Gå til innhold

Akupunktur mot depresjon


Gjest FineF

Anbefalte innlegg

Legen/akupunktøren skulle behandle meg for en lidelse. Jeg syntes jeg måtte fortelle at jeg led av depresjon også. Da sa han at akupunktur kunne hjelpe mot det også.

Hva vet dere /NHD om dette?

Hvordan kan det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon.

Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses.

Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akupunktur

Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon.

Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses.

Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Jeg mener å ha lest at akupunktur kan hjelpe mot depresjon. Jeg har lest det på helsenettet og i blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon.

Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses.

Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Takk for svar!

Stig Bruset har svart på dette spørsmålet på Forum for alternativ beh. Det svaret er litt annerledes enn svaret til NHD.

Jeg regner med at NHD bare snakker om dokumentasjon innen vestlig medisin?

Jeg kan ikke noe om dette, er ikke overbevist om noe. Men da en anestesilege anbefalte akupunktur for mine plager, ville jeg prøve det. Det var da legen/akupunktøren sa at det kunne hjelpe mot depresjonen også.

PS.

Husker du meg ikke, NHD?

Jeg har fått enda et brev fra Fylkeslegen "Du skulle vært bedre orientert/forberedt før møtet. Møtet hadde en form som kan misforståes av pasienten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at akupunktur kan hjelpe mot depresjon. Jeg har lest det på helsenettet og i blader.

Etter det jeg har lest og erfart er det vanskelig å påvise hva som egentlig virker på depresjon, -bortsett fra medisiner. Noen dokumentasjon i tradisjonell psykiatri er vel også vanskelig å påvise. Jeg tenker at det pasienten tror kan ha virkning er viktig akkurat på depresjon, da dette er en sykdom som "fratar" pasienten initiativ og tro på at noe virker på sykdommen i det hele tatt.

Jeg tenker også at det er betenkelig å være altfor kategorisk i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Etter det jeg har lest og erfart er det vanskelig å påvise hva som egentlig virker på depresjon, -bortsett fra medisiner. Noen dokumentasjon i tradisjonell psykiatri er vel også vanskelig å påvise. Jeg tenker at det pasienten tror kan ha virkning er viktig akkurat på depresjon, da dette er en sykdom som "fratar" pasienten initiativ og tro på at noe virker på sykdommen i det hele tatt.

Jeg tenker også at det er betenkelig å være altfor kategorisk i denne sammenhengen.

Det finnes god dokumentasjon ikke bare på medisiner, men også på enkelte psykoterapiformer som kognitiv terapi, CBT, og interpersonlig terapi, IPT.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Odd Bjarne

Det finnes god dokumentasjon ikke bare på medisiner, men også på enkelte psykoterapiformer som kognitiv terapi, CBT, og interpersonlig terapi, IPT.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hva er interpersonlig terapi for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har ike noe på norsk? Jeg er så dårlig i engelsk.

Legger ut en oversettelse på ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...