Gå til innhold

Er utlendinger hissigere enn oss nordmenn?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • Solsikke

    29

  • flisa

    14

  • Goliath

    11

Mest aktive i denne tråden

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

Godt skrevet, Retz! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har som vanlig misforstått.

Med vennlig hilsen

Du minner meg jammen om min mor Sør, og det er ikke positivt ment.

Er det alltid bare du som har rett?

"Med vennlig hilsen"

Lula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

Men da er det kanskje et poeng å ikke stemple de som er usikre, har fremmedfrykt etc som rasister...?

Det er vel forholdsvis normalt å være skeptisk til det som er "annerledes".

Det som ikke er normalt er å sette disse i samme boks som rasistene, for det ville i så fall være en generalisering som ikke står noe tilbake for generaliseringen av type "alle innvandrere er kriminelle".

Husk at generalisering går begge veier - og hvis man, som flere her, er så opptatt av at man skal være så "korrekt" i ordbruken, så bør de samme personer være litt mer var på hvordan de selv uttrykker seg overfor de som måtte ha andre synspunkter og meninger enn hva de selv har.

Her er det mange som er veldig "enveis" i sine argumenter, og som enten ikke oppfatter det selv, eller som mener at siden deres sak er den "gode", så må de ha lov til å gjøre det som "de andre" ikke har.

Mao lider av en missforståelse om at "hensikten helliger midlet" - så lenge hensikten er "god". Problemet er at de da ikke helt skjønner poenget i det utsagnet....eller rettere sagt hvor på trynet det utsagnet er.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

sabla godt innlegg retvizan, men så er du gammel og klok også! :-)

Du er ikke tapt bak en flishaug, du heller gamla.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hei Nikki,

Men jeg har faktisk ikke utropt Solsikke til rasist! :-) Det var faktisk henne selv som brakte det på banen.

Dog har jeg (og mange andre) påpekt utallige ganger for Solsikke hvor tåpelig slike spørsmål om "utlendinger" eller "mørkhudete" er. Hun må jo vite svaret utmerket godt selv....????

Videre må det jo være en "minimums-standard" på det man spør om? (Se spørsmålet mitt om "nordlendinger lukter fisk?" ;-) )

Med vennlig hilsen

Det bør og må ikke være en minimumsstandard på spørsmålene her inne.

Har du sett alle spørsmålene på de andre foraene? Der blir det spurt noen ganger om det mest elementære.

Ikke alle er så #vis# som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest home from Spain

Jada jeg liker å terge Sør. Eller egentlig ikke, blir forundret hver gang over alt han klarer å vri ut av seg.

Nå kan det hende vi nordlenninger er litt rare da, siden dere andre tydligvis ikke har hørt om dette fenomenet. Om hissige italienere og spanioler. Dette er noe jeg til stadighet hører om når folk har vært i italia og Spania. Ja jeg har t.o.m sett det på tv. Men, men .....

Hmm husker tilbake til den ene gangen jeg var på kanariøyene. Disse gateselgerne var ikke til å spøke med. Så du på varene deres var det helt klart at du skulle kjøpe. Kjøpte du ikke noe, så eksploderte de. Men jeg husker også de overstrømmende hyggelige og svært galante servitørene.

De kjørte mye fortere enn i Norge, (høyere fartsgrenser og gode motorveier), men hadde ikke nakkestøtte i baksetene. De var ikke hissige.

Men når regnet satte inn, DA begynte de plutselig å kjøre saaaakte alle sammen hehe(glatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har som vanlig misforstått.

Med vennlig hilsen

...mange andre her er rasister, men du tør bare ikke si det rett ut.

Jeg skrev: "Ergo tolker jeg deg slik at man godt kan ha rasistiske meninger uten å være rasist....

Eller har jeg missforstått deg?"

Og du svarer (med din vanlige spydighet) at jeg "som vanlig har missforstått".

Så da lyver du mao når du påstår at du ikke har påstått at andre er rasister, men kun at de har gitt uttrykk for rasistiske meninger?

Hvis jeg fremdeles har missforstått Sør, så kunne du kanskje ta deg bryet verdt med å oppklare hva i disse selvmotsigelsene som faktisk er korrekt?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør og må ikke være en minimumsstandard på spørsmålene her inne.

Har du sett alle spørsmålene på de andre foraene? Der blir det spurt noen ganger om det mest elementære.

Ikke alle er så #vis# som deg.

Hei,

Jeg sier ikke at man ikke skal få "lov" til å stille "tåpelige spørsmål", men man må da forvente en reaksjon på dem, slik man vil få alle andre steder...???

Når man i tillegg har én person som alltid spør lignende spørsmål om "utlendinger", så kan man kanskje lure på om "det ligger noe bak"...???

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at flere på dol, meg selv inkludert, ikke helt svelger dette jeg-er-ingen-rasist utsagnet ditt, er trolig at vi aner noe under overflaten. Du har hatt svært mange innlegg hvor du tar opp saker hvor flykninger, asylsøkere, utlendinger etc er involvert, alt fra miljøet på asylmottaket i Saltdal til at hunden din gjør utfall mot svarte.

Innlegga dine er gjerne prega av fremmedfrykt, uvitenhet (ikke generell) og generalisering, samtidig som det virker som du har problemer med å vedkjenne deg dette.

Videre virker det som du garderer deg ved å henvise til annenhåndsinformasjon; Jeg har hørt...Man hører jo ofte..Du presiserer omatt og omatt at innlegga ikke er rasistisk ment, og denne defensive holdninga er faktisk - ihverfall for min del - med på å bidra til min oppfatning av deg. Ok, du sier du ikke er rasistisk, men HVA er du da? Hvor vil du hen med disse innlegga? Hvorfor denne stadige kverninga rundt dette temaet?

Skriveriene dine er riktignok aldri av typen; Faen ta disse pakkisene! eller Send dem ut av landet!, hadde de vært det ville det i det minste ikke vært noen tvil om ståstedet ditt. Du er diffus, Solsikke, du glipper unna som et såpestykke når folk prøver å gripe tak i hva du egentlig mener. Da går du i forsvar og forsikrer oss om at dette aldeles ikke er rasistisk ment, du vil bare høre andres mening osv osv.

Dermed har du langt på vei helgardert deg med tanke på rasistspørsmålet.

For enkelte er det naturlig å føle frykt for noe nytt og ukjent, ikke noe unormalt i det. Media får også ta sin del av skylda for at fremmedfrykten er såpass utbredt som den er. Men Solsikke; vis litt mer av deg selv i disse innlegga, bli litt mer synlig og sørg for å redusere muligheten til ulike tolkninger av synspunka dine.

Grunnen at jeg til stadighet poengterer at det ikke er rasistisk ment er på grunn av sammenligningen til Sør. Jeg er ikke rasist og jeg har ikke naziztiske meninger hvor jeg mener at jeg er så mye, mye bedre enn en somalier eller pakistaner eller hvem du vil. For det er jeg nemlig ikke og det har jeg aldri vært og kommer aldri til å bli det. Men når sør til stadighet kaller meningene mine rasistiske og sammenligner meg t.o.m med Stalin, lenin og hitler så er det klart jeg havner på defensiven. Jeg bruker dol ganske mye og skriver masse innlegg her. Jeg tror en brøkdel av disse innleggene handler om innvandrere o.l. Du kan vel si at jeg ofte er ute etter meninger fra andre, er ting virkelig sånn eller? Hvorfor er ellers poenget med å skrive på dol?

Og ja jeg skal innrømme at jeg har hatt en del rasistiske holdninger( som dere sier her inne, ikke etter min mening) da jeg var yngre. Dette var basert på egne erfaringer og det jeg så skjedde rundt meg. Tidlig på 90 tallet.

Jeg skriver om ting som skremmer meg, volden skremmer meg svært mye. Det kan selvsagt være at det er avisene som skaper dette inntrykket, men jeg sitter med ett inntrykk at det ikke var slik før. For meg er en rasist eller rasistiske meninger noe helt annet enn det jeg har. Men selvsagt mye kan ligge under betydningen av ordet.

Jeg kunne ha skrevet ett svært langt innlegg her retz, men velger å stoppe her.

Men jeg synes i alle fall fortsatt at man må få lov til å spørre uten å bli kalt rasist. Og en ting til retz jeg er svært så ærlig og har mange ganger blitt kalt naiv og blåøyd. Men at noen tror jeg lyver, vel...det var noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Solsikke, da! Noen ganger lurer jeg litt på om du tenker deg om to ganger før du starter en sånn tråd som nå. :o)

Jeg synes at du med dette innlegget viser deg som fordomsfull og uvitende, selv om dette kanskje ikke er meningen. Selv om du gang på gang sier at det ikke er rsistisk ment, skinner det gjennom at du mener at "utlendinger er rare, fremmede, har en merkelig kultur" osv. Hvis det hadde kommet en gjeng "utlendinger" til hjembygda di, hadde de sikkert syntes dere var merkelige også. Folk er forskjellige, sånn er det bare.

Det jeg umiddelbart tenker er at det går an å holde ting for seg selv noen ganger. Hvis jeg hadde lurt på om alle nordlendinger stinker fisk, ville jeg da for pokker ikke spurt om det! Eller liker du bare å terge Sør? :o)

Spør man ikke nettopp for å få vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minner meg jammen om min mor Sør, og det er ikke positivt ment.

Er det alltid bare du som har rett?

"Med vennlig hilsen"

Lula

Hei Lula,

Hvor har jeg påstått at det bare er jeg som har rett?

Og mener du selv at du tar feil, siden du kritiserer de som mener de har rett?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det kanskje et poeng å ikke stemple de som er usikre, har fremmedfrykt etc som rasister...?

Det er vel forholdsvis normalt å være skeptisk til det som er "annerledes".

Det som ikke er normalt er å sette disse i samme boks som rasistene, for det ville i så fall være en generalisering som ikke står noe tilbake for generaliseringen av type "alle innvandrere er kriminelle".

Husk at generalisering går begge veier - og hvis man, som flere her, er så opptatt av at man skal være så "korrekt" i ordbruken, så bør de samme personer være litt mer var på hvordan de selv uttrykker seg overfor de som måtte ha andre synspunkter og meninger enn hva de selv har.

Her er det mange som er veldig "enveis" i sine argumenter, og som enten ikke oppfatter det selv, eller som mener at siden deres sak er den "gode", så må de ha lov til å gjøre det som "de andre" ikke har.

Mao lider av en missforståelse om at "hensikten helliger midlet" - så lenge hensikten er "god". Problemet er at de da ikke helt skjønner poenget i det utsagnet....eller rettere sagt hvor på trynet det utsagnet er.

Mvh

Enig i mye av det du skriver her. Å kalle noen rasist er for tøft. Min personlige mening er at å være rasist er noe man selv må være klar over at man er, det er et bevisst valg. Men å være redd for nye ting bør ikke være rasistisk, -men kan ligne.....så Solsikke gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å understreke at hu ikke er rasist. Hun har da LOV til å være redd akkurat det hun vil for det :-)

MEN, de som svarer henne kan kanskje heller bidra til å gjøre henne MINDRE redd - og ikke bare håne henne.

Hennes stadig nye innlegg om dette temaet sier jo i alle fall MEG at hun er redd, og DET kan man vel prøve å få henne til å ikke være, om det ER sån at hun ikke har noe å være redd for.

Ta meg f.eks - jeg er livredd våpen! Får vondt i magen av å se et våpen. Jeg har aldri blitt skremt eller noe, -og jeg VET at et våpen er en død ting, og at man heller bør være redd den BAK våpenet.....eller prøve å skyte selv....for jeg fant ut at det var moro! :-)

Det jeg aldri har hatt noe kjenneskap til, det er skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør man ikke nettopp for å få vite?

Men når svaret er så åpenbart, og spørsmålet er stilt (og besvart) så mange ganger før - så tror man jo gjerne at spørsmålet neppe er videre "uskyldig"....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du skriver her. Å kalle noen rasist er for tøft. Min personlige mening er at å være rasist er noe man selv må være klar over at man er, det er et bevisst valg. Men å være redd for nye ting bør ikke være rasistisk, -men kan ligne.....så Solsikke gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å understreke at hu ikke er rasist. Hun har da LOV til å være redd akkurat det hun vil for det :-)

MEN, de som svarer henne kan kanskje heller bidra til å gjøre henne MINDRE redd - og ikke bare håne henne.

Hennes stadig nye innlegg om dette temaet sier jo i alle fall MEG at hun er redd, og DET kan man vel prøve å få henne til å ikke være, om det ER sån at hun ikke har noe å være redd for.

Ta meg f.eks - jeg er livredd våpen! Får vondt i magen av å se et våpen. Jeg har aldri blitt skremt eller noe, -og jeg VET at et våpen er en død ting, og at man heller bør være redd den BAK våpenet.....eller prøve å skyte selv....for jeg fant ut at det var moro! :-)

Det jeg aldri har hatt noe kjenneskap til, det er skummelt!

Hei,

Men når man bor i en flerkulturell verden, så "plikter" man vel å tenke seg litt om?

Alle (også Solsikke) vet svaret på det hun spør om; ergo spør hun *ikke* for å få svar på spørsmålet, men av en annen (bakenforliggende) årsak.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lula,

Hvor har jeg påstått at det bare er jeg som har rett?

Og mener du selv at du tar feil, siden du kritiserer de som mener de har rett?

Med vennlig hilsen

Du ordlegger deg vanligvis på en hoven og overlegen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer med mine erfaringer.

I tillegg eier de ofte ikke hemninger, og trekker kniv like ofte som vi normale nordmenn skifter undertøy. Altså, minst en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men når man bor i en flerkulturell verden, så "plikter" man vel å tenke seg litt om?

Alle (også Solsikke) vet svaret på det hun spør om; ergo spør hun *ikke* for å få svar på spørsmålet, men av en annen (bakenforliggende) årsak.

Med vennlig hilsen

Nei - JEG vet heller ikke svaret på om utlendinger er hissigere enn nordmenn. Syns i grunnen at spøsrmålet er interessant. Det er ikke spesielt negativt å være hissig? temperamentsfull, tenker jeg da . Og jeg har også den "troen" i meg at jeg tror at Italienere er VELDIG hissig, -men jeg tror ikke ALLE italienere er det,

ALLE nordmenn er heller ikke sidrumpa - men MANGE ER! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer med mine erfaringer.

I tillegg eier de ofte ikke hemninger, og trekker kniv like ofte som vi normale nordmenn skifter undertøy. Altså, minst en gang i mnd.

Er nordmenn uhygieniske?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Men da er det kanskje et poeng å ikke stemple de som er usikre, har fremmedfrykt etc som rasister...?

Det er vel forholdsvis normalt å være skeptisk til det som er "annerledes".

Det som ikke er normalt er å sette disse i samme boks som rasistene, for det ville i så fall være en generalisering som ikke står noe tilbake for generaliseringen av type "alle innvandrere er kriminelle".

Husk at generalisering går begge veier - og hvis man, som flere her, er så opptatt av at man skal være så "korrekt" i ordbruken, så bør de samme personer være litt mer var på hvordan de selv uttrykker seg overfor de som måtte ha andre synspunkter og meninger enn hva de selv har.

Her er det mange som er veldig "enveis" i sine argumenter, og som enten ikke oppfatter det selv, eller som mener at siden deres sak er den "gode", så må de ha lov til å gjøre det som "de andre" ikke har.

Mao lider av en missforståelse om at "hensikten helliger midlet" - så lenge hensikten er "god". Problemet er at de da ikke helt skjønner poenget i det utsagnet....eller rettere sagt hvor på trynet det utsagnet er.

Mvh

*Men da er det kanskje et poeng å ikke stemple de som er usikre, har fremmedfrykt etc som rasister...?*

Helt klart. Man er imidlertid avhengig av at de vedkjenner seg sin egen usikkerhet og frykt, sånn at misforståelser kan unngås. De på sin side må kunne forlange et seriøst svar ved å vise en sånn åpenhet.

Problemer oppstår når når man møter møter mennesker som dobbeltkommuniserer, de snor seg unna og lar en sitte igjen med et svært uklart inntrykk.

Hensikten kan i mange tilfelle hellige middelet, men jeg har ingen tro på at det gjør det i rasismespørsmålet. Hvis hensikten er å oppnå en større grad av kunnskap, så er middelet formidling av kunnskap, ikke fordømming. Vel og merke hvis hvis den andre parten ønsker og søker dette. Man kan ikke prakke verken kunnskap eller meninger på folk som ikke ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...