gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Jeg har alltid spist kveldsmat, klarer ikke å sove når jeg er sulten. Nå slanker jeg meg og får i meg ca. 1200-1300 kcal. om dagen (godt og balansert kosthold). Problemet er at jeg ikke klarer å kutte ned på kveldsmaten. Av og til får jeg i meg opp mot 250 kcal. på kvelden (ca. 2-3 timer før jeg legger meg). Jeg trener 12-15 timer i uka (3-4 timer styrke, resten utholdenhet). Ofte trener jeg om kvelden. Vil kveldsmaten ødelegge slankinga mi betydelig? Og hvorfor skal man ikke spise på kvelden? Takknemlig for svar! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 ....hvis det har noe betydning.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Nei, du kan trygt dytte i deg 250 kcal 2-3 timer før du legger deg. Det er når du trøkker i deg karbohydrater og fett rett før du legger deg, at det ikke er bra for "slankinga", grunnet at kroppen din ikke rekker å benytte seg av kaloriene før du faller til søvn. 250 kcal 2-3 timer før leggetid er intet problem, og alle bør spise 2-3 timer før man legger seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hva med grove tynne knekkebrød med agurk og pepper på? Det smaker ikke så verst!! Dessuten er det godt og ikke så mye calories med Cottage Cheese med litt lettsyltetøy. Særlig fordi man gjerne vil ha litt søtt kanskje om kvelden. Og drikk litt appelsinjuice, eller et par kopper grønn te med suketter. Metter & er sundt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Nei, du kan trygt dytte i deg 250 kcal 2-3 timer før du legger deg. Det er når du trøkker i deg karbohydrater og fett rett før du legger deg, at det ikke er bra for "slankinga", grunnet at kroppen din ikke rekker å benytte seg av kaloriene før du faller til søvn. 250 kcal 2-3 timer før leggetid er intet problem, og alle bør spise 2-3 timer før man legger seg. Flott! Takk for svar! Da kan jeg fortsett å kose meg med kveldsmaten med god samvittighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Flott! Takk for svar! Da kan jeg fortsett å kose meg med kveldsmaten med god samvittighet. Det kan du trygt gjøre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Nei, du kan trygt dytte i deg 250 kcal 2-3 timer før du legger deg. Det er når du trøkker i deg karbohydrater og fett rett før du legger deg, at det ikke er bra for "slankinga", grunnet at kroppen din ikke rekker å benytte seg av kaloriene før du faller til søvn. 250 kcal 2-3 timer før leggetid er intet problem, og alle bør spise 2-3 timer før man legger seg. Du skrev: "Det er når du trøkker i deg karbohydrater og fett rett før du legger deg, at det ikke er bra for "slankinga", grunnet at kroppen din ikke rekker å benytte seg av kaloriene før du faller til søvn." Man forbrenner jo kalorier når man sover også, gjør man ikke? Hvis jeg husker riktig så forbrenner man like mye når man sover som når man sitter i godstolen...(ca. 65 kcal/t), så hvorfor er det et poeng at kroppen skal rekke å benytte seg av kaloriene før en sovner? Bare lurer, jeg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Det kan du trygt gjøre! Hei, jøss er du her? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Hei, jøss er du her? ;o) ja, gjett om! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Du skrev: "Det er når du trøkker i deg karbohydrater og fett rett før du legger deg, at det ikke er bra for "slankinga", grunnet at kroppen din ikke rekker å benytte seg av kaloriene før du faller til søvn." Man forbrenner jo kalorier når man sover også, gjør man ikke? Hvis jeg husker riktig så forbrenner man like mye når man sover som når man sitter i godstolen...(ca. 65 kcal/t), så hvorfor er det et poeng at kroppen skal rekke å benytte seg av kaloriene før en sovner? Bare lurer, jeg.... Joa, du forbrenner sikkert litt når du sover også, men dette er fint lite, og derfor er det veldig lite egnet å dytte i seg f.eks. et stort måltid mat før du kaster deg til sengs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hei, jøss er du her? ;o) Halla søta! Hvordan går det? Begynner du å ese ut enda, eller? Jeg visste egentlig ikke hvor jeg var, bare trøkket meg inn på et innlegg, og jaggu var jeg ikke på spiseforumet... Jaja, skal komme meg ut herfra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 ja, gjett om! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Halla søta! Hvordan går det? Begynner du å ese ut enda, eller? Jeg visste egentlig ikke hvor jeg var, bare trøkket meg inn på et innlegg, og jaggu var jeg ikke på spiseforumet... Jaja, skal komme meg ut herfra Og så prater vi ikke noe om det å ese ut... Nå skal vi ha det koselig! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Joa, du forbrenner sikkert litt når du sover også, men dette er fint lite, og derfor er det veldig lite egnet å dytte i seg f.eks. et stort måltid mat før du kaster deg til sengs. Japp, skjønner! Takk for svar ) Ha en fortreffelig aften! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg ville bare si at det høres vilt ut med den treningsmengden i forhold til kalori-inntaket ditt. Tviler på at du får maks ut av treningen din da. Du risikerer å blir veldig slapp og mottakelig for infeksjoner osv. Kan du ikke prøve å spise litt mer når du har så stor treningsmengde? Vekttapet ditt går kanskje noe langsommere, men det er av mer varig karakter. Og du trenger ikke å tenke på å kutte kveldsmåltidet ditt -2-3 timer før leggetid er ideelt for dagens siste måltid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Jeg ville bare si at det høres vilt ut med den treningsmengden i forhold til kalori-inntaket ditt. Tviler på at du får maks ut av treningen din da. Du risikerer å blir veldig slapp og mottakelig for infeksjoner osv. Kan du ikke prøve å spise litt mer når du har så stor treningsmengde? Vekttapet ditt går kanskje noe langsommere, men det er av mer varig karakter. Og du trenger ikke å tenke på å kutte kveldsmåltidet ditt -2-3 timer før leggetid er ideelt for dagens siste måltid Takk for svar, Seline! Jeg ville bare si at jeg har ganske lav forbrenning og holder helt jevn vekt ved et daglig inntak på 1200-1300 kcal. (når jeg trener lite). Så nå som jeg har gått inn for å slanke meg, har jeg ikke redusert matmengden, men bare økt treningsmengden. Bør jeg spise mer selv om jeg får i meg alt jeg trenger? Tror ikke jeg vil ta av meg noe hvis jeg spiser mer, vil sikkert få litt strammere kropp og sånn...men ikke gå betydelig ned i vekt. Hva tror du? Hvor mye vil du anbefale at jeg spiser...(vet at du har litt peiling på sånt)? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Takk for svar, Seline! Jeg ville bare si at jeg har ganske lav forbrenning og holder helt jevn vekt ved et daglig inntak på 1200-1300 kcal. (når jeg trener lite). Så nå som jeg har gått inn for å slanke meg, har jeg ikke redusert matmengden, men bare økt treningsmengden. Bør jeg spise mer selv om jeg får i meg alt jeg trenger? Tror ikke jeg vil ta av meg noe hvis jeg spiser mer, vil sikkert få litt strammere kropp og sånn...men ikke gå betydelig ned i vekt. Hva tror du? Hvor mye vil du anbefale at jeg spiser...(vet at du har litt peiling på sånt)? Hilsen 12-15 treningstimer i uken er vanvittig mye! Jeg tror du vil få mer ut av hver enkelt treningstime hvis du trener mindre. Trener du variert utholdenhetstrening eller stort sett en/to typer? Jo mer variert du trener, jo mer kan du trene, sånn generelt. Hvis du vil få maks ut av forbrenningen din må du spise små måltider, ofte. Del opp til 6 måltider per dag helst. Jeg er ikke for å telle kalorier da det gir et usunt fokus på mat -men det er snakk om ganske små porsjoner med mat. F.eks kan et måltid være en boks tunfisk med rugknekkebrød til, og salt og pepper på. Et annet måltid kan være grovbrød med egg på, 1-2 skiver. Et annet måltid, f.eks etter trening (høy GI) kan være nudler med noen kyllingbiter oppi. Det går an å lage veldig enkle måltider som passer supert som treningsmat. Du kan la ett av måltidene være litt større, f.eks lunch eller middag. Og du kan la et par av måltidene være rå frukt eller grønnsaker. Glykemisk indeks har også stor betydning for fettforbrenning og fettinnlagring, så det kan hjelpe deg betraktelig. Du har sikkert sett innlegg om GI før, så du kan prøve å søke opp litt informasjon her. Eller gå inn på http://www.paulun.com som er en super side for kosthold og trening. Du sier du har lav forbrenning og det kan godt hende, men den variasjonen som finnes mellom folk med høy og lav forbrenning er veldig liten i realiteten. Noen er ekstreme i en av retningene, og da bør man gå til lege for å sjekke stoffskiftet. Ellers er det snakk om veldig få kalorier i forskjell, og med din treningsmengde så er det umulig å ha "lav forbrenning" per se. Jeg vil tro at grunnen til at du ikke går ned er enten at du ikke har noe å gå ned, eller at du spiser for lite, eller at du trener for mye så du ikke klarer å ta i nok hver gang du trener. Spis mer, og oftere, og tren litt mindre. Jeg tror du vil få bedre resultater da, hvis du i det hele tatt har noe å gå ned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 12-15 treningstimer i uken er vanvittig mye! Jeg tror du vil få mer ut av hver enkelt treningstime hvis du trener mindre. Trener du variert utholdenhetstrening eller stort sett en/to typer? Jo mer variert du trener, jo mer kan du trene, sånn generelt. Hvis du vil få maks ut av forbrenningen din må du spise små måltider, ofte. Del opp til 6 måltider per dag helst. Jeg er ikke for å telle kalorier da det gir et usunt fokus på mat -men det er snakk om ganske små porsjoner med mat. F.eks kan et måltid være en boks tunfisk med rugknekkebrød til, og salt og pepper på. Et annet måltid kan være grovbrød med egg på, 1-2 skiver. Et annet måltid, f.eks etter trening (høy GI) kan være nudler med noen kyllingbiter oppi. Det går an å lage veldig enkle måltider som passer supert som treningsmat. Du kan la ett av måltidene være litt større, f.eks lunch eller middag. Og du kan la et par av måltidene være rå frukt eller grønnsaker. Glykemisk indeks har også stor betydning for fettforbrenning og fettinnlagring, så det kan hjelpe deg betraktelig. Du har sikkert sett innlegg om GI før, så du kan prøve å søke opp litt informasjon her. Eller gå inn på http://www.paulun.com som er en super side for kosthold og trening. Du sier du har lav forbrenning og det kan godt hende, men den variasjonen som finnes mellom folk med høy og lav forbrenning er veldig liten i realiteten. Noen er ekstreme i en av retningene, og da bør man gå til lege for å sjekke stoffskiftet. Ellers er det snakk om veldig få kalorier i forskjell, og med din treningsmengde så er det umulig å ha "lav forbrenning" per se. Jeg vil tro at grunnen til at du ikke går ned er enten at du ikke har noe å gå ned, eller at du spiser for lite, eller at du trener for mye så du ikke klarer å ta i nok hver gang du trener. Spis mer, og oftere, og tren litt mindre. Jeg tror du vil få bedre resultater da, hvis du i det hele tatt har noe å gå ned. Hei igjen ) og takk for svar! Jeg har noe å gå ned altså, bare så det er sagt ) Jeg spiser fem måltider om dagen med ca. 3 timers mellomrom. Spiser en time før styrke og to timer før utholdenhet, og er bevisst på hva slags karbohydrater jeg får i meg i forbindelse med treninga. Jeg synes det er vanskelig å få inn enda et måltid da jeg ikke kan spise under trening (gjelder helst de dagene jeg trener 3 timer sammenhengende), dagen har rett og slett for få timer til det. Ellers så kan jeg si at utholdenhetstreninga mi består av aerobic, step, mye høy-puls-timer, litt sykling og litt løping. Er dette variert nok? Ellers så skal jeg begynne å spille badmington igjen... mangler en partner for øyeblikket, og skal også begynne å trene litt kampsport når det kommer i gang. Jeg har ikke gått noe særlig ned i vekt (ca. 1/2 kg.) men har bare holdt på i to uker...dessuten veier jo muskler mer enn fett... Har ikke så veldig lyst til å redusere treningsmengden min, men klarer ikke å spise så veldig mye mer...Kanskje bør jeg trene med litt lavere intensitet? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Hei igjen ) og takk for svar! Jeg har noe å gå ned altså, bare så det er sagt ) Jeg spiser fem måltider om dagen med ca. 3 timers mellomrom. Spiser en time før styrke og to timer før utholdenhet, og er bevisst på hva slags karbohydrater jeg får i meg i forbindelse med treninga. Jeg synes det er vanskelig å få inn enda et måltid da jeg ikke kan spise under trening (gjelder helst de dagene jeg trener 3 timer sammenhengende), dagen har rett og slett for få timer til det. Ellers så kan jeg si at utholdenhetstreninga mi består av aerobic, step, mye høy-puls-timer, litt sykling og litt løping. Er dette variert nok? Ellers så skal jeg begynne å spille badmington igjen... mangler en partner for øyeblikket, og skal også begynne å trene litt kampsport når det kommer i gang. Jeg har ikke gått noe særlig ned i vekt (ca. 1/2 kg.) men har bare holdt på i to uker...dessuten veier jo muskler mer enn fett... Har ikke så veldig lyst til å redusere treningsmengden min, men klarer ikke å spise så veldig mye mer...Kanskje bør jeg trene med litt lavere intensitet? Hilsen Du kan variere med noen timer med lavere intensitet kanskje.. Har du trent 12-15 timer i uken lenge eller bare de to siste ukene? Det er råkjør for en utrent kropp, særlig om du har noen kilo å gå ned... Jeg vil tro du er veldig utsatt for belastningsskader og betennelser med det tempoet, så kjenn nøye etter på kroppen din fremover. Søvnbehov, humør osv. Hvis du blir skadet eller overtrent må du jo ha et treningsopphold og da taper du mye av det du har vunnet.. Badminton høres ut som en god idé -selv om det også kan være i høyt tempo, så er det varierte bevegelser ihvertfall. 1/2 kilo vekttap på to uker er uansett ikke noe å kimse av, det tar jo tid for kroppen å omstille seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gnaffel-laffel Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Du kan variere med noen timer med lavere intensitet kanskje.. Har du trent 12-15 timer i uken lenge eller bare de to siste ukene? Det er råkjør for en utrent kropp, særlig om du har noen kilo å gå ned... Jeg vil tro du er veldig utsatt for belastningsskader og betennelser med det tempoet, så kjenn nøye etter på kroppen din fremover. Søvnbehov, humør osv. Hvis du blir skadet eller overtrent må du jo ha et treningsopphold og da taper du mye av det du har vunnet.. Badminton høres ut som en god idé -selv om det også kan være i høyt tempo, så er det varierte bevegelser ihvertfall. 1/2 kilo vekttap på to uker er uansett ikke noe å kimse av, det tar jo tid for kroppen å omstille seg. Vel...var ikke helt utrent, da...og hadde en liten opptrapping (sikkert altfor liten, men...).Har lest en del om overbelasning og skal være obs! Men det er jo så gøy å trene ))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.