Gjest FineF Skrevet 14. oktober 2000 Del Skrevet 14. oktober 2000 Legen/akupunktøren skulle behandle meg for en lidelse. Jeg syntes jeg måtte fortelle at jeg led av depresjon også. Da sa han at akupunktur kunne hjelpe mot det også. Hva vet dere /NHD om dette? Hvordan kan det hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. oktober 2000 Del Skrevet 15. oktober 2000 Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon. Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses. Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest akupunktur Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon. Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses. Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Jeg mener å ha lest at akupunktur kan hjelpe mot depresjon. Jeg har lest det på helsenettet og i blader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FineF Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Jeg har søkt på medline og kan ikke finne en eneste dokumntasjon på at akupunktur hjelper ved depresjon. Akupunktur er dokumenter virksom for en del lidelser og kan derfor ikke settes i bås med en del "alternativ medisin" som er ren humbug. Men for psykiske lidelser har jeg aldri sett noen dokumentasjon på effekt. Om noen skulle kjenne til slikt, vil jeg svært gjerne tipses. Jeg foreslår at du prøver annen behandling mot depresjonen din. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Takk for svar! Stig Bruset har svart på dette spørsmålet på Forum for alternativ beh. Det svaret er litt annerledes enn svaret til NHD. Jeg regner med at NHD bare snakker om dokumentasjon innen vestlig medisin? Jeg kan ikke noe om dette, er ikke overbevist om noe. Men da en anestesilege anbefalte akupunktur for mine plager, ville jeg prøve det. Det var da legen/akupunktøren sa at det kunne hjelpe mot depresjonen også. PS. Husker du meg ikke, NHD? Jeg har fått enda et brev fra Fylkeslegen "Du skulle vært bedre orientert/forberedt før møtet. Møtet hadde en form som kan misforståes av pasienten" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Jeg mener å ha lest at akupunktur kan hjelpe mot depresjon. Jeg har lest det på helsenettet og i blader. Etter det jeg har lest og erfart er det vanskelig å påvise hva som egentlig virker på depresjon, -bortsett fra medisiner. Noen dokumentasjon i tradisjonell psykiatri er vel også vanskelig å påvise. Jeg tenker at det pasienten tror kan ha virkning er viktig akkurat på depresjon, da dette er en sykdom som "fratar" pasienten initiativ og tro på at noe virker på sykdommen i det hele tatt. Jeg tenker også at det er betenkelig å være altfor kategorisk i denne sammenhengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Etter det jeg har lest og erfart er det vanskelig å påvise hva som egentlig virker på depresjon, -bortsett fra medisiner. Noen dokumentasjon i tradisjonell psykiatri er vel også vanskelig å påvise. Jeg tenker at det pasienten tror kan ha virkning er viktig akkurat på depresjon, da dette er en sykdom som "fratar" pasienten initiativ og tro på at noe virker på sykdommen i det hele tatt. Jeg tenker også at det er betenkelig å være altfor kategorisk i denne sammenhengen. Det finnes god dokumentasjon ikke bare på medisiner, men også på enkelte psykoterapiformer som kognitiv terapi, CBT, og interpersonlig terapi, IPT. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Bjarne Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Det finnes god dokumentasjon ikke bare på medisiner, men også på enkelte psykoterapiformer som kognitiv terapi, CBT, og interpersonlig terapi, IPT. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Hva er interpersonlig terapi for noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. oktober 2000 Del Skrevet 17. oktober 2000 Hva er interpersonlig terapi for noe? http://www.health-center.com/brain/therapy/types/interpersonal.htm Denne siden beskriver interpersonal therapy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd bjarne Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 http://www.health-center.com/brain/therapy/types/interpersonal.htm Denne siden beskriver interpersonal therapy. Du har ike noe på norsk? Jeg er så dårlig i engelsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. oktober 2000 Del Skrevet 18. oktober 2000 Du har ike noe på norsk? Jeg er så dårlig i engelsk. Legger ut en oversettelse på ny tråd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.