Gå til innhold

Jeg vil bli som jeg var


schila

Anbefalte innlegg

Jeg er en 19 år gammel jente som lenge har slitt med å få et normalt forhold til mat.

Jeg har hatt spiseforstyrrelse i 6 år, og var nede i 47 kilo for 3 år siden. Da fikk jeg snakket med lege og det gikk den "rette" veien. Vekten gikk oppover og jeg er i dag 166 cm høy og veier 65 kilo.

I de 3 årene etter at vekten begynte å normalisere seg, har jeg allikevel slitt med vekten og forholdet til mat.

Jeg trener og er ganske aktiv, og spiser av og til utrolig mye, maten tar overhånd, og jeg bare spiser og spiser. Så får jeg dårlig samvittighet og det fører til at jeg sliter med dette psykisk. Jeg har aldri kastet opp, er det noe jeg hater så er det det !! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, prøver å trene mer å spise mindre. Spise mindre klarer jeg ikke, men jeg VIL ned i vekt !!

Kanskje bare 5 kilo, for jeg trives ikke med den vekten jeg har i dag, mne jeg vil heller ikke inn i den sirkelen jeg en gang var i. Jeg vil bli slik jeg en gang var, bare jeg ikke skal slite med det psykisk. Hvordan skal jeg få et normalt forhold til mat ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hun vanlige

Det ligner på meg det der.

Bare at jeg var ikke like tynn som du. Men tankene ligner. Nå er jeg en del større ja, og har hatt mine mange spisekick.

Nå, av en eller annen grunn, har det bedret seg noe.

Altså ikke vekta, det veit jeg ikke, den går opp og ned, lever sitt eget liv, og jeg tør ikke se etter, men jeg har ikke kicka like ofte, og ikke er de like store heller.

Har ikke fått hjelp direkte for matgreiene, men har fått snakka litt med folk, og fått behandling for andre ting..

Hm...hva var det jeg ville si deg nå igjen?

Kanskje du bare er nødt til å finne deg andre mål. Finne andre meninger i livet enn det som går på mat og vekt, trur det er det jeg har gjort, eller forsøker å gjøre på et vis..

Det GÅR, nesten i alle fall *s*

Lykke til du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Det ligner på meg det der.

Bare at jeg var ikke like tynn som du. Men tankene ligner. Nå er jeg en del større ja, og har hatt mine mange spisekick.

Nå, av en eller annen grunn, har det bedret seg noe.

Altså ikke vekta, det veit jeg ikke, den går opp og ned, lever sitt eget liv, og jeg tør ikke se etter, men jeg har ikke kicka like ofte, og ikke er de like store heller.

Har ikke fått hjelp direkte for matgreiene, men har fått snakka litt med folk, og fått behandling for andre ting..

Hm...hva var det jeg ville si deg nå igjen?

Kanskje du bare er nødt til å finne deg andre mål. Finne andre meninger i livet enn det som går på mat og vekt, trur det er det jeg har gjort, eller forsøker å gjøre på et vis..

Det GÅR, nesten i alle fall *s*

Lykke til du!

Kjære "hun vanlige"

Flott innlegg!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære schila

Du har sikkert hørt det av flere, men din vekt er godt innenfor"normalområdet". Du gir uttrykk for missnøye med egen kropp. Dette er sansynligvis noe du må få hjelp til å arbeide med. Det er ofte slik når en har slitt i flere år (og variert mye i vekt) at en har låst seg ved et bilde av det en finner som idweelt når det gjelder egen kropp. Som regel er dette bildet urealistisk . Når det gjelder forholdet inntak og forbruk burde du kanskje kontakte en idrettelege eller en ernæringsfysiolog som kan se på forholdet mellom inntak og forbruk...kanskje trenger du noe korrigering der. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligner på meg det der.

Bare at jeg var ikke like tynn som du. Men tankene ligner. Nå er jeg en del større ja, og har hatt mine mange spisekick.

Nå, av en eller annen grunn, har det bedret seg noe.

Altså ikke vekta, det veit jeg ikke, den går opp og ned, lever sitt eget liv, og jeg tør ikke se etter, men jeg har ikke kicka like ofte, og ikke er de like store heller.

Har ikke fått hjelp direkte for matgreiene, men har fått snakka litt med folk, og fått behandling for andre ting..

Hm...hva var det jeg ville si deg nå igjen?

Kanskje du bare er nødt til å finne deg andre mål. Finne andre meninger i livet enn det som går på mat og vekt, trur det er det jeg har gjort, eller forsøker å gjøre på et vis..

Det GÅR, nesten i alle fall *s*

Lykke til du!

Til Hun vanlige

Takk for svar og et godt råd. Har aldri snakket så mye med andre om problemet mitt, alle tror at jeg er frisk nå, ser slik ut utenpå, men psykisk har jeg det like vanskelig.

Godt at noen ville svare på innlegget mitt, føler at det er noen så bryr seg, takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun vanlige

Til Hun vanlige

Takk for svar og et godt råd. Har aldri snakket så mye med andre om problemet mitt, alle tror at jeg er frisk nå, ser slik ut utenpå, men psykisk har jeg det like vanskelig.

Godt at noen ville svare på innlegget mitt, føler at det er noen så bryr seg, takk !

Ja, jeg veit...er ikke vekta lav, ja så trur en del folk at alt er greti, at forholdet til mat er helt naturlig.

Sånn er det ikke....

Bare veldig hyggelig å kunne forsøke å nesten være bittelittegranne til hjelp da veit du! *s*

Fortsatt ...Stå på!

Klemmer fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har selv slitt med lignende spiseforstyrrelser som du har schila.. var ikke fornøyd uansett vekt. hadde perioder hvor jeg trente vanvittig mye og hvor den minste matlige utskeielser ga masse dårlig samvittighet. Jeg ha 90% av tiden et godt forhold til kroppen min nå. Av og til faller jeg tilbake men da griper jeg kjappt tak i det, tar på meg det lekreste undertøyet jeg har står foran speilet og rikker meg ikke derifra før jeg ser kroppen min som flott! Badevekten har jeg ikke brukt på flere år fordi jeg vet at muskler veier mye mer enn fett!! om man vokser eller minker merkes uansett på klærne. Det viktigste av alt er å trene hodet til å se seg selv som slank og leve som om man var slank..

vær snill ikke utsett ting du har lyst til å gjøe til du har gått ned disse 5 kiloene.. livet er alt for kort til det..

jeg har erfart at uansett om jeg (muligens) ikke er blitt så mye mer slank av å leve som om jeg var det så føles det iallefall slik

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv slitt med lignende spiseforstyrrelser som du har schila.. var ikke fornøyd uansett vekt. hadde perioder hvor jeg trente vanvittig mye og hvor den minste matlige utskeielser ga masse dårlig samvittighet. Jeg ha 90% av tiden et godt forhold til kroppen min nå. Av og til faller jeg tilbake men da griper jeg kjappt tak i det, tar på meg det lekreste undertøyet jeg har står foran speilet og rikker meg ikke derifra før jeg ser kroppen min som flott! Badevekten har jeg ikke brukt på flere år fordi jeg vet at muskler veier mye mer enn fett!! om man vokser eller minker merkes uansett på klærne. Det viktigste av alt er å trene hodet til å se seg selv som slank og leve som om man var slank..

vær snill ikke utsett ting du har lyst til å gjøe til du har gått ned disse 5 kiloene.. livet er alt for kort til det..

jeg har erfart at uansett om jeg (muligens) ikke er blitt så mye mer slank av å leve som om jeg var det så føles det iallefall slik

lykke til

Hei Anne !

Det hørtes så lett ut slik du skrev, å bare se seg selv i speilet å si jeg er flott som jeg er. Men når jeg så ser meg i speilet så ser jeg en kropp der alt henger, sånn føles det iallefall. Jeg sammenligner meg selv med slik jeg var, å tenker jeg skal klare å bli like fin igjen. Hvem vil vel ha en som meg når jeg ser sånn ut ??

Har klart å spist til faste tider å ikke hatt noen spesiell utskeielser i noen dager nå, var ganske fornøyd. Men i går så bakte jeg en kake, noe jeg aldri skulle ha gjort. Jeg tenkte at du har kontrollen, spis nå et eller to stykker bare, men så klarer jeg ikke å styre meg, og spiser MYE MER !!!!

I dag har jeg dårlig samvittighet, og vil egentlig ikke spise noe i det hele tatt, jeg føler meg ekkel....!

Jeg ønsker bare å få kontroll over maten og lysten......da vil alt bli mye bedre...

Takk for svar på innlegget mitt!

Klem Schila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...