeg har aldri sagt at jeg var rasist. Jeg har sagt at jeg hadde en del rasistiske meninger på grunn av egen opplevde ting ja. Men jeg har aldri vært rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bortforklar det du skriver ved å gjøre meg ansvarlig for dine innlegg!

Du er selv ansvarlig for det du skriver.

Med vennlig hilsen

Jeg bortforklarer ingenting Sør. Og du er ikke ansvarlig for mine innlegg. Men du er derimot ansvarlig for dine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Solsikke, da! Noen ganger lurer jeg litt på om du tenker deg om to ganger før du starter en sånn tråd som nå. :o)

Jeg synes at du med dette innlegget viser deg som fordomsfull og uvitende, selv om dette kanskje ikke er meningen. Selv om du gang på gang sier at det ikke er rsistisk ment, skinner det gjennom at du mener at "utlendinger er rare, fremmede, har en merkelig kultur" osv. Hvis det hadde kommet en gjeng "utlendinger" til hjembygda di, hadde de sikkert syntes dere var merkelige også. Folk er forskjellige, sånn er det bare.

Det jeg umiddelbart tenker er at det går an å holde ting for seg selv noen ganger. Hvis jeg hadde lurt på om alle nordlendinger stinker fisk, ville jeg da for pokker ikke spurt om det! Eller liker du bare å terge Sør? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Samme som ellers i samfunnet vel?

Hvis du (som voksen) spør om hvor Julenissen bor, så ler folk gjerne av spørsmålet, istedet for å gi deg svar...

Med vennlig hilsen

Jeg spør ikke om hvor julenissen bor, men tror faktisk ikke jeg er arrogant nok til å le av andre som måtte finne på å spørre om det.

I denne diskusjonen virker det som om du har påtatt deg jobben med å stille 'minimumskravet', jeg lurer på om du selv ser at de endeløse diskusjonene og kveruleringene dine har stikk motsatt virkning av det jeg oppfatter du prøver å oppnå?

Mine holdninger sammenfaller som oftest med dine, men jeg syns ofte du terper så til de grader på detaljer at det i seg selv virker negativt og provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke, da! Noen ganger lurer jeg litt på om du tenker deg om to ganger før du starter en sånn tråd som nå. :o)

Jeg synes at du med dette innlegget viser deg som fordomsfull og uvitende, selv om dette kanskje ikke er meningen. Selv om du gang på gang sier at det ikke er rsistisk ment, skinner det gjennom at du mener at "utlendinger er rare, fremmede, har en merkelig kultur" osv. Hvis det hadde kommet en gjeng "utlendinger" til hjembygda di, hadde de sikkert syntes dere var merkelige også. Folk er forskjellige, sånn er det bare.

Det jeg umiddelbart tenker er at det går an å holde ting for seg selv noen ganger. Hvis jeg hadde lurt på om alle nordlendinger stinker fisk, ville jeg da for pokker ikke spurt om det! Eller liker du bare å terge Sør? :o)

Jada jeg liker å terge Sør. Eller egentlig ikke, blir forundret hver gang over alt han klarer å vri ut av seg.

Nå kan det hende vi nordlenninger er litt rare da, siden dere andre tydligvis ikke har hørt om dette fenomenet. Om hissige italienere og spanioler. Dette er noe jeg til stadighet hører om når folk har vært i italia og Spania. Ja jeg har t.o.m sett det på tv. Men, men .....

Hmm husker tilbake til den ene gangen jeg var på kanariøyene. Disse gateselgerne var ikke til å spøke med. Så du på varene deres var det helt klart at du skulle kjøpe. Kjøpte du ikke noe, så eksploderte de. Men jeg husker også de overstrømmende hyggelige og svært galante servitørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke, da! Noen ganger lurer jeg litt på om du tenker deg om to ganger før du starter en sånn tråd som nå. :o)

Jeg synes at du med dette innlegget viser deg som fordomsfull og uvitende, selv om dette kanskje ikke er meningen. Selv om du gang på gang sier at det ikke er rsistisk ment, skinner det gjennom at du mener at "utlendinger er rare, fremmede, har en merkelig kultur" osv. Hvis det hadde kommet en gjeng "utlendinger" til hjembygda di, hadde de sikkert syntes dere var merkelige også. Folk er forskjellige, sånn er det bare.

Det jeg umiddelbart tenker er at det går an å holde ting for seg selv noen ganger. Hvis jeg hadde lurt på om alle nordlendinger stinker fisk, ville jeg da for pokker ikke spurt om det! Eller liker du bare å terge Sør? :o)

Er ikke alt lov å spørre om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

En av de viktigste tingene jeg lærte på skolen var: et spørsmål er aldri for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...