Gå til innhold

Nevroleptika og dissossiative lidelser


Bonni

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en dissossiativ diagnose (dissossiative krampeanfall) og en psykosediagnose (akutt polymorf psykose, non-schizofreniform). Dette er noen år siden.

For litt over et år siden utviklet jeg nye psykose-episoder. De varte over et kortere tidsrom. Jeg har fortsatt psykoser, i form av paranoia og hørselshallusinasjoner. Jeg tar Zyprexa 10 mg. Har prøvd 15 mg, men ingenting hjelper. Er det noen vits i å gå på antipsykotisk medisin som ikke virker? Er det verdt å prøve et annet antipsykotikum (Trilafon virker heller ikke) eller må jeg bare slå meg til ro med en 21 kg vektøkning som korresponderer dårlig med spiseforstyrrelsene mine?

Takknemlig for svar er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tilsvarende problemer, og har selv opplevd at anti-psykotika ikke virker. Psykiateren min - slik jeg har forstått ham - mener at jeg ikke har effekt av medisinen fordi psykosene ikke skyldes schizofreni, eller noen egentlig form for "sykdom". Han mener at den beste behandlingsformen er psykoterapi, og at psykosene kan skyldes at hjernen "oversvømmes" av for mye vonde minner til at man klarer å håndtere det. Psykosene kan da forstås som en forsvarsreaksjon - ingen kontakt med virkeligheten, ingen trussel fra virkeligheten.

Kanskje kunne du prøve en høydose-nevroleptika som Truxal? Hjelper ikke så mye på rotet oppe i hodet, men slår en iallefall så mye ut at man ikke rekker å skade seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nevroleptikas virkning på dissosiative lidelser er svært tvilsom. En kan forsøke i 2-3 mnd, men blir en da ikke klart bedre, mener jeg at en like godt kan slutte.

Hvorvidt dine andre tidligere psykosediagnoser utgjør en god grunn for fortsatt profylaktisk behandling, er en annen sak....

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...