Gå til innhold

Sprøyteskrekk!!!

Anbefalte innlegg

troy1365380374

hei alle der ute.

Jeg har en sønn (13 år) som ettter en hendelse da han var 5 år har fått TOTALT sprøyteskrekk. Grunnlaget for skrekken oppstod etter et besøk hos lege for en blodprøve i 5 års alderen. legen "bommet" da 4 ganger på blodåren og traff på 5 forsøk. Etter dette så har han gradevis opparbeidet seg en skrekk som nå har gått så langt at han ikke har klart å ta vaksine(i fjor) og nå i dag problemer med å gå til tannlegen i frykt for smerter vedr. borring i en tann og at sprøyte for smerter skal settes. jeg lurer da på om noen kan gi meg veiledning i om hvordan eller hvilken fremgangsmåte som bør gjøres for å nå de rette instangser/leger som kan hjelpe med dette problemet.! På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71051-spr%C3%B8yteskrekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv sprøyteskrekk. Det jeg har fått når jeg har vært hos tanlegen eller hos legen og skal gjøre ting som gjør vondt ( borre,ta sprøyter, blodprøver ) ber jeg om å få bedøvelseskrem og den tynneste nåla de har. Da gjør det ikke så vondt.

Hvordan du skal klare å snu denne skrekken vet jeg ikke. Men hos tannlegen kan man gi ungen en vival før man drar til tannlegen. Da blir man rolig og besøke går forhåpentligvis lettere

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71051-spr%C3%B8yteskrekk/#findComment-344136
Del på andre sider

troy1365380374

Jeg har selv sprøyteskrekk. Det jeg har fått når jeg har vært hos tanlegen eller hos legen og skal gjøre ting som gjør vondt ( borre,ta sprøyter, blodprøver ) ber jeg om å få bedøvelseskrem og den tynneste nåla de har. Da gjør det ikke så vondt.

Hvordan du skal klare å snu denne skrekken vet jeg ikke. Men hos tannlegen kan man gi ungen en vival før man drar til tannlegen. Da blir man rolig og besøke går forhåpentligvis lettere

Ja hvis du klarer og ta sprøyta ja.!! Men sønnen min (13) har så skrekk at han setter "alle kluter til" og vil ikke, blir kvalm , kaster opp, kaldsvetter, gråtwer osv. dety er det som er problemet!!

Skikkelig noia!

Troy

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71051-spr%C3%B8yteskrekk/#findComment-344293
Del på andre sider

Ja hvis du klarer og ta sprøyta ja.!! Men sønnen min (13) har så skrekk at han setter "alle kluter til" og vil ikke, blir kvalm , kaster opp, kaldsvetter, gråtwer osv. dety er det som er problemet!!

Skikkelig noia!

Troy

Jeg selv hadde sprøyteskrekk når jeg var yngre. Jeg var så "heldig" at min far var lege og kunne sette vaksinen på meg hjemme. Da lå jeg i sengen med bamsen min i armen og storgråt. Var like lettet hver gang det var over. På skole stakk jeg av når det var snakk om sprøyter...

Tannlegen var min andre felle. Jeg hadde total tannlege skrekk etter en tannbetennelse som 5 åring... Måtte da trekke en tann uten bedøvelse (for bedøvelse hadde ikke hjulpet). Hva skjedde så...joda...jeg gikk ikke til tnnlegen oftere enn jeg måtte og jeg fikk mye hull..:(

Så ble jeg tatt med til odontologen og der gav de meg narkose for at jeg skulle slippe smerten... Men jeg fikk panikk når jeg 10 år gammel bare seilte ut på side linjen...husker jeg ropte på pappa og var helt fra meg...

Hva som hjalp?

Kunnskap tror jeg.

Når jeg lærte hvorfor de puttet rare ting i munnen på meg. Og jeg sa fra at jeg var redd.

Samme når de nå setter sprøyter, den dag idag, så sier jeg at jeg kan risikere å gå i gulvet...og da tar jo disse helse folka sine forhåndsregler *s*

Kanskje du må høre med sønnen din om hva som er så skummelt.

Hva han er redd for?

Jeg var redd for å miste kontrollen. At noen gjorde noe jeg ikke viste hva var. Og i tilegg var jeg redd hos tannlegen for at jeg skulle få noe ned i halsen av alt det rare de puttet i munnen min...

Jeg tror at fakta skaper mindre panikk - i utgangspkt.

Det er i såfall verd en sjanse.

Oppmuntringshilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71051-spr%C3%B8yteskrekk/#findComment-347339
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...