Gå til innhold

hva skal jeg gjøre når jeg har hallusinasjoner?


minimy

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag og han sa at jeg har fått syn,hørsel og lukt-hallusinasjoner.

Hva innebærer dette?

Hva bør jeg gjøre?

Går det over av seg selv?

Kan jeg jobbe(i butikk)før det har gått over?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?men vil gjerne gjøre det riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Etter min mening bør en som har fått hallucinasjoner utredes på en sykehusavdeling/poliklinikk dersom dette ikke er gjort tidligere.

Den viktigste behandling er medisiner. Jeg synes ikke en skal vente på at det evt. går over av seg selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør en som har fått hallucinasjoner utredes på en sykehusavdeling/poliklinikk dersom dette ikke er gjort tidligere.

Den viktigste behandling er medisiner. Jeg synes ikke en skal vente på at det evt. går over av seg selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Da jeg fortalte til farmor hva legen hadde sagt meg,sa hun at han da mente jeg hadde fått schisofreni?

Er dette riktig at alle som får hallusinasjoner er schisofrene?

Eller er det mulig det kan være bare fordi jeg har jobbet overtid og fått lite søvn på øyet det siste?

Kan det gå over med ro og et par ukers sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Da jeg fortalte til farmor hva legen hadde sagt meg,sa hun at han da mente jeg hadde fått schisofreni?

Er dette riktig at alle som får hallusinasjoner er schisofrene?

Eller er det mulig det kan være bare fordi jeg har jobbet overtid og fått lite søvn på øyet det siste?

Kan det gå over med ro og et par ukers sykemelding?

Det er ikke riktig at alle med hallucinasjoner har schizofreni.

Hallucinasjoner kan ha mange årsaker bl.a. ekstrem utmattelse.

Det virker på ditt spørsmål som om dette er første gang du har det slik. Om så er, synes jeg du skal utredes.

Min barnelærdom sier at dersom en er hallucinert for andre sanser enn hørsel, skal en også utredes mht. organiske/somatiske årsaker til hallucinasjonene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig at alle med hallucinasjoner har schizofreni.

Hallucinasjoner kan ha mange årsaker bl.a. ekstrem utmattelse.

Det virker på ditt spørsmål som om dette er første gang du har det slik. Om så er, synes jeg du skal utredes.

Min barnelærdom sier at dersom en er hallucinert for andre sanser enn hørsel, skal en også utredes mht. organiske/somatiske årsaker til hallucinasjonene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Tusen takk for svar,det var til hjelp for en venn som ikke stoler på noen og som har det veldig vanskelig.Jeg fikk lov til å skrive og spørre om dette om jeg sa at det gjaldt meg.Dermed kunne hun se at det ikke var rettet mot henne,men at det var generelt.

Hun vil fortsatt ikke ta i mot hjelp,men er ikke så stanhaftig på det punktet.Tror hun vil ta i mot hjelp bare hun får tid på seg og ser at det er mennesker som fortsatt bryr seg om henne.

Nå sitter jeg med spørsmål om hvordan jeg kan hjelpe henne videre.

Om det er viktig å få henne til vurdering for og hva jeg kan si for å få henne til å ta i mot hjelp?

Jeg vet hun stoler på meg og at jeg ikke støter henne bort selv om hun er dårlig,men jeg er redd for at hun vil komme på andre tanker om jeg presser for mye.

Legen hennes ville at hun skulle gå til en psykiater,men hun ville klare seg selv.

NHD eller noen andre som har noen råd,tanker om det eller andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...