Gå til innhold

Interpersonal therapy - IPT


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Interpersonlig terapi – ITP – (eng: interpersonal therapy) ble utviklet for behandling av depresjon. IPT har blitt vitenskapelig utprøvd og har blitt vist, i kombinasjon med medisin, å være bedre enn ingen aktiv behandling og medisiner alene.

IPT fokuserer på interpersonlige/mellommenneskelige forhold og forbedrer interpersonlige- og kommunikasjonsferdigheter og ens selvfølelse. Fokus er på ”her og nå” og på spesifikke problem som pasienten måtte erfare. For å mestre disse problemene, lærer pasienten ny og tilpasset adferd som øker deres mellommenneskelige og kommunikative ferdigheter. Behandlingen kan være både kort- og langvarig. En IPT-behandler fokuserer ofte på disse fire områdene:

Sorg. Måten en person håndterer sin sorg på har en avgjørende betydning på mellommenneskelige forhold.

Rolleendring. Forandring av roller kan være kilden til stress for mange og kan innvirke på mellommenneskelige forhold. Eksempler på rolleendring er det å bli foreldre eller å begynne i en ny jobb.

Interpersonlige uenigheter. Uløst strid og stadige diskusjoner/krangling kan også være ødeleggende for din psykiske velvære og kan være den underliggende årsaken til andre problemer du opplever.

Interpersonlige mangler. Ferdigheter i kommunikasjon påvirker ens interpersonelle forhold. Hvis du alltid er negativ og stadig kritiserer og devaluerer dine venner, familie eller medarbeidere, vil sikkert ditt forhold til disse bli lidende.’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til å være mann så er du ganske klok.....*oppriktig*

Skulle ønske du var min psykofix. Kan vedde på at du ikke bruker bukseseler OG belte samtidig ,ikke har hentesveis ,ikke gjesper mens du har pasienter ,ikke ler av dem ,og at du slett ikke sitter og klør deg I nesa mens du har en pasient inne hos deg ! Liker deg jeg. Du er en OK fyr du....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjerand

Til å være mann så er du ganske klok.....*oppriktig*

Skulle ønske du var min psykofix. Kan vedde på at du ikke bruker bukseseler OG belte samtidig ,ikke har hentesveis ,ikke gjesper mens du har pasienter ,ikke ler av dem ,og at du slett ikke sitter og klør deg I nesa mens du har en pasient inne hos deg ! Liker deg jeg. Du er en OK fyr du....

*klem*

Har jeg ikke sagt at du skal holde deg unna Doktoronline? ? :-)

*pirker under neglene med linjalen*

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...