Gå til innhold

svensk mat:)


Gjest lille_trille

Anbefalte innlegg

Gjest lille_trille

hei!

har nå vert både i sverige og danmark-og der er det så mer sunn mat-som feks alle disse grove rug brød og ost med kun 6-10% fett innhold..

så jeg har hamstret litt, og lurer nå på om disse rugbrødene er bra nok når det gjelder GI-må vel vere bedre enn brød her i norge?

og osten( ikke smøreost)? er den ok å spise?-inneholder MASSE proteiner

syns det er rart at norge ikke herer litt jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rugbrød er et kjempebra valg. Du får kjøpt flere typer her i Norge også, både basert på surdeig og "vanlig", begge typer fås i dagligvarebutikken.

Ja, særlig i Sverige er de flinke til å lansere lavkalori-produkter fra meieriene, og de klarer å beholde en del av smaken. Noe de tydeligvis ikke greier like bra i Norge. F.eks Kavli 3% smøreost her i landet er grusom og total gjennomsiktig, mens i Sverige smaker tilsvarende produkter omtrent som "fett-versjonen."

Så klart osten og brødet du har kjøpt er fint å spise, men husk på at lettprodukter ikke er så lette om man må legge på dobbelt lag for at det skal smake. Tar man på normalt med pålegg er det selvsagt magrere.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille_trille

Rugbrød er et kjempebra valg. Du får kjøpt flere typer her i Norge også, både basert på surdeig og "vanlig", begge typer fås i dagligvarebutikken.

Ja, særlig i Sverige er de flinke til å lansere lavkalori-produkter fra meieriene, og de klarer å beholde en del av smaken. Noe de tydeligvis ikke greier like bra i Norge. F.eks Kavli 3% smøreost her i landet er grusom og total gjennomsiktig, mens i Sverige smaker tilsvarende produkter omtrent som "fett-versjonen."

Så klart osten og brødet du har kjøpt er fint å spise, men husk på at lettprodukter ikke er så lette om man må legge på dobbelt lag for at det skal smake. Tar man på normalt med pålegg er det selvsagt magrere.

:)

hei og takk for svar!!

vet du navn på en skikkeli bra brød hos bakeren? prøver å finne et-men...ankerstokk er det bra? prøvde skutebrød-men måtte gi opp:)

helt enig-kavli 3% smaker ufyselig!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar!!

vet du navn på en skikkeli bra brød hos bakeren? prøver å finne et-men...ankerstokk er det bra? prøvde skutebrød-men måtte gi opp:)

helt enig-kavli 3% smaker ufyselig!!

:)

Aner ikke.. Spør etter rugbrød, navnene er vel forskjellige fra baker til baker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byhuldra

hei og takk for svar!!

vet du navn på en skikkeli bra brød hos bakeren? prøver å finne et-men...ankerstokk er det bra? prøvde skutebrød-men måtte gi opp:)

helt enig-kavli 3% smaker ufyselig!!

:)

Jeg oppdaget en pose på rimi, ferdig melblanding til "Dansk rugbrød". Jeg prøvde dette, men syntes ikke det var så godt. Guttungen begynte å grine da jeg smurte han ei skive med dette brødet, så stygt syntes han det var...

Smakte på det igjen etter et par dager, og da var det krute godt...

Dette er sikkert ikke like sunt som "the real deal", men ihvertfall bedre en kneip.. ;)

(Slem mamma, slem slem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byhuldra

Jeg oppdaget en pose på rimi, ferdig melblanding til "Dansk rugbrød". Jeg prøvde dette, men syntes ikke det var så godt. Guttungen begynte å grine da jeg smurte han ei skive med dette brødet, så stygt syntes han det var...

Smakte på det igjen etter et par dager, og da var det krute godt...

Dette er sikkert ikke like sunt som "the real deal", men ihvertfall bedre en kneip.. ;)

(Slem mamma, slem slem...)

slem mamma-kommentaren havnet selvsagt på feil sted.. Der er straffen for å ikke bruke forhåndsvisning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...