Gå til innhold

Er utlendinger hissigere enn oss nordmenn?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Nei - JEG vet heller ikke svaret på om utlendinger er hissigere enn nordmenn. Syns i grunnen at spøsrmålet er interessant. Det er ikke spesielt negativt å være hissig? temperamentsfull, tenker jeg da . Og jeg har også den "troen" i meg at jeg tror at Italienere er VELDIG hissig, -men jeg tror ikke ALLE italienere er det,

ALLE nordmenn er heller ikke sidrumpa - men MANGE ER! ;)

Men du vet jo svaret selv - du skriver det jo!

NOEN italienere er selvsagt hissigere enn noen nordmenn, og noen nordmenn er selvsagt hissigere enn noen italienere!

Videre er noen japanere hissigere enn noen brasilianere og noen brasilianere hissigere enn noen japanere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • Solsikke

    29

  • flisa

    14

  • Goliath

    11

Mest aktive i denne tråden

Men du vet jo svaret selv - du skriver det jo!

NOEN italienere er selvsagt hissigere enn noen nordmenn, og noen nordmenn er selvsagt hissigere enn noen italienere!

Videre er noen japanere hissigere enn noen brasilianere og noen brasilianere hissigere enn noen japanere.

Med vennlig hilsen

Sikkert - likevel TROR jeg at i forhold til ALLE folkeslag så er Italienerne mest hissig...hva tror du? *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert - likevel TROR jeg at i forhold til ALLE folkeslag så er Italienerne mest hissig...hva tror du? *s*

Jeg har aldri truffet "et folkeslag" så det tør jeg ikke uttale meg om.

Derimot har jeg truffet mange individer, og de var forskjellige alle sammen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ordlegger deg vanligvis på en hoven og overlegen måte.

Noen ganger gjør jeg nok det.

Og du kritiserer de som vil sende klær til barn i russiske barnehjem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri truffet "et folkeslag" så det tør jeg ikke uttale meg om.

Derimot har jeg truffet mange individer, og de var forskjellige alle sammen!

Med vennlig hilsen

Hvem var den mest hissige da? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nordmenn uhygieniske?

Med vennlig hilsen

Jeg svarte dumt på noe som var dumt. Trodde dette ville bli forstått men jeg får vel overdrive mer neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet jo svaret selv - du skriver det jo!

NOEN italienere er selvsagt hissigere enn noen nordmenn, og noen nordmenn er selvsagt hissigere enn noen italienere!

Videre er noen japanere hissigere enn noen brasilianere og noen brasilianere hissigere enn noen japanere.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke flisa vet hva svaret er, og jeg vet det heller ikke selv - og jeg tror heller ikke du vet det, hvis det skal svares konkret:-)

Det finnes visse "stereotypiske trekk" ved forskjellige kulturer og/eller folkeslag. Det betyr selvfølgelig ikke at alle som tilhører den kulturen og/eller folkeslaget er slik - og det er derfor man bruker uttrykket "typisk".

Trafikkbildet i visse land kan vise noen stereotypiske trekk (for noen positive, andre negative), offentlige politiske diskusjoner det samme etc.

Og det er klart at det "engasjementet" noen kulturer kan vise uttrykt i bruk av ord, gestikuleringer etc kan være svært forskjellige fra andres. Terskelen for hva som er "akseptabel" oppførsel er også ofte kulturelt betinget.

Men hva man føler "inne i seg", behøver ikke være det samme som det man viser utad.

Overfor "utlendinger" er nordmenn kjent for å være litt følelseskalde og innadvendte - og det er noe av det samme.

Så spørsmålet til Solsikke er egentlig litt interessant - hvis man velger å diskutere hva vi egentlig legger i ordet hissig, og hvordan dette kan komme til uttrykk i forskjellige kulturer/land/folkeslag - og hvordan det er forskjellig fra, eller lik, nordmenns "vanlige" måte å være på.

Men måten hennes spørsmål blir møtt med her - av "vokterne av alle former for rasisme" - gjør det til en helt uinteressant diskusjon, og helt lik de samme diskusjoner som gjentas her gang på gang etterhvert som de samme "vokterne" får dreid den ene diskusjonen etter den andre inn på det samme kjedelige sporet.

Og det eneste som da gjør det litt "morro" er å være like kverulantisk tilbake - kun for å provosere.

Noen som kjenner seg igjen?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Grunnen at jeg til stadighet poengterer at det ikke er rasistisk ment er på grunn av sammenligningen til Sør. Jeg er ikke rasist og jeg har ikke naziztiske meninger hvor jeg mener at jeg er så mye, mye bedre enn en somalier eller pakistaner eller hvem du vil. For det er jeg nemlig ikke og det har jeg aldri vært og kommer aldri til å bli det. Men når sør til stadighet kaller meningene mine rasistiske og sammenligner meg t.o.m med Stalin, lenin og hitler så er det klart jeg havner på defensiven. Jeg bruker dol ganske mye og skriver masse innlegg her. Jeg tror en brøkdel av disse innleggene handler om innvandrere o.l. Du kan vel si at jeg ofte er ute etter meninger fra andre, er ting virkelig sånn eller? Hvorfor er ellers poenget med å skrive på dol?

Og ja jeg skal innrømme at jeg har hatt en del rasistiske holdninger( som dere sier her inne, ikke etter min mening) da jeg var yngre. Dette var basert på egne erfaringer og det jeg så skjedde rundt meg. Tidlig på 90 tallet.

Jeg skriver om ting som skremmer meg, volden skremmer meg svært mye. Det kan selvsagt være at det er avisene som skaper dette inntrykket, men jeg sitter med ett inntrykk at det ikke var slik før. For meg er en rasist eller rasistiske meninger noe helt annet enn det jeg har. Men selvsagt mye kan ligge under betydningen av ordet.

Jeg kunne ha skrevet ett svært langt innlegg her retz, men velger å stoppe her.

Men jeg synes i alle fall fortsatt at man må få lov til å spørre uten å bli kalt rasist. Og en ting til retz jeg er svært så ærlig og har mange ganger blitt kalt naiv og blåøyd. Men at noen tror jeg lyver, vel...det var noe nytt.

Du skrev at du flere ganger på dol er blitt beskyldt for å være rasist. Hensikten med mitt innlegg, var et forsøk på å forklare mulige årsaker til at du har fått slike tilbakemeldinger.

Jeg tror ikke du lyver. Jeg er overbevist om at du ikke oppfatter deg selv som rasist. Det går tydelig fram av dine innlegg at du ser på rasisme som noe negativt, noe du ikke ønsker å være en representant for. Imidlertid kan din tolkning av begrepet rasisme avvike fra min, noe som ser ut til å være tilfelle her. Grunnen til at jeg ikke svelger ukritisk unna det du skriver, er at du virker diffus. Får ikke helt tak på hva DU mener.

Ja, du kan til tider virke naiv og blåøyd. ;-)

Nei, du er ingen løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du flere ganger på dol er blitt beskyldt for å være rasist. Hensikten med mitt innlegg, var et forsøk på å forklare mulige årsaker til at du har fått slike tilbakemeldinger.

Jeg tror ikke du lyver. Jeg er overbevist om at du ikke oppfatter deg selv som rasist. Det går tydelig fram av dine innlegg at du ser på rasisme som noe negativt, noe du ikke ønsker å være en representant for. Imidlertid kan din tolkning av begrepet rasisme avvike fra min, noe som ser ut til å være tilfelle her. Grunnen til at jeg ikke svelger ukritisk unna det du skriver, er at du virker diffus. Får ikke helt tak på hva DU mener.

Ja, du kan til tider virke naiv og blåøyd. ;-)

Nei, du er ingen løgner.

Det er vel heller ikke meningen at man skal svelge ukritisk det andre skriver? Er det vel? Det håper jeg i alle fall inderlig ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Det er vel heller ikke meningen at man skal svelge ukritisk det andre skriver? Er det vel? Det håper jeg i alle fall inderlig ikke er tilfelle.

Det har du helt rett i. Er det på sin plass å trekke tilbake det med naiv og blåøyd? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at du flere ganger på dol er blitt beskyldt for å være rasist. Hensikten med mitt innlegg, var et forsøk på å forklare mulige årsaker til at du har fått slike tilbakemeldinger.

Jeg tror ikke du lyver. Jeg er overbevist om at du ikke oppfatter deg selv som rasist. Det går tydelig fram av dine innlegg at du ser på rasisme som noe negativt, noe du ikke ønsker å være en representant for. Imidlertid kan din tolkning av begrepet rasisme avvike fra min, noe som ser ut til å være tilfelle her. Grunnen til at jeg ikke svelger ukritisk unna det du skriver, er at du virker diffus. Får ikke helt tak på hva DU mener.

Ja, du kan til tider virke naiv og blåøyd. ;-)

Nei, du er ingen løgner.

Og det er noe som ikke kan sies om Sør - desverre for han.

Nå har jeg tatt han i et par rene løgner (usanne påstander) i de siste to diskusjoner jeg har hatt med han - inklusive denne tråden.

Og det overrasker meg litt at han må fabrikere usanne påstander for å forsøke å sverte den han diskuterer med.

Jeg ville ikke trodd at han tok i bruk den slags forkastlige "teknikker", men han innehar visst "evner" ut over det han vanligvis forsøker å formidle til andre her.

Men morsomt å kunne påpeke det er det jo. Spesielt når det er klart fortjent:-)

Kommer han med en unnskyldning om at han tok feil, så skal jeg være den første til å beklage at jeg kallte han for løgner.

Men frem til han gjør det, så fortjener han å bli fremstilt som det han er.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Er det på sin plass å trekke tilbake det med naiv og blåøyd? ;-)

Det får være opp til deg det:o) Men sanheten er vel at det er svært vanskelig å dømme en person ut fra det personen skriver på nettet*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest retvizan

Det får være opp til deg det:o) Men sanheten er vel at det er svært vanskelig å dømme en person ut fra det personen skriver på nettet*s*

Du har et poeng der, sikka. Problemet er at det er den eneste vi har å forholde oss til her på dol. Jaja, bortsett fra treff da.

Pss.. vi blir nok mer kjent med hverandre i Hamburg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er norsk, og det skal mye til for å være mer hissig enn meg. Hvertfall når svigersene har vært på besøk og sutret over maten min og hvor dyrt alt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Hei:-)

Jeg har sporadisk klikket gjennom noen av svarene du har fått. Noen er til å le av, andre nesten til å grine av.

Uansett, ei fjær kan fort bli til fem høns:-)

Jeg synes Goliath,Flisa og Retvizan har hatt gode innlegg. Og jeg føler det du egentlig ville diskutere faller vekk, i all iveren enkelte utviser for å slå i bordet at du utviser rasistiske holdninger.

Når du egentlig bare vil oppleve en negerpi** :-) He,he ...kunne ikke dy meg!

Det ER fort gjort å mistolkes når man skriver, og ikke kan sitte å se hverandre inn i øynene, og veive med armene i en diskusjon!

Jeg har ofte oppfattet andre nasjonaliteter som mer hissige, enn bleikfeite nordmenn. Noe som har med deres kultur å gjøre. Selv føler jeg meg i tempr. mer beslektet spanjoler og grekere, enn trauste nordmenn.og skulle virkelige ønske mange av nordmennene kunne slå seg mer laus.

Jeg er dødshissig i trafikken, og vil gjerne la meg rive med av musuikk, danse hvor som helst, med hvem som helst:-)

Diskutere så fillene fyker med naboen etc. etc.

Drikke en liten en, spille et spill, og ta en røyk. Og ellers bare la livet suse forbi meg i et rolig tempo.

Jeg har slått ned folk:-) og kasta melposer etter kjærester.

Desuten har det innimellom lukte fisk av meg*s*

Vi er alle ulike, og volden er vel de fleste ening ei, er på en grusom opptur for tiden. Råere , og oftere med dødelig utfall enn vi har opplevd tidligere.

Når innvandrere er innblandet, slås det veldig opp i media. En debatt rundt media og de ulike journalisters hang til å skape rabalderoverskrifter, kunne også vært på sin plass.

Du klarer iallefall å engasjere folk på dol, i en ellers så tafatt sommerperiode:-)

Kom til meg du, så skal vi ut å danse på bordene. Alle helger etter den 11 august er supre til det!

Klæm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Spør man ikke nettopp for å få vite?

Nei, ikke alltid. Ofte spør man for å fremme sine egne synspunkter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Jeg har sporadisk klikket gjennom noen av svarene du har fått. Noen er til å le av, andre nesten til å grine av.

Uansett, ei fjær kan fort bli til fem høns:-)

Jeg synes Goliath,Flisa og Retvizan har hatt gode innlegg. Og jeg føler det du egentlig ville diskutere faller vekk, i all iveren enkelte utviser for å slå i bordet at du utviser rasistiske holdninger.

Når du egentlig bare vil oppleve en negerpi** :-) He,he ...kunne ikke dy meg!

Det ER fort gjort å mistolkes når man skriver, og ikke kan sitte å se hverandre inn i øynene, og veive med armene i en diskusjon!

Jeg har ofte oppfattet andre nasjonaliteter som mer hissige, enn bleikfeite nordmenn. Noe som har med deres kultur å gjøre. Selv føler jeg meg i tempr. mer beslektet spanjoler og grekere, enn trauste nordmenn.og skulle virkelige ønske mange av nordmennene kunne slå seg mer laus.

Jeg er dødshissig i trafikken, og vil gjerne la meg rive med av musuikk, danse hvor som helst, med hvem som helst:-)

Diskutere så fillene fyker med naboen etc. etc.

Drikke en liten en, spille et spill, og ta en røyk. Og ellers bare la livet suse forbi meg i et rolig tempo.

Jeg har slått ned folk:-) og kasta melposer etter kjærester.

Desuten har det innimellom lukte fisk av meg*s*

Vi er alle ulike, og volden er vel de fleste ening ei, er på en grusom opptur for tiden. Råere , og oftere med dødelig utfall enn vi har opplevd tidligere.

Når innvandrere er innblandet, slås det veldig opp i media. En debatt rundt media og de ulike journalisters hang til å skape rabalderoverskrifter, kunne også vært på sin plass.

Du klarer iallefall å engasjere folk på dol, i en ellers så tafatt sommerperiode:-)

Kom til meg du, så skal vi ut å danse på bordene. Alle helger etter den 11 august er supre til det!

Klæm

Du forsto i alle fall hva det var jeg ville diskutere. Og jeg kan ikke fatte at jeg har vært så innesnødd. Det må da være andre som har hørt akkurat det jeg spurte om i innlegget mitt. Eller er jeg bare simpelten innesnødd? Hmmm

Ja temprament har du og du er skikkelig kul*s* Har også temprament av og til litt for mye*s*

Skal finne ei helg det passer med sambos vakter da:o)

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, sikka. Problemet er at det er den eneste vi har å forholde oss til her på dol. Jaja, bortsett fra treff da.

Pss.. vi blir nok mer kjent med hverandre i Hamburg. ;-)

hehe ja det blir vi vel:o)Betaler du reisen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sies det ikke at nordmenn er litt innesluttede og kalde da? At sørover i Europa (og andre land og kontinenter) så stiger temperamentet omtrent i takt med klimatemperaturen? :-)

Franskmenn og italienere for eksempel, gestikulerer og kjefter høylydt i diskusjoner. Nok til å få oss nordmenn til å tro at det skal gå på helsa løs hvert øyeblikk, men som for dem bare er en helt normal diskusjon :-)

Vi ER litt annerledes mht temperament og fyrighet enn folk fra sørligere himmelstrøk, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...