Gå til innhold

Møter veggen


Blésha

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Hawkwind

    11

  • SoriaMoria

    5

  • SierDuDet

    4

  • Blésha

    3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke mistenkeliggjøring det undrer driver med.Selv har jeg erfaring med at man blir mer selvstendig økonomisk hvis en får seg jobb og kan tjene egne penger.Hva med kjæresten henns?Kan ikke han jobbe slik at dem klarer seg.

Hvis det er vanskelig å få jobb så kan man jo søke om yrkesrettet attføring.Da får man seg imidlertidig noe å gjøre mens man samtidig kan få penger og evt.bostøtte.Det er jo en løsning på å få noe kroner.Ellers har man som SierDuDet sier at man kan søke på Man power.

Man må i det minste prøve å gjøre et forsøk, og ikke bare gi opp med en gang.Da kommer man ingen vei.

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1272346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er definitivt lov å stille spørsmålstegn ved dette.

Men man _kan_ ikke jobbe mer enn helsa makter, og _må_ man flytte, og ikke har tilstrekkelig midler til å få dette til, og fordi vi da har et system i Norge som er ment å skulle fange opp mennesker i vanskelige situasjoner, ja da må man kunne få lov til å bruke dette systemet når det er nødvendig.

Parets situasjon er ikke direkte noen hemmelighet her inne, men det får være opp til deg å lese deg fram til det om du er interessert, eller for dens saks skyld så må jo gjerne Blesha svare selv på hvorfor de ikke kan jobbe mer, men jeg synes jo ærlig talt ikke at du har krav på å få vite "hvorfor" dette er nødvendig.

Blesha var ute etter råd og støtte, ikke mistenkeliggjøring!

Takk for at du tar oss i forsvar vennen :-)

Nå har jeg det inntrykk av at nick "undrer" ikke vet hvem vi er, og ser vel ikke på det innlegget som en mistenkeliggjøring selv; men oppfatninger på slikt varierer fra menneske til menneske.

Uansett - setter pris på at du passer på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi llitt generell info her:

Undertegnede (som er Blesha sin kjæreste) er i jobb. Problemet er at inntjening og utgifter ikke står i samsvar til hverandre, selv ikke på nåværende tidspunkt. Og for å ha sagt det: Jeg sløser ikke akkurat med penger...og har i en del måneder vært nødt til å selge personlige eiendeler for å selv kunne overleve.

I forhold til å ta meg en eventuell ekstra jobb, ligger det noen forhold her. Kveldsmøter med regulær jobb, samt at jeg følger opp barn fra havarert ekteskap, stjeler gjennomsnittlig 14 hele dager i en måned. De dagene jeg har igjen er spredd uten spesielt mye systematikk - eneste eventuelle dag jeg kunne jobbet ekstra, hadde vært mandagskvelder.

I forhold til at Blesha skulle jobbe; ligger det og noen forhold til grunn der. En sak er at hun har knappe 3 måneder igjen til fødsel. Det i seg selv reduserer sterkt muligheter for arbeidsengasjement. At hun og stadig sliter med senvirkninger og tilbakefall av anoreksia reduserer og hennes fysiske ytelsesevne rimelig mye. Når man legger sterke traumer påført gjennom 2 tiår på toppen av det; har du en arbeidstager svært få ville hatt - selv for en kortere tidsperiode. Grunnet plager med graviditeten er det og rimelig sannsynlig at hun ville vært ganske sykemeldt - da Blesha fra naturens side ikke er spesielt stor; og vektøkningen graviditeten medfører gir rimelig mange plager i bein/rygg/hofter.

I forhold til å skaffe flyttehjelp og slik, som nevnes under her, så er det forsåvidt kartlagt, og der finnes det få muligheter. Ingen av oss har familie her, Blesha sin familie ønsker vi ikke å involvere (de som kjenner oss vet hvorfor), og min familie har mer enn nok å stri med - i tillegg til at de bor på en helt annen kant av landet.

I forhold til venner, har vi ingen venner som eier bil med hengerfeste vi kan få låne, med et unntak - Vanman. Vanman har stilt opp så ofte for oss at vi ikke synes det er rimelig av oss å spørre ham en gang til. Mesteparten av vennekretsen vi har her inne som ikke er DOLere, er mennesker som faktisk ikke har bil...

Til slutt vil jeg si følgende her: Det å oppsøke det offentlige systemet for å få hjelp her er en definitiv siste utvei. Hadde det ikke vært for at jeg nå har Blesha pluss et kommende barn å tenke på her, hadde jeg foretrukket den noe mer stillfarne løsningen med å avslutte mitt eget livsløp.

Et lite tips: Kanskje Frivillighetssentralen der dere bor har folk som kan hjelpe dere med flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: Kanskje Frivillighetssentralen der dere bor har folk som kan hjelpe dere med flyttingen.

Å finne folk som kan hjelpe til med bæring, pakking etc. er ikke noe stort problem her egentlig.

Det er et vesentlig større problem å få tak i egnet transportmiddel, dekke kostander for drivstoff etc. til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hawk!

Må bare si at det ikke var meningen at det skulle virke negativt det jeg skrev under, og jeg mente da overhodet ikke at du skulle påta deg noen ekstra jobb i tillegg til den jobben du allerede har.

Jeg tenkte selvsagt på at Blesha kunne jobbet, men var ikke klar over at hun var så langt på vei, ei heller at hun ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt.

Jeg følger ikke med på de forumene dere vanligvis skriver på, så det jeg vet om dere er ikke mer enn fra våre RL møter, og det er jo en stund siden. Visste heller ikke at du skulle bli pappa før ganske nylig.

Du har helt sikkert rett i at det ikke er så lett for henne å få seg jobb, men i diverse vikarbyråer ville hun nok fått jobb, selv om det bare var småoppdrag når hun selv følte hun orket det.

Uansett.. med 3 mnd til barnet kommer så forstår jeg problemet.

Hvis jeg hadde hatt hatt bil med henger, eller en stor bil, eller bil i det hele tatt, så skulle jeg kjørt noen lass for dere selv!

Jeg håper i hvertfall at ting ordner seg best mulig og at det går bra med dere alle sammen!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hawk!

Må bare si at det ikke var meningen at det skulle virke negativt det jeg skrev under, og jeg mente da overhodet ikke at du skulle påta deg noen ekstra jobb i tillegg til den jobben du allerede har.

Jeg tenkte selvsagt på at Blesha kunne jobbet, men var ikke klar over at hun var så langt på vei, ei heller at hun ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt.

Jeg følger ikke med på de forumene dere vanligvis skriver på, så det jeg vet om dere er ikke mer enn fra våre RL møter, og det er jo en stund siden. Visste heller ikke at du skulle bli pappa før ganske nylig.

Du har helt sikkert rett i at det ikke er så lett for henne å få seg jobb, men i diverse vikarbyråer ville hun nok fått jobb, selv om det bare var småoppdrag når hun selv følte hun orket det.

Uansett.. med 3 mnd til barnet kommer så forstår jeg problemet.

Hvis jeg hadde hatt hatt bil med henger, eller en stor bil, eller bil i det hele tatt, så skulle jeg kjørt noen lass for dere selv!

Jeg håper i hvertfall at ting ordner seg best mulig og at det går bra med dere alle sammen!

Lykke til

Takk for det :-)

Antok at du ikke var helt oppdatert her ja, var litt ulikt deg å replisere på en slik måte om du hadde vært informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tar oss i forsvar vennen :-)

Nå har jeg det inntrykk av at nick "undrer" ikke vet hvem vi er, og ser vel ikke på det innlegget som en mistenkeliggjøring selv; men oppfatninger på slikt varierer fra menneske til menneske.

Uansett - setter pris på at du passer på :-)

Neida - jeg skjønte også at "undrer" ikke vet hvem dere er og ikke kjente deres situasjon...

men jeg ble provosert av at han/ hun stilte spørsmål som kunne være med på å legge sten til byrden istedet for å svare på det Blesha faktisk spurte om. Det kan da umulig være nødvendig når Blesha i innlegget sitt viste at hun hadde det svært tøft....

Stå på i forhold til sosialkontoret - det bare MÅ gå....!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:-)

Beklager å måtte si det men.....tror neppe sos.kontoret blir med å dekke flytteregning....

De dekker såvidt jeg vet husleie, strøm og forsikringer....og ved siden av dette får man penger til livsopphold, noe som ikke er så mye. De vil, siden dere er sammen, da gå på Hauk sin inntekt og regne ut hvordan ting står i forhold til hverandre liksom....skjønner??

Håper ting vil ordne seg iallefall......Har ikke hengefeste, og reiser på ferie bare jeg blir ferdig med å pusse opp, ellers skulle jeg nå få putta noe inn i bilen min.....*s*..Dere får si ifra om dere trenger hjelp til å pusse opp....DET kan jeg..*flirer*

Hvor flytter dere foresten??

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :-)

Antok at du ikke var helt oppdatert her ja, var litt ulikt deg å replisere på en slik måte om du hadde vært informert.

Hei igjen, Hawk!

Du har rett i at jeg ikke er helt oppdatert i forhold til sånt, men jeg har ikke vært så mye på nattprat i det siste, og når jeg har vært der så har ikke du vært der. Men jeg håper på å se deg der igjen sånn etterhvert.

Forstår at dere har havnet i en situasjon som kan virke umulig, men for alt du vet så kan dette være starten på et nytt og bedre liv, og du skal vel aldri se bortifra at den lille tassen som kommer kan vise seg å være den beste medisinen din samboer noensine har fått, og at dere går en langt bedre framtid i møte - begge to, + den lille...

Er det forresten gutt eller jente, eller gutt og jente, kanskje? :)

Skulle bare si at jeg føler med deg i denne situasjonen som jeg går ut fra at ikke var videre planlagt, men at dere nå bare får gjøre det beste ut av det, og så ordner nok ting seg før eller senere!

Igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofies verden

For å gi llitt generell info her:

Undertegnede (som er Blesha sin kjæreste) er i jobb. Problemet er at inntjening og utgifter ikke står i samsvar til hverandre, selv ikke på nåværende tidspunkt. Og for å ha sagt det: Jeg sløser ikke akkurat med penger...og har i en del måneder vært nødt til å selge personlige eiendeler for å selv kunne overleve.

I forhold til å ta meg en eventuell ekstra jobb, ligger det noen forhold her. Kveldsmøter med regulær jobb, samt at jeg følger opp barn fra havarert ekteskap, stjeler gjennomsnittlig 14 hele dager i en måned. De dagene jeg har igjen er spredd uten spesielt mye systematikk - eneste eventuelle dag jeg kunne jobbet ekstra, hadde vært mandagskvelder.

I forhold til at Blesha skulle jobbe; ligger det og noen forhold til grunn der. En sak er at hun har knappe 3 måneder igjen til fødsel. Det i seg selv reduserer sterkt muligheter for arbeidsengasjement. At hun og stadig sliter med senvirkninger og tilbakefall av anoreksia reduserer og hennes fysiske ytelsesevne rimelig mye. Når man legger sterke traumer påført gjennom 2 tiår på toppen av det; har du en arbeidstager svært få ville hatt - selv for en kortere tidsperiode. Grunnet plager med graviditeten er det og rimelig sannsynlig at hun ville vært ganske sykemeldt - da Blesha fra naturens side ikke er spesielt stor; og vektøkningen graviditeten medfører gir rimelig mange plager i bein/rygg/hofter.

I forhold til å skaffe flyttehjelp og slik, som nevnes under her, så er det forsåvidt kartlagt, og der finnes det få muligheter. Ingen av oss har familie her, Blesha sin familie ønsker vi ikke å involvere (de som kjenner oss vet hvorfor), og min familie har mer enn nok å stri med - i tillegg til at de bor på en helt annen kant av landet.

I forhold til venner, har vi ingen venner som eier bil med hengerfeste vi kan få låne, med et unntak - Vanman. Vanman har stilt opp så ofte for oss at vi ikke synes det er rimelig av oss å spørre ham en gang til. Mesteparten av vennekretsen vi har her inne som ikke er DOLere, er mennesker som faktisk ikke har bil...

Til slutt vil jeg si følgende her: Det å oppsøke det offentlige systemet for å få hjelp her er en definitiv siste utvei. Hadde det ikke vært for at jeg nå har Blesha pluss et kommende barn å tenke på her, hadde jeg foretrukket den noe mer stillfarne løsningen med å avslutte mitt eget livsløp.

Hei.

La meg presentere meg, din kjære vet hvem jeg er, er fra hennes hjemsted, og har mailadresse selungen. jeg har ikke bil med hengerfeste, men jeg har bil med stor plass( stor stasjonsvogn)

La blesha ringe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Mitt råd ville sannsynligvis være at man forsøker å tjene noen kroner. Svært mange med psykiske lidelser er ikke 100% arbeidsuføre, selv om de evt. sykemeldes fullt ut.

Ved å forsøke å være mer selvstendig økonomisk slipper man å føle seg så avmektig.

PROBLEMET er jo at ingen vil ansette folk med psykiske problemer. På samme måten som ingen vil ansette en som er invalid av fysiske årsaker.

Ikke skyld på den som er syk da for svarte!

Søren, du høres ut som en utrolig ubetenksom type!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Nå har jeg også lest tråden, og jeg kan ikke se at undrende prøvde å mistenkeliggjøre noen her.

Det var trossalt min første tanke også isåfall dersom bare en av disse to jobber (som jeg jo har forstått at er tilfelle).

Om ikke annet så må det da være mulig å stikke på Manpower eller lignende steder å ta noen småoppdrag i ny og ne, når nøden er som størst.

Hvis dette av en eller annen grunn ikke er et alternativ er jo som de andre sier her eneste muligheten å troppe opp på sosialkontoret.

Sånt funker trossalt rimelig dårlig over tlf, og behandlingstiden er vel lang uansett, så sant man ikke er god til å troppe opp for å mase på dem.

Vi snakker trossalt om byrokrati her i Norge.

Noen med psykisk problemer som har erfaring med Manpower? Hvor 'forståelsesfulle' de er. Tenkte at kanskje dette kunne være en mulighet for meg.

Det er jo pga at jeg bare kan jobbe 'i ny og ne' at jeg ikke får fast jobb.

Men er ikke Manpower opptatt av at de som er vikarer er stabile de også da?

Noen psyke som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest undrer

Neida - jeg skjønte også at "undrer" ikke vet hvem dere er og ikke kjente deres situasjon...

men jeg ble provosert av at han/ hun stilte spørsmål som kunne være med på å legge sten til byrden istedet for å svare på det Blesha faktisk spurte om. Det kan da umulig være nødvendig når Blesha i innlegget sitt viste at hun hadde det svært tøft....

Stå på i forhold til sosialkontoret - det bare MÅ gå....!

mvh

Å forsøke å hjelpe folk til å hjelpe seg selv, er etter min mening kanskje den beste hjelp man kan gi. Av og til kan man låse seg fast i sin egen tankegang og ikke se de opplagte muligheter. Jeg er helt uenig med deg at man ikke skal stille slike spørsmål selv om folk er fortvilet, - å forsøke å hjelpe er etter min oppfatning ikke nødvendigvis å alltid gi folk medhold i sin egen tankegang.

Jeg tror forøvrig at selv om livssituasjonen som her beskrives er svært vanskelig, at det sannsynligvis finnes muligheter til for Blesha å tjene litt penger som kan være til hjelp. Barnevakt, telefonjobbing, vikarjobbing i enkle jobber osv kan være muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrer

PROBLEMET er jo at ingen vil ansette folk med psykiske problemer. På samme måten som ingen vil ansette en som er invalid av fysiske årsaker.

Ikke skyld på den som er syk da for svarte!

Søren, du høres ut som en utrolig ubetenksom type!

Mange med psykiske problemer av denne type vil kunne få jobber - og i allefall den type jobber jeg nevnte.

Det er trist hvis man i ung alder opplever seg selv som totalt uegnet i forhold til det å kunne tjene litt penger gjennom ulike former for jobbing. Utgangspunktet her var jo å klare å skaffe nok penger til å kunne dekke utgifter til flytting på rimeligste måter og brukte hvitevarer, - og dette koster jo ikke nødvendigvis allverden - derfor er det heller ikke snakk om store mengder jobbing som skal til.

Jeg sier ikke at dette er noe Blesha kommer til å klare - men at det å tenke gjennom disse mulighetene i stedenfor å føle avmektighet og fortvilelse i forhold til sosialkontoret, kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrer

Noen med psykisk problemer som har erfaring med Manpower? Hvor 'forståelsesfulle' de er. Tenkte at kanskje dette kunne være en mulighet for meg.

Det er jo pga at jeg bare kan jobbe 'i ny og ne' at jeg ikke får fast jobb.

Men er ikke Manpower opptatt av at de som er vikarer er stabile de også da?

Noen psyke som har erfaringer?

Hvis du møter opp hos Manpower og sier at du kommer til å være ustabil i dine vikariater, så vil du selvfølgelig ikke få noen jobb. Hvis du derimot sier at du av ulike årsaker bare ønsker å jobbe i visse perioder, så er det normalt ingen som kan se på deg at det er psykiske problemer som er årsak til dette. Arbeidsgivere har ikke krav på å få vite om evt. psykiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne folk som kan hjelpe til med bæring, pakking etc. er ikke noe stort problem her egentlig.

Det er et vesentlig større problem å få tak i egnet transportmiddel, dekke kostander for drivstoff etc. til det.

Har dere prøvd å spørre Frivillighetssentralen? Kanskje noen der har stor bil/bil med hengerfeste slik at det bare blir snakk om å dekke drivstoff ol.

Lykke til med flyttingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fulgt såpass med her at jeg vet at dere har mye å stri med. Krysser fingrene for at det blir bedre for dere og barnet etterhvert!

Jeg blir allikevel litt sjokkert over at noen i det hele tatt tenker på å oppsøke sosialen for å få penger til flytting. Tanken hadde aldri engang slått meg. Sist vi flyttet fikk vi låne tilhenger av en kollega av en venn av oss. Spør man over alt og ber venner om å spørre sine venner så har sånt en tendens til å ordne seg. Ser at "Sofies verden" tilbyr dere å låne stor bil nå, så da er kanskje problemet løst allerede? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

La meg presentere meg, din kjære vet hvem jeg er, er fra hennes hjemsted, og har mailadresse selungen. jeg har ikke bil med hengerfeste, men jeg har bil med stor plass( stor stasjonsvogn)

La blesha ringe meg.

Skal si ifra til henne - på forhånd hjertelig tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forsøke å hjelpe folk til å hjelpe seg selv, er etter min mening kanskje den beste hjelp man kan gi. Av og til kan man låse seg fast i sin egen tankegang og ikke se de opplagte muligheter. Jeg er helt uenig med deg at man ikke skal stille slike spørsmål selv om folk er fortvilet, - å forsøke å hjelpe er etter min oppfatning ikke nødvendigvis å alltid gi folk medhold i sin egen tankegang.

Jeg tror forøvrig at selv om livssituasjonen som her beskrives er svært vanskelig, at det sannsynligvis finnes muligheter til for Blesha å tjene litt penger som kan være til hjelp. Barnevakt, telefonjobbing, vikarjobbing i enkle jobber osv kan være muligheter.

For å ta et par veldig konkrete eksempler: Hva slags jobber passer når de symptomer man har inkluderer psykoser, total tilbaketrekking fra verden og en total panisk angst for fremmede mannspersoner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...