Gå til innhold

Frykt?


jul

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i det siste fått en del problemer med å kontrolere meg selv. Og jeg har blitt mer og mer, lett skremt. Jeg er ikke redd for mørket ol. hvis jeg er alene, men hvis det er mye folk, eller noen jeg ser opp til, da greier jeg nesten ikke å snakke.

Er det noe man kan gjøre for å bli mere "sikker" på seg selv?

(Har hatt bulimi lenge, + at jeg har blitt mobbet en del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!!så synn du har blitt mobbet da! håper det går bedre me deg da!!;)Eh..jeg vet ikke helt hva du må gjøre, men du har nok blitt det på grunn av spiseforstyrrelsen.jeg er noen ganger jeg ikke spiser og sånn...da blir jeg fort redd,slapp o.l.det er pågrunn av at du ikke får sukker i deg,jeg spise en sjokolade og da ble det bedre... det hjelper deg sikkert litt...håper jeg!!men det hjelper meg i allefall:) Kjempe lykke til!! *KLem*

Mørkredd ekke no med det å gjør tror jeg...jeg har alltid vært det jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære jul! Det er normalt å ha frykt i bestemte situasjoner,-men dersom din frykt blir slik til hinder for deg at den begrenser din daglige aktivitet eller reduserer livsaktiviteten din, da trenger du kanskje hjelp. Det er kjent at mange som sliter med en spiseforstyrrelse har problemer med å være sammen med andre mennesker, i alle fall i perioder,- da det ofte er så vanskelig å forholde seg til andre pga spiseforstyrrelsen. Mange prøver å skjule at de har en spiseforstyrrelse. Jeg vet ikke om dine venner og familie vet om at du sliter med bulimi,men dersom dette er noe du strever med på egenhånd så kan det selvsagt medføre "frykt" for at noen skal oppdage dette. Beste måte å klare å mestre angst/frykt er å oppsøke/gjøre (såkalt eksponeringsterapi) det som en har frykt for, altså i ditt tilfelle være sammen med mye folk og de du ser opp til. Det kan være tøft og vanskelig, og du må være forberedt på at det kanskje ikke går så bra med en gang- men etterhvert klarer du deg bedre. Mange har hatt glede/nytte av å fortelle f.eks en god venn, venninne om dette slik at vedkommende kan være til hjelp dersom det skulle bli ekstra vanskelig for deg, lykke til med å prøve deg fram. Det er ikke å anbefale at du nå trekker deg unna, unngår de vanskelige situasjonene,-da blir det nok vanskligere for deg. I tillegg er det selvsagt mange som velger å gå i psykoterapi for å bli mer "sikker" på seg selv, bli bedre kjent med sine egne tanker og følelser, lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...