Gå til innhold

skyggesiden av Europas nye innvandringspolitikk


Sør

Anbefalte innlegg

Hei er et av den jævlige "skyggesiden av Europas nye innvandringspolitikk" - et resultat av "upstream" politikken, som skal forhindre asylsøkere å komme til Europa, slik at de ikke kan søke om asyl.

Imellomtiden har FN kåret Norge til "verdens høyeste levestandard", og 30% av befolkningen støtter det innvandrer-fientlige Frp (ihvertfall mellom valg) - noe som burde gjøre folk kvalmere enn lukten fra Soi Suan Phlu.

Bemerk også hvor godt innvandere (altså, f. eks. europeere) blir behandlet i Thailand. Bedre enn landets egne innbyggere.

http://aftenbladet.no/nyheter/utenriks/article.jhtml?articleID=132334

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne du fortalt meg hva dette har med Europas nye innvandringspolitikk har å gjøre?

Jeg ser det står i artikkelen også, men jeg ser ikke helt sammehengen mellom dette fengselet i Bangkok og hva som praktiseres i Norge og ellers i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du fortalt meg hva dette har med Europas nye innvandringspolitikk har å gjøre?

Jeg ser det står i artikkelen også, men jeg ser ikke helt sammehengen mellom dette fengselet i Bangkok og hva som praktiseres i Norge og ellers i Europa.

Hei,

Europa har plassert europeisk grense-politi på Bangkok-flyplass, for å forhindre potensielle asylsøkere før de går på flyet. Altså, kan de ikke søke asyl (selv om de ER forfulgt) fordi de kan ikke fysisk komme seg til Europa.

Det kan sammenlignes med å si at "man kan kun anke en dom hvis man møter opp hos politiet", for så å nekte fanger fysisk å gå på politistasjonen.

Så kan man i ettertid påstå at "vi har verdens beste rettssystem fordi ingen anker"! ;-)

===

Selvsagt er mange asylsøknader falske, men alle har jo rett til å få søke asyl, på samme måte som en dømt fange har rett til å anke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Europa har plassert europeisk grense-politi på Bangkok-flyplass, for å forhindre potensielle asylsøkere før de går på flyet. Altså, kan de ikke søke asyl (selv om de ER forfulgt) fordi de kan ikke fysisk komme seg til Europa.

Det kan sammenlignes med å si at "man kan kun anke en dom hvis man møter opp hos politiet", for så å nekte fanger fysisk å gå på politistasjonen.

Så kan man i ettertid påstå at "vi har verdens beste rettssystem fordi ingen anker"! ;-)

===

Selvsagt er mange asylsøknader falske, men alle har jo rett til å få søke asyl, på samme måte som en dømt fange har rett til å anke.

Med vennlig hilsen

Men "hvem som helst" kan da ikke bli stoppet på flyplassen i Bangkok, bare fordi de skal søke asyl? Det må jo være en grunn til at disse personene blir stoppet, f.eks. at de er kriminelle, har et rulleblad å vise til, eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Det er dette som er så jævla synd,Folk som trenger asyl kommer seg aldri til ett annet land pga av papirer og penge nød..Stakkars alle menneskene som flyter rundt i overfylte sukdomsspredte båter som aldri kommer seg noen plass!Men det verste for meg, er alle barna oppi alt dette...har ikke ord!! Det er de som har penger og innflytelse som kommer seg til andre land for asyl..Og da blir hjemlandet ferie sted når statsborgerskap er i hende!JA innvandrer politikken er på trynet!!Men ikke pga frp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Men "hvem som helst" kan da ikke bli stoppet på flyplassen i Bangkok, bare fordi de skal søke asyl? Det må jo være en grunn til at disse personene blir stoppet, f.eks. at de er kriminelle, har et rulleblad å vise til, eller lignende?

Er det ikke rart? at så stor andel av kriminelle har klart seg over hit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke rart? at så stor andel av kriminelle har klart seg over hit?

Det er veldig mange, ja...

Venter på svar fra Sør, så skal jeg heller utbrodere litt...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Europa har plassert europeisk grense-politi på Bangkok-flyplass, for å forhindre potensielle asylsøkere før de går på flyet. Altså, kan de ikke søke asyl (selv om de ER forfulgt) fordi de kan ikke fysisk komme seg til Europa.

Det kan sammenlignes med å si at "man kan kun anke en dom hvis man møter opp hos politiet", for så å nekte fanger fysisk å gå på politistasjonen.

Så kan man i ettertid påstå at "vi har verdens beste rettssystem fordi ingen anker"! ;-)

===

Selvsagt er mange asylsøknader falske, men alle har jo rett til å få søke asyl, på samme måte som en dømt fange har rett til å anke.

Med vennlig hilsen

Hei,

Det er større sjanse for at en asylsøknad er falsk, enn det er for å vinne i LOTTO!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "hvem som helst" kan da ikke bli stoppet på flyplassen i Bangkok, bare fordi de skal søke asyl? Det må jo være en grunn til at disse personene blir stoppet, f.eks. at de er kriminelle, har et rulleblad å vise til, eller lignende?

De blir stoppet fordi de mangler ordentlige papirer og/eller visum.

De får gjerne ikke pass av myndighetene hvis de er opposisjonelle, og uansett ville de ikke fått visum til Norge.

I praksis fratas de retten til å søke asyl. Det er som om Sverige skulle ha forlangt "ordentlige og oppdaterte papirer" av motstandsfolk som søkte asyl i Sverige under krigen.

Jeg vet at det er mange falske asylsøkere, men det er ikke poenget her - fordi man fratar dem retten til å SØKE.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir stoppet fordi de mangler ordentlige papirer og/eller visum.

De får gjerne ikke pass av myndighetene hvis de er opposisjonelle, og uansett ville de ikke fått visum til Norge.

I praksis fratas de retten til å søke asyl. Det er som om Sverige skulle ha forlangt "ordentlige og oppdaterte papirer" av motstandsfolk som søkte asyl i Sverige under krigen.

Jeg vet at det er mange falske asylsøkere, men det er ikke poenget her - fordi man fratar dem retten til å SØKE.

Med vennlig hilsen

Nektes de å søke asyl i Thailand, også?

Poenget med asyl er vel at man får opphold et sted der man er trygg for forfølgelse, ikke at man får asyl der de materielle forholdene er best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir stoppet fordi de mangler ordentlige papirer og/eller visum.

De får gjerne ikke pass av myndighetene hvis de er opposisjonelle, og uansett ville de ikke fått visum til Norge.

I praksis fratas de retten til å søke asyl. Det er som om Sverige skulle ha forlangt "ordentlige og oppdaterte papirer" av motstandsfolk som søkte asyl i Sverige under krigen.

Jeg vet at det er mange falske asylsøkere, men det er ikke poenget her - fordi man fratar dem retten til å SØKE.

Med vennlig hilsen

"De blir stoppet fordi de mangler ordentlige papirer og/eller visum."

Dersom dette blir tatt fra dem av grunner du nevner over, så er jeg enig med deg.

At reelle asylsøkere bør få muligheten ti å søke er en selvfølge.

Problemet med disse som kommer til Norge og andre vestlige land og vil søke asyl er jo nettopp det at man ofte ikke finner ut hvem disse personene er, da de ikke har noen papirer.

MEN dette gjelder jo svært ofte folk som uansett aldri burde hatt asyl her, da asylsøkere har en tendens, i de aller fleste tilfeller, til å "miste" sine papirer rett og slett fordi de vet at de ikke får asyl dersom de har papirene sine med seg.

Papirene er selvsagt ikke mistet og ligger hos venner, kjente, gravd ned i skogen, eller lignende, sånn at de har passet sitt når de eventuelt får avslag og vil tilbake til hjemlandet sitt, eventuelt til ett annet land hvor de kliner til med å gjemme passet sitt nok en gang.

Spesielt krimielle østeuropeere har denne "tendensen", kommer til Norge, vet at prosessen tar veldig lang tid, vet at de ikke får opphold i landet uansett (det er jo land hvor avslagsprosenten er 100 %, men uten papirer tar prosessen lang tid og de får bli her under behandlingsperioden).

Disse gutta er her utelukkende for å begå kriminelle handlinger, vinningsforbrytelser, osv, og de har ofte fått betalt reisen av organisert kriminelle som betaler den for dem nettopp fordi de skal sende til hjemlandet sitt en viss sum penger, i løpet av en viss tid, og etter det kan de gjøre som de vil. Utover dette beløpet de "betaler" for "muligheten" de får, beholder de selvsagt pengene selv og reiser etterhvert tilbake til f.eks. Russland med noen årslønner.

Dette er et kjent problem som det kan virke umulig og komme til livs.

At dette garantert går utover reelle asylsøkere er selvsagt jævla synd, og dersom de i det hele tatt ikke får muligheten til å søke asyl, blir kastet i fengsel selv om de faktisk er reelle asylsøkere, så er det selvsagt et stort problem og noe man må gjøre noe med.

Det skumle er at det ofte er de reelle asylsøkerne med papirer i orden som blir sendt tilbake, men disse uten papirer går over grensen på 15 mnd i forhold til hvor lang tid behandlingen skal ta, og får automatisk opphold (disse reglene er vel forandret på nå, eller så blir de det i veldig nær framtid).

Men hva kan man gjøre for å motarbeide denne urett?

Jeg ser forresten ikke hvorfor du drar frp's oppslutning inn i det her, da ikke frp har noe å si på at vi tar imot reelle asylsøkere.

De setter bare fokusen på den enorme kriminialiteten asylsøkere (dvs, de er jo ikke reelle asylsøkere de som er problemet), som disse fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nektes de å søke asyl i Thailand, også?

Poenget med asyl er vel at man får opphold et sted der man er trygg for forfølgelse, ikke at man får asyl der de materielle forholdene er best mulig?

Du mener så kan vi (som et av verdens rikeste land) "ta vår del" ved å gi asyl til folk som blir forfulgt i Sverige og Danmark?

Og hvorfor skulle Thailand måtte ta seg av alle? De har hundetusenvis av flyktninger allerede.

Videre så er det ikke sikkert at en flyktning fra Myanmar (Burma) stoler på styret i Thailand...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener så kan vi (som et av verdens rikeste land) "ta vår del" ved å gi asyl til folk som blir forfulgt i Sverige og Danmark?

Og hvorfor skulle Thailand måtte ta seg av alle? De har hundetusenvis av flyktninger allerede.

Videre så er det ikke sikkert at en flyktning fra Myanmar (Burma) stoler på styret i Thailand...

Med vennlig hilsen

Du valgte behendig nok, å IKKE svare på spørsmålet mitt, og i stedet for tillegge meg meninger. Hvorfor det, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du valgte behendig nok, å IKKE svare på spørsmålet mitt, og i stedet for tillegge meg meninger. Hvorfor det, mon tro?

Det er selvsagt ikke ett svar for alle på om de nektes asyl i Thailand.

Dog har de selvsagt lov å søke asyl i hvilket land de vil.

Hvem er det du mener vi skal gi asyl til - folk fra Nordpolen som blir forfulgt av Julenissen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke ett svar for alle på om de nektes asyl i Thailand.

Dog har de selvsagt lov å søke asyl i hvilket land de vil.

Hvem er det du mener vi skal gi asyl til - folk fra Nordpolen som blir forfulgt av Julenissen?

Med vennlig hilsen

Til tross for Festung Europa og avskrekkende fengselsforhold for reisende uten dokumenter i Thailand og sikkert i andre land, har vi åpenbart mer enn nok med å ta imot, behandlde søknader, og både bosette og integrere, de som får opphold, samt sende ut de som ikke får det, her hjemme i Gnore.

Derfor er jeg ikke spesielt bekymret for at UDI og det norske mottaksaparatet blir sittende arbeidsledig og tvinne tommeltotter mens de venter på asylsøkere fra Island eller Härjedalen på en god stund ennå.

Den dagen vi opplever at det kommer for få asylsøkere til Norge, skal jeg personlig foreslå for statsministeren at han engasjerer deg til å reise ut i den store verden forå hanke inn noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for Festung Europa og avskrekkende fengselsforhold for reisende uten dokumenter i Thailand og sikkert i andre land, har vi åpenbart mer enn nok med å ta imot, behandlde søknader, og både bosette og integrere, de som får opphold, samt sende ut de som ikke får det, her hjemme i Gnore.

Derfor er jeg ikke spesielt bekymret for at UDI og det norske mottaksaparatet blir sittende arbeidsledig og tvinne tommeltotter mens de venter på asylsøkere fra Island eller Härjedalen på en god stund ennå.

Den dagen vi opplever at det kommer for få asylsøkere til Norge, skal jeg personlig foreslå for statsministeren at han engasjerer deg til å reise ut i den store verden forå hanke inn noen...

Sikkert, men det er som å si at det er "OK" å nekte folk å anke en fengselstraff, fordi "de fleste anker fører ikke frem".

At det er "mange asylsøkere" skal ikke være et problem for individuelle asylsøkere, på samme måte som en rettsstat ikke sier "ikke flere anker nå - vi har for mange".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert, men det er som å si at det er "OK" å nekte folk å anke en fengselstraff, fordi "de fleste anker fører ikke frem".

At det er "mange asylsøkere" skal ikke være et problem for individuelle asylsøkere, på samme måte som en rettsstat ikke sier "ikke flere anker nå - vi har for mange".

Med vennlig hilsen

En ting lurer jeg på. Man er reell flyktning (altså med gode asylsøkergrynner, og ikke bare "lykkejeger") og har som mål å komme seg bort fra hjemlandet sitt og søke tryggheten i et annet land. Av en eller annen grunn har man ikke reisedokumenter (kanskje man ikke får utstedt noen, kanskje man flykter hals over hode, osv), og så havner man opp i f.eks Thailand.

Da kan man jo enten søke asyl der, eller forsøke å ta seg videre fra Thailand til en mer prefert land for asylopphold, selv om det er vanskelig uten reisedokumenter, spesielt tatt i betraktning av at Thailands naboland ikke fremstår som en asylsøkers paradis...

Men, så til spørsmålet, er det ikke også slik at nasjoner i henhold til internasjonale avtaler, har plikt til å stoppe reisende uten gyldige reisedokumenter, og dersom man vet hvilket annet land den reisende kom fra, så kan man også returnere vedkommende dit (gitt at vedkommende ikke søker asyl). I så fall kan ikke Thailand (eller andre land) la en reisende uten dokumenter, få sette seg på flyet til Oslo eller New York, dersom de først har fått fatt i fyren.

I så fall vil en reell asylsøker som har havnet opp i Thailand kun ha en mulighet igjen dersom man blir tatt av myndighetene, og det er å søke asyl i Thailand og håpe på positivt utfall på søknaden.

Vet du om det er slik eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke ett svar for alle på om de nektes asyl i Thailand.

Dog har de selvsagt lov å søke asyl i hvilket land de vil.

Hvem er det du mener vi skal gi asyl til - folk fra Nordpolen som blir forfulgt av Julenissen?

Med vennlig hilsen

Hei,

Det er større sjanse for å vinne i LOTTO, enn det er for å bli voldtatt av julinissen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...